پله پله ترس و هیجان؛ گشتی در میان خطرناک ترین پلکان های سراسر دنیا

پله پله ترس و هیجان؛ گشتی در میان خطرناک ترین پلکان های سراسر دنیا

این پلکان ها در نقاط مختلفی از دنیا واقع شده اند. بعضی از آن ها از سنگ یا چوب ساخته شده اند، بعضی هایشان نرده دارند و بعضی ها نه، اما همه آن ها یک نقطه ی مشترک دارند: ارتفاع زیاد و خطرات این پلکان ها نفس هر کسی را بند می آورد. در ادامه به ۱۶ مورد از خطرناک ترین پلکان های دنیا می پردازیم.

۱- پلکان دژ کالاوانتین دورگ- هند

خود دژ یک غار کوچک است اما پلکان منتهی به آن یکی از خطرناک ترین پلکان های دنیا است. این پلکان ناهموار درون صخره ای در نزدیکی بمبئی ساخته شده.

بالا رفتن از این پلکان حدود سه ساعت طول می کشد، اما پایین رفتن از آن زمان بیشتری می برد چون پله های آن به خاطر مه گرفتگی های این منطقه همیشه خیس هستند. این پلکان هیچ نرده ای ندارد، به همین دلیل گردشگرانی که به دنبال تجربه ی هیجان و ارتفاع هستند، برای جلوگیری از سقوط خود، باید با استفاده از وسایل صخره نوردی از پلکان عبور کنند.

۲- پلکان صخره ی زیپی- کلمبیا

صخره ی «ال پنون دگواتاپه» در کشور کلمبیا واقع شده و پلکان آن که به قله ی صخره منتهی می شود را به چیزهای مختلفی تشبیه کرده اند.

بعضی افراد این پلکان را شبیه به رشته نخی می دانند که به صخره دوخته شده، بعضی دیگر آن را مثل یک زیپ می بینند و بعضی دیگر هم معتقدند اگر روزی زامبی ها حمله کنند این پلکان پناهگاه بسیار خوبی خواهد بود.

۳- پلکان دروازه ی آسمان- چین

در استان «هوان» کشور چین، کوهی به نام «تیانمن» وجود دارد که معنای آن «دروازه ی آسمان» است. این صخره ی طاقی شکل که بعد از زمین لرزه ی سال ۲۶۳ میلادی در این منطقه به وجود آمد، حقیقتا شبیه به یک دروازه است.

اعتقاد بر این است کسانی که ۹۹۹ پله ی منتهی به دروازه ی آسمان را طی کنند می توانند آسمان را لمس کنند و به شادی ابدی دست یابند.

دسترسی به این پلکان بسیار دشوار است. این پلکان در بالای کوه واقع شده و مسافران و زائران ابتدا باید با استفاده از تله کابین خود را به ارتفاعی از کوه برسانند و بعد از آن جاده ای مارپیچی به طول حدوداً ۱۴ کیلومتر، به نام «۹۹ پیچ» را با ماشین طی کنند.

۴- پلکان هایکو- امریکا، هاوایی

پلکان «هایکو» در ایالت هاوایی، یکی از پرطرفدارترین مسیرها برای گردشگرانی است که به دنبال تجربه ی ارتفاع هستند. ورود به این پلکان ممنوع است و علیرغم آنکه نیروهای پلیس در ورودی آن گماشته شده اند و حتی تلاش برای صعود از آن جریمه ی سنگینی دارد، گردشگران تلاش خود را  می کنند تا از این پلکان بالا بروند.

افراد زیادی برای دیدن این پلکان عجیب به جزیره ی «اوئاهو» می روند. این پلکان در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش برای نصب کابل های ارتباطی ساخته شد. از سال ۱۹۸۷ پلکان هایکو تبدیل به مسیری «غیر نظامی» برای گردشگرانی شد که علاقمندند از همه ی این ۳،۹۲۲ پله بالا بروند و به قله ی «کوئولائو» برسند. فقط کسانی می توانند از این پلکان صعود کنند که از نظر فیزیکی ورزیده باشند.

۵- پلکان کوه سینا- مصر

کوه افسانه ای «سینا» در جنوب شبیه جزیره ی «سینا» واقع شده است. طبق روایات، روی قله ی همین کوه بود که حضرت موسی لوح سنگی ده فرمان را دریافت کرد. امروزه، زائران زیادی از سراسر دنیا در این کوه گرد هم می آیند.

برای رسیدن به قله ی کوه سینا، باید از «پلکان توبه» عبور کنید. بیشتر زائران شب ها از این کوه بالا می روند، چون دیگر خبری از گرمای روز نیست و به علاوه، می توانند هنگام صبح، منظره ی شگفت انگیز طلوع آفتاب را تماشا کنند.

۶- پلکان مارپیچی کوه تایهانگ- چین

این پلکان مارپیچی حدود ۹۱ متر ارتفاع دارد و به قله ی کوه «تایهانگ» منتهی می شود. کسانی که می خواهند از این سازه ی ۳۰ طبقه بالا بروند، ابتدا باید با امضای یک رضایتنامه اعلام کنند که از خطرات این کار آگاه شده اند و از سلامت کامل برخوردارند.

افراد بالای ۶۰ سال اجازه ی بالا رفتن از این پلکان را ندارند چون صعود از آن آسان نیست و بادی که در این منطقه می وزد تمام پلکان را به لرزه در می آورد و صدای جیر جیر آن را بلند می کند.

۷- پلکان قله ی آدام- سریلانکا

کسانی که به سریلانکا بروند و جرأت بالا رفتن از قله ی «آدام» را داشته باشند، از لذت تماشای منظره ی زیبایی برخوردار خواهند شد که در تصویر بالا می بینید. مسیر صعود به این کوه کاملا ایمن است و افراد زیادی حتی به همراه کودکان شان به آنجا می روند.

زائران زیادی برای دیدن طلوع آفتاب و لوح سنگی ردپای بودا در این مکان گرد هم می آیند.

تنها مسأله ی این پلکان این است که فقط شب ها می توان از آن بالا رفت چون صعود از پلکان در گرمای روز دشوار است. اما شب ها هوا خنک و همه جا ساکت و آرام است و حتی فانوس هایی در مسیر پلکان نصب شده که تا انتهای راه را روشن می کنند.

۸- برج وولیبرگ- بلژیک

این پلکان که نام آن برج وولیبرگ است در استان «فلمیش برابنت» کشور بلژیک ساخته شده است. قبلا یک سکوی بازدید چوبی در محل این برج وجود داشت که افراد خرابکار آن را به آتش کشیدند و بعد از آن یک سازه ی فلزی جایگزین آن شد.

این پلکان که انتهای آن به آسمان می رسد، حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و بالاترین نقطه ی آن مشرف به منظره ی جنگل مشهور «هالربوس» است. هالربوس جنگلی رویایی است که سراسر آن پوشیده از گل های استکانی آبی رنگ است.

۹- پلکان گذرگاه ال کامینیتو ری- اسپانیا

گذرگاه کوهستانی «ال کامینیتو دل ری» در اسپانیا، اوایل قرن بیستم به هدف حمل کالا بین دو پایگاه و در امتداد گلوگاه «ال چورو» ساخته شد.

از آنجایی که سازندگان این مسیر از ارزان قیمت ترین مصالح استفاده کرده بودند، پلکان ال کامینیتو خیلی زود رو به زوال رفت و «گذرگاه مرگ» نام گرفت. در سال ۲۰۰۰، بعد از مرگ غم انگیز چندین گردشگر، این پلکان بسته شد. اما حتی بعد از آن هم، ماجراجویانی که به دنبال هیجان هستند و همینطور کوهنوردانی از سراسر دنیا به آنجا می رفتند. حتی جریمه ی ۶ هزار یورویی هم جلوی ماجراجویی های آن ها را نگرفت.

در نهایت، تصمیم بر آن شد که گذرگاه بازسازی و برای گردشگران ایمن شود. در بهار ۲۰۱۵، ال کامینیتو دل ری به روی گردشگران بازگشایی شد.

۱۰- چاه پلکانی چاند بائوری- هند

چاه پلکانی «چاند بائوری» که در دهکده ی «آبهانری» واقع شده را یکی از قدیمی ترین و عمیق ترین چاه های پلکانی هند می دانند. این چاه که شبیه به یک هرم معکوس است، از بالاترین نقطه تا درون زمین ۳۰ متر ارتفاع دارد. در پایین پلکان های آن، یک چاه با آبی تیره رنگ وجود دارد.

افراد محلی معتقدند این چاه را شیاطین ساختند. اما به گفته ی تاریخ نگاران، این مخزن برای جمع آوری آب باران ساخته شده. به علاوه، این چاه پلکانی، مردمی که در آنجا جمع می شدند و روی پله هایش می نشستند را از گرمای هوا حفظ می کرد چون در پایین آن دمای هوا چند درجه ای خنک تر است.

می توانید هر کدام از بی شمار پله ی این چاه را برای رسیدن به پایین آن انتخاب کنید. اما باید دقت کنید که پای تان را کجا می گذارید چون هیچ نرده ای وجود ندارد و پله ها شیب زیادی دارند.

۱۱- پلکان راه آسمان- چین

مسیر منتهی به قله ی کوه «موآ» در چین «راه آسمان» نام دارد. پلکان این مسیر بر روی صخره ساخته شده و زنجیرهای فلزی ای که در طول آن نصب شده نرده های پلکان محسوب می شوند. قبلا فقط زائران از این کوه بالا می رفتند چون کوه موآ یکی از ینج کوه مقدس در آیین «تائو» در چین است. امروزه اما راه آسمان به روی گردشگران هم باز است.

کسانی که جرأت صعود به این قله را دارند باید تا رسیدن به آن بیشتر از ۲ کیلومتر راه را طی کنند. این پلکان شیب دار در بعضی نقاط تبدیل به راه چوبی باریکی می شود. در انتهای مسیر، چایخانه ای کوچک و منظره ای شگفت انگیز انتظار ماجراجویان و زائران را می کشد.

۱۲- پلکان آبشار دیگ شیطان- اکوادور

آبشار زیبای «دیگ شیطان» در کشور اکوادور واقع شده و با عبور از یک پلکان سنگی باستانی می توانید خود را به آن برسانید. این پلکان در کنار گلوگاهی واقع شده که آب آبشار در آنجا با فشار زیادی در جریان است.

این پلکان سنگی از درون یک تونل با دیواره هایی لغزنده عبور می کند که انتهای آن مستقیماً به آبشار می رسد.

گردشگرانی که موفق شده اند خود را به سکوی بازدید کوچک پشت آبشار برسانند منظره ی پیش رویشان را حیرت انگیز توصیف کرده اند. از آنجا آبشار را در مقابل خود می بینید و حتی می توانید آب آبشار را لمس کنید.

۱۳- پلکان ببر و لاک پشت- آلمان

این پلکان عجیب یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر «دویسبورگ» در آلمان است و البته اسم عجیب و غریبی هم  دارد که «ببر و لاک پشت» است.

این پلکان تجربه ی راه رفتن روی یک ترن هوایی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند. علیرغم آنکه طی مسیر پلکان باید از حلقه های موسوم به مرگ عبور کنید، عبور از این پلکان بسیار ساده است. طول این پلکان حدود ۲۱۹ متر است.

بالاترین نقطه ی پلکان حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد و مشرف به منظره ی وسیعی از شهر دویسبورگ است. شب ها چراغ های پلکان را روشن می کنند.

۱۴- پلکان قله ی یوسمتی- امریکا، کالیفرنیا

برای رسیدن به قله ی «یوسمتی» پارک ملی ایالت کالیفرنیا، باید از مسیری حدوداً ۱۰ کیلومتری عبور کنید که بخشی از آن با تله کابین طی می شود.

روزانه حداکثر ۳۰۰ نفر اجازه ی عبور از این مسیر را دارند و به هر بازدیدکننده مجوزی مخصوص داده می شود. گردشگران باید از نظر بدنی ورزیده و مشتاق عبور از ۴۰۰ پله ای باشند که در حقیقت یک ریسمان پلکانی تقریبا عمودی است.

۱۵- پلکان پرستشگاه ماه- پرو

این پلکان سنگی که در شهر باستانی «ماچو پیچو» واقع شده، حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. این پلکان به دست مردم قوم اینکا و برای دسترسی به پرستشگاه ماه ساخته شده.

امروزه حداکثر ۴۰۰ نفر اجازه ی عبور از این پلکان را دارند. صعود از این پلکان حدود دو ساعت زمان می برد و بازدید کنندگان طی مسیر مجبورند دائما دیوار پلکان را بگیرند. پله ها و دیواره ی پلکان خیس و لغزنده هستند و یک قدم اشتباه کافی است تا به اعماق رودخانه ی «اوروبامبا» پرت شوید.

۱۶- پلکان رصدخانه ی پیک دو میدی- فرانسه

رصدخانه ی «پیک دو میدی» در قسمتی از رشته کوه های «پیرنه» واقع شده که در خاک فرانسه قرار دارد. بخشی از مسیر دسترسی به رصدخانه با تله کابین و بخش دیگر آن از طریق یک پلکان طی می شود. از آنجایی که هوای این منطقه بسیار سرد است و بادهای شدیدی در بالای کوه می وزد، بازدیدکنندگان باید لباس های گرم به تن داشته باشند.

اخیرا امکان اقامت شبانه در رصدخانه هم فراهم شده و دانشمندان حاضر در رصدخانه تعدادی از اتاق های آن را برای کسانی آماده کرده اند که بعد از سفر طولانی خود تا رصدخانه، احتیاج به استراحت دارند.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود