رد پولشویی از نقاشی ون‌گوگ تا «گرگ وال استریت»

بیش از یک میلیارد دلار پول از این صندوق که به توسعه اقتصادی مالزی اختصاص داشت، خارج شده و با پولشویی در قالب خرید آثار هنری ساخت فیلم به جریان افتاده است.

رد پولشویی از نقاشی ون‌گوگ تا «گرگ وال استریت»

سوییس نقاشی ونسان ون‌گوگ و و دو نقاشی دیگر از کلود مونه را پس از تحقیقات جهانی در رسوایی پولی مالزی مصادره کرده است.

به گزارش نقل از گاردین، در قالب تحقیقی بین‌المللی درباره صندوق سرمایه حکومتی مالزی که با شایعه‌های زیادی همراه بوده، سوییس یک نقاشی از ونسان ون‌گوگ و دو نقاشی دیگر اثر کلود مونه را ضبط کرده است.

این آثار به دنبال درخواستی از آمریکا به عنوان یکی از چند کشوری که از این کلاهبرداری بزرگ در صندوق سرمایه‌گذاری ۱MDB  مالزی متضرر شده، مصادره شده‌اند.

این در حالی است که هفته پیش نیز اعلام شد فیلم «گرگ وال استریت» هم با پولی که از این صندوق سرمایه‌گذاری بیرون آمده بود، ساخته شده است.

house ون گوگ

به گفته اینگرید ریسر سخنگوی وزیر داگستری سوییس، این عملیات تمام شده و سه نقاشی در نتیجه این عملیات مصادره شده است. او بدون توضیح بیشتری درباره این که این نقاشی‌ها اکنون کجا نگهداری می‌شوند و یا چه افرادی در این پرونده درگیر هستند، سخنان خود را به پایان برد.

اوایل هفته پیش وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود بیش از یک میلیارد دلار پول از این صندوق که به توسعه اقتصادی مالزی اختصاص داشت، خارج شده و با پولشویی در قالب خرید آثار هنری  ساخت فیلم به جریان افتاده است.

آثار نقاشی مونه و ونگوگ نیز در میان فهرستی از دارایی‌هایی ذکر شده بود که دادگاه فدرال کالیفرنیا در قالب این پولشویی مد نظر قرار داد.

گفته شده اثر ون گوگ طراحی او از خانه‌اش در آرل و نقاشی مونه مربوط به مجموعه نیلوفرهای آبی او و نیز نقاشی از سن ژرژ بزرگ بوده‌اند.

در این پرونده نجیب رزاق نخست وزیر مالزی نیز با یک رسوایی مالی روبه رو شده است. مقامات آمریکا، سوییس و سنگاپور معتقدند وی نیز با این پولشویی در ارتباط بوده است.

monet

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش می دهد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از هزینه ساخت فیلم «گرگ وال استریت» مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی‌کاپرو با پول همین صندوق ساخته شده است.

یکی از بنیان‌گذاران کمپانی رد گرانیت چهارشنبه از سوی وزارت دادگستری آمریکا متهم شد که ۱۰۰ میلیون دلار از پول صندوق توسعه دولتی مالزی را در راستای یک طرح پولشویی برای ساخت فیلم «گرگ وال استریت» سرمایه‌گذاری کرده است.

با درخشش لئوناردو دی‌کاپریو در نقش دلال سهامی به نام جردن بلفورت «گرگ وال استریت» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ۴۰۰ میلیون دلار در جهان فروش داشت، برای پنج جایزه اسکار نامزد شد و جایزه گلدن گلوب را برای بازیگر نقش اول خود به ارمغان آورد.

شکایت‌های مطرح شده علیه کمپانی سرمایه‌گذار «گرگ وال استریت» مصادره درآمدهای حاصل از این فیلم را هدف گرفته‌اند. این فیلم که اکنون پس از مدت‌ها دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، توان کسب میلیون‌ها دلار دیگر را در خود دارد.

جف باک کارشناس فروش سینما در این باره گفت: «فیلمی مانند «گرگ وال استریت» با دی‌کاپریو و اسکورسیزی دارایی همواره زنده‌ای است که به راحتی در آینده‌ای نزدیک توان کسب ۱۰۰ میلیون دلار دیگر را نیز دارد.»

این کارشناس اعتقاد دارد که مطرح شدن دوباره نام فیلم در رسانه‌ها آسیبی به آن وارد نمی‌کند. او در ادامه افزود: «تمام این حرف و حدیث‌ها تنها یاد فیلم را در خاطره مردم زنده می‌کند.»

کمپانی ردگرانیت در بیانیه‌ای درباره اتهامات مطرح شده اعلام کرد که هیچ یک از کمک‌های مالی که چهار سال پیش دریافت کرده است غیرقانونی نیستند و رضا عزیز به عنوان یکی از بنیان‌گذاران کمپانی هیچ کار نادرستی انجام نداده است. عزیز پسرخوانده نخست وزیر مالزی نجیب رازک است.

در این پرونده به «بازیگر هالیوودی ۱» نیز اشاره شده که گفته می‌شود منظور از آن لئوناردو دی‌کاپریو است. او بر اساس ادعای مطرح شده در پرونده با فردی مالزیایی به نام ژو لو ارتباط داشته است که بیش از ۱۰ میلیون دلار از پول‌های صندوق توسعه دولتی مالزی را در کمپانی توزیع کرده و در تیتراژ فیلم نیز از او تقدیر شده است.

کمپانی پارامونت به عنوان توزیع‌کننده فیلم، لئوناردو دی‌کاپریو و مارتین اسکورسیزی هیچ کدام واکنشی به این موارد نشان نداده‌اند.

money-stack

رضا عزیز و کمپانی فیلمسازی رد گرانیت تا پیش از سرمایه‌گذاری در فیلم «گرگ وال استریت» در هالیوود شناخته شده نبودند. براساس آمار سایت باکس‌آفیس موجو «گرگ وال استریت» از بودجه تولید ۱۰۰ میلیون دلار برخوردار بود.

این کمپانی در ساخت فیلم‌هایی دیگری چون «احمق و احمق‌تر ۲» و «بابا خونست» نیز مشارکت داشته است. رد گرانیت سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و فیلم‌های آن در سینمای جهان بیش از ۸۰۰ میلیون دلار فروش داشته‌اند.

بسیاری بر این باور هستند که پول نقاشی «زنان الجزایر» پیکاسو که چندی پیش  به قیمت ۱۷۹ میلیون دلار خریدای شد نیز از همین صندوق تامین شده است.

این رسوایی سال گذشته و وقتی به اطلاع عموم مردم رسید که «ساراواک ریپورت» یک سایت واقع در بریتانیا که هدایت آن را یکی از روزنامه‌نگاران سابق بی‌بی‌سی بر عهده دارد، مجموعه‌ای از ایمیل‌های داخلی بین ۱MDB و کمپانی انرژی سعودی پتروسعودی را منتشر کرد. به گفته ساراواک ریپورت، این ایمیل‌ها نشان دادند که ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه مرتبط به قراردادی بین ۱MDB و پتروسعودی به حساب بانکی‌ای فرستاده شد که خصوصی و متعلق به پسر نخست وزیر مالزی  است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود