اینترنت کره شمالی تنها ۲۸ وبسایت دارد

اهالی کره شمالی احتمالاً این مجموعه سایت ها را به عنوان اینترنت می شناسند

اینترنت کره شمالی تنها ۲۸ وبسایت دارد

کره شمالی برای سایر جهانیان به جعبه سربسته ای می ماند. یکی از ساده ترین راه ها برای آشنا شدن با یک ملت و عادات شیوه ی زندگی آنها اینترنت است، ولی حتی دسترسی به اینترنت نیز در این سرزمین تفاوت هایی دارد و البته کسی دقیقاً‌ نمی داند مردمان کره شمالی چه چیزی را به عنوان شبکه جهانی وب مشاهده و مطالعه می نمایند. هر چند ظرف روزهای اخیر و بر حسب برخی اتفاقات قدری از این ابهام کاسته شده است.

در همین راستا به تازگی در وبسایت «ردیت» کاربری در یکی از پست های ایجاد شده انبوهی داده خام را به انتشار در آورده و در میان این داده ها ۲۸ سایت که با دامنه ی رسمی کره ی شمالی، یعنی «.kp.» به ثبت رسیده اند نیز به چشم می خورند و البته می توان بر مبنای آنها تصوری بهتر از آنچه به دست آورد که با عنوان اینترنت به دست ساکنین بخش شمالی جزیره کره می رسد.

بر طبق آنچه در پست مذکور آمده این داده ها ظاهراً زمانی استخراج گشته اند که به صورت تصادفی راه دسترسی به یکی از سرورهای کره شمالی که اطلاعات مرتبط به دامنه ها را نگهداری می کرده گشوده شده است. این نوشته می افزاید تقریباً هر کسی با قدری اطلاعات فنی می توانسته به داده های موجود روی سرور مورد بحث دسترسی داشته باشد و جزئیات مربوطه را استخراج کند.

اما ۲۸ وبسایتی که از آنها سخن گفتیم چه هستند و چه شکل و شمایلی دارند و به چه صورت می توان به آنها دسترسی داشت؟ این پرسشی است که در ادامه و با توجه به اسکرین شات هایی که توسط ردیت منتشر شده اند می توان به پاسخ اش پی برد.

4
به نظر می رسد این یک شبکه ای اجتماعی باشد. سایتی که در نام دامنه اش عبارت «friend» به چشم می خورد.

 

5
این سایت نیز می بایست به سازمان دریانوردی کره شمالی ارتباط داشته باشد.

 

6
این هم احتمالا یک وب سایت مسافرتی است.

 

7
این هم شاید یک وب سایت رزرو تورهای مسافرتی باشد.

 

8
سایت یکی از دانشگاه های کره شمالی.

 

9
این هم یک سایت ورزشی است.
10
وب سایتی در مورد غذاهای کره شمالی.

 

11
سایتی که ظاهراً به مسائل معنوی و عرفانی پرداخته است.

 

12
وب سایت خبری ساکنین کره شمالی.

 

13
سایتی مربوط به سالمندان کره شمالی.

 

14
صفحه رسمی فستیوال فیلم پیونگ یانگ.

ناگفته نماند که با راجع به سایت ردیت می توان اسکرین شات های بیشتری را نیز مشاهده کرد ولی تقریباً تمامی سایت های مرتبط به کره شمالی از الگوی ظاهری مشابهی پیروی می کنند و تفاوت چندانی در آنها قابل مشاهده نیست.

منبع: gizmodo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود