نگاهی به مشهورترین و زیباترین تاج های زنان خاندان های سلطنتی دنیا

نگاهی به مشهورترین و زیباترین تاج های زنان خاندان های سلطنتی دنیا

تاج های زنان خاندان های سلطنتی جایگاه ویژه ای در این خاندان ها دارند و اغلب از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. بزرگ ترین و ارزشمند ترین مجموعه ی تاج های زنانه متعلق به ملکه ی بریتانیا است. اخیراً یکی از تاج های او را مگان مارکل در مراسم ازدواجش با پرنس هری بر سر داشت که توجه زیادی را به خود جلب کرد. اما دیگر خاندان های سلطنتی دنیا هم جواهرات خیره ای کننده ای دارند که در ادامه به آن ها هم می پردازیم.

۱- تاج عروسی مگان مارکل

تاج های زنان سلطنتی

این تاج الماس نشان را که مگان مارکل در روز عروسی اش از ملکه ی بریتانیا قرض گرفته بود، در ابتدا متعلق به ملکه مری، مادربزرگ ملکه الیزابت دوم بود. قدمت جواهری که در مرکز تاج قرار گرفته به سال ۱۸۹۳ باز می گردد. این تاج هدیه ای به ملکه مری (در آن زمان، پرنسس ویکتوریا مری) از طرف شهرستان لینکولن به مناسبت ازدواجش بود.

۲- تاج عروسی کیت میدلتون

این تاج زیبا در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و هدیه ای از طرف دوک یورک (بعدها شاه جورج ششم) به دوشس یورک (ملکه الیزابت) بود. بعدها این تاج را به پرنسس الیزابت دوم در روز تولد ۱۸ سالگی اش هدیه دادند اما بیشتر پرنسس مارگارت (خواهر ملکه الیزابت دوم) و پرنسس آن (دختر ملکه الیزابت دوم) از آن استفاده می کنند.

۳- تاج عروسی پرنسس دایانا

تاج عروسی دایانا اسپنسر متعلق به خانواده ی خود او بود. بخش میانی تاج در حقیقت هدیه ای به مناسبت عروسی مادربزرگ دایانا بوده است. گفته می شود دسته های تاج هم بخشی از یکی از جواهرات فرانسیس منبای، بانوی مشهور ویسکنت مونتاگو است. طرح تاج در دهه ی ۱۹۳۰ تکمیل شد و از آن در خاندان اسپنسر به عنوان تاج عروسی استفاده می شد. اگرچه ملکه ی بریتانیا از مجموعه ی خودش تاجی را به دیانا قرض داد تا در مراسم عروسی اش از آن استفاده کند، اما دایانا تصمیم گرفت سنت خانواده ی خود را ادامه دهد.

۴- تاج پرنسس ویکتوریا

پرنسس ویکتوریا در روز عروسی خود تاج خیره کننده ای بر سر داشت که قدمت زیادی دارد. این تاج یکی از کهن ترین دارایی های خاندان سلطنتی سوئد است که طبق سنت این خاندان در مراسم های ازدواج هنوز از آن استفاده می شود. این تاج در ابتدا متعلق به همسر اول ناپلئون یعنی ژوزفین بود و نوه ی دختری او بعد از ازدواج با اسکار اول، پادشاه سوئد و نروژ، آن را با خود به سوئد آورد.

۵- تاج خاندان هانوفر

الساندرا دِ-اوسما در مراسم ازدواجش با کریستین، پرنس هانوفر تاج بسیار زیبایی بر سر داشت که طبق سنت، عروس های خاندان هانوفر از آن استفاده می کنند. پیش از آن، کارولین، پرنسس موناکو و هانوفر در سال ۲۰۰۴ و اکاترینا مالیشوا در مراسم ازدواجش با برادر پرنس کریستین از این تاج استفاده کرده بودند. گفته می شود این تاج متعلق به ماری، پرنسس هانوفر (۱۸۴۹-۱۹۰۴) بوده است.

۶- تاج الماس نشان لوکزامبورگ

پرنسس کلر، همسر فعلی فلیکس، پرنس لوکزامبورگ در سال ۲۰۱۳ از این تاج استفاده کرد. این تاج متشکل از الماس های متعدد، با بدنه ای از جنس طلا و نقره بوده و طرح آن به شکل پیچک های درخت مو و حبه های الماس است. این تاج که قدمت آن به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد، در خاندان سلطنتی لوکزامبورگ از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

۷- تاج دختران بریتانیای کبیر و ایرلند

این تاج مشهورترین تاج زنانه ی خاندان سلطنتی بریتانیا است، چون همان تاجی است که در تصویر ملکه الیزابت دوم بر روی اسکناس ها و سکه ها وجود دارد. این تاج هدیه ای به ملکه ویکتوریا مری، مادربزرگ ملکه الیزابت دوم، به مناسبت ازدواجش بود. هزینه ی ساخت این تاج توسط انجمنی از زنان جمع آوری شد و نام تاج از همین جا گرفته شده است.

۸- تاج گل زنبق            

این تاج در ابتدا متعلق به مجموعه ی ویکتوریا یوجین، ملکه ی اسپانیا بود که همسرش آن را در سال ۱۹۰۶ به مناسبت ازدواج شان به او هدیه داده بود. این تاج در همان سال به دست جواهرساز دربار اسپانیا، با بدنه ای از جنس پلاتینیوم و الماس هایی گرد ساخته شده بود. موتیف گل زنبقی که سه بار در طرح تاج تکرار شده، نماد خاندان بوربون است. ویکتوریا یوجین در زمان تبعید تاج را با خود به همراه داشت و بعد از احیای پادشاهی اسپانیا، این تاج به سوفیا، همسر شاه خوان کارلوس پیشکش شد.

۹- تاج پرنسس ماکو

حضور رسمی ماکو، پرنسس ژاپن در دربار این کشور از سن بیست سالگی آغاز شد و از آن زمان جواهرات ویژه ای به او پیشکش شده که مناسب چنین موقعیت های رسمی ای هستند. تاج مخصوص او به دست یک شرکت جواهرسازی ژاپنی به نام واکو، با طرحی از گل زنبق و دیگر گل ها ساخته شد. بعد از برگزاری مراسم ازدواج پرنسس ماکو با دوست پسرش در سال ۲۰۲۰، تاج او به خزانه ی سلطنتی منتقل خواهد شد، چون پرنسس ماکو بعد از این ازدواج، عنوان سلطنتی اش را از دست خواهد داد.

۱۰- تاج الماس نشان آلیا، ملکه ی اردن

این تاج الماس نشان هدیه ی همسر ملکه آلیا به او بود که طراحی مدرن آن جایگاه ویژه ای به آن بخشیده است، چون طرح آن نه به شکل گل، بلکه خطی است. خاندان سلطنتی اردن مجموعه تاج سلطنتی ندارد و تاج های زنانه از مادران به دختران منتقل می شوند. در سال ۱۹۷۷، ملکه آلیا در سانحه ی سقوط هلیکوپتر کشته شد و تاج او به دخترش، پرنسس هیا رسید.

۱۱- تاج زیتون یاقوت نشان

تاج زیتون یاقوت نشان که با یاقوت های صورتی – بنفش تزئین شده، دهه ها است که در مجموعه ی خاندان سلطنتی یونان جای دارد و در ابتدا متعلق به اولگا، ملکه ی هلنس بود. این تاج به اولگا، پرنسس یوگوسلاوی به ارث رسید و سپس عموزاده اش، پاول، شاه هلنس آن را خریداری کرد. حالا اغلب آن ماری، ملکه ی یونان از این تاج استفاده می کند.

۱۲- تاج کلید یونانی

این تاج در حدود سال ۱۹۰۵ برای یک پرنسس بریتانیایی-آلمانی ساخته شد که قرار بود در آینده دوشس والامقام خاندان سلطنتی رومانوف شود، اما این پرنسس در جریان انقلاب روسیه مجبور به فرار از کشورش شد. در سال ۱۹۲۱ ماری، ملکه ی رومانی این تاج را به عنوان هدیه ای برای دخترخوانده اش، هلن، پرنس یونان خریداری کرد. پرنس هلن تا آخر عمر، حتی در زمان تبعید این تاج را پیش خود نگه داشت. این تاج به پرنسس آن به ارث رسید که در سال ۱۹۹۳ به رومانی بازگشت. حالا اغلب بزرگ ترین دختر او در زمان شرکت در مراسم های سلطنتی دیگر کشورها از این تاج استفاده می کند.

۱۳- تاج عتیقه ی مروارید نشان

خاندان سلطنتی هلند جواهرات بسیار زیادی است اما از میان این مجموعه جواهرات، تاج عتیقه ی مروارید نشان به عنوان تاج ملکه ماکسیما انتخاب شد. طراحی این تاج در سال ۱۹۰۰، به تقلید از تاج ملکه آنا پاولونا، همسر ویلم دوم، پادشاه هلند انجام شد. قدمت الماس های تاج ملکه ماکسیما به قرن هفدهم میلادی باز می گردد. از زمان ملکه ویلهلماین، تمامی ملکه های هلند از این تاج استفاده کرده اند.

۱۴- تاج ملکه ی مالزی

تاجی که ملکه ی جدید مالزی بر سر می گذارد گاندیک دیراجا نام دارد و در سال ۱۹۸۴، از پلاتینیوم و الماس ساخته شد. از آنجایی که مقام سلطنت در مالزی ثابت نیست (هر پنج سال یک بار پادشاه جدیدی انتخاب می شود)، این تاج متعلق به یک خانواده باقی نمی ماند.

حقایقی درباره جواهرات خاندان‎های سلطنتی سراسر دنیا

نگاهی به ۱۹ مورد از ازدواج خاندان های سلطنتی با افراد عادی

نگاهی به جالب‎ترین کیک های عروسی خاندان‎های سلطنتی

با قوانین عجیب ازدواج در خاندان سلطنتی بریتانیا آشنا شوید

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود