سال ۲۰۱۷ بهترین سال برای فیلم های ژانر وحشت در باکس آفیس

سال ۲۰۱۷ بهترین سال برای فیلم های ژانر وحشت در باکس آفیس

وحشت بر باکس آفیس حکومت می کند و این جمله بیش از هر سالی در سال ۲۰۱۷ به واقعیت پیوسته است. بر اساس بررسی های روزنامه نیویورک تایمز، به لطف فیلم های پرفروشی مانند «برو بیرون» (Get Out) و «آن» (It)، سال ۲۰۱۷ موفق ترین سال برای فیلم های ژانر وحشت در باکس آفیس بوده است. فیلم «شکاف» (Split) اثر ام نایت شیامالان اولین فیلم سال ۲۰۱۷ در این ژانر بود که با موفقیت در باکس آفیس روبرو شد. این فیلم در هفته اول اکران بیش از ۴۰ میلیون دلار فروش داشته و در نهایت در سینماهای داخلی ایالات متحده فروشی بیش از ۱۳۸ میلیون دلار را به ثبت رساند.

«برو بیرون» دیگر فیلم این ژانر، شاهکاری از جوردن پیلی، دومین فیلم در ژانر وحشت بود که شوری در سینماها بپا کرد. این فیلم به توجه به نقدهای مثبت و تبلیغات شخص به شخص خوب توانست در هفته ی اول اکران ۳۳.۷ میلیون دلار فروش داشته و فروش کلی داخلی اش نیز از مرز ۱۷۵ میلیون دلار بگذرد. بدین ترتیب این فیلم بعد از «جن گیر» (The Exorcist) و «آن» به پرفروش ترین فیلم ترسناک با دسته بندی آر (R-rated) تبدیل شد.

اقتباس استفن کینگ، با ۱۲۳.۴ میلیون دلار پرفروش ترین فیلم ژانر وحشت در هفته ی اول اکران در تاریخ سینما است. فروش کلی داخلی این فیلم تاکنون به ۳۲۱.۱ میلیون دلار رسیده و در حالی که هفت هفته از اکران آن می گذرد هنوز هم در زمره ی فیلم های پرفروش باکس آفیس قرار دارد. به همین زودی دنباله ای برای این فیلم در سال ۲۰۱۹ سفارش داده شده و از همین الان مشخص است که سال ۲۰۱۹ نیز سال موفقی برای ژانر وحشت خواهد بود.

فیلم «آنابل: آفرینش» (Annabelle: Creation) که قسمتی از فرانچایز موفق «احضار روح» (Conjuring) نیز فیلم موفقی بود که با ۳۵ میلیون دلار فروش در هفته اول اکران و ۱۰۲ میلیون دلار فروش در سینماهای داخلی ایالات متحده، علی رغم این که در یکی از کسادترین ماه های آگوست تاریخ در باکس آفیس اکران شد، توانست فروش کلی فرانچایز «احضار روح» را از مرز یک میلیارد دلار در سطح بین المللی فراتر ببرد که موفقیت بزرگی برای فیلم های ژانر وحشت کم هزینه به شمار می آید. اخیراً نیز فیلم «روز مرگ مبارک» (Happy Death Day) همه را شگفت زده کرده و با فروش ۲۶ میلیون دلاری خود در هفته ی اول اکران و پایین کشیدن فیلم پر سر و صدا و پر هزینه ای مانند «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) در هفته ی دوم اکران آن باعث شد همه معادلات به هم بریزد.

البته این فیلم در هفته ی دوم اکران در باکس آفیس سقوط کرده و در حالی که فروش داخلی خود را به ۴۲.۸ میلیون دلار رسانده بود جای خود را به فیلم تازه وارد «بو ۲! یک هالووین مدیایی» (Boo 2! A Madea Halloween) از تایلر پری داد. این فیلم نیز اگر چه در مقایسه با قسمت های قبلی فروش کمتری داشت اما توانست در هفته ی اول اکران خود با ۲۱.۲ میلیون دلار فروش در رتبه ی اول باکس آفیس هفته قرار بگیرد.

البته تمامی فیلم های ترسناک اکران شده در سال ۲۰۱۷ با استقبال سینماروها مواجه نشدند. برای مثال فیلم «مرگ بازان» (Flatliners) با بازی الن پیج از همان روزهای اول اکران فاجعه ساز شد و با فروش ۶.۶ میلیون دلاری در هفته ی اول اکران به یکی از شکست های تجاری سال تبدیل گردید. فیلم بازسازی شده ی «مرگ بازان» اکنون فروش داخلی خود را به ۱۶.۶ میلیون دلار افزایش داده است. فیلم «حلقه ها» (Rings) نیز شکست دیگری برای فیلم های ژانر وحشت اکران شده در سال کنونی بود که در مقایسه با بودجه ی ۲۵ میلیون دلاری خود تنها ۲۷.۸ میلیون دلار در سینماهای داخلی ایالات متحده فروش داشت.

روی هم رفته فیلم های ژانر وحشت اکران شده تا بحال در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۳۳.۵ میلیون دلار فروش داشته اند در حالی که هفته ی هالووین و چند ماه پرتلاطم از سال نیز باقی مانده است. این ژانر در طول سال های اخیر همواره با افزایش مخاطب و اشتیاق تماشاگران همراه بوده که بنطر می رسد برای چند سال آینده نیز این شور ترسناک همچنان ادامه داشته باشد. بر اساس بررسی های روزنامه نیویورک تایمز، این ژانر در سال ۲۰۰۰ بیش از ۶۱۷ میلیون دلار و در سال ۱۹۹۹ فراتر از ۵۷۴ میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشته است.

این ارقام با مقایسه با فروش ۲۹۳.۶ میلیون دلار این ژانر در سال ۱۹۸۷ و ۲۳۲.۹ میلیون دلاری در سال ۱۹۷۳ تفاوت فاحشی داشته و نشان می دهد که هر دهه بر تعداد سینماروهایی که برای دیدن فیلم های ژانر وحشت به سالن های سینما رفته اند افزوده شده است.

منبع: looper
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود