“جنگ مخفی” CIA در لائوس

80 میلیون بمب عمل نکرده درسرتاسر کشور

“جنگ مخفی” CIA در لائوس

چهل سال پیش و در جریان جنگ ویتنام عملیاتی به رهبری آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در لائوس انجام شد که تبعات آن هنوز پابرجاست و قربانی می گیرد.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری CNN با انتشار گزارشی ضمن پرداختن به تبعات هولناک جنگ ویتنام نوشت: آنچه این روزها به “جنگ مخفی” سیا در لائوس شهرت یافته است و همچنان قربانی می گیرد، در واقع نتیجه جنگی متعارف نیست، بلکه میراث نبردی است که از چهل سال پیش تا کنون پابرجاست.

لائوس -این کشور کوچک در جنوب شرقی آسیا همچنان تاوان جنگی را می دهد که از منظر انسانی و هم از نظر زیست محیطی مشکلات بسیاری را برایش ایجاد کرده است.

۲ میلیون تن مواد منفجره

هدف از این عملیات (جنگ مخفی سیا) قطع خطوط پشتیبانی ویتنام در مرز «هو چی مین» واقع در جنوب لائوس بود. البته هدف ثانویه دیگری وجود داشت و آن حمایت از نیروهای طرفدار حکومت لائوس در جنگ داخلی علیه نیروهای کمونیستی مستقر در شمال بود.

بطور کل، بین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ میلادی، آمریکا بیش از دو تن بمب و موارد منفجره در این منطقه رها کرد که وسیع ترین بمب باران هوایی تاریخی لقب گرفت.

بیشتر بمب هایی که بر فراز جنوب لائوس رها شد، بمب خوشه ای بودند، بمب هایی که پیش از انفجار متلاشی شده و به صدها بمب کوچک تر  موسوم به (bombies) تقسیم می شوند.

به گزارش سازمان غیر دولتی “میراث جنگ” واقع در آمریکا تا به امروز تنها یک درصد از این بمب ها خنثی و جمع آوری شده اند.  چاناپا خاموُگسا موسس اهل لائوس این NGO به سی ان ان گفت: همه ما آنجا (لائوس) بودیم و می دانیم چه اتفاقی افتاد اما اینجا (آمریکا) گویی همه فراموش کار شده اند.

160905163656-laos-halo-7-exlarge-169

وی افزود: اما مردم لائوس فراموش نمی کند چه بر سرشان آمده است. چگونه می تواننداز خاطر ببرند در حالیکه “جنگ مخفی” سیا همچنان قربانی می گیرد.

سی ان ان با اشاره به این نکته که از زمان پایان جنگ تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر این بمب های عمل نکرده یا جانشان را از دست داده اند و یا دچار معلولیت های جدی شده اند، نوشت: این تعداد یعنی هر سال بطور متوسط ۵۰ نفر کشته یا معلول گشته اند.

کودکان و کشاورزان عمده قربانیان این بمب ها هستند. بمب های کوچک یا همان (Bombies) به اندازه یک توپ تنیس محسوب می گردند و توسط کودکان با اسباب بازی اشتباه گرفته می شوند و در حین بازی های کودکانه ناگهان انفجاری مهیب رخ می دهد؛ کشاورزان متعددی هم در حین برنج کاری دچار حادثه شده اند.

160905130008-laos-yei-yang-1-exlarge-169

باراک اوباما که هفته گذشته به ویتنام سفر کرده بود با تایید میراث دردناک جنگ دو کشور برای لائوس، ۹۰ میلیون دلار برای عملیات پاکسازی بمب های خوشه ای تخصیص داد.

سی ان ان در ادامه به نقل از خاموُگسا نوشت: سخنان و وعده های اوباما بعنوان نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که پای خود را داخل خاک ویتنام گذاشت، با دقت توسط مردم لائوس پیگیری خواهد شد. مردم لائوس سرانجام شاهد مقامی آمریکایی بودند که به جنایتی که در حقشان رفته است، اعتراف می کند.

زمین هایی که قابل زراعت نیستند

با توجه به اینکه نزدیک به یک چهارم خاک لائوس آلوده به این بمب های عمل نکرده است؛ زمین های کشاورزی بسیاری در روستاهای این کشور قابل کشت نیست و این در حالی است که ۸۰ درصد جمعیت ۶.۸ میلیون نفری لائوس از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند.

سی ان ان با تاکید بر اینکه این مهم یکی از عوامل مهم در سوءتغذیه و فقر در لائوس است، تصریح کرد: عقب ماندگی اقتصادی کشور مورد بحث را به یکی از فقیر ترین سرزمین های جنوب شرق آسیا تبدیل کرده است. تحمل این بار سنگین برای جمعیت جوان لائوس (۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۳۰ سال هستند) بسیار دشوار است.

برنی چاوز -نماینده لائوس در “بنیاد اعانه کاتولیک” که مسئول جمع آوری کمک های آمریکا برای تامین غذای کودکان دبستانی است، همچنین به سی ان ان گفت: لائوس بیشترین میزان سوء تغذیه را در بین کشورهای منطقه داراست بطوریکه ۴۰ درصد کودکان این کشور، از این مشکل رنج می برند و نوجوانان ۱۴ ساله ای را در لائوس می بینید که از نظر جثه شبیه به کودکانی ۱۰ ساله اند.

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود