مروری بر تبعات طوفان دیروز شمال کشور

باد با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت شمال کشور را در نوردید

مروری بر تبعات طوفان دیروز شمال کشور

بامداد روز جمعه طوفانی مناطق شمالی کشور بویژه استان مازندران و گلستان را در نوردید که هم از منظر شدت و هم از نظر تخریب امکان عمومی و شخصی در چند دهه گذشته بی سابقه بود. طوفانی که نه تنها خسارات گسترده ای مالی برجای گذاشت بلکه متاسفانه در برخی مناطق خسارات جانی نیز در پی داشت.

به گزارش روزیاتو، این طوفان که از حوالی ساعت ۴ بامداد از مناطق غربی استان مازنداران با سرعت و شدت بسیار زیاد آغاز شد شهرهای قائمشهر، بابل، آمل، نور، محمود آباد از توابع این استان را تحت تاثیر خود قرار داد.

resized_411791_737

به گفته سازمان هواشناسی استان مازندران شدت باد در شهرستان قائمشهر تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رسید که همین موضوع باعث وارد آمدن خسارت های سنگین به زیرساخت های مهم شهری همچون خطوط انتقال برق و آب شد؛ بطوریکه در بسیاری از مناطق شهرستان های یاد شده، همچنان برق قطع است و آب شهری نیز در دسترس عموم قرار ندارد.

احمد از شهرستان قائمشهر با اشاره به مشکلات پیش آمده طی ۲۴ ساعت گذشته به روزیاتو گفت: شدت طوفان به حدی بود که سقف و دیوار بسیاری از خانه ها فرو ریخت. آب و برق هم در بسیاری از محله ها قطع است و مایحتاج اولیه خانواده ها همچون آب معدنی و نان نیز کم یاب شده است.

وی با ابراز تاسف از فرصت طلبی برخی افراد سودجو اضافه کرد: هر بطری آب معدنی در شهر قائمشهر ۱۲ هزار تومان خرید و فروش می شود! قیمت یک بسته نان لواش به ۷ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که صف های طویلی در مقابل نانوایی ها شکل گرفته.

طوفان

در سوی دیگر این بجران بسیاری از ادارات و سازمان های دولتی در استان مازندران با تشکیل گروه بحران درصدد مقابله با تبعات این طفان هستند. مرتضی فلاحی از مسئولان سازمان عمران شهری شهرداری قائمشهر در گفتگو با روزیاتو گفت: شهرداری از همان ساعات اولیه وقوع طوفان با حضور در سطح شهر، سعی در کمک رسانی به شهروندان دارند، بطوریکه در حال حاضر شیفت هایی ۲۴ ساعته در بخش های مختلف شهرداری تشکیل شده است.

وی افزود: شهرداری اولویت هایی همچون بازکردن معابر، جمع آوری تیرهای برق و درختان قطع شده از سطح شهر، کمک و خدمات رسانی به شهروندان برای ترمیم منازل آسیب دیده را در دستور کار دارد و امیدوار است طی چد روز آینده با هماهنگی و همکاری دیگر سازمان های ذی ربط، شهر به حالت عادی بازگردد.

resized_411793_600

این در حالی است که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران دیروز با هدف تسریع ترمیم شبکه توزیع برق از استان های همجوار تقاضای کمک کرده بود.به گفته این مقام مسئول، دقایقی پس از آغاز طوفان، بیش از ۵۰ درصد از خطوط اصلی برق استان دچار قطعی  و خاموشی شدند. شاهدان عینی می گویند هنوز برق بسیاری از مناطق شهری در استان قطع است.

resized_411812_247

نکته قابل تامل اما در این بین نوعی عدم آمادگی و هماهنگی بین دستگاه های استانی برای مواجهه با چنین مواردی است. اینکه وقوع طوفان و بلایای طبیعی از این دست از عهده مسئولان خارج باشد واقعیتی پذیرفتنی است اما اینکه طوفانی این چنینی نزدیک به ۴۸ ساعت زندگی تعداد زیادی از شهروندان و روستاییان استان مازندران و گلستان را مختل نماید، جای تامل دارد.

اینکه بازار سیاه آب آشامیدنی، نان و حلب و ایرانیت آن هم در شرایطی این چنین به راه بیافتد این واقعیت تلخ را به همگان گوشزد می کند که شاید سازوکارهای کشور  برای مقابله و مدیریت بحران دچار حفره های بزرگی است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • نیما شهریور ۱۳, ۱۳۹۵

    من و دوستان دو روز برای عکاسی از دریاچه الندان و باداب سورت و آبشار الندان رهسپار مازندران شدیم – صبح جمعه ساعت ۴ بیدار شدیم از نزدیک ساری به قایم شهر حرکت کردیم و وسط طوفان تو جاده بودیم
    وحشتناک ترین چیزی بود که تا به حال تجربه کرده بودم مخصوصا تو قائم شهر که خیلی فاجعه بود سقف خونه کنده شده بود درخت ها از ریشه در اومده بودن
    در برابر طبیعت انسان نقطه ی خیلی ضعیفیه امیدوارم برای کسی پیش نیاد هیچوقت اون لحظه ها رو فراموش نمیکنم