تقدیر جشنواره ونیز از امیر نادری

هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از اعطای جایزه دستاورد این رویداد سینمایی به امیر نادری سینماگر ایرانی خبر داد

تقدیر جشنواره ونیز از امیر نادری

امیر نادری کارگردان ایرانی در هفتادو سومین جشنواره فیلم ونیز مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر،‌ هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز جایزه معتبر جیگر-لکولتر گلوری را برای فیلمسازی به امیر نادری برای مشارکت اصیل او در سینمای نوآورانه معاصر اهدا می‌کند.

نادری که از چهره‌های سینمای ایران است برای آثار کلاسیکی چون «تنگسیر» در سال ۱۹۷۴، «انتظار» در سال ۱۹۷۴، «دونده» در سال ۱۹۸۵ و «آب، باد، خاک» در سال ۱۹۸۹ شناخته می‌شود.

فیلم «وگاس: بر مبنای یک داستان واقعی» دیگر ساخته نادری نیز در بخش رقابتی جشنواره ونیز در سال ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و «کات» بخش افق‌های ونیز را در سال ۲۰۱۱ افتتاح کرد. آثار نادری تحت تاثیر سینمای نئورئالیست ایتالیا و با حضور نابازیگران و با تمرکز بر داستان‌هایی از طبقه کارگر و فقیر ساخته می‌شود.

فیلم جدید وی با عنوان «کوه» برای اولین بار در جشنواره ونیز امسال اکران می‌شود و در بخش غیررقابتی در تاریخ ۵ سپتامبر به نمایش درمی‌آید. این فیلم در ایتالیا ساخته شده و داستان آن درباره مردی است که همه تلاشش را می‌کند تا خورشید را به دهکده تاریکش بیاورد. این فیلم در بخش حمایت از فیلم‌های در دست ساخت ونیز ۲۰۱۴ انتخاب شد.

Amir_Naderi

آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز گفت: امیر نادری از چهره‌های اساسی تولد سینمای جدید ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است و شماری از شاهکارهای تاریخ سینما را خلق کرده است. اما او حتی پس از مهاجرت به نیویورک در سال ۱۹۸۸ سرسختانه به مسیر خود ادامه داد تا نوع خاصی از سینما را که بر جستجو و تحقیق و تجربه تمرکز دارد ادامه دهد.

باربرا افزود: نیم ساعت آخر فیلم «کوه» او نوعی سنتز از کل اثر اوست که خیلی بزرگ‌تر از استعاره زندگی و به عنوان تلاشی برای بقا با وجود تقسیم خطوط، ارعاب و توهینی که گاهی می‌تواند زندگی انسان را بسیار سخت و دردناک کند، دیده می‌شود.

او گفت جایزه Jaeger-LeCoultre روشی شایسته برای ادای احترام به این فیلمساز و اصالت و عظمت کار اوست که خارج از سروصدا، با استغداد و شور کارگردانی خود و سخاوت مردی که هیچ محدودیتی را برنمی‌تابد، است.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار می شود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود