تحصیل در نروژ ارزان اما زندگی گران !

دانشگاه های نروژ از سطح علمی فوق العاده بالایی برخوردارند

تحصیل در نروژ ارزان اما زندگی گران !

برای تحصیل ایرانیان در خارج از کشور، همواره مساله هزینه های تحصیل و زندگی در ان سوی آب ها به دلیل نبود اسپانسرهای خاص دولتی و غیر دولتی مرسوم در سایر کشور های دنیا،‌ چالش بر انگیز بوده و است. موجی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور همواره به دنبال راه کاری اثربخش برای کاهش هزینه های خود بودند و در این عرصه، برخی از کشورهای غربی و شرقی، به پاتوق اصلی دانشجویان ایرانی تبدیل شدند.

دانشجویان ایرانی در چند دهه اخیر، برای تحصیل در قاره سبز نیز، همواره کشورهای خاصی را مد نظر داشته اند. فرانسه و آلمان و انگلستان به عنوان مقصد های اصلی و همیشگی تحصیل ایرانیان در اروپا، هم چنان در فهرست اولویت های تحصیلی دانشجویان از جمله علاقمندان به رشته های فنی و مهندسی و پزشکی بوده و است و به نظر نمی رسد که اولویت های تحصیلی ایرانیان در قطب های صنعتی و اقتصادی اروپا، نادیده گرفته شود. به همین خاطر، ما خیلی به سمت پرتغال و اسپانیا و حتی بلژیک و هلند که در بسیاری از زمینه های علمی و هنری صاحب سبک هستند، تمایلی نداشتیم و حتی تعامل دانشگاه های ایران با این ۴ کشور نیز خیلی گسترده نیست.

اما اگر این سه کشور معتبر و موثر اروپایی را در علم و صنعت کنار بگذاریم، ۴ کشور دیگر را می توان نام برد که دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ان جا، اقدامات زیادی انجام دادند. سوئد، یکی از معروف ترین و خوش نام ترین کشور های دنیا است که در سرلیست اولویت های اپلای دانشجویان ارشد و دکترای ایران در چند دهه اخیر مشاهده می گردد.

سیستم آموزشی با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز جهان و هم چنین سیستم آموزشی کاملا رایگان تا سال ۲۰۱۰ میلادی سبب شد تا هزاران دانشجوی ایرانی چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، سوئد را به عنوان مقصد اول تحصیل خود انتخاب کنند. کشوری با آب و هوای قطبی،‌ اگر چه آرزوی خیلی ها را پس از حضور در این کشور، کم رنگ کرد  و به خانه بازگشتند، اما ده ها هزار ایرانی موفق شدند در نیم قرن اخیر از دانشگاه های معتبر سوئد دانش اموخته شوند .

نروژ: اخرین پاتوق  غیر رایگان اسکاندیناوی

5-w900-h600

با وجود غیر رایگان شدن تحصیل در دانشگاه های فنلاند برای رشته های انگلیسی زبان  از سال ۲۰۱۷ میلادی، به نظر می رسد کشور نروژ، آخرین پاتوق ایرانیان عاشق تحصیل رایگان (TUITION FREE EDUCATION) در منطقه اسکاندیناوی باشد. مساله مهم درباره پادشاهی نروژ این است که دانشگاه های نروژ، بالاترین میزان بورسیه تحصیلی را به دانشجویان دکترا و پسا دکترا ارائه می کنند و تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در این دانشگاه ها، به زبان انگلیسی و کاملا رایگان خواهد بود. میزان بورسیه ای که ماهانه به دانشجوی بین المللی PhD پرداخت می شود، بالاترین مقدار در جهان است.

اما هزینه های زندگی و اجاره خانه در شهرهای مختلف این کشور بسیار بالا تر از سوئد و فنلاند و دانمارک است  و به همین خاطر، به نظر  می رسد تحصیل در نروژ، رایگان اما گران باشد! گران به واسطه هزینه های سربار زندگی که خیلی کار آسانی با توجه به کرون ۴۰۰ تومانی نروژ در این سال ها، کار آسانی نباشد. به هر حال برای تحصیل در نروژ و گرفتن ویزای شنگن، کار سختی در پیش نیست و IELTS ACADEMIC با نمره ۶.۵ می تواند در کنار ترجمه رسمی مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد. زمینه را برای ادامه تحصیل شما در این کشور فراهم کند.

اما پذیرش در مقطع دکترا، بر  خلاف دانشگاه های امریکای شمالی، بر اساس پوزیشن های اعلامی دانشگاه صورت می گیرد و به طور عمومی، دانشجویان نمی توانند برای فرصت های دکترا اپلای کنند.

به هر حال، نروژ، یکی از ثروتمند ترین کشور های اروپا و جهان، دهه هاست که تحصیل در آن برای شهروندان خارج اتحادیه اروپا، رایگان است. هر رشته و هر مقطع تحصیلی که شما دوست داشته باشید در ان تحصیل کنید،رایگان است فقط کافیست که شرایط پذیرش را بر اساس نیازمندی های پذیرش دانشگاه ها داشته باشید. همین! اما با وجود تحصیل کاملا رایگان در نروژ، هزینه های زندگی به واسطه مالیات سنگین در این کشور، برای قشر متوسط کشورهای مختلف دنیا امکان پذیر نیست.

اجاره ماهانه یک اتاق با قیمت ۳ میلیون تومان، رقم عادی و پیش پا افتاده ای برای خیلی ها به خصوص قشر دانشجو نیست!‌ اما باید برای اقامت دانشجویی در شهر های این کشور،‌ بعضا این مبلغ را پرداخت کرد و این تنها بخش هزینه های اجاره مکان اقامت است و هزینه های خوراک و زندگی نیز به این رقم عجیب اضافه می شود.

 

6-w900-h600

برای همین است که تحصیل در نروژ، رایگان اما با هزینه های جانبی بسیار گرانی همراه است که در وسع و توان خیلی ها نیست. اما به هر حال، تحصیل در نروژ به واسطه اقتصاد شکوفا و صنعت این کشور به خصوص در عرصه های نفت و گاز و پتروشیمی و کسب و کار، این کشور شمالی اروپا را به یکی از مقاصد تحصیلی در میان علاقمندان به تحصیل در اروپا تبدیل کرده است.

در نروژ  وضعیت تحصیلی و سیستم آموزشی مطلوب جریان دارد و به همین خاطر، دانشجویان زیادی ظرف چند دهه اخیر برای تحصیل به این کشور اروپایی روی آورده اند. نروژ، یکی از مناطق نفت خیز اروپا به شمار می رود و به همین خاطر، برخی از دانشجویانی که این کشور را به عنوان مقصد اصلی تحصیلی انتخاب می کنند،‌ رشته های فنی و مهندسی مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و مقولات نزدیک به این علوم و فنون را در دستور کار قرار می دهند.

 

پیشنهادات خوب برای دانشجویان خوب

7-w900-h600

تحصیل در دانشگاه های نروژ در مقطع ارشد و دکترا، به زبان انگلیسی است و متقاضیان در بخش زبان انگلیسی (English Language Proficiency Requirements)  باید بر اساس نیازمندی های پذیرش (Admission’s Requirements) حتما مدرک زبان قابل قبول تافل یا آیلتس ارائه کنند. این میزان، آیلتس ۶.۵ آکادمیک یا تافل آی بی تی (TOEFL IBT) ۸۰ به بالا را شامل می شود. داشتن مدرک زبان، شرط لازم برای پذیرش است، اما شرط کافی  نیست. این قضیه برای دانشگاه های فنلاند نیز صادق است.

درباره تحصیل در یکی از این سه کشور شمال اروپا به این موضوع توجه داشته باشد که  مقوله GRE-GMAT برای پذیرش در هیچ یکی از دانشگاه های این سه کشور، محلی از اعراب ندارد. یعنی در ADMISSION شما،‌داشتن این دو مدرک اهمیتی ندارد، اما برای گرفتن بورسیه چه در مقطع ارشد و چه دکترا،دارا بودن از نمره جی آر ایی و جی مت بالا، می تواند شانس پذیرش با بورس شما را به شدت افزایش دهد.

برای تحصیل در کشورهای مختلف دنیا، اهمیت اقتصادی و پیشروی آن ها در حوزه های مختلف علمی را در نظر بگیرید. مثلا اسپانیا به نسبت آلمان و نروژ به نسبت ایتالیا، کشور های بهتری برای تحصیل در رشته های خودروسازی و مهندسی نفت و گاز هستند. بنابراین حتی اگر با هزینه خود عاشق تحصیل در نروژ هستید، تحصیل در بهترین دانشگاه های نفت و گاز این کشور، فرصت های خوبی را برای شما فراهم می کند.

پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که  که نروژ برای تحصیل در خیلی از رشته ها، مکان خوبی برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی هست اما برای خیلی رشته ها نیز، جای خوبی برای تحصیل نیست. مثلا در رشته های مرتبط با خودرو، پزشکی، هنر و موسیقی و معماری، جاهای بهتری از نروژ در اروپا و حتی آمریکا و اقیانوسیه هست که می توان در نظر داشت. بنابراین هر کشوری را در دنیا متناسب با قابلیت های فنی و اقتصادی آن برای ادامه تحصیل انتخاب کنید و به همین خاطر است که تاکید داریم که در رشته های نفت و گاز و پتروشیمی و موضوعات مرتبط که طیف وسیعی را نیز اتفاقا شامل می شود، نروژ یکی از بهترین گزینه ها در اروپا و جهان به شمار می آید.

هم چنین،  اگر مقطعی را در دانشگاه های انگلیسی زبان دنیا طی کرده اید، معمولا نیازی به دریافت آیلتس و تافل ندارید. این مقوله برای دانشگاه های فنلاند، سوئد و نروژ نیز تا حدودی صدق می کند. شما می توانید به رایگان در فنلاند یا نروژ مقطع ارشد را گذرانده و برای مقطع دکترا، به سوئد بروید که فرصت کار بیشتری شاید برای شما ایجاد کند.

به این مساله توجه کنید که زبان سوئدی با زیان نروژی خیلی قرابت دارد اما هیچ شباهتی به زبان فنلاندی ندارد. بنابراین اگر در تهران زبان سوئدی  را فرا گرفتید، می توانید به تحصیل رایگان در مقطع ارشد یا کارشناسی در دانشگاه های سوئدی زبان فنلاند، امیدوار باشید.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • محمود خرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    میشه بگید برای رشته مدیریت پروژه کدام کشورها به ترتیب مناسبند؟

    • علی زمانی خرداد ۲۹, ۱۳۹۶

      پایتخت مدیریت پروژه در دنیا که موسسه بین المللی مدیریت پروژه (PMI) در آنجا قرار دارد و میتوانید مدرک PMP بگیرید، امریکا است. اما در سوئد و نروژ و آلمان و کانادا نیز دانشگاه های خوبی برای تحصیل در این رشته دارد. یکی از بهترین ها، دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH.SE) است.

  • فرشید تیر ۲۵, ۱۳۹۶

    سلام . ممنون از توضیحات بی نقص و کاملتون
    شما برای رشته ژنتیک پزشکی/انسانی (Medical/Human Genetics) مقطع ارشد کدام کشور رو توصیه میکنید؟

    • علی زمانی تیر ۲۵, ۱۳۹۶

      سلام
      از نظر لطف شما به روزیاتو ممنویم.
      تحصیل در مقطع ارشد، به دانشگاه و کشور محل تحصیل بستگی دارد و خوداین دو فاکتور به عوامل دیگر مرتبط است که در نهایت انتخاب شما را تشکیل می دهد. مثلا اینکه به چه زبانی دوست دارید تحصیل کنید. رتبه دانشگاه برای شما مهمتر است در دنیا یا رایگان بودن آن؟ اساتید دانشکده برای شما مهم تر است یا پولی نبودن آن؟ به خیلی چیزهای دیگه . . .
      دانشگاه هایی که پیشنهاد میکنیم برای مستر ژنتیک انسانی در برترین دانشگاه های جهان به این شرح است:
      ۱-دانشگاه میشیگان آمریکا : https://medicine.umich.edu
      ۲-دانشگاه استنفورد: med.stanford.edu
      ۳-دانشگاه ادنیبورگ انگلستان: http://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?r=site/view&id=838
      ۴-دانشگاه هایدلبرگ آلمان: https://www.klinikum.uni-heidelberg.de
      اگر نیاز به اطلاعات جامع و مشاوره درباره انتخاب دانشگاه و کشور محل تحصیل دارید، با انجمن ژنتیک انسانی اتحادیه اروپا تماس بگیرید: http://www.eshg.org
      تحصیل همین رشته در دانشگاه معتبر اسلو نیز رایگان است: http://www.uio.no

  • نگار دی ۱۵, ۱۳۹۶

    سلام،ممنون از توضیحات کاملتون،ترم آخر ارشد شیمی آلی هستم، می شه بگید کدوم کشور و شرایط خوابگاه و اجاره ب کشور رو هم توضیح بدین متشکر می شم.(نروژ با سوئد رو در نظر داشتن اما راجب خوابگاه یا اجاره شون هم بگید ممنون میشم)

    • علی زمانی دی ۱۶, ۱۳۹۶

      سلام نگار خانم
      ممنون از نظر شما. چون نروژ کشورنفت خیز است، امکانات بهتری برای دانشجویان شیمی و پتروشیمی به نسبت سوئد داره. برای ادمیشن دکترا، نیاز به تعامل بااساتید دانشگاه علم و صنعت نروژ و استاوانگر دارین. خوابگاه دانشگاه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و نگرانی وجود ندارد. ورود به نروژ در مقطع دکترا فقط با بورس امکان پذیر خواهد بود.