کار بدون رضایتمندی می تواند کشنده باشد

بر اساس اخیرترین پژوهش های انجام شده، در دانشگاه اُوهایو، کاری که بدون رضایتمندی باشد، سلامت را عمیقا به مخاطره می اندازد

کار بدون رضایتمندی می تواند کشنده باشد

همه ما هراس آن را داریم که کار روزانه ۹ صبح تا ۵ بعداز ظهری که برایمان تعریف شده، سلامت مان را به مخاطره بیاندازد. حدس بزنید که جریان چیست؟ این بار علم است که می گوید که این کار بد شماست که در حال صدمه زدن به شماست و به اصطلاح رایج خودمان دارد شما را می کشد.

چه اثرات به وجود آمده از داشتن یک کار بد، ذهنی، جسمی و یا احساسی باشد و حاصل عدم علاقه ما به آن شغل باشد، عواقب منفی تری را در آینده بر جسم و روح ما خواهد داشت.

بسیاری از مردم از عواقب داشتن کاری که مورد علاقه شان نیست آگاهی ندارند. عمدتا در فواصل زمانی بین ۲۰ و ۳۰ سالگی است که کارکردن آغاز می شود که می تواند تاثیرات خود را بر زندگی و سلامت ما در سال های بعد از آن داشته باشد و این تاثیر منفی درآینده چیزی است که بیشترمان از آن اطلاعی نداریم.

خوشبختانه در پژوهشی که اخیرا انجام شده، کسانی که در ابتدا حس منفی نسبت به شغل شان دارند اما در نهایت شغل شان را بسیار رضایت بخش می یابند، مشکلات مشابه کسانی که به هیچ عنوان به شغل شان علاقه ندارند، را تجربه نمی کنند. جاناثان دیرلام (Jonathan Dirlam)، دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اُهایو که مسئول اصلی این پژوهش است، بر این باور است که میزان رضایت شغلی در سال های نخستین شروع کار، می تواند بر سلامتی افراد در اولین سال های ۴۰ سالگی شان تاثیر چشمگیری داشته باشد.

در نهایت پژوهشگران به این نتیجه دست یافتند که در میان گروه هایی مورد که میزان رضایت شغلی آنها مورد مطالعه قرار گرفته بود، آن دسته از کسانی که نسبت به شغل شان احساس رضایت ندارند، در بدترین وضعیت سلامت روان در مقایسه با سایر گروه ها قرار دارند.

بر اساس گزارش های بدست آمده از این مطالعه، برخی مخاطرات جسمی نیز در وضعیت سلامت جسمانی این گروه نیز گزارش شده است. در میان این گروه با رضایتمندی کم شغلی عمدتا کمردرد و سرماخوردگی های مکرر دیده شده است. نگاه کلی تر به وضعیت سلامت گروه های مختلف، این وضعیت خصوصا در بیماری هایی چون سرطان و دیابت، که مشکلات طولانی مدتی را به وجود می آورند تفاوت چندانی در میان گروه های مختلف مورد مطالعه دیده نشده است.

هوویی ژنگ (Hui Zheng)، استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه ایالتی اُوهایو (Ohio State University)، می گوید که افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند در سال های نخستین از ۴۰ سالگی خود قرار دارند. حال آنکه ممکن است در سال های بعدی زندگی شان مشکل های جسمانی بیشتری سلامت آنها را به مخاطره بیاندازد. وی هشدار می دهد که با توجه به افزایش اضطراب و افسردگی که منجر به بیماری های قلبی و عروقی و یا مشکلات جدی در وضعیت سلامت می شوند، که ممکن است در سال های بعدی زندگی افراد گریبان گیر آنها شود، باید به موضوع رضایتمندی شغلی در سنین پایین تر توجه فراوانی شود.

منبع: inc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود