۹ بدل کاری خطرناک تاریخ سینما [تماشا کنید]

ترکیبی از هیجان و غیر ممکن ها

۹ بدل کاری خطرناک تاریخ سینما [تماشا کنید]

ساخت هیچ فیلم اکشن و حتی کمدی-اکشنی بدون بهره گیری از بدل کاری های مرگبار به پایان نمی رسد. حتی اگر تمام بینندگان این دست از فیلم ها بدانند در واقعیت هیچ یک از شخصیت های فیلم در خطر نیستند. اما آیا واقعا چنین است؟ واقعیت این است که بدل کاران همواره جان و سلامت خود را برای تولید چنین فیلم هایی به خطر می اندازند. شاید اشاره به ۹ مورد از خطرناک ترین بدل کاری های سینما اکه در این ویدئو شاهد آن خواهید بود، خالی از لطف نباشد.

 

۱- زندگی کن و بگذار بمیرد (Live and Let Die)

تاریخ فیلم های جیمز باند مملو از صحنه های مهیج تعقیب و گریز است. اما شاید هیچ کدام از آنها به اندازه سکانسی از فیلم Live and Let Die خطرناک نباشند. جایی که مامور ۰۰۷ توسط کروکدیل ها محاصره شده است و تنها راه نجاتش عبور از روی سر آنها و رسیدن به محل امن می نماید.

آنچه این سکانس را منحصر به فرد می کند این است که بدل کار نقش جیمز باند “واقعا از روی پنج کروکدیل رد می شود” و این درحالی بود که در قدم چهارم، ناگهان جانور سعی می کند پای بدلکار را گاز بگیرد !

۲- ترمیناتور ۲  (Terminator 2)

جیمز کامرون- کارگردان معروف آمریکایی به ظالم بودن در کار مشهور است. وقتی او در ترمیناتور دو به این نتیجه رسید که چیزی در سکانس تعقیب هلیکوپتر کم است، خلبان هلیکوپتر پیشنهادی مطرح کرد. هلیکوپتر را به زیر پل هوایی می کشانم و به تعقیب ادامه می دهم. کامرون متقاعد شده بود در حالیکه دیگر عوامل فیلم نگران جان خلبان بودند. کامرون شخصا از این صحنه فیلم برداری کرد و نتیجه نهایی کاملا مطابق انتظار بود !

 

۳- ارتباط فرانسوی (The French Connection)

شاید کمتر کسی فیم The French Connection را بخاطر صحنه های بدل کاریش بخاطر بیاورد. این فیلم که در سال ۱۹۷۲ جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود کرد؛ صحنه معروف تعقیب و گریزی دارد که شاید در نگاه اول ساده  بنظر بیاید. اما واقعیت این است که این صحنه بدون هیچ هماهنگی قبلی با پلیس و فراهم آوردن تمهیدات لازم فیلم برداری شده است.  جین هاکمن، هنرپیشه اصلی فیلم سوار بر خودرو در خیابان ها در تعقیب یک ترن است. تمام خودروهایی که از فاصله میلیمتری بدل کار فیلم رد می شوند کاملا تصادفی سرصحنه حضور دارند. حتی زنی که در حال رد شدن از خیابان با کالسکه است نیز از فیلمبرداری خبر ندارد و بطور اتفاقی از عرض خیابان رد می شود.

۴-  (Skyfall)

اگرچه جلوه های تصویری و بدل کاری در فیلم های جدید جیمز باند به جذابیت این سری فیلم های جاسوسی کمک بسیاری کرده است اما در سکانس تعقیب و گریز ابتدایی فیلم، دنیل کرگ و شخصیت مقابل او واقعا روی قطار در حال حرکت با یکدیگر درگیر می شوند. حتی صحنه ای که بیل مکانیکی بدنه قطار را می شکافد واقعی است و در حضور دنیل کرگ انجام می شود تا بار دیگر ثابت شود بازیگر نقش جیمز باند با جیمز باند در دنیای واقعی تفاوتی ندارد.

۵- ایندیانا جونز  و صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark)

هیچ کس سکانس معروف فیلم مهاجمین صندوق گمشده از سری فیلم های ایندیانا جونز را از خاطر نمی برد. سکانسی که هریسون فورد در مقبره ای قدیمی گرفتار شده است و تخته سنگی بزرگ پشت سر او در حال غلت خوردن است. اگرچه تخته سنگ پشت سر فورد از فایبر گلاس ساخته شده بود اما همچنان ۵۰۰ کیلو وزن داشت و کوچکترین اشتباهی می توانست زندگی این بازیگر مشهور را با خطر جدی مواجه کند. استیون اسپیلبرگ کارگردان مشهور این فیلم بعدها درباره این سکانس گفت: استفاده از خود هریسون فورد در این صحنه ریسکی دیوانه وار بود.

۶- عملیات غیرممکن ۴ (Mission: Impossible – Rogue Nation)

تام کروز در سری چهارم از فیلم های اکشن عملیات غیر ممکن در سکانسی از فیلم خود را به هواپیمایی غول پیکر می رساند و از بدنه آن آویزان می شود. در حالیکه تنها از یه نوار نازک ایمنی و محافظی ویژه برای چشمانش استفاده می کرد. هواپیما تا ارتفاع ۵۰۰۰ هزار پایی از سطح زمین بلند می شود و تام کروز همچنان به بدنه آن چسبیده است.

۷- عملیات غیرممکن ۲ (Mission: Impossible 2)

در صحنه ای از این فیلم و در جریان درگیری دو شخصیت فیلم، ویلین تیغه چاقو را تا فاصله یک اینچی چشم تام کروز پایین می آورد. اگرچه می شد برای این سکانس از جلوه های ویژه بهره برد اما عوامل فیلم و خود تام کروز ترجیح دادند، صحنه واقعی گرفته شود. تنها کابلی از بالا به دسته چاقو متصل شد تا اطمینان حاصل شود، برای چشم و شاید جان هنرپیشه چندصد میلیون دلاری هالیوود خطری پیش نخواهد آمد.

۸- ارباب حلقه ها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)

در قسمت اول سری فیلم های مهیج ارباب حلقه ها، در جایی که یکی از یاران حلقه با یک دُرف دیگر می شود، سکانسی وجود دارد که شخصیت فیلم چاقوی پرتاب شده به سمت خود را با شمشیر رد می کند، اما تیغه چاقو پس از برخورد به شمشیر می شکند و با صورت بازیگر برخورد می کند. اگرچه آسیب موجود روی صورت هنرپیشه گریم است اما اگر کمی بخت یار نبود، امکان داشت اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.

۹- نقطه فرار (Point Break)

در این فیلم مهیج، کارگردان فیلم تصمیم می گیرد تعدادی از بدلکاران را با با لباس پرش خفاشی از بالای کوه به سمت دره به پرواز درآورد. مشکلی زمانی رخ داد که یکی از چتربازان بسیار به زمین نزدیک شد و تقریبا چمن سطحی را لمس کرد. اگرچه مشکلی پیش نیامد اما اتفاق غیرمنتظره ای بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Me مهر ۲۷, ۱۳۹۵

    چه بلایى سرِ ویدئو اومده!!؟