هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

راهنمای سفر 10 روزه زمینی از تهران به ایروان، تفلیس و باتومی

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

برای سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس و ورود به شهر تفلیس بد نیست  در مورد هزینه‌های رفت‌آمد، خوراک و تفریح یک برآورد حدودی داشته باشید تا تجربه‌ای ماندگار از سفر را برای خود رقم بزنید.

همان‌طور که در قسمت اول این مطلب در هزینه‌های سفر زمینی ارزان به ارمنستان با اتوبوس گفتم، اطلاعات این مطلب از وب‌سایت‌های مختلف گردشگری گرفته شده است. همچنین با توجه به نوسانات دایمی قیمت ارز در ایران، قیمت‌ها بر اساس واحد پول کشور مقصد ذکر شده‌اند البته در داخل پرانتز، معادل تومانی آنها نیز با توجه به تاریخ امروز یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ را هم نوشته‌ام که به‌صورت حدودی از هزینه‌های چنین سفری آگاه شوید.

برنامه سفر موردنظر ما به حداقل ۶ و حداکثر ۸ روز مرخصی نیاز دارد. البته اگر بتوانید برنامه خود را با تعطیلی‌های رسمی غیر از ۵ شنبه و جمعه جور کنید، مسلما به مرخصی کمتری نیاز خواهید داشت.

برنامه‌ای که ما برای سفر خود در نظر گرفتیم، از ایروان شروع شده و به باتومی ختم می‌شود. یعنی اول در نظر داریم که به کشور ارمنستان وارد شویم و سپس به گرجستان و در نهایت به تهران برگردیم.

دوباره یادآوری کنم که من این سفر را هنوز نرفته‌ام و این برنامه‌ای است که بدنبال تحقیق اینترنتی آن را چیده‌ام. پس اگر شما تجربه چنین سفری را دارید، خوب است در بخش نظرات آن را با ما و مخاطبان روزیاتو در میان بگذارید.

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس
تفلیس

برای اینکه با جزئیات چنین سفری آشنا شوید از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مطلب با من همراه باشید. البته این راهنمای سفر در سه قسمت تهیه شده است. قسمت اول آن به شهر ایروان در کشور ارمنستان اختصاص داشت. در این قسمت هزینه‌های سفر زمینی ارزان به تفلیس با اتوبوس را برایتان برشمرده‌ام.

با روزیاتو همراه باشید.

تفلیس پایتخت گرجستان و مملو از مکان های گردشگری است. از جمله می توان به تفلیس قدیم اشاره کرد که سه ارگ نارین قلعه، ارگ قدیمی تابور و ایسانی در خود دارد. نام این شهر به زبان گرجی تبیلی به معنای گرم است. از بالای کوه متاتسمیندا می توان به خوبی همه شهر را تماشای کرد.

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

از دیدنی‌های تفلیس می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد:

  • پارک ملی بورجامی-خاراگائولی که در منطقه حفاظت‌شده در ناحیه قفقاز کوچک در جنوب غربی تفلیس واقع شده و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی اروپا است.
  • شهر چشمه های آب گرم بورجامی حدود ۱۵۰ کیلومتر از غرب تفلیس فاصله و در منطقه توری قرار دارد. قدم زدن در اطراف تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنی است.
  • موزه ملی گرجستان در شهر تفلیس قرار دارد. در این موزه مجموعه ای از دیوارنگاری های، چینی و انواع جواهرات نمایش داده می شوند که به زمان پیش از ورود مسیحیت تعلق دارند.
  • بخش قدیمی تفلیس را می توان به خوبی از بالای قلعه ناریکالا دید. این قلعه را نخستین بار ایرانی ها در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ساخته اند و در قرن ۱۷ میلادی مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است.
  • حمام سولفور در تفلیس به قرن ۱۹ میلادی تعلق دارد.

مدارک و هزینه های لازم قبل از سفر به گرجستان : تفلیس

پیش از شروع سفر باید برای گرفتن پاسپورت و یا روادید اقدام کنید. البته برخی از کشورها مانند ارمنستان و ترکیه احتیاجی به روادید و یا ویزا ندارند و روادید برخی از کشورها را نیز می توان در فرودگاه گرفت که به نام روادید فرودگاهی معروف هستند.

در حال حاضر برای سفر به گرجستان احتیاجی به گرفتن روادید و ویزا ندارید و بابت آن نباید هیچ هزینه ای بپردازید. تنها هنگام عبور از مرز یا فرودگاه، مهر ورود برای شما زده خواهد شد.

خوب است بدانید که عوارض خروج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان است که می توانید آن را به صورت اینترنتی در این جا و یا حضوری در فرودگاه و یا پایانه های مرزی زمینی پرداخت کنید.

راهنمای سفر زمینی ارزان به تفلیس با اتوبوس

برای سفر اتوبوسی و مستقیم به تفلیس، تنها اتوبوس های تهران-تفلیس موجود هستند. البته اگر ساکن تبریز باشید، شما هم می توانید از این اتوبوس ها استفاده کنید اما تفاوتی در هزینه پرداختی وجود نخواهد داشت. یعنی شما هم همان هزینه اتوبوس های تهران تفلیس را می پردازید اما در تبریز سوار اتوبوس می شوید.

هر روز ساعت ۱۱ صبح و ۱۲:۳۰ ظهر از ترمینال غرب تهران به سمت تفلیس سه اتوبوس وجود دارد که می‌توانید از طریق این لینک برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس اقدام کنید.

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

در اتوبوس یک وعده ناهار مختصر سرو می شود.

معمول ترین مسیر برای رسیدن به گرجستان عبور از خاک ترکیه از طریق مرز بازرگان است.

مساله مهمی که برای سفر با اتوبوس باید مد نظر داشته باشید، معطلی در مرز است که یک بار در مرز ترکیه و بار دیگر در مرز گرجستان تکرار می‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است عبور اتوبوس از بازرسی کمرگ چندین ساعت طول بکشد.

فاصله تهران تا تبریز حدود ۶۸۰ کیلومتر، فاصله تبریز تا بازرگان نیز ۲۹۰ کیلومتر است.

تفلیس با اتوبوس

  • مرز ترکیه
    پس از رسیدن به مرز لازم است مسیر ۳۸۰ کیلومتری بین بازرگان تا مرز واله گرجستان را طی کنید که اگر از کشور ترکیه عبور می‌کنید، به ترتیب باید از دوبایزید، ایقدیر، کارس و آرداهان رد شوید.
    پس از رسیدن به آرداهان باید از شهرهای یوسف و ترک گوزی عبور کنید و از آنجا به سمت مرز سارپی برانید که طول مسیر بازرگان تا مرز سارپی گرجستان حدود ۵۰۰ کیلومتر می باشد.
    زمانی که وارد خاک گرجستان شدید، شهرهای واله و خاشوری برای رسیدن به تفلیس سر راه شما قرار دارند.
  • مرز ارمنستان
    اگه قصد دارید از کشور ارمنستان به گرجستان سفر کنید، بعد از اینکه وارد خاک ارمنستان شدید از شهرهای مغری، گریس، ایروان، دلیجان و ساداخلو عبور می‌کنید، وارد خاک گرجستان می‌شوید. از شهر مارنه اولی که بگذرید، به شهر تفلیس، پایتخت گرجستان خواهید رسید.

اگر مایلید طی این مسیر طولانی، در باقی شهرها هم توقف داشته و گردش کنید، راه های دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد. می توانید ابتدا خود را به ایروان یا باکو برسانید و سپس به تفلیس بروید.

در زیر قیمت حدودی بلیت های یک طرفه گفته شده است:

  • مسیر تهران – ایروان – تفلیس
    بلیت اتوبوس تهران-ایروان: حدود ۱۲۰۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰۰۰ تومان
    بلیت اتوبوس ایروان-تفلیس: حدود ۲۱ تا ۲۵ دلار
  • قیمت بلیت قطار ایروان-تفلیس: بین ۲۲ لاری گرجستان (حدود ۸۲ هزار تومان) تا ۵۰ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶ هزار تومان)

اتوبوس‌هایی که مستقیم از تهران به تفلیس می‌روند، در ترمینالی در مرکز شهر مسافران را پیاده خواهند کرد.

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور تفلیس

برای رسیدن به هتل، هاستل یا آپارتمانی که انتخاب کرده‌اید می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید. البته، با توجه به اینکه روز اول ممکن است کوله یا چمدان بزرگی همراهتان باشد، می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی گرجستان استفاده کنید که قیمت ارزان‌تری نسبت به تاکسی‌های عادی دارند.

یکی از اپ‌های تاکسی اینترنتی در تفلیس، Yandex.taxi است که می‌توانید دانلود کرده و همانند اسنپ یا تپسی از آن استفاده کنید.

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

واحد پول گرجستان و تبدیل ارز

لاری، واحد پول کشور گرجستان است و با نمادهای (GEL)، (₾) و (ლ) نشان داده می شود و هر ۱ لاری گرجستان  معادل ۳۷,۱۹ تومان است. (نرخ آزاد ۳۱ تیر ۱۳۹۷)

توصیه ما این است که از تهران لاری تهیه نکنید. دلار با خود ببرید و در تفلیس آن را به لاری تبدیل کنید. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید لاری از تهران است.

از جمله اسکانس های رایج گرجستان می توان به اسکناس های ۱ لاری (با زمینه آبی)، ۲ لاری (نارنجی)، ۵ لاری (قهوه ای)، ۱۰ لاری (سورمه ای)، ۲۰ لاری (قرمز و کهربایی)، ۵۰ لاری (سبز)، ۱۰۰ لاری (یشمی، قرمز، نارنجی)، ۲۰۰ لاری (نارنجی) و سکه هایی چون ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ تتری و سکه های ۱ و ۲ لاری اشاره کرد. خوب است بدانید که هر ۱ لاری برابر با ۱۰۰ تتری است.

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

اقامتگاه‌های تفلیس

در شهر تفلیس و پایتخت گرجستان، انواع مختلفی از اقامتگاه ها با هزینه های متفاوت وجود دارد.

هزینه‌ های خوراک در تفلیس

وعده ها و میان وعده های غذایی در طی سفر از جمله نکات مهم و قابل توجهی اند که نباید از آن غفلت کرد. اگر نخواهید در هتل اقامت کنید، لازم است تا از هزینه محصولات و محل تهیه آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. همچنین در ادامه اطلاعاتی از طیف هزینه یک وعده غذا در رستوران های مختلف خواهیم گفت.

  • رستوران و فست فود: طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در شهر تفلیس پیش روی شماست. در زیر متوسط هزینه برای هر مکان ذکر شده است.
    رستوران های ارزان قیمت: بین ۱۰ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰۰ تومان) تا ۱۵ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰ تومان)
    رستوران متوسط: حدود ۲۰ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰۰ تومان) تا ۳۵ لاری گرجستان (معادل ۱۳۰۲۰ تومان)
    رستوران لوکس: از ۵۰ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰۰۰تومان) به بالا
    فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: بین ۷ لاری گرجستان (معادل ۲۶۰۴۰ تومان) تا ۱۵ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰ تومان)

خوراکی های لازم:

  • نان (۵۰۰ گرمی): ۰.۸ لاری گرجستان (معادل ۲۹۷۶ تومان)
  • شیر: هر لیتر ۲.۹ لاری گرجستان (معادل ۱۰۷۸۸ تومان)
  • برنج سفید (کیلویی): ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان)
  • تخم مرغ ۱۲ عددی : ۳.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۳۰۲۰ تومان)
  • یک بطری آب ۱.۵ لیتری: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)

میوه و سبزیجات (۱ کیلوگرم):

  • گوجه فرنگی: ۲.۵ لاری گرجستان (معادل ۹۳۰۰ تومان)
  • پیاز: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)
  • سیب زمینی: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)
  • کاهو: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)
  • سیب: ۲ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰ تومان)
  • موز: ۳.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۳۰۲۰ تومان)
  • پرتقال: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۶۰ تومان)

هزینه‌ های حمل و نقل عمومی تفلیس

سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

برای گردش در فواصل شهری تفلیس می توانید از گزینه هایی چون مترو، تاکسی، اتوبوس و مینی بوس استفاده کنید.

بلیت الکترونیک رایج در شهر تفلیس «Metromoney cards» نام دارد که آن را می توانید از ایستگاه های فروش بلیت در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰ تومان) تهیه کنید.

برای سوار شدن به مترو لازم است این کارت را بخرید که البته به هنگام سواری اتوبوس و مینی بوس های زرد رنگ نیز کاربرد دارد. این کارت ها را می توانید در ایستگاه های بلیت مترو و یا دستگاه های نارنجی، به مقدار دلخواه شارژ کنید.

سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

  • مترو: مترو شهر تفلیس دو خط و ۲۱ ایستگاه مختلف دارد که نقاط مهم شهر را به یک دیگر متصل می کند. ساعت کاری مترو از ۶ صبح تا نیمه شب است و نام ایستگاه ها علاوه بر زبان گرجی به انگلیسی نیز اعلام می شود. همان طور که گفته شد برای مترو سواری احتیاج به کارت دارید. باید به هنگام ورود به مترو کارت زده که هزینه ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان) از کارت شما کم می شود.
  • تاکسی: تاکسی های شهر تفلیس اغلب اوقات تاکسی متر ندارند، بنابراین پیش از سوار شدن در مورد نرخ و هزینه با هم کنار بیایید. نرخ معمول برای یک مسیر کوتاه (تا ۳ کیلومتر) برابر با ۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰۰ تومان) بوده و طولانی ترین مسیرها نیز حداکثر تا ۱۰ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰۰ تومان) هزینه بر می دارد.
    در هر حال اگر سوار ماشینی شدید که تاکسی متر داشت، لیست هزینه ها به این ترتیب است: ورودی تاکسی: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان)
    هزینه هر ۱ کیلومتر: ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان)
    هزینه هر ۱ ساعت انتظار: ۸ لاری گرجستان (معادل ۲۹۷۶۰ تومان)

  • اتوبوس و مینی بوس: اتوبوس های زرد رنگ شهر و مینی بوس هایی به نام (Marshrutka) از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و در دسترس اند. در بیش تر ایستگاه های اتوبوس، لیست ایستگاه ها و مقاصد در تابلو دیجیتال به دو زبان انگلیسی و گرجی به نمایش در می آید. البته شماره و مسیر ها بر روی تابلو اتوبوس ها نیز وجود دارد که توجه داشته باشید که اتوبوس ها تنها در ایستگاه ها توقف دارند، در حالی که مینی بوس هر جا که شما بخواهید، نگه می دارد. برای آن که راننده مینی بوس توقف کند، می توانید بلند بگویید: Gaacheret ! یعنی بایست.
    برای پرداخت هزینه اتوبوس و مینی بوس نیز می توانید از بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید که هزینه سواری اتوبوس ها ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان) و هزینه مینی بوس ها بین ۰.۴ لاری گرجستان (معادل ۱۴۸۸ تومان) تا ۰.۸ لاری گرجستان (معادل ۲۹۷۶ تومان) است. البته می توانید برای پرداخت هزینه از پول نقد هم استفاده کنید.

هزینه های تفریح در تفلیس

اغلب مکان های دیدنی و تاریخی تفلیس، هزینه ورودی ندارند و رایگان هستند. با این حال در این جا هزینه ورودی مهم ترین مکان های دیدنی و تاریخی تفلیس و البته برخی از فعالیت های هیجانی پایتخت گرجستان گفته شده اند:

  1. تله کابین تفلیس: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)
  2. پارک آبی جینو پردایس: ۳۰ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰۰تومان) تا ۱۵۰ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰۰ تومان)
  3. شهربازی متاتسمیندا: بسته به نوع و تعداد بازی ها: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان) تا ۷۷ لاری گرجستان (معادل ۲۸۶۴۴۰ تومان)
  4. حمام گوگردی گولو: بین ۳۰ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰۰ تومان) تا ۲۲۰ لاری گرجستان (معادل ۸۱۸۴۰۰ تومان)
  5. پارک آسترا: دارای چندین بازی مانند کارتینگ، اتاق تیراندازی، بیلیارد و …: بین ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان) تا ۲۰ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰۰ تومان)

ورودی ظرفیت‌های گردشگری

  1. کلیسای جامع تثلیث یا سامبا : رایگان
  2. قلعه تاریخی ناریکالا: رایگان
  3. باغ ملی گیاهشناسی گرجستان: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان)
  4. باغ وحش تفلیس: ۲ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰ تومان)
  5. دریاچه لیسی: رایگان
  6. کوهستان پارک متتسمیندا: رایگان
  7. تورهای پیاده روی: رایگان
    شهرداری تفلیس هر روز صبح ساعت ۱۰ و بعدازظهر ساعت ۱۷ تورهایی پیاده‌روی رایگان برای گردشگران برگزار می‌کند. این تورها از میدان آزادی آغاز می‌شود و برخی از اماکن دیدنی شهر تفلیس همانند کلیساها، نانوایی معروف شهر، تله کابین و …. توسط راهنماهای گردشگری محلی به زبان انگلیسی معرفی می‌شوند.

۲ نظر

ورود

  • علی بخارایی مرداد ۱۲, ۱۳۹۷

    سلام وای بازم یه مقاله ی خیلی خیلی جامع و خوب
    همیشه توریستای خارجی رو میبینم میخوام منم برم کشورای دیگه رو ببینم
    با مقاله هاتون فکر کنم یک قدم دیگه نزدیک شدم و خدا رو چه دیدی یهو سال دیگه تابستون سر از گرجستان در اوردم یا ارمنستان. یا از اذربایجان شروع کنم تا خود گرجستان برم بعدم برم به طرف جنوب که ترکیه میشه بعدم برگردم
    واقعا برام جای سوال بود توریستای تقریبا جوون خارجی چطور با یه کوله پشتی و یه لیوان اویزون از کوله شون از اونور دنیا میان اینور دنیا و تازه میخوان تا خود ژاپن برن
    ولی خوشبحالشون دولتشون بهشون کارت قطار مجانی میده یک ماه برن همه کشورای اروپایی رو بگردن
    یه چیز دیگه تو کشور ترکیه یکی از اشناهامون رفته بود تعریف میکرد این بودش تو ایستگاه قطار معمولا دوش و توالت وجود داره دوش و یا حمام با سکه کار میکنه قیمتشم خیلی ارزونه . فکر کنم تو گرجستانم باید همچین چیزایی باشه برا کسایی که مثل من میخوان بک پکر یا کوله گردی کنن خیلی عالی میشه

  • مسافر اسفند ۱۵, ۱۳۹۷

    من نمیدونم واقعا اگه یه کلمه مینوشتید، ۱۰ ساعت راهه، ۱ روز راهه، یک ماه راهه… آسمون به زمین میومد؟؟
    یه بار نشد یه مطلب بی نقص از یه ایرانی ببینم