راهنمای انتخاب رشته زبان های خارجی در کنکور ۹۷

۲۰ نکته برای انتخاب رشته خوب در گروه آزمایشی زبان خارجی

راهنمای انتخاب رشته زبان های خارجی در کنکور ۹۷

انتخاب رشته گروه زبان های خارجی در کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال ۹۷،  یکی از راحت ترین کارها بوده چرا که تنوع رشته ها در گروه زبان های خارجی به نسبت علوم ریاضی و فنی و هم چنین علوم انسانی و علوم تجربی بسیار کم است.  هم چنین کمتر از ۱ درصد کل داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۷، داوطلب گروه آزمایشی زبان های خارجی بوده اند. در گروه زبان های خارجی، زبان انگلیسی و زبان فرانسه و زبان آلمانی و البته ادبیات و مترجمی آنها به ویژه در دانشگاه های تاپ تهران مثلا علامه و دانشگاه تهران، مخاطبان زیادی دارد و بخشی از رقابت سخت، در این حوزه به شمار می رود.

افرادی که متقاضی شرکت در گروه زبان های خارجی  و همچنین انتخاب رشته در میان رشته های ارائه شده هستند، میبایست به این موضوع توجه کنند که به جز زبان انگلیسی و عربی که کلیه دانش آموزان ایران تا حدودی به آن آشنا هستند، دیگر زبان ها مثل ژاپنی، روسی، ایتالیایی، اسپانیولی و غیره، اگر چه مشتری زیادی ندارد، اما معمولا برای ورود به کد رشته محل های تاپ، بایستی در کورس رقابت با دیگر داوطلبان که رتبه و تراز خوبی آورده اند، روبرو شوند.

نکته مهمی که در انتخاب رشته در گروه زبان های خارجی باید مد نظر قرار بگیریم آن است که ماحصل ۴ سال تحصیل در رشته کارشناسی یکی از زبان های خارجی، اخذ مدرک لیسانس رشته مورد نظر بوده که شاید یک تا دو سال تحصیل در آزموشگاه های تخصصی زبان کشور یا دوره تکمیلی شش ماهه خارج از کشور بتواند تسلط شما را به زبان مورد نظر از کسی که در این رشته مدرک کارشناسی دارد، بیشتر کند. بنابراین شرط یادگیری کامل یک زبان خارجی غیر انگلیسی و عربی در ایران، داشتن مدرک کارشناسی آن رشته از دانشگاه ها نیست.

یعنی شما میتوانید رشته مدیریت صنعتی را در گروه علوم انسانی انتخاب کنید و در کنارش، به مدت ۲ سال، زبان چینی یا اسپانیولیی را که از زبان های مطرح جهان به شمار می رود، بیاموزید. اکنون پس از ۴ سال، مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی را در اختیار دارید و مسلط به زبان چینی/اسپانیولی هستید. اکنون میتوانید در یکی از دانشگاه های چین یا اسپانیا یا برزیل مشغول به تحصیل شده و از فرصت های بورسیه برای ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی استفاده کنید. حال این را مقایسه کنید با کسی که فقط زبان آلمانی یا فرانسه خوانده و مدرک کارشناسی این رشته را دارد.

انتخاب رشته زبان های خارجی کنکور سراسری ۹۷
گروه آزمایشی زبان های خارجی در برخی از رشته ها، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دارد.

شما که در گرایش های مدیریت و مالی و اقتصاد در علوم انسانی یا مهندسی در گروه فنی مشغول به تحصیل شدید، هم  بازار کار بهتری دارید هم  تجربه بهتر بدست آوردید و هم زبان خارجی را با کمترین حاشیه و به صورت کاربردی و کم هزینه  فرا گرفته اید و ۴ سال پشت میزهای دانشگاه نبودید! توجه به این نکته ظریف اهمیت فراوانی دارد. بنابراین اگر مجاز به انتخاب رشته در گروه زبان های خارجی شدید، به این موضوع فکر کنید که هدف شما از تحصیل در رشته کارشناسی زبان ژاپنی یا اسپانیولی یا فرانسوی چیست؟ صرفا اخذ مدرک کارشناسی فلان زبان خارجی یا ادامه تحصیل در حوزه  applied linguistic (زبان شناسی کاربردی) یا مترجمی یا ادبیات تطبیقی و امثالهم؟

به نظر می رسد برای انتخاب رشته خوب در گروه زبان های خارجی:

  • بهتر است با دانشجویان رشته زبان در گرایش های مختلف رایزنی کرد.
  • با مترجمان رسمی درباره وضعیت بازار کار هر زبان مشورت کرد.
  • با اساتید گروه زبان های خارجی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه ها صحبت کرد.
  • علایق خود را نسبت به زبان خاص بررسی نمود.
  • اول کد رشته محل ها را یادداشت کنید سپس در فرم اینترنتی وارد کنید.
  • از  تجارب برترین رتبه های زبان های خارجی سال های قبل استفاده کنید.
  • شرایط بازار کار زبان خارجی انتخابی خود را از جهات مختلف بررسی نمود.
  • اگر علاقمند به تدریس هستید تا ترجمه، رشته های مرتبط در اولویت باشد.
  • فرصت های ادامه تحصیل مقطع ارشد و دکترا از همین الان بررسی شود.
  • حتی الامکان سعی کنید زبانی را انتخاب کنید که پیش زمینه کافی درباره آن داشته باشید.
  • مسلم است که بازار کار و فرصت های کسب و کار زبان روسی از زبان چینی و فرانسوی کمتر است.
  • هیچ تضمینی به دریافت بورس تحصیلی و فرصت اعزام دانشجو برای دانشجو رشته های ژاپنی و ایتالیایی نیست.
  • در گروه آزمایشی زبان های خارجی بیش از ۸۵ درصد رشته محل ها ، گزینش کشوری دارند بدین معنا که در این رشته محل ها بومی گزینی صورت نمی گیرد

زمان انتخاب رشته کنکور منحصرا زبان ۹۷

نتایج اولیه کنکور سراسری هر ساله نیمه دوم مرداد ماه اعلام می شود. داوطلبان پس از اطلاع از رتبه خود در منطقه و رتبه کشوری وارد مرحله حساس انتخاب رشته می شوند و در یک بازه زمانی معین که از طریق سازمان سنجش اعلام خواهد شد فرصت دارند تا انتخاب رشته خود را انجام دهند. برای این کار می بایست ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری منحصرا زبان را تهیه و پس از مطالعه آن با آگاهی کامل از کد رشته محل ها اقدام به انتخاب رشته نمایند.

در رشته زبان های خارجی، در دوره  های روزانه حدود ۳ هزار نفر در گروه زبان پذیرفته می شوند که برای رشته های بدون آزمون حدود ۸۰۰ صندلی در دسترس است. برای دوره های شبانه حدود ۹۰۰ ظرفیت و دانشگاه پیام نور نیز قریب به ۱۳ هزار نفر ظرفیت دارد.

میزان تاثیر سهمیه در کنکور منحصرا زبان ۹۷

حتما در رابطه با تاثیر سهمیه مناطق و دسته بندی مناطق در کنکور سراسری شنیده اید. در این بخش قصد داریم توضیح مختصری در این رابطه ارائه دهیم تا کاملا با موضوع سهمیه بندی و تاثیر سهمیه در کنکور زبان آشنا شوید. سهمیه مناطق، سهمیه ای است که در رتبه تمام داوطلبان کنکور اعمال می شود. میزان این سهمیه بر اساس منطقه محل سکونت داوطلبان متغیر است و به ۳ دسته تقسیم می شود.

داوطلبانی که ۳ سال آخر تحصیل خود را در شهرستان های کم برخوردار ( از نظر دسترسی به امکانات آموزشی ) گذرانده اند جزو داوطلبان منطقه ۳ قرار می گیرند، این داوطلبان بیشتر از داوطلبان مناطق ۱ و ۲ از تاثیر سهمیه مناطق بهره مند می شوند. سهمیه منطقه ۱ به داوطلبانی تعلق می گیرد که ۳ سال پایان تحصیل خود را در کلان شهر ها گذرانده اند و به امکانات آموزشی بهتری نسبت به سایر مناطق دسترسی داشته اند.

سهمیه منطقه ۲ نیز به داوطلبانی تعلق می گیرد که به امکانات آموزشی نسبتا بهتری نسبت به دانش آموزان منطقه ۳ دسترسی داشته اند. یکی دیگر از سهمیه های موثر در رتبه کنکور سراسری داوطلبان، سهمیه ایثارگران است که به فرزندان شهدا، آزاده و جانباز تعلق می گیرد که تاثیر این سهمیه نیز به میزان جانبازی و سنوات اسارت بستگی دارد.

اگر برای انتخاب رشته در گروه زبان های خارجی با سوالی روبرو شدید، درخواست خود را کامنت کنید. توجه کنید که بهترین مشاور برای داوطلبان، سایت سازمان سنجش است. انتخاب کد رشته محل ها را به دقت انتخاب و بر اساس اولویت خود طبقه بندی کنید. از چشم و هم چشمی در انتخاب رشته پرهیز کنید و تنها بر اساس اشراف اطلاعاتی و تحقیقات میدانی، نسبت به انتخاب رشته مورد نظر در گروه زبان های خارجی اقدام کنید. یادتان باشد که در گروه زبان های خارجی، آنچیزی  که هیچ اهمیتی ندارد، مدرک کارشناسی شما است و آنچه که در نهایت اهمیت است، تسلط شما به زبان فراگرفته شده در ۴ مهارت روتین خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۴ نظر

ورود

  • Amightymind مرداد ۱۱, ۱۳۹۷

    یه سوالی که من دارم اینا که آیا کسی که کنکور تجربی داده میتونه موقع انتخاب رشته کد رشته ی زبان و ادبیات فرانسه رو وارد کنه؟احتمال قبولی وجود داره؟

    • علی زمانی مرداد ۱۱, ۱۳۹۷

      سلام
      شما فقط میتوانید رشته هایی را انتخاب کنید که در گروه آزمایشی شرکت کرده وجود داشته باشد. یعنی اگر در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اید، حق انتخاب رشته مهندسی عمران از گروه آزمایشی ریاضی و فنی را ندارید. برای اطلاعات دقیق با سازمان سنجش تعامل کنید

  • ...HASTI... مرداد ۲۳, ۱۳۹۷

    با سلام . درباره انتخاب رشته براساس صرفا سوابق تحصیلی سوال داشتم . دیپلم تجربی دارم و معدل دیپلمم ۱۷/۰۴ . خواستم بدونم با این معدل چقدر شانس قبولی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه صنعتی شاهرود دوره روزانه رو دارم ؟؟؟ خواهشااااا سریعتر جوابمو بدین . چون میخوام بدونم اگر شانس قبولیم کمه از الان برای سال دیگ شروع ب درس خوندن کنم :///

    • علی زمانی مرداد ۲۳, ۱۳۹۷

      هستی خانم با معدل دیپلم نمیشه بررسی کرد. تراز شما باید بررسی بشود. فقط یادتان باشد که رشته زبان و ادبیات انگلیسی، از جمله رشته های دانشگاهی هست که بیش از مدرک دانش اموختگی، مهارت شما در زبان انگلیسی ملاک نظر کارفرما و شرکت ها و موسسات قرار میگیره. بنابراین حتی اگر در رشته ای غیر از زبان در دانشگاه تحصیل کردید، مهارت زبان خود را در سطح آیلتس ۶.۵ آکادمیک حفظ کنید.

      • ...HASTI... مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

        آخه آقای زمانی تو دفترچه انتخاب رشته نوشته بود ک رشته هایی ک صرفا براساس سوابق تحصیلی هستند فقط ملاک پذیرش معدل کتبی دیپلمه . من تازه امسال اولین سالی بود ک کنکور دادم ینی ۱۸ سال بیشتر ندارم و در دانشگاه تحصیل نکردم ولی به آموزشگاه زبان میرفتم و ۳ ترم دیگ مونده ک تافل بگیرم . فقط الان موندم با این معدل قبول میشم یا ن … اگ شانس قبولیم کمه ۱ سال پشت کنکور تجربی بمونم

  • ...HASTI... مرداد ۲۵, ۱۳۹۷

    آقای زمانی بیزحمت میشه سوال منو بررسی کنین و جواب بدین . آخه کسی جوابگو نیست )::::::::::::::::::::::::

  • حدیث مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

    سلام ببخشید سوالی داشتم. من هم در کنکور تجربی و همو زبان شرکت کردم ولی موقع انتخاب رشته فقط یک فرم می‌توانستم پر کنم و در هر دو رشته مجاز شده بودم . میشه بدونم که انتخاب رشته زبان و تجربی رو باهم هردو رو در همان یک فرم پر میکردم؟

    • علی زمانی مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

      سلام
      فرم انتخاب رشته مجزا هست. با سازمان سنجش تماس بگیرید از طریق بخش ارتباطی سایت سازمان سنجش

      • حدیث مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

        یعنی حالا من که هردو رو در یک فرم انتخاب رشته کردم رشته های زبان قبول نمیشم؟

        • علی زمانی مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

          بخاطر اینکه قوانین سالانه تغییر میکند لطفا با سازمان سنجش مشورت کنید. نگران نباشید

        • ...HASTI... مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

          ولی اینطوری ک درجریانم سیستم ب موردی برسه ک قبولت کنه دیگ بقیه رو چک نمیکنه . حالا میخواد اون رشته ای ک قبول میشی اولویت باشه ۱۰ یا ۱۲۰ چ رشته زبان باشه چ تجربی . حدیث باید جداگانه انتخاب رشته میکردی ):

  • بهنام شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    گروه تخصصی کنکور منحصرا زبان در تلگرام:

    لینک:
    https://t.me/joinchat/JkLlhVLbDCkHebbg1UzJWw

  • عرفان بهمن ۶, ۱۳۹۷

    سلام و وقت بخیر
    آیا درصد هایی که توی کنکور زبان کسب میکنیم ؛ توی درصد های عمومی کنکور تجربی تاثیر داره؟
    اگه تاثیر داره به چه صورت هست؟
    چون خیلی از داوطلبای رشته های نظری تو کنکور زبان شرکت میکنن.
    ممنون

  • Narges بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام ببخشین کسی که کنکور زبان شرکت کنه و زبان تخصصی رو هم انگلیسی امتحان بده ،بعدا تو امتخاب رشته میتونه بقیه زبانها مثل فرانسه و آلمانی و… رو هم انتخاب رشته کنه ؟!

    • علی زمانی بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

      بله
      می توانید

    • علی فروردین ۳۱, ۱۳۹۸

      خیر نمیشه
      برای فرانسوی و آلمانی و چنتا دیکه باید زبان تخصصی خودشو امتحان بدی
      ولی روسی و اردو و… میشه

  • یاسین تیر ۶, ۱۳۹۸

    مطلب خوبی بود من خودم پارسال کنکور زبان دادم ولی یه جای مطلب رو من بهش انتقاد دارم و موافق نیستم و اون جایی که نوشتید طی ۲ سال میشه زبانی ر یاد گرفت یا بعد از ۴ سال هم مدرک زبان اسپانیولی یا چینی دارید هم مهندس فلان رشته اید که چنین چیزی امکان پذیر نیست. مخصوصا برای زبان های سخت تر. چون فرآیند یادگیری یه زبان دیگه این نیست که با کلاس خصوصی و خوب رفتن طی ۲ سال یاد بگیرید مگر زبانی مثل انگلیسی باشه و یا خیلی درگیرش بشید
    پس این حرفم درست نیست و لطفا ماحصل ۴ سال تحصیل در رشته ی مثلا زبان آلمانی که من خودم الان دارم می خونم رو یه جوری ننویسید که انگار هیچی هستش و ارزشی نداره.

    • علی زمانی تیر ۶, ۱۳۹۸

      دوست عزیز از نظر شما سپاسگزاری میکنم
      در دانشگاه تهران، ظرف۴ سال شما را کارشناس زبان وادبیات چینی می کنند. پس اگر بخواهید، می شود. ایراد ایراانیان در یادگیری زبان خارجی، طرز تفکر و روش نادرست است که الان اکثریت مردم، با وجود ۸ سال آموزش زبان انگلیسی و عربی در مدارس، حتی قادر به نوشتن رزومه ای به زبان انگلیسی از خودت نیستند. این که شما ۴ سال هست زبان آلمانی میخونید و ۱ دقیقه dw مثلا نمتوانید متوجه بشوید، اشکال در شیوه تدریس و آموزش شما است. یادیگری زبان آلمانی در حد متوسط، ۶ تا ۹ ماه کفایت می کند. البته چاشنی تلاش و طوفان صوتی و تصویری برای پرورش ذهن هم به این زبان نیاز است که اکثریت از آن غافلند.

      • ساره مهر ۹, ۱۳۹۸

        سلام من رشته زبانو ادبیات انگلیسی روزانه دانشگاه صنعتی شاهرود قبول شدم
        مدیریت صنعتی پیام نور ملارد قبول شدم
        خودمم تهرانم
        علاقه خودم به رشته زبانه چون هم بلدم یعنی مدرک آیلتس و گرفتم
        حالا موندم چکار کنم
        بین مدیریت صنعتیو زبان کدومو انتخاب کنم

  • parmida فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

    سلام ببخشین یه سوال داشتم درمورد تحصیل در رشته ی ادبیات و زبان ژاپنی دانشگاه تهران دانشجو میپذیرند و این که بعد از تحصیل در این رشته میشود استاد دانشگاه شد؟؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدید

    • علی زمانی فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

      سلام
      بله از طریق آزمون سراسری امکان پذیر است
      شما با مدرک کارشناسی، نمی توانید استاددانشگاه شوید

  • parmida فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

    بله میدونم درسته منظورم بعد از گذارندن کارشناسی ارشد و دوره ی دکتراست و اینه که دانشگاه تهران تنها دانشگاهیست این که این رشترو داره و فقط تا مقطع کارشناسی ارشداست؟

  • parmida فروردین ۱۴, ۱۳۹۹

    ممنون از پاسختون
    برای قبولی در رشته ی زبان و ادبیات ژاپنی در کنکور زبان زبان تخصصی هم شاملش میشه یا فقط عمومی؟

    • علی زمانی فروردین ۱۴, ۱۳۹۹

      همان وضعیتی که در مفاد آزمونی بقیه رشته های زبان و ادبیات در گروه آزمایشی زبان خارجی آزمون سراسری برقرار است، برای زبان ژاپنی هم برقرار است. در سایتsanjesh.org میتوانید جزییات آزمون ۹۹ این رشته را ببینید

  • Taha تیر ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام میخواستم بدون تا چه رتبه ای در منحصرا زبان (زبان آلمانی) میتوانم در دانشگاه روزانه قبول بشم

  • Say coco شهریور ۳, ۱۳۹۹

    سلام.من با معدل کتبی ١٣/٨۴ و معدل کل ١٧/٣٧ چقد شانس قبولی در رشته زبان روسی در دانشگاه گیلان رو دارم؟

  • ديانا مهر ۱, ۱۳۹۹

    با سلام لطفا منابع تخصصی درس المانی جهت شرکت در کنکور زبان المانی را بگویید ؛ ممنون می شوم

  • تینا آذر ۲۲, ۱۳۹۹

    سلام
    من معدل دیپلم تجربیم ۱۸ شد میخواستم بدونم دروس عمومی و تخصصی کنکور منحصرا زبان رو چند درصد بزنم دانشگاه شریعتی زبان و ادبیات آلمانی قبول میشم
    آلمانی در حد b1 بلدم

  • شکیبا اسفند ۹, ۱۳۹۹

    روز بخیر من میخوام کنکور تجربی شرکت کنم و بجای درس زبان انگلیسی .زبان روسی رو انتخاب کنم ولی نمیدونم منابع لازم زبان روسی چی هستن و در چه حدی باید بلد باشم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • Elaheh اسفند ۹, ۱۳۹۹

      سلام
      نیازی به مطالعه ی زبان روسی نیست. زبان روسی جزو زیرگروه ۴ هست و شما در واقع اگر میخواهید که در رشته ی روسی تحصیل کنید باید به درس های زیر گروه ۴ ک شامل دینی ،ادبیات فارسی ،عربی و انگلیسی عمومی هست تمرکز کند.

  • حسین تیر ۲۳, ۱۴۰۰

    سپاس

  • rahil مرداد ۱۵, ۱۴۰۰

    ببخشین از طریق کنکور زبان خارجی انگلیسی میتونیم برای انتخاب رشته زبان المانی رو انتخاب کنیم یا حتما باید کنکور زبان المانی بدیم؟