آنچه درباره آزمون انگلیسی MSRT باید بدانیم

تاریخ برگزاری آزمون MSRT در تابستان ۹۶

آنچه درباره آزمون انگلیسی MSRT باید بدانیم

از مواردی که در یکسال اخیر در سلسله گفتارهای تحصیل و بورس در خارج از کشور روزیاتو به آن اشاره می کنیم، معرفی آزمون های بین المللی است که سطح زبان انگلیسی داوطلبان تحصیل در آنسوی مرزها را مشخص می کند.

یکی از آزمون هایی که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می بایست در آن شرکت کنند، آزمون «ام اس آر تی» است. این آزمون توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان هر ساله برگزار می شود و آزمونی برای تعین سطح زبان انگلیسی دانشجویان دکترا است. بعضی آن را آزمون تافل کوچک نیز می دانند. لذا دانشجویان برای آمادگی در این آزمون، منابع آزمون تافل را می‌خوانند.

این آزمون ویژه دانشجویان دکتری و همچنین ویژه دانشجویان پسر مقطع لیسانس بوده که جهت خروج از کشور و برای ادامه تحصیل می‌بایست نمره مورد نظر را از آزمون دریافت نمایند.

برای ثبت نام در آزمون MSRT وزارت علوم، می بایست کد کاربری و رمز عبور دریافت کرده و فرم ثبت نام آنلاین را تکمیل کنید

مدرک این آزمون مورد تأیید وزارت علوم است و آزمون آن تقریباً هر ماه به صورت منظم برگزار می‌گردد. کلیه دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، این مدرک را حین مصاحبه دکتری معتبر می‌دانند.

 آزمون MSRT آزمون زبان جامع است و مدرک آن از سوی تمام دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت‌خانه های علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شود و بیشتر داوطلبان شرکت کننده در آزمون MSRT دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پزشکی و انسانی هستند.

همچنین تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد و داوطبان می‌توانند تا زمان کسب نمره دلخواه، در هر تعداد آزمون‌ که نیاز است شرکت کنند. اما اگر از شرکت در آزمون انصراف دهند، امکان بازپس‌گیری هزینه ثبت نام برای داوطلبان انصراف دهنده وجود ندارد.

مدیرکل بورس و دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم در سال ۱۳۹۵ گفته بود که آزمون MSRT اعتبار ملی و بین‌المللی دارد، گفت: بسیاری از دانشجویانی که برای بورسیه عازم کشورهای دیگر می‌شوند مدرک آزمون MSRT دریافت می‌کنند و این مدرک در بسیاری از کشورهای دنیا پذیرفته می‌شود. در داخل کشور نیز دانشجویانی که بخواهند در دوره‌های دکتری شرکت کنند می‌توانند این مدرک را به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند.

نمره مورد نظر برای دانشجویان دکتری و عبور از این آزمون بسته به دانشگاه از ۵۰ به بالا است. همچنین نمره مورد نظر برای دانشجویان لیسانس که می‌خواهند مجوز خروج از کشور را برای ادامه تحصیل را داشته باشند، ۴۰ اعلام شده است. اعتبار مدرک این آزمون ، ۲ سال است.

این آزمون از همه لحاظ از آزمون IELTS- TOEFL- و GRE Subject و GRE general متفاوت است و در گزارش امروز به بررسی آن می پردازیم.

با ما همراه باشید.

ساختار آزمون MSRT

این آزمون زبان انگلیسی نیز مانند آزمون آیلتس و تافل، دارای بخش شنیداری، گرامر و درک مطلب است که ۱۰۰ پرسش ۴ گزینه ای را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که در مدت زمان مورد نظر باید به آن پاسخ گفت. این آزمون مانند آیلتس و تافل، نمره منفی ندارد.

تعداد ۱۰۰ سوال است که به صورت: ۳۰ سوال شنیداری (زمان پاسخگویی بعد از اتمام cd که معمولا” بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه است) ، ۳۰ سوال گرامر(زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه) و ۴۰ سوال درک مطلب (زمان پاسخگویی ۵۰ دقیقه ). ضمنا” دفترچه سوالات یک مرحله توزیع می شود .
آزمون زبان MHLE نیز توسط وزارت بهداشت سالانه حداقل ۶ بار و مختص گروه علوم پزشکی برگزار می گردد. در تصویر زیر، مکان و زمان برگزاری آزمون MSRT در تابستان ۱۳۹۶ را مشاهده می کنید که در شهر های مختلف کشور برگزار می شود.
این آزمون در شهرهای: تهران، تبریز، اهواز، اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، بابلسر، بیرجند، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد و کیش برگزار می شود.
محتوای آزمونMHLE و همچنین  سیستم نمره دهی آن نیز تاحدودی مشابه آزمون MSRT است.  اما با توجه به اینکه گروه هدف این آزمون داوطلبان علوم پزشکی هستند، محتوای لغات و متون آزمون تقریبا در تمامی بخش ها، تخصصی این حوزه است.

با توجه به اینکه آزمون MSRT تعداد دفعات بیشتری در سال برگزار می گردد و دانشگاه های علوم پزشکی این مدرک را هم معتبر می دانند، آزمونMSRT  گاها از استقبال بیشتر شرکت کنندگان برخوردار بوده است.

نکاتی برای شرکت در آزمون MSRT

  • دفعات برگزاری آزمون: آزمون در سال ۱۰ بار برگزار می شود و شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می توان در دوره های بعدی نیز ثبت نام کرد ولی داوطلبانی که نمرات آنها بالاتر از ۷۵ باشد تا یکسال نمی توانند در آزمون شرکت نمایند چون ظرفیت آزمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره ۷۰ است.
  •  شماره رهگیری: شماره رهگیری کارنامه شماره ۱۵ رقمی است که در قسمت پایین کارنامه درج شده است. نمونه کد رهگیری : http://msrt-exam.saorg.ir/Verify/111111111111111 خواهد بود .
    ارتباط با مرکز آزمون: ارتباط با مرکز آزمون فقط از طریق محیط کاربری قسمت ارسال و دریافت پیام امکان پذیر است. پیغام خود را ارسال نموده و در اسرع وقت به شما پاسخ داده خواهد شد. ضمنا” با مراکز شهرستانها تماس نگیرید. پاسخگویی فقط از طریق سامانه مقدور است.
    •  دریافت کارنامه: توجه داشته باشید که جهت دریافت کارنامه، نیاز به مراجعه حضوری نیست و داوطلبان میتوانند بعد از دریافت کارنامه از داخل پروفایل خود، قسمت دریافت کارنامه، آن را به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ارائه نمایند.
    •  دانشگاه ها می توانند طبق بخشنامه شماره ۴۲/۱/۱۹۷۸۹۹ مورخ ۱۳۹۳ اداره کل بورس خارج با شماره بارکد (۱۵رقمی) نمونه کد رهگیری : http://msrt-exam.saorg.ir/Verify/111111111111111 که در انتهای کارنامه درج گردیده است، از طریق سامانه آزمون زبان قسمت صحت کارنامه تائیدیه نتیجه شما را مشاهده نمایند.
    • ضمنا” داوطلبانی که از قبل کارنامه را بصورت حضوری دریافت نموده اند باید مجددا” کارنامه را از پروفایل خود دریافت نمایند.
       کارت آزمون: کارت را باید از داخل پروفایل خود در قسمت دریافت کارت، پرینت بگیرید. زمان دریافت سه روز مانده به آزمون است. یعنی از روز سه شنبه هفته ایی که آزمون برگزار می شود، ساعت ۷ صبح تا ۷صبح روز برگزاری آزمون فرصت دارید. زمان ورود داوطلبان به جلسه آزمون از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح است و ساعت شروع آزمون نیز ۹:۱۵ دقیقه خواهد بود.
       انصراف از آزمون: امکان انصراف از آزمون و باز پرداخت هزینه ثبت نام وجود ندارد.
      نتایج آزمون: نتایج یک هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام و بعد از اعلام نتایج داوطلبان می توانند کارنامه را از پروفایلشان قسمت دریافت کارنامه مشاهد و چاپ نمایند.
      • نمره منفی: آزمون نمره منفی ندارد. اما اگر به یک سوال، بیش از ۱ پاسخ داده شود، هیچ نمره ای به آن سوال تعلق نخواهد گرفت.
      • هزینه آزمون: این هزینه هر سال متفاوت است و فعلا به ازای هر بار شرکت در آزمون، ۶۰ هزار تومان از داوطلب دریافت می شود که به صورت آنلاین نیز قابل پرداخت خواهد بود.
      • وسایل مجاز: اصل کارت ملی -کارت ورود به آزمون -دو عدد مداد مشکی نرم-خودکار- پاک کن و تراش ضمنا” آوردن هر گونه لوازم صوتی – تلفن همراه -کیف جزوه و کتاب ممنوع است.
      •  زمان برگزاری آزمون: ساعت ورود از ساعت ۸:۱۵ دقیقه تا ۹ صبح (بعد از ساعت فوق دربهای ورودی بسته خواهد شد و به هیچ عنوان داوطلبی نمی تواند وارد محل برگزاری آزمون شود). شروع آزمون ساعت ۹:۱۵ دقیقه است. توجه کنید که  اگر در تقویم آزمون زمان برگزاری آزمون عصر اعلام شود،  ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه و زمان ورود به محل آزمون از ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه تا ۱۵ عصر خواهد بود.
        رمز عبور:  اگر رمز عبور را فراموش کردید، در صفحه اصلی کد کاربری را وارد نموده و بر روی آیکون بازیابی رمز عبور کلیک نمائید. بعد از وارد کردن کد امنیتی رمز جدید از طریق ایمیل و تلفن همراه که در پرو فایلتان ثبت نموده اید برای شما ارسال می شود.
        اطمینان از قطعیت ثبت نام: داوطلب محترم روال ثبت نام در آزمون بدین صورت است که شما در مرحله اول آزمون را رزرو و بعد از آن سامانه ۱۲ ساعت به شما مهلت می دهد که هزینه آزمون را بصورت الکترونیکی پرداخت نمائید و شما بعد از کلیک بر روی ایکون پرداخت که بعد از رزرو نشان داده می شود شماره ۱۶ رقمی کارت-رمز دوم – کد cvv2- تاریخ اعتبار کارت را وارد نموده و بعد از آن جدولی برای شما نشان داده می شود که در آن شماره پیگیری-شماره سفارش- شماره پذیرنده -نام پذیرنده و تائید پرداخت درج شده است.
        در این مرحله هزینه از حساب شما کسر می گردد ولی هنوز ثبت نام نشده اید با کلیک بر روی تائید پرداخت درخواست شما به سامانه بانک ملی ارسال می شود که اگر با موفقیت بود سامانه به شما پیغام ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و همچنین کد پی گیری ثبت نام شما را نشان می دهد که کد فوق و تاریخ آزمون در پرو فایلتان در آیکون ثبت نام آزمونهای انجام شده درج می شود در صورت خطای بانکی هزینه به حساب شما برمی گردد و دوباره باید مراحل پرداخت را انجام دهید لطفا” دقت نمائید که تمامی مراحل انجام شود .
        جریمه تخلف در آزمون: داوطلبانی که بافرستادن فرد دیگری بجای خود و جعل مدارک هویتی سعی در گمراه نمودن مجریان آزمون نمایند و در آن شرکت کنند و تخلف آنان (حتی پس از برگزاری آزمون و دریافت مدرک ) اثبات گردد، برابر مقررات برگزاری آزمون ها، به حراست و کمیته انضباطی دانشگاه محل تحصیل معرفی و مدارک مربوط به آنها باطل و از شرکت در آزمون‌ به مدت ۲ تا ۱۰ سال محروم خواهند شد.
        با توجه به اینکه جعل هرگونه اسناد دولتی و استفاده از سند مجعول و شرکت کردن به جای داوطلب اصلی، برابر قانون مجازات اسلامی (تعزیرات مصوب ۱۳۷۵) جرم تلقی می یشود و مجازات کیفری به همراه خواهد داشت، این گروه از متخلفان برای صدور احکام قضائی به مراجع قضائی معرفی میگردند.

        تغییر تاریخ:  جهت تغییر تاریخ آزمون می توانید تا ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون در پروفایل خود قسمت ارسال و دریافت پیام مراجعه نموده و درخواست تغییر تاریخ را ارسال نمائید. ضمنا” امکان به تاخیر انداختن آزمون فقط به آزمون بعدی امکان پذیر است . تغییر تاریخ فقط تا ۱۵ روز قبل از آزمون انجام می شود، بعد از مهلت تعیین شده به هیچ عنوان تغییراتی انجام نمی شود.

        محدودیت ثبت نام: ثبت نام در این آزمون به دلیل محدودیت ظرفیت، بلافاصله بعد از باز شدن سامانه تکمیل می‌شود. در واقع برخی شهرها نظیر استان کردستان هیچ داوطلبی برای ثبت نام در آزمون MSRT وجود ندارد اما این تقاضا در برخی شهرهای بزرگ دیگر نظیر استان تهران چندین برابر ظرفیت اعلام شده است.

        ظرفیت پذیرش: ظرفیت پذیرش در آزمون MSRT استان تهران ۱۰۰۰ نفر تعیین شده است که تقاضای شرکت در این آزمون چندین برابر ظرفیت اعلام شده است.

        کیفیت آزمون: آزمون شنیداری، کیفیت بالا و اعلام یک هفته‌ای نتایج ، مهمترین علت بالا بودن تقاضا در آزمون زبان انگلیسی (MSRT) است و هدفی که در این آزمون مهم تلقی می‌شود این است که کیفیت و امنیت آزمون قربانی کمیت نشود.

        تعداد داوطلبان: در کل کشور ۵ تا ۶ هزار نفر داوطلب برای شرکت در آزمون MSRT وجود دارد. در واقع این آزمون در سال، ۱۱ دوره در ۱۷ استان کشور برگزار می‌شود که در ابتدای گفتار معرفی شد.

        قبولی سخت است: برخلاف تصوری که وجود دارد قبولی در آزمون MSRT آسان نیست. چرا که ۸۰ درصد از افرادی که در این آزمون ثبت‌نام می‌کنند، موفق به کسب نمره قبولی نمی‌شوند. بنابراین این کیفیت بالای آزمون است که میزان تقاضا را افزایش می‌دهد و باید برای آمادگی در آزمون، تلاش کرد.

        تهرانی ها بخوانند: در حال حاضر  آزمون MSRT استان تهران فقط در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود. اما براساس رایزنی‌هایی که با دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است، زیرساخت‌های برگزاری این آزمون طی سال ۹۶  در این دانشگاه فراهم خواهد شد که در این صورت ظرفیت پذیرش از ۱۰۰۰ نفر تا ۲۰۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

         نکات مهم

        ۱- این آزمون اصلا جایگزینی برای آزمون آیلتس و تافل نیست.
        ۲- برای آمادگی در آزمون و کسب حداقل نمره، باید سطح زبان انگلیسی شما در سطح آیلتس ۶ آکادمیک باشد.
        ۳- صحت کارنامه صادر شده توسط MSRT را می توان در این نشانی بررسی کرد.
        ۴- برای موفقیت در آزمون، می بایست قدرت درک مطلب و دانش واژگان لغات زبان انگلیسی را افزایش دهید. مطالعه کتاب های ۵۰۴ و ۱۱۰۰ توصیه می شود.
        ۵- دریافت مشاوره برای آمادگی در آزمون MSRT از افرادی که بیش از ۶۰ درصد کل نمره را کسب کرده اند، راهنمای خوبی برای متقاضیان شرکت در آزمون است.
        اگر برای ثبت نام و شرکت در آزمون و دریافت سوالات سال های قبل، با پرسشی مواجه شدید، با وزارت علوم کشورمان تماس بگیرید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • سجاد آبان ۹, ۱۳۹۶

    سلام. مطلب فوق العاده ای بود. برای راهنمایی بیشتر دوستان چون خیلی ها واقعا درگیر این آزمون هستند و بعد از ماه ها وقت گذاشتن و خرج کردن نتیجه نمیگیرن. برای منابع بنظرم مجموعه کتاب های فست (fast grammar, fast reading, fast vocab) انتشارات جنگل فوق العاده هستند و سوالات آزمون رو هم با پاسخ تشریحی دارند. حجم شون هم زیاد نسیت. انشاله که نتیجه لازم رو کسب کنید.

    • Hooman مرداد ۱۹, ۱۳۹۷

      Salam. Vaghtetoun bekheyr. Mamnoun az rahnanaeitoun.

  • حمیده اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷

    ممنون از راهنمایی هاتون

    • علی زمانی اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۷

      خوشحالیم که راهنمایی خوبی برای شما بود

  • امیر افضلی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹

    سلام. ممنون که مطلب جامع و جذابی در رابطه با ازمون MSRT منتشر کردید. من خودم نمونه سوالات ازمون EPT را به همراه پاسخ های رایگان ویدیویی طالعه کردم، خیلی بهم کمک کرد چون سوالات هر دوره خیلی شباهت به سوالات سال های گذشته دارد. گفتم که به دوستان بگم که الکی پولشون را خرج منابعی که رایگان موجود است نکنند.