آیا می دانید کدام مواد غذایی تاریخ انقضا ندارند؟

آیا می دانید کدام مواد غذایی تاریخ انقضا ندارند؟

مصرف مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته می تواند خطرناک باشد، اما مواد غذایی ای هستند که نیاز نیست نگرانی ای بابت آن ها داشته باشید چون می توانید تا سال های زیادی از آن ها استفاده کنید.

۱- برنج
بهترین دما برای نگهداری برنج ۴/۵ درجه ی سانتیگراد یا کمتر است. بهتر است برنج را در ظروف پلاستیکی مخصوص مواد غذایی یا ظروف شیشه ای نگهداری کنید. پژوهشی نشان می دهد برنج را می توان تا ۳۰ سال ذخیره کرد بدون آنکه رایحه یا ارزش غذایی آن از بین برود. لازم به ذکر است در این پژوهش دو نوع برنج مورد آزمایش قرار گرفت: برنج نیمه پخته و دانه های خام برنج.
۲- پودر شیر
پودر شیری که تحت تمامی استانداردهای بهداشتی لازم تولید شده باشد را می توان برای مدتی طولانی نگهداری کرد بدون آنکه ارزش غذایی آن از بین برود، به شرط آنکه در ظروف پمپ دار برای تخلیه ی هوای ظرف نگهداری شود.
۳- سس سویا
سس سویا را می توان دست کم تا ۳ سال نگهداری کرد حتی اگر داخل شیشه ی در بسته نباشد. ماندگاری این سس در ظرف های نگهداری پمپ دار برای تخلیه ی هوا بسیار بیشتر خواهد شد، اما این مسأله به موارد مختلفی مثل نوع سس سویا، شیوه ی تولید، کیفیت و دمای نگهداری آن بستگی دارد.
۴- سیروپ افرا
تولید کنندگان این ماده ی غذایی می گویند یک شیشه ی باز نشده ی سیروپ افرا را تا ابد می توان نگهداری کرد. حتی بعد از باز کردن شیشه ی آن هم در صورتی که سیروپ در فریزر نگهداری شود می توان تا چندین سال از آن استفاده کرد.
۵- لوبیا قرمز
محققان می گویند لوبیای قرمز بعد از گذشت ۳۰ سال اگرچه تغییراتی در ظاهر آن به وجود می آید اما برای مواقع اضطراری می توان از استفاده کرد. آن ها بیان می کنند لوبیای قرمز و دیگر انواع لوبیا دست کم تا ۳۰ سال قابل استفاده است.
۶- نمک
نمک در حقیقت نه یک فرآورده بلکه یک ماده ی معدنی است، به همین دلیل فاسد شدن آن امری غیر ممکن است. اگرچه این ماده ی معدنی می تواند به سرعت آب را به خود جذب و در طول زمان تبدیل به سنگی بزرگ شود، اما در نهایت چیزی جز همان نمک نخواهد بود.
با این حال، به خاطر داشته باشید که نمک یددار را تنها تا یک سال می توان استفاده کرد. در طی این مدت، ید معمولا تبخیر می شود و نمک خواص مفیدش را از دست می دهد، البته کماکان می توانید از آن به عنوان نمک سر غذا استفاده کنید.
۷- سرکه
سرکه ی سفید هم محصول دیگری است که تاریخ انقضا ندارد، اما می بایست مطمئن شوید که این ماده در شرایط مناسبی نگهداری می شود. اگر قصد دارید سرکه را به مدتی طولانی نگهداری کنید، بهترین راه برای این کار ذخیره ی سرکه در ظروف پمپ دار برای تخلیه ی هوا و در محلی تاریک و خنک، به دور از حرارت و گرما است.
۸- قند
قند را هم مانند نمک می توان تا ابد نگهداری کرد، به ویژه اگر در ظروف پمپ دار برای تخلیه ی هوا ذخیره شود. اما حتی اگر قند رطوبت هوا را به خود جذب کند و به سنگی سخت تبدیل شود، خاصیت خود را از دست نمی دهد.
۹- عسل
عسل یک ماده ی غذایی منحصر به فرد است. ترکیبات شیمیایی موجود در عسل رشد باکتری ها در درون آن را بسیار سخت می کند و به همین دلیل این محصول را می توان تا ابد نگهداری کرد. علاوه بر این اگر عسل را در ظروف مهر و موم شده خریداری کنید، می توانید کاملا مطمئن باشید که عسل در تماس با هوا و رطوبت فاسد نخواهد شد.
باستان شناسان در جریان حفاری یکی از اهرام مصر، چند ظرف عسل کشف کردند. قدمت این مکشوفات به طور متوسط در حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال بود. جالب آنکه عسل های درون ظرف ها کاملا قابل خوردن بود و حتی باستان شناس ها آن را امتحان کردند! چند سال بعد از این اکتشاف، یک عسل ۵۵۰۰ ساله در ایالت جورجیای امریکا کشف شد.
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود