چوب حراج روی سر خانه های تاریخی شهر + عکس

خانه حاکم تهران هم به برج سازی ها سپرده شد

چوب حراج روی سر خانه های تاریخی شهر + عکس

ایران ما به گفته دوست و دشمن  یکی از کشورهایی است که به واسطه آثار باستانی  و طبیعی فوق العاده و منحصر به فردش  از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است اما به گفته همان دوستها و دشمن ها یکی از ضعیف ترین مدیریت ها را در این زمینه داریم به گونه ای که نه تنها از این ظرفیت های گردشگری که برخی از آنها  به لطف هنرمندان و حکومت های گذشته و برخی هم به واسطه لطف خداوندی به ما ایرانیان اعطا شده است، استفاده نمی کنیم بلکه کمر به نابودی آنها نیز می بندیم بدون اینکه ذره ای به این  فکر کنیم که منابع انرژی فسیلی بالاخره  تمام می شود و قطعا تا ابد نمی تواند منبع درآمد کشور باشد، بنابراین باید راه های دیگر را برای کسب درآمد و تامین هزینه های کشور پیدا کنیم . یکی از این راه ها که می توان گفت حاضر و آماده است و با کمترین هزینه، ارزش افزوده فوق العاده ای برایمان دارد،گردشگری است . صنعتی که بسیاری از کشورها از جمله ترکیه  به خوبی در حال استفاده از ظرفیت های آن هستند  و سالانه ده ها میلیارد دلار از گردشگری و توریسم  کسب در آمد می کنند  . ترک ها حتی  پارا فراتر گذ اشته اند و برای توریست ها مقاصد گردشگری هم ایجاد می کنند . آنها باتولید سریال های پرشمار و طویل القسمت  و فروش آنها به شبکه های تلویزیونی کشورهای دیگر مردم این کشورها را اولا با فرهنگ ترکیه آشنا و مانوس می کنند ثانیا با ظرافت هرچه تمامتر  آنها را  برای سفر به ترکیه ترغیب می کنند و اخیرا دیده شده که تورهایی هم ترتیب داده اند مثلا برای بازدید گردشگران از لوکشین فلان سریال یا فیلم  . ترک ها حتی برای اینکه به اهداف خود نزدیکتر شوند  بعضا سریال هایشان  را به صورت رایگان در اختیار شبکه های پرمخاطب اما از نظر مالی ضعیف قرار می دهند .حال دراین بازار رقابتی که مدیریت  و تبلیغات حرف اول را می زند  ما تیشه به ریشه خود می زنیم و با دست خودمان ظرفیت های گردشگریمان را از بین می بریم  . مطلبی با عنوان ” جای خانه حاکم تهران هم برج سبز می‌شود  درخروجی خبرگزاری فارس قرار گرفته است موید مطالب بالاست درخبر خبرگزاری فارس آمده است که  محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به تازگی اعلام کرده است که خانه حاکم تهران (عنوان بیگلربیگی در دوره قاجار به معنای حاکم است) در خیابان فردوسی در حال فروش است و با وجود مکاتبات شهرداری با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای توقف فروش این خانه، نتیجه ای حاصل نشده است. وی اعلام کرده که یکی از سازندگان معروف تهران که اخیرا اقدام به تخلفات ساختمانی بسیار زیادی کرده است خریدار این بنا است و بزودی ممکن است این بنای ارزشمند تخریب شود.

خانه علاءالدوله، حاکم تهران کجاست؟

 

13950426000997_PhotoL-w900-h600

 

علاءالدوله نام خیابان فردوسی در تهران قدیم بوده و در گوشه شمال غربی میدان توپخانه، دروازه و خیابان علاءالدوله یا باغ ایلخانی قرار داشته است. شرایط این خیابان به طوری که اعتمادالسلطنه می نویسد، چنین بود: «کوچه باغ ایلخانی بسیار طولانی  است. در طرفین کوچه، درخت های خوبی کاشته شده و کوچه سنگ فرش است. کنار نهرهای دو طرف، همه از سنگ است و شب ها با چراغ ها و فانوس روشن است. در حاشیه این کوچه، باغات و عمارات عالیه هست. در طرف راست، خانه و باغ و عمارات جناب احمد علاءالدوله وزیر دربار، امین السلطان و جناب ظهیرالدوله است.»

page-8602-w900-h600

در نقشه عبدالغفار به سال ۱۳۰۱ هجری قمری حد فاصل کوچه خندان در خیابان فردوسی (دندانساز سابق) و میدان امام خمینی (توپخانه سابق) نام املاک ورثه مرحوم امیر نظام به چشم می­ خورد. امیر نظام لقب محمد رحیم خان قاجار دوللو علاءالدوله است که در آن سال که نقشه عبدالغفار کشیده می شود، فوت می کند و به همین دلیل ذکر شده است «املاک ورثه مرحوم امیر نظام».

57319472-w900-h600

محمد رحیم خان قاجار دَوَل لو علاءالدوله پس از مرگ برادر بزرگش، حسن خان، که نسقچی باش بود، به این سمت دست یافت و در سفرهای پادشاه، مسئول نظم اردوها بود. در سال ۱۲۷۴ هجری قمری جزء نویسندگان وزارت خارجه شد. در سال ۱۲۷۸ به لقب علاءالدوله ملقب شد. در ذیحجه ۱۲۸۳ هجری قمری که ناصرالدین شاه عازم خراسان بود محمد رحیم خان را به سمت بیگلربیگی(حاکم) تهران منصوب کرد و در سال ۱۲۸۴ق ریاست قورخانه به وی محول شد.

بر اساس خاطرات احتشام السلطنه (پسر علاءالدوله) در سال ۱۲۸۸ هجری قمری علاءالدوله از محله ارگ و عمارت اجدادی خود به این قسمت نقل مکان میکند.

 

خانه علاءالدوله ۲ بار شناسایی شد

3-w900-h600

در فاصله سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی، اطلاعات چندانی از این بنا وجود نداشت  و همگان فکر می کردند این بنا تخریب شده است اما در اواخر دهه ۵۰ شمسی کارشناسان میراث فرهنگی این بنا را به عنوان بنای ارزشمند شناسایی کردند و عکس های این بنا تا قبل از انحلال  عکسخانه میراث تهران در دهه ۷۰، وجود داشت؛ ولی با انحلال این مرکز و خروج نیروهای قدیمی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این بنا رو به فراموشی رفت.

4-w900-h600

حد فاصل دهه ۵۰ تا سال ۷۴ شمسی نیز نام و نشانی از این بنا وجود نداشت اما در سال ۱۳۷۴ در «طرح مطالعاتی بناهای ارزشمند شهر تهران» عکس های این بنا به چشم می خورد اما گروه تحقیقاتی در آن سال هم از وجود مالک تاریخی بنا آگاه نبودند ولی با توجه به تاریخی بودن ملک، آن را جزء بناهای ارزشمند مستند نگاری کردند. وضعیت این بنا در این دوره، سالم است ولی در اثر زمان دچار فرسایش شده است.

5-w900-h600

برج سازی در خانه حاکم و چالش تازه برای ثبت جهانی میدان مشق

2-w900-h600

خانه تاریخی علاءالدوله که امروز تبدیل به ۱۷۰۰ متر زمین بایر شده است و قیمت پایه آن ۱۲ میلیارد تومان اعلام شده است.، تنها بخش اندکی از آن ملک تاریخی علاءالدوله است که در حد یک تالار آینه به گواه عکس­های میراث فرهنگی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی باقیمانده است.

6-w900-h600

تالار آینه خانه علاءالدوله نیز همانند تالار آینه خانه نصیرالدوله در عودلاجان متراژی کمتر از ۱۵۰ متر دارد و الباقی زمین که یک هزار و ۵۵۰ متر مربع می شود، بایر است.

بر اساس صحبت های محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اگر این بنا به یکی از سازندگان معروف تهران فروخته شود، برج سازی در این محل همانند سرای دلگشا در بازار یا مجتمع تجارت جهانی فردوسی در خیابان فردوسی اتفاق می افتد و این باعث چالش جدید برای حریم ثبتی و بلافصل میدان مشق و حریم ثبت نشده آثاری چون موزه استاد صنعتی، تئاتر نصر، تئاتر پارس و ساختمان بانک تجارت توپخانه(بانک شاهی سابق) خواهد شد.

57319470-w900-h600

میدان مشق یکی از مجموعه های ارزشمند تهران است که براساس صحبت های مسئولان میراث فرهنگی قرار است به عنوان یکی از بناهای دارای قابلیت ثبت جهانی به یونسکو در آینده ارائه شود و این ارتفاع سازی قطعا ثبت جهانی این مجموعه را به چالش می کشاند.

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • سجاد تیر ۲۸, ۱۳۹۵

    تا زمانی که محدودیت های مختلف (فرهنگی و …) برای گردشگران خارجی هست، متاسفانه نمی توان انتظار شکوفایی صنعت گردشگری رو در کشورمون داشت.

    • مسعود ذوالفقاری تیر ۲۹, ۱۳۹۵

      بله درسته اما این دلیل نمیشه که با دست خودمون میراث فرهنگیمونو نابود کنیم

  • حدیث قیطاس وندی اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰

    حیفه واقعا متاسفم به جای اینکه باز سازی کنن بنای به این زیبایی، دارن اونو تخریب میکنن جاش برج بسازن همه اینا نشون دهنده سطح فرهنگ پایینشونه