نشانه هایی که به شما می گویند بدن تان استرس فراوانی را تحمل می کند

ارتباط میان چروک های روی پوست و استرس

نشانه هایی که به شما می گویند بدن تان استرس فراوانی را تحمل می کند

این روزها، داشتن استرس امری کاملا اجتناب ناپذیر است چرا که زمانی که تلویزیون را روشن می کنید و به اخبار گوش می کنید یا نگاهی به ایمیل ها و پیامک های گوشی تان می اندازید، انواع و اقسام عوامل استرس آور به سراغ تان می آید.

استرس می تواند تاثیراتی در وضعیت سلامتی بدن داشته باشد و نشانه های را در بدن ظاهر کند که چندان هم مطلوب نیستند.

اگر در یکی از روزهای زندگی تان و پس از تجربه استرس فراوان کاری، سردرد گرفته باشید، احتمالا به خوبی در خواهید یافت که استرس تا چه اندازه می تواند در وضعیت بدن تاثیر داشته باشد چرا که تغییراتی در وضعیت هورمون ها سبب خواهد شد که چرخه ای از اختلالات نامطلوب در بدن شکل گیرد.

دکتر «نیکی مارتینز» نیز با تاکید بر این موضوع به کنترل میزان این استرس توصیه می کند. وی بر این نکته اشاره می کند که داشتن استرس می تواند نشانه های جسمانی قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده ای را در بدن به وجود آورد.

وی همچنین معتقد است زمانی که داشتن کوتاه مدت استرس می تواند تا این اندازه زیان داشته باشد، واقعا باید در مورد طولانی مدت آن و اثرات مخربی که می تواند در بدن داشته باشد، توجه بیشتری کرد. دکتر مارتینز از جمله نشانه های استرس را سردرد، لرزش بدن و تعرق در ناحیه زیربغل می داند.

کنار آمدن با استرس خود مقوله مهمی به شمار می رود اما وقتی بدانیم، نشانه های جسمانی که در ما ظاهر شده بر اثر وجود استرس هستند می توانیم برای برطرف کردن هرچه سریع تر آن اقدام کنیم.

در ادامه این نوشته نشانه های جسمانی داشتن استرس را با هم مرور می کنیم:

۱- پوست تان بد می شود

دکتر «داوال جی. بنوسالی» می گوید، گاهی استرس و به دنبال آن ترشح هورمونی به نام «کورتیزول» می تواند، سبب بسته شدن منافذ پوستی شوند. التبه عوامل دیگری از جمله رژیم غذایی، سندروم پیش از قاعدگی و وضعیت اقلیمی هم می توانند در این روند نقش داشته باشند.

اگر اخیرا میزان استرسی را که در زندگی تجربه کرده اید افزایش یافته، می تواند روی پوست صورت تان نیز تاثیراتی داشته باشد.

۲- قرمز می شوید

در برخی از روزهای پرمشغله کاری شروع به عرق کردن می کنید و این اتفاق حتی زمانی که برای ساعت ها تحرک نداشته اید نیز ادامه پیدا می کند. گاهی این استرس می تواند گونه های تان را به سمت سرخی ببرد.

دکتر ماتینز می گوید: “این استرس می تواند به همراه بالا رفتن ضربان قلب، تنفس های سریع تر و عرق کردن باشد. این وضعیت رنگ پوست تان را قرمز روشن می کند و این بدان علت است که بدن در سطح مناسبی از «هموستاز» قرار ندارد تا بتواند حرارت بردن را به سمت خنک شدن، تنظیم کند.

۳- همیشه احساس خستگی می کنید

2

احساس خستگی کردن بعد از یک روز کاری شلوغ، طبیعی است اما اگر بی دلیل احساس خستگی می کنید می تواند به علت داشتن استرس باشد. علت این نوع از خستگی و خواب آلودگی می تواند، خستگی وابسته به آدرنالین باشد.

غدد ترشح کننده آدرنالین، تحت تاثیر هورمون کورتیزول بوده و قرار گرفتن در معرض مداوم استرس می تواند سبب چنین خستگی و خواب آلودگی مداوم شود.

۴- موهای تان شروع به ریزش می کند

زمانی که استرس فراوانی را تجربه می کنید، موهای تان شروع به ریزش می کند. اگر این ریزش مو از حد نرمال فراتر رود، اصطلاحا به آن telogen effluvium می گویند.

همچنین استرس می تواند باعث نازک تر شدن تارهای مو نیز بشود. اما جای نگرانی نیست مادامی که سطح استرس کاهش داده شود، این ریزش مو نیز به تبع آن برطرف خواهد شد.

۵- قند خون تان کاهش پیدا می کند

یکی از سایر نشانه های جسمانی داشتن استرس، تاثیر آن بر میزان قند خون است. امکان دارد که سبب ضعیف شدن بدن و لرزش آن شده و نیاز به خوردن میان وعده ها را نیز افزایش دهد. اینها می توانند به علت افزایش میزان هورمون کورتیزول در شب یا هنگام صبح باشد.

۶- در مواقعی ممکن است بلرزید

یکی دیگر از این نشانه ها می تواند لرزش دست ها باشد. به عنوان مثال زمانی که می خواهید گوشی تلفن همراه خود را بردارید و انگشتان دستان می لرزد می تواند به این دلیل باشد که استرس بدن تان می خواهد در قالب لرزش دست تان از بدن تان خارج شود.

۷- ممکن است در مواقعی غش کنید

تصور می شود که این اتفاق در دوران عادت ماهیانه بیفتد اما استرس هم می تواند چنین نشانه ای داشته باشد. این پدیده از نظر علمی و به گفته دکتر مارتیزن syncope نام دارد.

۸- احساس درد دارید

اگر در نواحی از بدن همچون شانه ها، چانه و یا پشت احساس درد می کنید، می تواند از دلایل داشتن استرس در شما محسوب شود. دکتر «اسکات شرایبر» بر این باور است که سایر دردها همچون سردرد و یا درد در نقاط دیگر بدن هم می تواند به دلیل داشتن استرس باشد.

۹- مسن تر به نظر می رسید

مسلم است که افراد زمانی که آرامش بیشتری دارند، از نظر ظاهری هم بهتر به نظر می رسند. استرس می تواند نشانه های خود را در قالب چین و چروک هایی روی پوست نشان دهد. همین امر سبب می شود که تولید رادیکال ها در بدن انجام شده و روند پیر شدن را با سرعت بیشتری همراه سازد.

۱۰- دائم سرما می خورید

زمانی که استرس از حد نرمال افزایش پیدا کند، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل هم باکتری ها امکان بیشتری برای ورود به بدن پیدا می کنند و فرد زودتر سرما می کند.

از آنجایی که سبک زندگی و میزان استرسی را که تجربه می کنید، بر روی عملکرد بدن تان تاثیر می گذارد، بهتر است تلاش کنید آن را کاهش داده و فصل سرما را ایمن تر سپری کنید.

۱۱- روی فک تان نیز اثرگزار است

اگرچه بیشترین تاثیر استرس بر پشت، گردن و شانه هاست اما می تواند فک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از دندانپزشکان به نام دکتر «مارک هِلم» در این باره می گوید، استرس می تواند به همراه فشار دادن شدید دندان ها روی هم باشد که می تواند به دندان ها آسیب جدی برساند.

بنابراین اگرچه نمی توان استرس را به طور کامل کنترل اما لااقل می توان با کم کردن میزان آن، بدن را در وضعیت بهتری قرار داد.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود