جایزه “کاریکاتور خبری سال: برای پناهجوی ایرانی

وقتی هنر مرزهای محدودیت را در می نوردد

جایزه “کاریکاتور خبری سال: برای پناهجوی ایرانی

احسان فیش (Eaten Fish) پناه جوی ایرانی بازداشت شده در مرکز پناهجویان جزیره مانوس استرالیا با انتشار کاریکاتورهایی از داخل بازداشتگاه نه تنها توانست توجه جهانیان را بیش از پیش به شرایط اسف بار افرادی شبیه به خود جلب کند، بلکه جایزه ای موسوم به “شجاعت در کاریکاتورهای خبری” سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داد.

این جایزه که سالانه توسط مرکز بین المللی حقوق کاریکاتوریست ها (CRNI) به بهترین تصویرهای خبری-موضوعی تخصیص داده می شود، قرار است سپتامبر سال جاری میلادی طی مراسمی در کارولینای شمالی به این هنرمند ایرانی اهدا شود.

روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از جوئل پِت، رئیس CRNI نوشت: احسان از آن دست هنرمندانی است که کارتون هایش درک بهتری از ترس و سیاهی پیرامون پناهجویان بازداشت شده در اختیار ما قرار می دهد. کارتون های احسان با کنار زدن حجاب مخفی کاری و سکوت، توانسته است صدایش را از پشت دیوارها به گوش جهانیان برساند؛ کاری که تنها از هنرمندی با استعداد و گرفتار در این شرایط بر می آید.

این در حالی است که دولت استرالیا با هدف جلوگیری از سرازیر شدن موج پناهجویان، آن دسته از پناهجویان خارجی ای که با قایق و بطور غیرقانونی وارد این کشور می شوند را به بازداشتگاه هایی در جزیره های مانوس نائورو می فرستد، انتقادهای بین المللی بسیاری در خصوص شرایط نگران کننده این بازداشتگاه ها به گوش می رسد. تیم کاستلو، مدیر  وُرد ویژن استرالیا،  زندگی در این بازداشتگاه ها را به “شکنجه” تشبیه می کند و تاکید دارد هیچ نظارتی بر این مراکز وجود ندارد.

در شرایطی که دولت استرالیا دسترسی خبرنگاران و فعالان حقوق بشری را نیز برای بازدید و تهیه گزارش از این مراکز بشدت محدود کرده است، صدای هنرمندانی همچون احسان می تواند تنها راه پی بردن به عمق فاجعه و به تصویر کشیده شدن برزخی است که پناه جویان در این بازداشتگاه ها تجربه می کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی “احسان فیش را نجات دهید”  این هنرمند ایرانی که نزدیک به سه سال است در جزیره مانوس با شرایط بسیار دشواری زندگی می کند، بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته و در حال حاضر با شرایط بسیار بد روحی دست و پنجه نرم می کند.

جَنِت گالبریث، از حامیان این هنرمند ایرانی ژوئن امسال در گفتگو با گاردین با بیان اینکه  احسان در حالی سه سال پیش به عنوان مردی جوان به اینجا آمد که در همان زمان هم به راحتی سطح آسیب پذیری او مشخص بود، اضافه کرد: بیاد می آوردم در همان روزهای ابتدایی ورود احسان به بازداشتگاه بسیاری از کارمندان مرکز به من گفتند اینجا برای احسان خطرناک است و او دوام نخواهد آورد.

دادگاه عالی پاپوآ گینه نو ، اردیبهشت امسال طی حکمی مرکز بازداشتگاه جزیره مانوس را غیر قانونی اعلام کرد. در پی این حکم پیتر دوتون، وزیر مهاجرت استرالیا اعلام کرد این مرکز تعطیل خواهد شد. اگرچه مشخص نیست سرنوشت ساکنین این بازداشتگاه چه خواهد شد، دوتون یک موضوع را آشکارا مورد تاکید قرار می دهد که : یقینا مقصد بعدی این پناهجویان استرالیا نخواهد بود.

اداره مهاجرت و حفاظت از مرزهای استرالیا نیز بدلیل آنچه فقدان شواهد لازم دال بر آزار و اذیت پناهجویان در این جزیره ها عنوان می کند، از پذیرش مسئولیت و ایجاد تغییر در شرایط موجود سرباز می زند.

منبع: Guardian
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود