بکش، لاغرم کن!

زنگ خطر برای اعتیاد زنان ایرانی

بکش، لاغرم کن!

دردناک و حزن‌انگیز است که خودزن باشی و  برای جمع‌آوری آخرین اخبار زنان معتاد سرزمینت، حتی از خبرگزاری‌های غیر ایرانی همچون گاردین، بشنوی که آمار زنان ایرانی معتاد در ۲۵ سال گذشته خاصه در ده سال اخیر، رشد چشمگیری داشته است. این بدان معنی نیست که در کشورهای پیشرفته جهان چنین معضلی وجود ندارد بلکه تنها با اشاره به یکی از آمارهای اخیر خبرگزاری گاردین، در امریکا در هر ۱۹ دقیقه، یک کودک از مادری معتاد متولد می‌شود که این خود گواه فراگیر شدن این روند مخرب است. آماری این‌چنینی در سایر کشورهای پیشرفته نیز فروان یافت می‌شود اما در ایران ما که هنوز خانواده نقش اساسی را در شکل دهی جامعه دارد و مادر خانواده نقش حیاتی و اصلی را در تربیت و آماده سازی فرزندان برای زندگی در جامعه را دارد  کمترین آمار اعتیاد زنان هم زیاد است . تاثر برانگیز تر اینکه به گفته منابع رسمی  اعتیاد میان زنان تحصیل‌کرده ایرانی  رشد فزاینده‌ای داشته است .

a1-w900-h600

بر آن نیستم که در این نوشته به آمار و ارقام بپردازم .گرایش به مواد مخدر قطعا علل و عوامل مختلفی دارد. شاید همان جمله قدیمی رفیق ناباب  را همه شنیده باشیم و یکی از علت های اعتیاد را همین موضوع بدانیم . که البته پر بی راه نیست اما این روزها  علت های شیک و جالبی برای اعتیاد به مواد مخدر پدید آمده است اگر تا پیش از این  سنگ بنای اعتیاد به مواد افیونی با کشیدن سیگار نهاده می شد اما این روزها موضوع کمی فرق کرده است . شاید شماهم در تبلیغات ماهواره ای ، تلگرامی و حتی اس ام اسی دیده و شنیده باشید که لاغری سریع بدون اینکه رژیم بگیرید ، بدون ورزش  و فقط با خوردن مثلا قرص های لاغری فلان مارک ، این تبلیغات که این روزها به وفور به چشم و گوش ما می رسد همان سرمنشاء اعتیاد های این روزگار است . آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که چگونه می شود بدون گرفتن رژیم غذایی و ورزش نکردن به تناسب اندام رسید . جواب  این سوال دقیقا همان اعتیاد است . بله  یکی از عوارض استعمال مواد مخدر صنعتی لاغری سریع است اما لاغری که به قیمت زندگی و جان انسان تمام می شود. باتوجه به گسترش سندروم لاغری در کشور به ویژه میان بانوان ، استقبال این قشر از جامعه از این گونه روشها بیش از اقایان است . البته شاید خیلی از این خانم ها در ابتدا متوجه نباشند که برای لاغرشدن در چه راه خطرناکی گام نهاده اند اما زمانی هم که متوجه می شوند دیگر دیر شده و آنها تا گردن در باتلاق مواد مخدر فرو رفته اند.

شاید بسیاری از زنان سال‌های سال ریاضت غذایی کشیده باشند و نتیجه حاصل را بسیار ناچیزتر از میزان کاهش وزن خود دریافته باشند. زمانی که وارد یک باشگاه ورزشی می‌شوند و در هفته دوم مربی به آن‌ها توصیه می‌کند که فلان چربی سوز را مصرف کنند و براثر مصرف آن چربی سوز، تأثیر سریعی را مشاهده می‌کنند آنگاه بهتر باور خواهند کرد که با مصرف مخدر راحت‌تر، سریع‌تر و حتی ارزان‌تر و بی‌دردسرتر به اندام مناسب دست خواهند یافت. حال‌آنکه از تأثیرات جانبی مصرف این مواد که دربسیاری از موارد منجر به اعتیاد آن‌ها می‌شود آگاهی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، درگذشته نسبت تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در میان مردان وزنان ۹ به ۱ بوده است که متأسفانه این نسبت اکنون، ۴ به ۱  است. احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی،‌ اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت این آمار را بسیار خطرناک ارزیابی می‌کند و آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی را ناامن‌ترین مکان‌ها برای دریافت توصیه‌های مربوط به مصرف مواد مخدر به‌منظور لاغر شدن می‌داند.

a5-w900-h600

متأسفانه این بار اعتیاد از سردرد و بدبختی و فقر نیست بلکه از روی خوشی زیاد است  یعنی براساس آمار بسیاری از زنان معتاد دستکم در کلان شهرها از زنان تحصلیکرده و نسبتا مرفهی هستند که فقط برای لاغر  و خوش اندام شدن  خواسته یا ناخواسته به سراغ مواد مخدر می روند. پس وظیفه همه ماست تا با آگاهی بخشی به یکدیگر مراقب باشیم تا در دام دیو موادمخدر گرفتار نشویم و حال و آینده خود را نبازیم .

sarahhit-w900-h600

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود