آخرین خبرها از دانشگاه های ایران

از رئیس شدن اولین خانم در دانشگاه تا راه اندازی دو رشته علوم پزشکی دردانشگاه آزاد

آخرین خبرها از دانشگاه های ایران

اولین بانو رییس دانشگاه آزاد یزد

خبر اول این که مطلع شدیم، برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یک بانو به عنوان رییس این دانشگاه برگزیده شد. دکتر معصومه طباطبایی که از محققان خوش نام این دانشگاه نیز به شمار می رود، ریاست دانشگاه را بر عهده گرفته است. از جمله فعالیت‌های اجرایی و علمی دکتر طباطبایی می‌توان به معاونت هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، معاونت پژوهشی و فناوری واحد یزد، اولین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، از پیشگامان علم شیمی کشور، پژوهشگر برتر واحد در چند سال، پژوهشگر برتر استان و پژوهشگر برتر منطقه ۴ و ۷ کشوری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

خبر جالب از ۵ صندوق جسورانه کشور

22-w900-h600

خبر دوم این که پنج صندوق جسورانه در کشور راه‌اندازی شد. در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس جمهور با مسئولا سازمان بورس برای راه‌اندازی ۵ صندوق سرمایه‌گذازی جسورانه در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان  تفاهم نامه ای امضا شد.

این تفاهم‌نامه با هدف به کارگیری ظرفیت‌های بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی امضا شد و مجوز ۵ صندوق‌ جسورانه به مدیران آن اعطا شد. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «ارزش آفرین سرآوا»، صندوق سرمایه گذاری جسورانه «پارتیان»، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «توسعه آرمانی»، صندوق «سلامت رویان پارسیان» و صندوق «یکم آرمان»، ۵ صندوقی بودند که طبق این تفاهم‌نامه مجوز فعالیت دریافت کردند.

۳۶ دانشمند ایرانی در فهرست پر استناد های دنیا

۳۶ دانشمند علوم پزشکی ایران در فهرست پر استناد ترین محققان دنیا قرار گرفته است. نتایج جدید رتبه‌بندی دانشمندان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر دنیا مربوط به ماه May سال ۲۰۱۶ میلادی نظام رتبه‌بندی” ESI-Essential Science Indicators “اعلام شد.

در رتبه‌بندی اخیر، دکتر شاهین آخوندزاده از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا استقامتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پروین میرمیران از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر مازیار مرادی لاکه از دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اولین بار به جمع دانشمندان ۱% برتر پُراستناد کشور پیوستند.

انجمن گردشگری ورزشی دانشگاهی تشکیل شد

نخستین بار در ایران،  انجمن گردشگری ورزشی به همت اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان و با هدف اشتغال زایی و کارآفرینی برای دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی ، انجمن گردشگری ورزش دانشگاهی کشور در این سازمان ایجاد شد.

مسابقات شبکه هوشمند انرژی ایران: مهر ماه در نصف جهان

مهلت ارسال آثار: تا ۱۹ مرداد

33-w900-h600

نخستین دوره مسابقات شبکه هوشمند انرژی ایران، در مهر امسال به همت دانشگاهی صنعتی اصفهان برگزار می شود. این رقابت‌ها تحت نظر انجمن شبکه هوشمند انرژی ایران و با هدف گسترش نفوذ مفاهیم شبکه هوشمند انرژی در جامعه و شناسایی نخبگان علمی این حوزه برگزار می ‌شود.  این مسابقات در سه محور طراحی بهینه منابع تولید پراکنده در شبکه هوشمند، طراحی و ساخت دستگاه تحلیلگر توان و مدیریت انرژی در خانه‌های هوشمند برگزار می‌شود. گفتنی است، تیم های شرکت کننده در رقابت ها در ابتدا و تا روز ۱۹ مردادماه باید گزارش طراحی اولیه خود را ارائه کنند که پس از تأیید گمیته داوری به مرحله طراحی و ساخت وارد می ‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این مسابقات به وب سایت http://icsg.iut.ac.ir مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سامانه علم سنجی راه اندازی کرد

44-w900-h600

خبر جالب دیگر این که سامانه علم سنجی، در دانشگاه علوم پزشکی قزوین (ISID) همانند سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، راه‌اندازی شد. هدف این سامانه ایجاد بانک کامل و بروز شاخص‌های علم سنجی اعضای هیأت علمی و میزان پیشرفت علمی آنان است و شاخص ارجاع به مقالات «H.Index» ارجاع به ازای هر مقاله، تعداد مقالات در «Scopus» و تعداد کل ارجاعات، از مهم‌ترین شاخص‌های علم سنجی است.

به همین منظور، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قزوین، لینک سامانه مذکور را در صفحه اول پورتال دانشگاه و صفحه اول وب سایت معاونت قرار داده و مقرر شده است کلیه اعضای هیأت علمی با مراجعه به آدرس: http://isid.research.ac.ir اطلاعات مربوط به پروفایل خود و شاخص ارجاع به مقالات خود را مشاهده و اصلاح کنند.

نقشه راه، به دانشگاه علوم پزشکی قزوین رسید

اپ نقشه راه و کارت امتیازی متوازن دانشگاه علوم پزشکی گیلان،با تلاش اعضای کارگروه تخصصی تدوین برنامه راهبردی این دانشگاه،تدوین شد.

دانشگاه امیرکبیر، هلندی شد!

55-w900-h600

دانشگاه امیر کبیر تهران (پلی تکنیک سابق) از امضای توافق همکاری با چند دانشگاه معتبر هلند خبر داد. چند وقت پیش بود که رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به گسترش تعاملات بین‌المللی در این دانشگاه، از برگزاری دوره‌های مشترک بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دو دانشگاه معتبر کشور هلند در مقاطع تحصیلات تکمیلی خبر داد. هم اکنون حدود ۱۷۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل می کنند  که در مهرماه تعداد این دانشجویان به ۲۰۰ یا ۲۵۰  می رسد.

۴ رشته جدید در دانشگاه تفرش

خبر بعدی این که دانشگاه تفرش ۴ رشته جدید راه اندازی می کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش گفته است که  رشته “الکترونیک دیجیتال” در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌ای جدید است که درخواست ایجاد آن در این دانشگاه در حال بررسی و پیگیری است. دکتر مهدی جعفری‌پناه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد،  علاوه بر رشته “الکترونیک دیجیتال”، رشته‌های دیگر نیز در افق پنج ساله دانشگاه دیده شده و این رشته‌ها که اغلب بین‌ رشته‌ای و در راستای سیاست وزارت علوم هستند، عبارتند از رشته‌های “فتونیک”، “محیط‌زیست” و “معماری و عمران ابنیه تاریخی” که مورد آخر رشته‌ای جدید در سطح کشور است.

خبر ویژه برای پیام نوری ها

افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه پیام نور هستند، تا اواسط مرداد امسال  فرصت دارند،کارت شرکت در آزمون زبان دانشگاه را کسب کنند. دکتر محمد علی ابراهیمی زمان برگزاری آزمون را ۱۶ مرداد ماه و زمان دریافت کارت آزمون را ۱۳ لغایت ۱۶ مرداد ماه اعلام کرد و افزود: آزمون زبان دکتری تخصصی (ETPNU) مرداد ماه ۹۵ به صورت الکترونیکی در شش استان آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی ، فارس و کرمانشاه برگزار می شود. ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی(ETPNU) مرداد ماه ۹۵ از هشتم لغایت ۱۱ تیر ماه سال جاری به صورت الکترونیکی و از طریق پرتال پیام نور – مرکز سنجش و آزمون انجام شد.

حذف ۳ رشته از دانشگاه پیام نور

خبر دیگر از دانشگاه پیام نور این که سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی در خصوص حذف سه رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام‌نور اراک از دفترچه کنکور سراسری سال ۹۵، اعلام کرد: در حال حاضر در حال رایزنی بوده و نسبت به بازگرداندن این رشته‌ها خوش‌بین هستیم.

دکتر سهراب عسگری گفت:  سه رشته اصلی زبان انگلیسی، مدیریت و علوم تربیتی با گرایش‌های مختلف در مرکز پیام نور اراک از دفترچه کنکور ۹۵ حذف شده‌اند. وی با بیان اینکه حذف رشته‌ ها فرآیندی دارد که حاصل بررسی سالانه دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم است و این روند دارای نُرم‌هایی است، تصریح کرد: مسئله این است که ایرادات وارد به این دانشگاه پیش از حذف رشته‌ها به این مرکز اطلاع داده نشده تا جهت رفع نواقص گام برداشته شود و از حذف آنها ممانعت به عمل آید.

۵ خبر از دانشگاه تهران

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، برنده جایزه برترین محقق بین المللی موسوم به VIF شد. جشن دوره دانشجویان مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی در دانشگاه تهران برگزار شد. رییس دانشگاه مطالعات خارجی پکن از موسسه لغت نامه دهخدای دانشگاه تهران بازدید کرد. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران نیز آغاز شد. همکاری های علمی و فناوری بین دانشگاه تهران و دانشگاه های هند در مرداد ۹۵ افزایش یافت. دانشگاه تهران خبر از همکاری گسترده با دانشگاه های پکن داد.

گفتنی است، دانشگاه تهران در صدر دانشگاه های ایران از نظر تولید علم قرار دارد. این دانشگاه را در نشانی UT.AC.IR دنبال کنید. دانشگاه تهران در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا نیز جای دارد.

خبرهای داغ از دانشگاه صنعتی شریف

از دانشگاه شریف نیز خبر رسید که این دانشگاه به دانش فنی طراحی و ساخت راکتور بستر سیال دست یافت. هم چنین بر اساس رتبه بندی های جدید علمی در ایران، دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه ایران شد. پردیس بین المللی دانشگاه شریف، خبر از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد داد. ایده هایی برای درمان سلسول های سرطانی با تلاش محقق دانشگاه شریف و همیاری محققان بین المللی صورت گرفت. گفتنی است، بیست و سومین سمینار شیمی تجزیه و اولین کنفرانس مهندسی سازه و ششمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف ماه آینده برگزار خواهد شد.

شریفی های فعال را در SHARIF.IR دنبال کنید.

از دانشگاه شهید بهشتی تهران چه خبر ؟

66-w900-h600

در چارچوب همکاری های دانشگاهی و علمی جمهوری اسلامی ایران و لبنان، با کمک دانشگاه شهید بهشتی، آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی دانشکده طب دانشگام ملی لبنان گشایش یافت و کار خود را آغاز کرد. در مراسم افتتاح این آزمایشگاه، «عدنان السید حسین» رئیس دانشگاه ملی لبنان،« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، «دکتر زرگر» نماینده «دکترطهرانچی» رئیس دانشگاه شهید بهشتی، « حسن زین الدین» رییس دانشکده طب، هیات ایرانی و اساتید و دانشجویان لبنانی حضور داشتند.

راه اندازی این آزمایشگاه که تکمیل کننده کمک های دانشگاه شهید بهشتی در تاسیس کرسی رشته بیوتکنولوژیکی گیاهی در دانشکده طب دانشگاه ملی لبنان در تحصیلات عالی فوق لیسانس و دکترا است، با استقبال مسئولان،اساتید و دانشجویان لبنانی مواجه شد و در مراسم افتتاح حضوری گسترده یافتند.

جدیدترین خبر ها این دانشگاه را در نشانی sbu.ac.ir دنبال کنید.

افتخاری دیگر برای دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو برترین دانشگاه های کشور و یکی از ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقاتی برتر کشور در رتبه بندی تامسون رویترز شد.دکتر گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد:  بررسی پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) موسسه تامسون رویترز ISI نشان می دهد که ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور به جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا راه یافتند که دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این گروه قرار دارد. دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، بقیه الله و موسسه پاستور ایران نیز در جمع موثرترین ها قرار گرفته اند.

اخرین خبرهای این دانشگاه را در نشانی iums.ac.ir دنبال کنید.

از دانشگاه آزاد چه خبر؟

77-w900-h600

دو رشته علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود. رشته نانو فناوری پزشکی و رشته بهداشت عمومی مقطع کارشناسی در این دانشگاه و در واحد کرمانشاه راه اندازی خواهد شد. هم چنین، دفتر و مرکز بین المللی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در شهر اسن آلمان افتتاح شد. گفتنی است، جشنواره ملی آشتی با طبیعت، ماه آینده با همت دانشگاه آزاد در استان گیلان و واحد رشت این دانشگاه برگزار خواهد شد.

کوتاه از دانشگاه های ایران

دانشگاه علم و صنعت، تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ را منتشر کرد.

دانشگاه امبر کبیر تهران، تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ رو رونمایی کرد.

دانشگاه علوم و فنون خرمشهر، دکتر لطف الله خواجه پور را به عنوان رییس جدید این دانشگاه معرفی کرد.

دانشگاه هنر تهران از برگزاری دوره های تابستانی مخصوص مرداد و شهریور در این دانشگاه خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد از برگزاری المپیاد علمی دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود