بهترین فیلم های ژانر وسترن که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد

بهترین فیلم های ژانر وسترن که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد

یکی از ژانرهای دوست داشتنی سینما که همواره مخاطبان را به خود جلب کرده ژانر وسترن است. فیلم هایی در مورد یک هفت تیر کش تنها، درگیری های افسانه های در کافه های وسط بیابان و یا یاغی های بیرحم و آدمکش؛ که مولفه هایی آشنا برای دوستداران این ژانر هستند و بزرگانی مانند کلینت ایستوود و جان وین را تنها در قالب چنین فیلم هایی می توان تصور کرد. در حالی که در سال های اخیر کمتر فیلم وسترن ساخته شده اما این بدان معنا نیست که این ژانر جذابیت و کشش خود را از دست داده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های وسترنی که بدون شک از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

۱- روز بد در بلک راک (۱۹۵۵)

بهترین فیلم های وسترن را با فیلم «روز بد در بلک راک» (Bad Day At Black Rock) آغاز می کنیم، درامی خشن و سریع با داستانی که شما را تا مدتی گیج و مبهوت نگه داشته و در نهایت پیامی دردناک در مورد تبعیض نژادی به شما خواهد داد. فیلم ما را به تماشای ماجراجویی یک مرد مرموز می برد که در جستجوی مردی دیگر وارد یک شهر دورافتاده و کوچک می شود. برخی این فیلم را یکی از بهترین فیلم های ساخته شده در تاریخ سینما می دانند.

۲- جانگو آزاد شده (۲۰۱۲)

کوئنتین تارانتینو با این فیلم وسترن مدرن با بازی جیمی فاکس، کریستوفر والتز، لئوناردو دی کاپریو، کری واشینگتن و ساموئل ال جکسون بار دیگر طرحی نو در انداخت. فیلم «جانگوی آزاد شده» (Django Unchained) برای جوایز زیادی نامزد شد که از آن میان می توان به نامزدی ۵ جایزه اسکار اشاره کرد. فیلم در سراسر جهان ۴۲۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم  که داستان آن در جنوب ایالات متحده و تنها دو سال قبل از جنگ داخلی آمریکا رخ می دهد داستان یک برده آزاد شده و یک جایزه بگیر آلمانی را روایت می کند که برای نجات همسر برده از چنگال یک زمین دار بیرحم اهل می سی سی پی دست به کار می شوند.

۳-  برای یک مشت دلار بیشتر (۱۹۶۵)

این فیلم یکی از فیلم های وسترنی بود که کلینت ایستوود با بازی در آن به یک ستاره تبدیل شد. خشونت به تصویر کشیده شده در این فیلم بی پروا و بسیار افسار گسیخته بود و بسیاری بر این باورند که صحنه کلیسا در این فیلم ترسناک ترین مرگ در فیلم های وسترن را به تصویر کشیده است. فیلم «برای یک مشت دلار بیشتر» (For A Few Dollars More) داستان یک جایزه بگیر و مردی بدون نام را روایت می کند که برای گرفتن یک دزد بی رحم با هم متحد می شوند.

۴- قلعه آپاچی (۱۹۴۸)

فیلم «قلعه آپاچی» (Fort Apache) یکی از اولین فیلم های وسترنی بود که تلاش داشت چهره ای متفاوت از سرخپوستان نشان داده و با آن ها همدردی کند. این فیلم بر اساس یک رمان کوتاه به نام «کشتار» از جیمز وارنر بلا ساخته شده و جان وین و هنری فوندا در آن ایفای نقش می کردند. عدالت خواهی، قهرمان پروری و شرافت مولفه هایی هستند که این فیلم سعی در تکریم آن ها دارد.

۵- طمع (۱۹۲۴)

فیلم ۱۴۰ دقیقه ای «طمع» (Greed) تنهت بخشی از یک فیلم ۱۰ ساعته به کارگردانی اریک وون استروهیم است که یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دوران سینمای صامت شناخته می شود. اگر چه این فیلم در زمان اکران مورد توجه قرار نگرفت اما در سال های بعد همواره از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های تمام دوران یاد می شود.

۶- کشور بزرگ (۱۹۵۸)

گرگوری پک در فیلم «کشور بزرگ» (The Big Country) نقش یک دریانورد را بازی می کند که برای ازدواج با کارول بیکر، دختر یک مزرعه دار، به غرب می رود. پدر نامزد او بر سر حق استفاده از آب با یکی از همسایگان خود مشکل دارد. در این میان وقتی یکی از اعضای خانواده مقابل آدم ربایی می کند گرگوری پک چاره ای جز وارد عمل شدن ندارد. دوایت دی آیزنهاور، رییس جمهور ایالات متحده یکی از طرفداران این فیلم بوده است.

۷- ماجرای نیمروز (۱۹۵۲)

فیلم «ماجرای نیمروز» (High Noon) داستان یک مارشال را روایت می کند که قصد دارد بازنشسته شود و به زندگی شخصی اش بپردازد اما ناگهان متوجه می شود که چهار هفت تیر کش شرور قرار است بزودی به شهر جمله کرده و او را به قتل برسانند. از این رو او باید بین همسر آینده اش و شغل و شرافتش یکی را انتخاب کند. این فیلم یکی از بهترین و به یادماندنی ترین فیلم های وسترن آمریکایی است که جزو تاریخ و فرهنگ ایالات متحده به شمار می آید.

۸- با گرگ ها می رقصد (۱۹۹۰)

اگر فیلم «با گرگ ها می رقصد» (Dances With Wolves) را چند بار تماشا نکرده اید پس خیلی چیزها در دنیای وسترن را ندیده اید. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال و جایزه گلدن گلوب برای بهترین درام سال شد. کوین کاستنر به عنوان کارگردان و بازیگر اصلی این فیلم داستان دوستی یک سرباز دوران جنگ داخلی ایالات متحده و گروهی از مردمان سرخپوست را به تصویر می کشد.

۹- کلمنتاین عزیز من (۱۹۴۶)

جان فورد برای ساخت این فیلم از داستان زندگی افسانه ای «وایت ایرپ»، مرد قانونی که در تاریخ ایالات متحده شناخته شده الهام گرفته است. فیلم «کلمنتاین عزیز من» (My Darling Clementine) هنوز هم یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما شناخته می شود.

۱۰- روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۹)

فیلم وسترن «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon A Time In The West) را یک شاهکار بی بدیل و یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما می دانند. این فیلم یک داستان افسانه ای انتقام جویانه را به تصویر می کشد که بیش از هر فیلم وسترن دیگری از زیبایی های بصری و محیطی استفاده کرده است.

۱۱- دلیجان (۱۹۳۹)

جان فورد در فیلم «دلیجان» (Stagecoach) کاری خارق العاده انجام داده و با ترکیب اکشن، درام، شوخ طبعی و شخصیت های دقیق پرداخت شده،  داستان یک دلیجان را روایت می کند که مسافران متعدد و متفاوتی سوار آن بوده و از منطقه ای در نیومکزیکو به سمت یک مکان دور در لوردزبورگ می رود. این فیلم نیز در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک میراث فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی در کتابخانه کنگره ایالات متحده به ثبت رسید.

۱۲- هفت دلاور (۱۹۶۰)

فیلم بی نقص «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) داستان هفت مرد تفنگچی را روایت می کند که توسط اهالی یک روستا در مکزیک استخدام می شوند تا از آن ها در مقابل یک دسته راهزن بیرحم دفاع کنند. این فیلم در واقع بازسازی آمریکایی فیلم  ژاپنی «هفت سامورایی» (Seven Samurai’) به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۵۴ است.

۱۳- مردی که لیبرتی والانس را کشت (۱۹۶۲)

فیلم «مردی که لیبرتی والانس را کشت» (The Man Who Shot Liberty Valance) به کارگردانی جان فورد و با بازی جیمز استیوارت و جان وین فیلمی سیاه و سفید است که جزو میراث فرهنگی کتابخانه کنگره ایالات متحده به شمار می رود. اغلب از این فیلم به عنوان بهترین فیلمی که جان فورد ساخته یاد می شود.

۱۴- حادثه اُکس بو (۱۹۴۳)

فیلم «حادثه اُکس بو» (The Ox Bow Incident) داستان دو مرد بی جا و مکان را روایت می کند که از یک شهر در دنیای وحشی غرب عبور می کنند که ناگهان خبر می رسد یک مزرعه دار کشته شده و گاوهای او به سرقت رفته اند. مردم شهر و این دو مرد آواره گروهی برای پیدا کردن قاتلان تشکیل می دهند. آن ها در نهایت سه نفر را به جرم قتل مزرعه دار مذکور دستگیر کرده و سعی دارند عدالت را به شیوه ای ناعادلانه اجرا کنند. ویلیام ولمن، کارگردان این فیلم، با شاهکار خود به بررسی ذهنیت توده عام مردم پرداخته که چطور در عین بی منطقی و بی هدفی عدالت و واقعیت را در نتیجه تعصب های بیجا وارونه می بینند.

۱۵- گنج های سیرا مادره (۱۹۴۸)

فیلم «گنج های سیرا مادره» (The Treasure Of The Sierra Madre) یکی از اولین فیلم های وسترنی است که در خارج از ایالات متحده فیلم برداری شد. این فیلم در مورد تاثیر ویرانگر و فاسد کننده طمع است که گروهی مکزیکی را به سمت ترساندن مردم یک شهر سوق می دهد.

۱۶- جستجوگران (۱۹۵۶)

اگر کوچکترین علاقه ای به ژانر وسترن داشته باشید پس بدون شک این فیلم کلاسیک جان وین را نیز دیده اید. فیلم «جستجوگران» (The Searchers) از زمانی که در سال ۱۹۵۶ اکران شد همه از آن به عنوان یک شاهکار سینمایی و از تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما یاد می کنند. برای این که تاثیر این فیلم را متوجه شوید باید حتما دستکم یک بار آن را تماشا کنید.

۱۷- تیرانداز (۱۹۷۶)

فیلم «تیرانداز» (The Shootist) آخرین فیلمی است که جان وین بازی کرد و البته یک موفقیت بزرگ نیز بود. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین کارگردانی هنری، نامزد دریافت جایزه بفتا برای بهترین بازیگر زن و نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این فیلم به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۱۹۷۶ نیز انتخاب گردید. اگر از علاقمندان ژانر وسترن هستید حتماً این فیلم را به فهرست تماشای خود اضافه کنید.

۱۸- خوب، بد، زشت (۱۹۶۷)

بدون شک کمتر کسی پیدا می شود که این فیلم خاطره انگیز را ندیده باشد. فیلم «خوب، بد، زشت» (The Good, The Bad And The Ugly) دستان سه هفت تیر کش را روایت می کند که برای بدست آوردن یک گنج که در قبرستانی مرموز دفن شده روایت می کند. این فیلم یکی از بهترین نمونه های فیلم های وسترن و یکی از بهترین و پرطرفدارترین فیلم های تاریخ سینما شناخته می شود.

۱۹- گروه خشن (۱۹۶۹)

فیلم «گروه خشن» (The Wild Bunch) به کارگردانی سام پکین پا داستان یک دسته یاغی پا به سن گذاشته در مرز مکزیک و تگزاس را روایت می کند که تلاش می کند در دوران مدرن ۱۹۱۳ به بقای خود ادامه دهد. این فیلم به دلیل خشونت عریان و نشان دادن تلاش های این گروه برای زنده ماندن به هر وسیله ای به یکی از جنجالی ترین فیلم های تاریخ سینما تبدیل شد. با این وجود شاهکار سام پکین پا جوایز بسیاری دریافت کرده و ششمین فیلم برتر ژانر وسترن تاریخ سینما شناخته می شود.

۲۰- بوچ کاسیدی و ساندنس کید (۱۹۶۹)

شاید بارها و بارها در مورد این فیلم شنیده باشید. فیلم «بوچ کاسیدی و ساندنس کید» (Butch Cassidy And The Sundance Kid) داستان دو یاغی کلاهبردار در دوران غرب وحشی را روایت می کند که پس از یک سلسله سرقت از قطار و بانک تحت تعقیب قرار می گیرند. این فیلم برنده چهار جایزه اسکار شد.

بدون شک فیلم های دیگری مانند «شجاعت واقعی» (True Grit)،سنگ گور (Tombstone)، نابخشوده (Unforgiven) و وینچستر ۷۳ (Winchester ’۷۳) نیز جایی در این فهرست داشتند که به دلیل طولانی شدن مطلب از فهرست ۲۰ فیلم برتر وسترن جای مانده اند.

منبع: dailyforest
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • Mostafa Ramezani دی ۱۴, ۱۳۹۶

    ۳:۱۰ دقیقه تو یوما و نابخشوده هم دست کمی از اینها ندارن

  • محمود دی ۱۵, ۱۳۹۶

    مگه میشه در مورد وسترن صحبت کرد و اسمی از شاهکار هاکس یعنی «ریوبراوو» (Rio Bravo) نیاورد؟!!

  • فاطمه بهمن ۳, ۱۳۹۷

    آره ۳۰ دقیقه به یوما فوق العاده بود رقصنده با گرگها هم خیلی قشنگ بود

  • jamal فروردین ۴, ۱۳۹۸

    عالی فیلم های وسترن بهتر از تمام فیلم هایست که امروزه ساخته می‌شود

  • مانی دی ۲۴, ۱۳۹۸

    استیو مک کویین خیلی بازیگر جذاب و خفنی بود و فیلمهای خیییلییی اکشنی بازی کرده.

  • Hb مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    خیلی خوب بود اما ناراحت شدم که نامی از فیلم ۳:۱۰ به یوما نبود