این رفتارهای عجیب سگ ها چه مفهومی دارند؟

روانشناسی رفتاری سگ ها

این رفتارهای عجیب سگ ها چه مفهومی دارند؟

سگ ها یکی از باوفاترین حیوانات روی کره زمین محسوب می گردند و به همین دلیل، انسان ها به نگهداری از آنها تمایل زیادی دارند. این موجودات با نمک که گاهی هم بسیار خشن و ترسناک به نظر می رسند، گاهی از خود رفتار عجیبی نشان می دهند که صاحبانشان هم به درستی نمی توانند دلیل آن را کشف نمایند.

اگر شما هم در خانه سگ دارید و می خواهید از برخی از کارهایشان سر در بیاورید، شاید گزینه هایی که در ادامه این مطلب توضیح داده ایم تا حدی برایتان کمک کننده باشند. تمامی این آیتم ها به نقل از محقق و استاد دانشگاه Duke به نام «Julie Hecht» است که زمان زیادی را صرف مطالعه در رابطه با رفتار سگ ها نموده است.

همچنین جا دارد اشاره کنیم که نتیجه تحقیقات وی در کتابی به نام «نبوغ سگ ها» منتشر گشته و پادکستی موسوم به «داگ اسمارتز» نیز به این موضوع اختصاص دارد.

با ما همراه باشید.

۱- چرا وقتی به سگ می گوئیم «برو» از خوشحالی هیجان زده می شود؟

1

سگ ها نیز همانند دلفین ها، میمون ها و طوطی ها قادر به درک برخی از دستورات صوتی و واژه ها هستند. شاید بد نباشد بدانید که یک سگ به نام «چیسر» توانسته تاکنون یکهزار واژه را بیاموزد که در نوع خود بی نظیر است.

محققان در مورد «چِیسر» گفته اند که در روند آموزشی آن از پروسه fast-mapping استفاده شده که بسیار مشابه روشی است که در آموزش زبان به کودکان مورداستفاده قرار می گیرد. بر همین اساس، سگ مفهوم کلمه بیان شده توسط انسان را حدس می زند. بنابراین، وقتی می گوئید «برو» یا «بدو» و سپس او را بیرون می برید، سگ تصورش از این کلمه این خواهد بود که قرار است بیرون رفته و در فضای باز به گردش و جست و خیز بپردازد و در نتیجه خوشحال می شود.

۲- چرا هر وقت من خمیازه می کشم، سگم هم همین کار را تکرار می کند؟

2

هنگامی که در یک اتاق فردی خمیازه بکشد، به صورت ناخوادآگاه دیگر افراد هم همین کار را تکرار می کنند. در همین راستا، نشریه «بایولوژی لترز» نتیجه تحقیقی را منتشر نموده و نوشته که سگ ها نیز اگر خمیازه کسی را ببیند، پس از وی این را تکرار خواهند کرد. جالب اینجاست که این کار آنها نشانه ای از یکدلی و انتقال فکر سگ و انسان است.

این موجودات دوست داشتنی همفکری های دیگری نیز با صاحبان خود دارند. بر اساس تحقیقات دانشگاه هلسینکی، سگ ها قادر هستند احساسات صاحب خود را درک نموده و با آنها همراهی کنند. یعنی اگر عصبانی شوید، بدون شک سگتان نیز همانند شما واکنش نشان خواهد داد. همچنین ثابت شده که سگ ها نیز همانند انسان به شنیدن صدای گریه کودک واکنش احساسی نشان می دهد و این موضوع موجب غمگینی آن خواهد شد.

۳- چرا وقتی می خواهیم بغلشان کنیم، پشتشان را به ما می کنند؟

3

در نتیجه تحقیقات یاد شده در ابتدای مطلب، سگ ها از اینکه در آغوش گرفته شوند خوششان نمی آید. دلیل این ادعا نیز نشانه هایی است که از خود بروز می دهند. از جمله رایج ترین نشانه ها می توان به ۱- برگرداندن سر هنگامی که چیزی آنها را اذیت می کند ۲- نمایش سفیدی چشم های خود و ۳- آویزان کردن گوش ها اشاره کرد.

هنگامی که انسان قصد بغل کردن سگ را دارد، بیشتر آنها این نشانه ها را بروز می دهند و از این رو می توان گفت که این موضوع چندان خوشایند این حیوانات نیست. اگر دوست دارید محبت خودتان را به حیوان نشان دهید، شکم آن را بخارانید یا سرش را نوازش کنید.

۴- چرا گاهی سگ من به من زل زده و نگاه می کند؟

4

در سگ ها خیره شدن طولانی به یک سوژه نشانه این است که این حیوان به دنبال کشف نشانه های احساسی از آن است. به طور مثال، اگر سگ خانگی شما طولانی مدت به شما زل زده و نگاه می کند، احتمالا به دنبال یافتن نشانه هایی همانند لبخند یا تکان دادن سر است که به او نشان می دهید.

۵- چرا سگ ها از بو کشیدن دوستان من دست نمی کشند؟

سگ ها نیز همانند دیگر حیوانات با بو کشیدن محیط پیرامون خود را بهتر کشف می کنند. اما فارغ از این مساله، تحقیقات علمی ثابت کرده اند که سگ ها از بوئیدن انسان های آشنا، همانند دوستان صاحبان خود لذت می برند. آنها اینگونه بوها را نوعی جایزه یا پاداش در ذهن خود فرض می کنند.

با اسکن نمودن مغز سگ ها مشخص شده که آنها بو را به ۵ دسته مجزا تقسیم می کنند: خودشان، انسان های آشنا، انسان های غریبه، سگ های آشنا، سگ های غریبه.

۶- چرا سگ ها پشت پای انسان قایم می شوند؟

6

وقتی سگ به طور ناگهانی از جای خود پریده و پشت پاهایتان خودش را مخفی می کند، احتمالا از چیزی ترسیده. این دقیقا کاری است که کودکان نیز انجام می دهند. آنها نیز هنگام ترس به پشت بدن والدین خود پناه می برند. برخلاف اسب ها و گربه ها، سگ ها هنگام ترس به صاحب خود پناه برده و از وی طلب کمک می کنند.

۷- چرا سگ ها عاشق برف هستند؟

7

دکتر Hecht در رابطه با علاقه سگ ها به برف بیان داشته که: «همان طور که انسان از دیدن برف های سفید و تازه هیجان زده می شود، سگ ها نیز از بازی کردن در این سفیدی های نرم و دوست داشتنی لذت می برند. دلیل آن نیز دما و کیفیت حسی برف است.»

منبع: businessinsider
۱۳ نظر

ورود

  • هدیه مهر ۲۴, ۱۳۹۷

    سلام امروزسگ من زیر تخت رفته بیرون نمیاد وقتی هم خودم میارمش بیرون بدنش میلرزه و سریع میره زیر تخت تا حالا اینطوری نشده.دلیلش چیه؟

  • Mina آذر ۱۸, ۱۳۹۸

    چرا سگ ماده به پای من میچسبه و خودشو به من میمالونه نمیدونم دارم اذیت میشم لطفا پاسخ بدید

  • سگ ها چیزایی میبینن‌که انسان‌نمیبینه حتمی چیزی دیده که دیدنش خوشایند نیست سعی کن توخونه یه ون یکاد بزاری سکه منم همینجوری میشه فروردین ۱۹, ۱۳۹۹

    ندارم

    • Nila مرداد ۹, ۱۴۰۱

      سگ در مذهب شیعه نجس هست. اونوقت شما به عنوان مسلمان در خانه نگهش میدارید و برای درست کردن رفتارش و ان یکاد آویزون میکنید؟ دورویی تا کجا؟

  • aminiranpoor9 فروردین ۲۴, ۱۳۹۹

    سلام چندوقته سگ حالت نشسته پاهاشا بالا میگیره و باسنشو روی زمین میماله چرا؟

  • مصطفی بهاالدینی اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹

    باسلام یه توله ژرمن دارم اصلا باهام راه نمیاد همش تو سوراخ شه وقتی قلاده شو میکشم راه نمیاد پاهاشو به زمین می‌کشد دلیلش چیه

  • ثریا اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹

    با سلام وعرض ادب من یه یگ ۴ساله نر دارم چندین مرتبه به فواصل ۹ماه به طور غیر منتظره ای سر جای خودش استوپ میکنه ومرتب سرشو به این طرف ووون طرف میچرخونه دیگه حرکتی نمیکنه .بدنشو سفت جمع میکنه ودبگه راه نمیاد واین حرکت تکون دادن سرش خیلی طولاتی میشه چرا ؟

  • امیر مهر ۲۵, ۱۳۹۹

    قفل کرده ریستش کن????????❤عزیز ببر دامپزشک

  • Ayda بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

    سلام الان چند وقتی هست که سگم نصفه شب از خواب بلند میشه و ساعت ها گردنشو خم می‌کنه و به سالن خیره میشه. یا می‌ره لب پنجره و به جاده خالی تا صبح نگاه میکنه.این رفتارش هر چی می‌گذره ترسناک تر میشه،میسه دلیلش رو بگید؟

  • شهرام آذر ۲۳, ۱۴۰۰

    سلام.ببخشید من در آپارتمان زندگی میکنم و یک سگ تریر پا کوتاه دارم.چند روزی هست که وقتی من داخل آشپز خانه که کنار درب ورودیست میروم سگم میرود و پشت درب ورودی خانه مینشیند.قبلا کنار من می ایستاد.لطفا اگر اینکار معنای خاصی دارد به من بفرمایید.