نیم نگاهی به بهترین تصاویر سال از حیات وحش

تصاویر اخیرترین چالش عکس در مسابقه عکاسی موزه ملی در سال 2016

نیم نگاهی به بهترین تصاویر سال از حیات وحش

در این نوشته، فینالیست های مسابقه عکاسی موزه تاریخ ملی (۲۰۱۶ Wildlife Photographer of Year) را با هم مرور می کنیم. این مجموعه متشکل از عکس های متعددی از دیدنی های حیات وحش است که شامل بچه روباه ها، ماهی های غیرقابل دیدن در زمان شکار، موریانه ای که طعمه پرندگان شده، ماهی های ده پا و سایر تصاویر مربوط به موضوع می شود.

آخرین مسابقه عکس یکی از پرچالش ترین انواع آن در طول سال های اخیر بود. در این رقابت نزدیک به ۵۰.۰۰۰ تصویر که هم توسط عکاسان حرفه ای و هم توسط عکاسان آماتور گرفته شده بود به چشم می خورد. این تصاویر از ۹۵ کشور جهان برای شرکت در مسابقه سالانه بهترین عکس های حیات وحش، شرکت داده شد. کسانی که به مرحله نهایی این رقابت راه یافتند، تصاویر ارسالی شان، خلاقانه، اصیل و از لحاظ جنبه های تکنیکی، جزو بهترین های این مجموعه بودند.

موزه ملی تاریخ با نام مخفف ان ایچ ام (NHM)، در ۱۸ ام اکتبر نتیجه نهایی این رقابت ها را اعلام عمومی می کند که ۱۱ تصویر برگزیده شده در این متن، جزو تصاویری انتخابی ما بوده اند که با هم به مرور هر یک می پردازیم.

Crystal Precision, Mario Cea, Spain

2

تصویر خفاشی را می بینیم که از خانه اصلی خود خارج و در سالامانکای اسپانیا (Salamanca) برای شکار کردن اسکان داده شده. عکاس این عکس دوربین اش را دقیقا در جایی قرار داده که آستانه پرواز این خفاش که در حال عبور از پنجره ای شکسته است را شکار کند و بدین سان، تصویر واضحی از سر این موجود، به بیننده نشان می دهد.

Thistle Plucker, Isaac Aylward, UK

3

پرنده کوچک که تصویر آن در کوه های ریلای بلغارستان (Bulgaria’s Rila Mountains) گرفته شده را ملاحظه می کنید. او در حال بیرون کشیدن یک دانه رسیده از گل است و زمانی که مشغول انجام این کار می گردد، گلبرگ های گل، یکی یکی همچون پر به زمین می ریزند.

Termite Tossing, Willem Kruger, South Africa

4

نمونه ای از یکی از پرنده های منقار بزرگ با منقاری زرد و نارنجی رنگ را می بینید که موریانه معلق در هوا را به سمت منقارش نزدیک می کند. این تصویر در پارک (Kgalagadi Transfrontier Park) در آفریقا گرفته شده و این پرنده در حدود یک ساعت مشغول انجام این کار بوده است. عکسی که مشاهده می کنید تنها یکی از این لحظات را به زیباترین شکل ممکن ثبت کرده است.

Collective Courtship, Scott Portelli, Australia

5

ماهی های ده پا بزرگی (ماده آن در سمت چپ تصویر و جنس نر در سمت راست) را در این تصویر می بینیم. این در حالی است که ماهی های نر سه تایی سرشان را پایین انداخته و به سمت عقب تصویر در حال شناکردن هستند.

Nosy Neighbor, Sam Hobson, UK

1

تصویر بچه روباهی که از پشت دیواری در حومه شهر بریستول در انگلیس در حال سرک کشیدن است را ملاحظه می کنید. سم هابسُون (Sam Hobson)، عکاس این عکس در مورد نحوه گرفتن آن می گوید: “من متوجه شدم که این روباه دوست دارد شب ها در کنار دیوار بنشیند. او پیش از آنکه به این سو و آن سو، جست و گریز کند، دزدکی نیم نگاهی به اطراف می اندازد.” این عکاس هوشمند، در یکی از این شب ها لنز دوربینش را به گونه ای تنظیم می کند که در فاصله نزدیکی از این روباه قرار گیرد. او موفق به دریافت جایزه برای گرفتن این عکس می شود، وی برای ثبت این عکس و به دنبال آن دریافت جایزه، برای مدت طولانی در این مکان بی حرکت ماند تا بتواند این تصویر را شکار کند.

Playing Pangolin, Lance van de Vyver, South Africa

6

تصویر یک شیر را مشاهده می کنید که بر روی زمین، در حال بازی کردن با یک مورچه خوار است. این مورچه خوار، پستانداری شب بیدار محسوب می شود که بدنش با فلس های بشقابی شکل پوشیده شده. او خود را به طرز کاملا تسخیرناپذیری پیچیده است و بدنش در این حالت به صورت یک توپ درآمده. این ایده خوبی برای زمانی به حساب می آید که در معرض خطر قرار می گیرد.

Swarming Under the Stars, Imre Potyó, Hungary

7

تصویری از حشراتی بر فراز رودخانه رابا در مجارستان (Hungary’s Raba River) را می بینیم. این حشرات، عمر بسیار کوتاهی دارند و از بال هایشان در حین پرواز نورهایی به اطراف پراکنده می شود.

The Disappearing Fish, Iago Leonardo, Spain

8

ماهی هایی را می بینیم که به سمت پایین نگاه می کنند. اسم آنها احتمالا از شکل نیمرخ شان گرفته شده است که با شکل خاص لب های پایینی و چشمان درشت خودنمایی می کند. فلس هایی که بدن شان را پوشانیده، به گونه ای است که هنگام شکار، آنها را در نگاه صیادان غیرقابل دیدن می کند و به همین علت هم نام آنها غیرقابل دیدن گذاشته شده.

Golden Relic, Dhyey Shah, India

9

این گونه از میمون های طلایی درحال انقراض را در جزیره ای ساخت بشر و در اُماناندا در رودخانه آسام برهمپوترا (Umananda in Assam’s Brahmaputra River) در هند می بینیم. در سال ۲۰۱۵ تنها گونه های بزرگسال این حیوان قابل یافت شدن بودند. این عکس در میان عکس های مرحله نهایی بهترین عکس ها و در زیرگروه “۱۰ ساله ها و زیر ده ساله ها” شرکت داده شد.

Splitting the Catch, Audun Rikardsen, Norway

10

تصویر گونه ای از نهنگان قاتل را ملاحظه می کنید که در نزدیک یک قایق ماهی گیری در حال شنا کردن است. این عکس در آبهای آرکتیک نروژ (Arctic Norwegian waters) گرفته شده است.

Blast Furnace, Alexandre Hec, Franc

11

گدازه های خروشان در کیلوا (Kilauea) در جزیره بزرگ هاوایی (Hawaii’s Big Island) را می بینید. در این عکس زیبا، گدازه های آتشفشان تا فاصله حدود ۳۰ متری به اطراف پرتاب می شوند. الکساندر هک (Alexandre Hec)، عکاس این عکس در زمان گرفتن آن، تنها در فاصله ۱۰۰ متری این گدازه ها قرار داشت.

منبع: gizmodo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود