اگر نان کپک زده بخوریم، چه اتفاقی می افتد؟

شاید بهتر باشد گرسنه بمانیم تا آن تکه نان را بخوریم

اگر نان کپک زده بخوریم، چه اتفاقی می افتد؟

واقعا اگر نان کپک زده بخوریم چه اتفاقی می افتد؟

تنها بدان علت که پنیسیلین از نان کپک زده درست شده، به آن معنا نیست که ساندویچ خود را با نان کپک زده بخوریم.

تصور کنید ساعت ۳ صبح است و شما هوس یک ساندویچ کره بادام زمینی و مربا کرده اید یا حتی ممکن است هوس یک ساندویچ نان و پنیر کرده باشید. سر بسته یا کیسه محتوی نان را باز می کنید و می بینید ای وای نان کپک زده و بخشی از روی آن به رنگ آبی درآمده. همان طور که در حال فکر کردن هستید که نان را بخورید یا آن را دور بیاندازید، به خاطر می آورید که پنیسیلین هم از نان کپک زده ساخته شده بود.

پس مهم نیست می توانم این نان را هم بخورم. آیا این کار درست است؟ یا بهتر است در آن بازنگری صورت گیرد.

در اینجا بخشی از اتفاقی را که اگر نان کپک زده بخورید برایتان می افتد. را مرور می کنیم. کپک ها هم از خانواده قارچ ها هستند. در واقع اگر کپک را با کمک میکروسکوپ مشاهده کنید، خواهید دید که شباهت زیادی به قارچ ها دارند. ساقه های این هاگ ها به کپک ها رنگ زیبایی می دهند. رنگی مابین آبی و سبز که کاملا برای شما آشکار می سازد که این تکه نان قابل خوردن نیست.

همان اندازه که کپک ها رنگ های زیبایی دارند به همان اندازه هم مضر و خطرناک هستند. کپک ها انواع فراوانی دارند، صدها و هزاران نوع از آنها موجود است که باعث بیماری های آلرژیک و تنفسی می شوند. در برخی از موارد نیز تولید مایکوتوکسین (mycotoxin) می کنند که نوعی سم به حساب می آید و سبب بیماری هایی در انسان، طیور و سایر حیوانات می شود. حالا حدس بزنید که ناشناخته ترین این مایکوتوکسین ها در کجا رشد می کنند؟ بله درست است، روی غلات و آجیل یعنی همان چیزهایی که به وفور بر روی سطح نان افزوده می شوند.

افلاتوکسین (Aflatoxin) یکی دیگر از انواع کپک است که در سراسر دنیا یافت می شود و سرطان زا نیز است. در واقع این کپک یکی از کپک هایی است که مطالعات، آزمایش های فراوانی بر روی آن صورت گرفته. اما با تمام توجهاتی که به مطالعه و بررسی آن شده، و در کنار کلیه تلاش های انجام گشته توسط بسیاری از کمپانی های تولید مواد خوراکی هنوز هم به طور کامل ریشه کن نشده است.

حالا به همان ساعت ۳ صبح خودمان بازگردیم با همان تکه نان کپک زده، اکنون چه اتفاقی می افتد اگر بخش کپک زده نان را ببریم و فقط بقیه نان را بخوریم. آیا این کار درست است؟ نه درست نیست. آنچه شما بر سطح نان ملاحظه می کنید ممکن است تنها بخشی از آن کپک باشد و بسیار احتمال دارد که در سایر قسمت های نان هم نفوذ کرده باشد. و اتفاقا در همین نقاط است که مایکوتوکسین می تواند رشد پیدا کند. به علاوه برخی از باکتری ها بدون آنکه دیده شوند می توانند باعث بیماری شوند.

بنابراین اگرچه که معلم علوم دبیرستان شما درباره مراحل ساخت نان از کپک برای تان گفته و کاملا هم درست است اما خوردن نان کپک زده ایده خوبی به حساب نمی آید. اگر دفعه بعد و خصوصا نصف شب هوس خوردن چیزی کردید حتما به دقت تکه نانی را که برای ساندویچ گرفتن استفاده می کنید بررسی کنید و حتی اگر دیگر نانی برای ساندویچ گرفتن ندارید بهتر است گرسنه بمانید تا اینکه آن تکه نان را بخورید.

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • محمد فروردین ۲۹, ۱۳۹۶

    سلام واقعا ممنون از مطلب زیبایی که در مورد کپک نوشتید. خخخ
    حالا فرض کنیم ساعت پنج صبح نون کپک زده با طعم قارچ نپخته بخوریم؟ چه اتفاق بدی میتونه بیوفته؟ یکم بیشتر مصرف نکردم 🙂
    در حد حالت تهو ؟؟؟
    مشکلی نداره، نیاز به کار خاصی نیست؟

  • Mostafa Aboutave شهریور ۱۹, ۱۳۹۶

    شما همه چیو گفتید جز اینکه «اگه نان کپک زده بخوریم چه اتفاقی برامون میفته»

  • @mohsen تیر ۶, ۱۳۹۹

    اخه انتر هر خری میدونه اگه
    نون گپک زده بخوره دلدرد میگیره
    باید چکار کنه
    اگه حیون نیستی
    جواب اینو بده