آیا زمان برای مسن تر ها زودتر می گذرد ؟

آیا این تنها تصور ما از گذر زمان است؟

آیا زمان برای مسن تر ها زودتر می گذرد ؟

همه ما این تجربه را داریم که در مقطعی از زندگی مان با گذر سریع زمان روبرو می شویم. در مواقعی، زمانی نسبتا دور برایمان خیلی نزدیک به نظر می رسد گویی به قول خودمان همین دیروز بود. هرچه پای صحبت افرادی که سن و سال بیشتری دارند می نشینیم، با صحبت هایی از آنها مواجه می شویم که مربوط به چند دهه قبل بوده اما چنان برای ما تعریف می شود که گویی چند روزی بیش نیست که از آن می گذرد.

time_1080-w900-h600

اما در دوران کودکی، حتی تعطیلات تابستان هم برایمان جاودانه بودند. جریان چیست که وقتی بزرگ می شویم، سال های زندگی مان سریع تر می گذرد؟ آیا این تصور، در واقعیت نیز وجود دارد یا اینکه حاصل تصورات ما هستند؟

time-management (1)-w900-h600

تئوری های فراوانی در این مورد وجود دارد، یکی از این تئوری ها این است که زمانی که ما کودک هستیم، جهان پیرامون، برایمان جذابیت زیادی دارد و هنوز حوادث و اتفاقات اطراف برایمان یکنواخت و کسالت آور نشده است.

اعتقاد دکتر کریستین ییتس Christian Yates از دانشگاه بث Bath  این است که این روند به چگونگی دریافت ما از زمان وابسته است. این محقق در یکی از سخنرانی های خود در کنگره ریاضیات می گوید، دریافت ما از زمان در بزرگسالی بیش از آنکه خطی باشد، لوگاریتمی است. وی بر این باور است، درک ما از زمان تنها درک مقطعی از زمانی است که در زندگی مان سپری شده است.

برای یک کودک دو ساله، مقطع زمانی یک سال، معادل نیمی از زندگی اش است، بنابراین زمان نسبت طولانی برای آن کودک به نظر می رسد.

images-w900-h600

برای یک کودک ده ساله، یک سال تنها ده درصد از کل زندگی اوست در حالی که همین یک سال برای یک فرد بیست ساله، ۵ درصد زمان کل زندگی او تلقی می شود. هرچه سن بالاتر می رود این درصد با کاهش بیشتری همراه خواهد بود و بنابراین بر روند درک هر فرد از گذر زمان تاثیر می گذارد.

خلاصه بگوییم گذر ۵ سال از لحاظ درازای زمان برای یک کودک، معادل زمانی همان ۵ سال برای فرد ۴۰ و یا ۸۰ ساله است اما از آنجایی که برای کودک، این زمان برابر کل زندگی و یا بخش بزرگتر زندگی اش است، طولانی تر به نظر می رسد و درک وی نسبت به زمان را با والدین، پدربزرگ و مادربزرگش بسیار متفاوت می سازد چرا که او اصلا درکی از مفهوم ده سال پیش ندارد.

با این پژوهش به راحتی درک می شود که این تنها تصور ماست که گذر زمان را در سنینی برایمان سریع تر می سازد که آن هم نتیجه درک ما از مفهوم زمان است. با این حال، زمان از مقولاتی است که همیشه محل مناقشه فلاسفه و هنرمندان بوده است و تنها با چند پژوهش نمی توان به نتیجه صددرصد از مفهوم آن دست یافت.

منبع: uk.news.yahoo
بدون نظر

ورود