۱۵ مورد از عجیب ترین میوه های قاره آسیا

میوه هایی با ظاهری جالب و زیبا

۱۵ مورد از عجیب ترین میوه های قاره آسیا

مردمی که در غرب زندگی می کنند، احتمالا آسیا را جایی عجیب و غریب و مرموز می پندارند. غذاهای آسیایی معمولا ناشناخته بوده و بسیار متنوع هستند. چیزی که ما می توانیم به آن نگاه بیاندازیم، میوه های آسیایی است که در هر فروشگاهی یافت می شود. در این مقاله، ۱۵ مورد از عجیب ترین میوه های این قاره پهناور را به شما معرفی می نماییم.

چوم چوم (Chom Chom)

چوم چوم که رامبوتان (Rombutan) هم نامیده می شود، احتمالا جذاب ترین میوه این لیست و حتی جهان لقب خواهد گرفت. این میوه پرزهایی رنگارنگ داشته که علی رغم ظاهرشان، کاملا بی خطر هستند. درون این میوه درشت، آبدار بوده و مزه ای شبیه به لایشی (lychee) (نوعی میوه آسیایی) دارد. می توانید به راحتی پوستش را درآورده و آن را نوش جان نمایید. این میوه علاوه بر موثر بودن در کاهش وزن، برای افراد عاشق شیرینی که نمی خواهند چاق شوند نیز مناسب است.

Chom-Chom-w600

مانگوستین (mangosteen)

اگر به دنبال میوه ای هستید که با وجود پوست سخت، مغز خوشمزه ای دارد، مانگوستین انتخاب مناسبی خواهد بود. پوستی بنفش و مستحکم از مغز خوشمزه این میوه محافظت می کند. هنگامی که آن را جدا نمایید، با مغز سفید و تازه ای مانند پرتغال مواجه خواهید شد که مزه تندی دارد. مانگوستین هم مانند میوه قبلی، برای کاهش وزن توصیه می گردد.

Mangosteen-w600

دوریان (Durian)

دوریان احتمالا مشهور ترین میوه لیست ماست. این میوه با بوی بسیار زننده و بدش شناخته می شود. اگر بتوانید این بو را تحمل نمایید، باید برای رسیدن به مغزش از پوست سخت و زرد رنگش عبور کنید. همچنین روش هایی وجود دارند که بوی بد دوریان را از بین می برند.

Durian-w600

لانگسَت (langsat)

این میوه کوچک و سخت پوست که از آسیای جنوب شرقی می آید، بیشتر برای استفاده در سوپ و خالی خوردن استفاده می شود. با اینکه چندان نمی توان از مزه لانگسَت تعریف نمود، اما این میوه می تواند به درمان بیماری هایی که از نیش پشه مالاریا و دیسِنتِری به وجود می آیند، کمک نماید. همچنین لانگسَت می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

Langsat-w600

جک فروت (Jackfruit)

این میوه مالزیایی، هم خوشمزه است و هم خطرناک. با اینکه جک فروت ضرری ندارد، اما هنگام افتادن از درخت می تواند کشنده باشد، زیرا ۳۶ کیلوگرم وزن پیدا می کند. افراد معمولا این میوه را سرخ نموده و میل می کنند. بسیاری از گیاه خواران، آن را به خاطر دارا بودن فیبر فراوان، به جای گوشت مصرف می نمایند. باید حسابی حواستان را جمع کنید تا جک فروت روی سر شما نیفتد.

Jackfruit-w600

سیب چوبی (Wood Apple)

شاید اسم این میوه کمی گمراه کننده باشد، اما به هیچ وجه شبیه به سیب های سبز و قرمز معمول نیست. سیب چوبی در جنوب شرقی آسیا یافت می شود و کاربردهای فراوانی در آشپزخانه دارد. از این میوه برای درست کردن مرباهای شیرین و تارت ها استفاده می گردد. همچنین می توان از آن در ساخت نوشیدنی هایی مانند بلا پنا (Bela Pana) (ترکیب آب، شکر و آب لیمو) بهره گرفت.

Wood-Apple-w600

میوه ستاره ای (star fruit)

شکل این میوه به گونه ایست که انگار به دست بشر طراحی شده. این میوه کوچک، مانند یک ستاره سه بعدی به نظر می آید. خوردن آن کار سختی نیست و طعم شیرینی هم دارد. همچنین این میوه منبع غنی ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و پتاسیم به شمار می رود.

Star-Fruit-w600

میوه مار گونه (Snake Fruit)

نام این میوه با توجه به پوستش انتخاب شده و خودش هیچ ارتباطی به مار ندارد. میوه مار گونه مزه ای شبیه به آناناس داشته و شما می توانید آن را به عنوان هدیه به دیگران تقدیم نمایید.

Snake-Fruit-w600

میوه اژدها (Dragon Fruit)

احتمالا شما باید بیشتر با این میوه آشنا باشید. این میوه عجیب که با نام پیتایا (Pitaya) نیز شناخته می شود، در ساخت برخی نوشیدنی های انرژی زای غربی کاربرد دارد. میوه اژدها به هضم غذا کمک نموده و درون آن نیز نرم است.

Dragon-Fruit-w600

لایشی (lychee)

این میوه در استان «گوانگ دانگ» (Guangdong) چین، جز مشهور ترین میوه ها به شمار می رود. لایشی همانند یک تمشک بزرگ به نظر می رسد و بوی خوبی هم دارد. بعد از جدا نمودن پوست سخت آن، می توانید مغز آبدار و شیرینش را نوش جان کنید. لایشی کنسرو شده نیز وجود دارد، اما مزه آن بسیار کمتر از نوع طبیعی است. بنابراین سعی کنید این میوه را به صورت تازه تهیه نمایید.

Lychee-w600

میوه نان مانند (Bread Fruit)

این میوه در نگاه اول، شبیه به مغزی به نظر می رسد که بالای درخت رشد کرده. میوه نان مانند از درخت مال بِری (mulberry) به دست می آید و نشاسته بسیاری درون خود جای داده. شما می توانید آن را بپزید، بجوشانید و یا اینکه برشته کنید.

مزه میوه مذکور، چیزی شبیه نان و سیب زمینی است. پیشنهاد می کنیم آن را خام نخورده و ابتدا طعم دارش نمایید. این میوه، میوه مقدس قوم پولوات (Puluwat) در جزایر کارولین (Caroline) محسوب می گردد. در واقع تمام تاریخ این جزایر در میوه نان مانند جمع شده.

Bread-Fruit-w600

سانتول (Santol)

این میوه در کشور مالزی و در منطقه هندوچین (Indochina) یافت می شود. با عبور از پوست سخت آن، می توان گوشت خمیر مانندش را مشاهده نمود. سانتول همچنین می تواند در تهیه مارمالاد نیز به کار گرفته شود. این میوه در فصل خاصی رشد می کند، اما در همان موقع نیز میوه ای بسیار مقرون به صرفه به شمار می رود.

Santol-w600

نونی (Noni)

به نظر می رسد نونی یا همان شاه توت هندی، از دنیای دیگری وارد دنیای ما شده. این میوه جز خانواده قهوه محسوب می گردد و اسامی مستعار بسیاری مانند منگ کودو (Mengkudu) بر روی آن گذاشته شده. نونی برای درمان بیماری های کبدی متعدد و حتی قاعدگی زنان کاربرد دارد. برگ های این میوه نیز برای درست نمودن سالاد مورد استفاده قرار می گیرند.

Noni-w600

پولاسان (Pulasan)

در نگاه اول، به نظر می رسد که این میوه به اعماق دریا تعلق دارد، اما این گونه نیست و می توان آن را بر روی خشکی مشاهده نمود. رنگ پولاسان براق بوده و اجزای تیز دور آن نیز میوه را پوشش می دهند. با کنار زدن پوست میوه، می توان مغز خوشمزه و شیرنش را مشاهده نمود. پولاسان به خاطر شباهت زیاد قسمت بیرونی، گاهی با میوه رامبوتان (Rambutan) اشتباه گرفته می شود. این میوه در مناطق گرمسیری که رطوبت زیادی دارند رشد می کند.

Pulasan-w600

ریشه نیپا (Nipah Seed)

آخرین میوه این لیست، ریشه نیپا نام دارد که از درخت نخل نیپا به دست می آید. این درختان که در کشور مالزی یافت می شوند، به خاطر بدنه تنومندشان مشهور بوده و به همین دلیل ارزش بالایی دارند. برگ های این درخت می توانند برای ساخت سقف مورد استفاده قرار گیرند، اما ما قصد داریم در این بخش به میوه آن بپردازیم.

ریشه نیپا می تواند در فرایند تخمیر نوشیدنی های الکلی به کار گرفته شود. شکری که از این ریشه بدست می آید، عملا بدون کاربرد باقی می ماند، زیرا فرایند تصفیه و تجاری سازی آن با مشکلاتی رو به روست. اگر ریشه نیپا را به حال خود رها کنید، بعد از گذشت ۱۰ روز به سرکه تبدیل خواهد گشت.

Nipah-Seed-w600

منبع: dailyforest
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمدی تیر ۲۸, ۱۳۹۸

    زیباترین عجیب ترین میوه هایی بودند که تا حالا دیدم