نشانه های عملکرد بد کبد

نشانه ها را جدی بگیریم

نشانه های عملکرد بد کبد

بیماری های کبد عمدتا ریشه های ژنتیکی دارند. در مواردی نیز مصرف الکل، چاقی و عفونت های ویروسی می توانند از جمله عواملی باشند که نارسایی هایی را در کبد به وجود می آورند. اختلالات مضمن کبدی می توانند منجر به سیرس cirrhosis یا همان سرطان کبد شود که از جمله خطرناک ترین نوع سرطان محسوب می شود، بنابراین دانستن نشانه های این بیماری و پیشگیری به موقع آن می تواند مفید باشد. برخی از این نشانه ها در این نوشته برشمرده شده که با هم به مرور اجمالی آنها می پردازیم:

تغییر رنگ مدفوع

2-w900-h600

رنگ طبیعی مدفوع عمدتا قهوه ای است. مدفوع به رنگ روشن و پریده می تواند یکی از نشانه های عملکرد نادرست کبد باشد. اگر مدفوع شما به رنگ خاک است، ممکن است کبد، پانکراس و یا کیسه صفرای شما دچار مشکل شده باشد.

سفیدی و بارآوردن شدید زبان (Coated Tongue)

3-w900-h600

در زبان فارسی از این حالت زبان معمولا به بارداشتن زبان یاد می شود، اگر زبان تان بار دارد، این یکی از نشانه هایی است که به خوبی شما را از عدم کارکرد سیستم هضم غذا با خبر می کند. در واقع نقش کبد، آب کردن چربی با ترشح ماده ای به نام بایل bile است. گاهی کبد قادر نیست این ماده را به اندازه کافی تولید کند و جریان هضم مواد غذایی با مشکل روبرو می شود.

 بوی بد بدن

4-w900-h600

بوی بد بدن در مواقعی می تواند نشانه عدم درست کارکرد کبد باشد. چرا که اختلالات کبدی در تناوب تعرق تغییراتی را بوجود می آورد که سبب بوی بد بدن می شود. اگر به تازگی بیش از اندازه عرق می کنید یا عرق سرد یا عرق های شبانه با تغییر بو دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سیاهی زیر چشم 

file-w900-h600

یکی دیگر از نشانه های درست کارنکردن کبد می تواند سیاهی زیر چشم باشد. در بسیاری از افرادی که کبدشان درست کار نمی کند این سیاهی دور چشم در آنها دیده می شود خصوصا آن گروه از بیمارانی که کبدشان متورم است.

بوی بد دهان 

6-w900-h600

در افرادی که کبد آنها به درستی کار نمی کند، عمدتا بوی بد دهان که در پزشکی به آن  fetor hepaticus گفته می شود، وجود دارد. بوی خیلی بد دهان عمدتا از نخستین نشانه های عدم کارکرد کبد محسوب می شود.

کف دستان متورم و با احساس خارش 

7-w900-h600

تورم و خارش کف دست و در مواردی کف پا، می تواند از نشانه های وجود اختلالی در کارکرد کبد باشد. این تورم می تواند به علت چرب شدن کبد به وجود آمده باشد.

زردی 

8-w900-h600

این زردی مربوط به رنگ پوست، ناخن ها و سفیدی چشم است که علت این زردی می تواند عدم توانایی کبد برای شکستن ماده ای به نام bilirubin باشد. عمده کسانی که از این نوع زردی مربوط به کبد رنج می برند، ادرار تیره و مدفوع روشن دارند.

حالت تهوع 

9-w900-h600

احساس تهوع؛ کم اشتهایی، شکم روش و خستگی مفرط نیز از نخستین نشانه های خوب کارنکردن کبد به حساب می آیند. البته علت این نشانه می تواند بیماری هایی غیر از کبد نیز باشد. بنابراین داشتن حالت تهوع اگر به همراه سایر نشانه های فوق الذکر باشد می تواند به کبد مرتبط باشد.

بدون نظر

ورود