از دانشگاه های ایران چه خبر ؟

از دانشگاه های ایران چه خبر ؟

روزیاتو: به روز های پایانی سال تحصیلی ۹۴ نزدیک می شویم و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور خود را برای فصل امتحانات آماده می کنند. برای آگاهی از جدید ترین رویداد ها در شماری از دانشگاه های کشور، سرویس اخبار دانشگاهی روزیاتو در روزهای ۵ شنبه هر ماه نگاهی دارد به دنیای دانشگاه های ایران. با ما همراه باشید.

روز های پایانی سال تحصیلی ۹۴ که با آغاز ماه مبارک رمضان نیز همراه شده است، فرصتی برای شرکت در آزمون های علمی و آزمون الهی برای دانشجویان و طلاب کشور هست که خود را در دو آوردگاه در بوته آزمایش قرار دهند. دانشگاه های کشور در سال اقتصاد مقاومتی، برنامه های متنوعی را تدارک دیده اند که به نظر می رسد از اواخر تابستان و شروع سال تحصیلی ۹۵ عملیاتی شود. سال تحصیلی ۹۵ در پایان به فصل رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و تعیین تکلیف دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران منتهی خواهد شد و به همین خاطر،‌ دانشگاه ها در ۱ سال پیش روی، فضایی گرم و داغ از نظر علمی و سیاسی را تجربه خواهند کرد. در بهار ۹۵ شاهد افزایش انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایران با دانشگاه های مطرح دنیا هستیم که روال خوب و مطلوبی برای توسعه ظرفیت های علمی کشور و تبادل استاد و دانشجو میان ایران و کشورهای غربی هست.

برای آگاهی از اخرین خبر ها و رویداد های در حال انجام در دانشگاه های کشور، سرویس اخبار دانشگاهی روزیاتو در گزارش ۵ شنبه خود، نگاهی دارد به اخبار شماری از دانشگاه های ایران تا در این رهگذر، با اتفاقات مختلف آشنا شویم. اگر قصد دارید گشتی در برخی از دانشگاه های کشور بزنید، در این سفر خبری با ما همراه باشید.

همچون روال هر هفته، خبر اول را به دانشگاه صنعتی شریف اختصاص می دهیم.

از شریفی ها چه خبر؟

دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی پنجاهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، در روزهای پایانی سال تحصیل ۹۴ همچنان پر جنب و جوش است. اخیرا، تونل باد مافوق صوت که کاربرد های فراوانی دارد در دانشکده مهندسی هوا و فضای این دانشگاه رونمایی شد. بزرگداشت شهید مهندس مجید شریف واقفی و جشنواره استاد نحوی، از جمله دیگر برنامه های این دانشگاه در روزهای اخیر بود. اگر علاقمندید تا درباره ویژه برنامه های مختلفی که دانشکده های شریف به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این دانشگاه برگزار کردند بدانید، به سایت sharif.ir مراجعه کنید. گفتنی است همایش مرز های علوم ریاضی در تیر ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار خواهد شد. اردوی جهادی دانشگاه نیز از ۱۹ تیر تا ۱۰ مرداد با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه آغاز خواهد شد که اخبار تکمیلی دز گرارشات هفته های آبنده ارائه خواهد شد. فردای سبز، عنوان این اردو عنوان شده است.

از دانشگاه تهران چه خبر؟

دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور در روزهای اخیر خبر ساز بود. یکی از اساتید دانشگاه تهران، استاد ممتاز رشته مهندسی مکانیک سال ۹۴ شد. تحلیل از دانشجویان نمونه سال ۹۴ دانشگاه و هم چنین تجلیل از دو استاد پردیس هنرهای زیبا از جمله برنامه های هفته اخیر دانشگاه بود. خبر دار شدیم که انتشارات دانشگاه تهران رتبه نخست برترین انتشارات دانشگاهی و رتبه سوم کشوری را کسب کرد. موفقیت های اخیرا دانشگاه تهران را در عرصه علم و دانش به دانشجویان این دانشگاه تبریک عرض میکنیم.

دانشگاه خواجه نصیر و ۳ خبر

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در هفته های اخیر، به موفقیت های علمی قابل توجه دست یافت. دستیبانی به دانش فنی ساخت لامپ های حرارتی مادون قرمز، یکی از اتفاقات خوب دانشگاه خواجه نصیر در سال جدید بود. این دانشگاه در تلاش هست تا شبکه آزمایشگاهی را که کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان است را در دستور کار خود قرار بدهد که کار مهمی در سال اقتصاد مقاومتی خواهد بود. در همین راستا، مرکز پژوهش و فناوری در حوزه مهندسی برق، اخیرا در این دانشگاه راه اندازی گردید. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز اخیرا اعلام کرد که پژوهشگاه مواد و انرژی دانشگاه، در جایگاه سوم موسسات تحقیقاتی ایران قرار گرفت که برای این دانشگاه ارزشمند برای افتخار آفرینی های افزون تر آرزوی توفیق داریم.

آخرین خبرها از دانشکاه خواجه نصیر الدین طوسی را در نشانی kntu.ac.ir مشاهده کنید.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت در سال ۹۴ عنوان سوم برترین دانشگاه فنی مهندسی کشور را از آن خود کرد. از این دانشگاه اخیرا خبر رسید که تیم GEOWALL دانشگاه علم و صنعت ایران، قهرمان مسابقات ملی شد. دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به عنوان چهره ماندگار شهرستان شاهرود انتخاب شد. برای آگاهی از اخبار دانشگاه به خصوص جدید ترین خبرها از دفاعیه های دکترای دانشجویان در رشته های مختلف به نشانی http://www.iust.ac.ir مراجعه کنید.

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

2-w600-h600

دومین دانشگاه صنعتی برتر ایران، در روزهای اخیر خبر ساز بود. افزایش تفاهم نامه های همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کشورهای خارجی، یکی از مهم ترین فعالیت های دانشگاه در ماه های اخیر گزارش شده است که امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه محصولات دانش بنیان دانشگاهی، افزایش یابد. گفتنی است دانشگاه امیرکبیر به عنوان مرجع علمی همکاری با دانشگاه های فرانسه انتخاب شده است. به همین خاطر، دانشگاه امیرکبیر از انتشار بین المللی کتاب های علمی حمایت می کند. یکی از دستاورد های جدید دانشگاه، ابداع شیوه ای جدید و ارزان برای خالص سازی موراد بیولوژیکی بود که در روزهای پایانی سال تحصیلی ۹۴ حاصل شد. بازدید دو هیات علمی و سیاسی از عراق و بنگلادش از دانشگاه امیرکبیر در هفته های اخیر، نشان از توانایی بالای این دانشگاه در امور فنی و مهندسی به خصوص بازسازی دارد. گفتنی است، چهارمین دوره ایده بازار عمومی با نام تجاری سازی ایده های فناورانه در خرداد ماه سال جاری در دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی از جمله دانشگاه های معتبر کشور در عرصه علوم انسانی به شمار می رود. برخی از دولتمردان عرصه سیاست و اقتصاد ایران معاصر، از دانش آموختگان این دانشگاه بودند. از این دانشگاه خبر رسید که دو نشست هم اندیشی درباره بزرگداشت حسنین هیکل، و هم چنین اقتصاد مقاومتی در دانشگاه برگزار شد. تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبایی با موسسه آموزشی زلاتااوست روسیه از جمله اقدامات اخیر دانشگاه به شمار می رود. جدید ترین خبر ها از دانشگاه علامه طباطبایی را در سایت http://www.atu.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه شهید بهشتی

3-w600-h600

از دانشگاه شهید بهشتی هم خبر رسیده که شرایط پذیرش دانشجوی مقطع دکترای نیمه متمرکز دانشگاه و هم چنین سهمیه نخبگان اعلام شده است و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه می توانند از طریق سامانه SBU.AC.IR اطلاعات لازم را کسب کنند. برنامه استارتاپ هوش تجاری که توسط مرکز رشد و نوآوری دانشگاه شهبد بهشتی در اواخر اردیبهشت امسال برگزار شد از طریق سامانه BOICONF.IR در دسترس است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

از دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر رسید که اهدای نشان اخلاق برتر به ۶۶ پرستار برگزیده از جمله پرستاران این دانشگاه اخیرا برگزار شد و پرتال روابط عمومی دانشگاه نیز افتتاح شد. دانشگاه علوم پزشکی تهران اخیرا میزبان مشاور وزیر نوآوری سوئد و هم چنین سفیر سوئد در تهران بود که گویا قرار هست همکاری های علمی ایران و سوئد در عرصه پزشکی گسترش یابد. از دیگر خبرهای جالب توجه دانشگاه علوم پزشکی تهران، امضای یادداشت تفاهم نامه میان دانشگاه و مجموعه بیمارستان های دانشگاهی پاریس است که امیدواریم در سال ۹۵ این روند همچنان ادامه یابد.

از سومین دانشگاه ایران چه خبر؟

4-w600-h600

دانشگاه فردوسی مشهد که از نظر قدمت، سومین دانشگاه ایران محسوب می شود، در هفته های اخیر پر خبر بود. سمینار تخصصی کسب و کار در صنعت ساختمان چند روز پیش در این دانشگاه برگزار شد. هم چنیم همایش ملی ایزوتوپ های پایدار و نخستین همایش بین المللی گل و گیاهان دارویی ایران به همت این دانشگاه با موفقیت به انجام رسید. راه اندازی نخستین آزمایشگاه تحقیقاتی حفاظت صنعتی ایران زیر نظر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر اتفاقات علمی در خور تحسین دانشگاه در بهار ۹۵ است. سیزدهمین المگیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آمزش عالی کشور، از ۲۸ تیر ماه تا ۱۹ مرداد سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد که اخبار تکمیلی در گزارشات هفته آینده به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید.

از دانشگاه آزاد چه خبر؟

بزرگ ترین دانشگاه خاورمیانه هر هفته خبر ساز هست و اتفاقات خوبی در  واحد های متعدد دانشگاه در سراسر کشور در حال انجام است. اخیرا خبر دار شدیم در معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در جشنواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی اعلام کرد اگر پایان نامه ای با موضوع مفاخر علمی و فرهنگی نوشته شود،‌ مورد حمایت مادی دانشگاه قرار خواهد گرفت. حضور گسترده دانشگاه آزاد با ۴۹ غرفه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با استقبال مخاطبان و کتاب خوان ها همراه شد و عرضه کتاب هایی با زبان کردی، آذری و گویش کلهری، غرفه های دانشگاه آزاد را شلوغ کرد. رییس سازمان انرژی اتمی کشور اخیرا در بازدید از واحد دانشگاه آزاد قزوین به رییس دانشگاه آزاد پیشنهاد کرد که مقطعی بین کارشناسی ارشد و دکترا برای تربیت متخصصان جوان راه اندازی کند.

برای آگاهی از اخبار این دانشگاه به خبرگزاری اختصاصی دانشگاه به نشانی ANA.IR مراجعه کنید.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا که در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شد، در رشته های مختلفی برای بانوان فعالیت دارد. اخیرا رییس موسسه ماکسیم گورکی با مسئولان این دانشگاه دیدار کرد. برگزاری وبینار توان مند سازی زنان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به همت دانشگاه الزهرا برگزار شد. رایزن فرهنگی عراق در تهران نیز به این دانشگاه رفته است. امضای تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی کشور با دانشگاه و تجلیل از اعضای هیات علمی بر آموزشی سال ۹۴، از جمله برنامه های جدید دانشگاه الزهرا بود. گفتنی است، نخستین هم اندیشی راهکارهای نوین علوم زیسی در مقابله با بیوتروریسم در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به این دانشگاه برای کسب جایزه بین المللی طراحی صنعتی در سال ۲۰۱۶ میلادی تبریک می گوییم. الزهرا را در نشانی alzahra.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه تبریز

تبریز، شهر اولین ها در ایران هست و دانشگاه تبریز نیز دانشگاه مهمی در کشور محسوب می شود. این دانشگاه اخیرا اطلاعیه پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد خود را برای سال ۹۵-۹۶ اعلام کرد. انتشار ۳ کتاب توسط دانشگاه تبریز با عنوان:

اصول و مبانی برنامه ریزی شهری نوشته دکتر قربانی / پارگ های علم و فناوری، ساز و کاری برای اقتصاد دانش بنیان نوشته دکتر سلمانی و کتاب مکمل های غذایی ویژه ورزش و فعالیت های ورزشی، نوشته دکتر پور رضی رونمایی شده است.

گفتنی است، نخستین همایش شیمی کاربردی (شهریور ماه)، هفتمین کنگره بین المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه (مهر ماه) و کنگره بین المللی تاریخ اقتصادی تبریز که قرار بود امسال برگزار شود ، در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار خواهد شد. دانشگاه پر خبر تبریز را در TABRIZU.AC.IR دنبال کنید.

دانشگاه اصفهان

از دانشگاه شهر نصف جهان ایران خبر رسید که قرار هست دانش نامه صنایع دستی با همکاری دانشگاه هنر این شهر تدوین شود. همایش بین المللی هنر و صناعت نیز در این دانشگاه برگزار شد. دانشگاه اصفهان، اخیرا میزبان نمایشگاه اسناد و فرامین تاریخی بود که به همت گروه تاریخ دانشگاه و سازمان اسناد و کتابخه ملی کشور اجرا شد.

دانشگاه اصفهان اخیرا در زمینه علوم طبیعی و انسانی، با دانشگاه استراسبورگ فرانسه و فرایبورگ آلمان، تفاهم نامه همگاری منعقد کردند و بزودی کنفرانس بین المللی سه جانبه ای به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد. آخرین خبرها از دانشگاه هنرو فرهنگ پرور اصفهان را در نشانی pr.ui.ac.ir دنبال کنید.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور هم در سال جدید خبر ساز بود. اخیرا خبرگزاری اختصاصی این دانشگاه رونمایی شد. راه اندازی تلویزیون تعاملی در دانشگاه پیام نور و برنامه تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی از جمله برنامه های اخیرا این دانشگاه در ماه های آینده اعلام شده است. نحوه پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی سال تحصیلی ۹۵ این دانشگاه نیز اخیرا از طریق سایت PNUAC.IR منتشر شد.

دانشگاه کردستان

از دانشگاه کردستان نیز خبر رسید که این دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که متقاضی خوابگاه هستند، تنها از طریق سامانه خوابگاهی به نام یاس اقدام می کند. اخیرا، همایش بین المللی سکونت گاه های فقیر نشین شهری در این دانشگاه برگزار شد. نخستین جشنواره استانی طراحی به کمک رایانه در اردیبهشت سال جاری به میزبانی کردستان انجام شد. روابط عمومی دانشگاه نیز اخیرا از برگزاری ر چهارمین همایش ملی پژوهش های منابع طبیعی ایران که در مهر سال جاری در دانشگاه کردستان صورت خواهد گرفت، خبر داد. ششمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران نیز چندی پیش در این دانشگاه به کار خود پایان داد. آخرین خبرها از دانشگاه کردستان را به نشانی UOK.AC.IR دنبال کنید.

دانشگاه لرستان

وقتی به کردستان می رویم، باید گشتی هم به دیار صفا و قهرمان پرور لرستان بزنیم. از دانشگاه لرستان خبر رسید که جشنواره بین المللی فیلم سبز در خرم آباد وبا حمایت این دانشگاه برگزار شده است. برای کسب اطلاعات بیش تر به نشانی اینترنتی http://iigff.org/fa مراجعه کنید.

دانشگاه شهید چمران اهواز

استان خوزستان، استان نفتی و مرزی کشور، قطب فعالیت های علمی و صنعتی ایران هست و دانشگاه شهید چمران اهواز، از فعالان علمی این خطه محسوب می شود. آخرین خبرها از دانشگاه شهید چمران اهواز از اطلاعیه های مختلف برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی حمایت دارد که برای اطلاعات بیشتر به سایت فعال این دانشگاه به نشانی SCU.AC.IR مراجعه کنید.

از گوشه  و کنار ایران

از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که فعالیت تولید مقالات علمی محققان ایران در نشریات معتبر جهانی در سال جدید نیز هم چنان ادامه دارد و بر اساس گفته های وزیر علوم، ۱.۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی تولید می شود. نخستین خانه شیمی کشور در سمنان به بهره برداری رسید.

دانشگاه تربیت مدرس، مرکز آموزش مجازی زبان فارسی راه اندازی کرد.

دانشگاه گیلان، ‌میزبان دانشگاه عاری از دخانیات شد.

دانشگاه گیلان، از افزایش ایده های خلاق قابل تجاری ساز اعلام حمایت کرد.

دانشگاه علامه طباطبایی برای ترویج کرسی های آزاد اندیشی اعلام آمادگی کرد.

 دانشگاه ایلام، فعالیت های بین المللی خود را در سال ۹۵ افزایش می دهد و دانشجوی عراقی پذیرش می کند.

دانشگاه کردستان، از برگزاری مداوم مسابقات مناظره دانشجویی در این دانشگاه خبر داد.

همراهان همیشگی گزارش هفتگی آخر هفته ها

در صورتی که در یکی از دانشگاه های کشور  مشغول به تحصیل هستید، اخبار رویدادهای مختلفی که در دانشگاه شما در حال برگزاری هست را به صورت متنی، تصویری و حتی ویدئویی از طریق بخش ارتباطی روزیاتو و کانال های مربوطه در شبکه های اجتماعی برای سرویس دانشگاه گردی ارسال کنید تا در گزارشات هفتگی استفاده کنیم. همواره دنیای دانشگاه های ایران را ۵ شنبه های هر ماه در گزارش دانشگاه روزیاتو دنبال کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود