نواخته شدن آهنگ معروف «Final Countdown» توسط فلاپی درایوها [تماشا کنید]

نواخته شدن آهنگ معروف «Final Countdown» توسط فلاپی درایوها [تماشا کنید]

با وجود پیشرفت های فراوان در صنعت و تکنولوژی، هیچ کسی باور ندارد که همچنان می توان از درایوهای فلاپی استفاده نمود. این دستگاه ها اکنون بسیار قدیمی شده اند و تقریبا دیگر کاربردی ندارند، اما هنوز هم می توان آن ها را در موارد خاص به کار برد.

احتملا شما نیز با آهنگ قدیمی و مشهور «شمارش معکوس نهایی» (The Final Countdown) آشنا هستید. این قطعه از جمله مشهورترین موسیقی ها به شمار می رود و افراد بسیار زیادی در سراسر جهان با آن خاطره دارند. حالا شخصی به نام «پاوِل زادروسنیاک» (Paweł Zadrożniak) با استفاده از دستگاه جالبی به نام «Floppotron» توانسته یاد و خاطره این آهنگ را زنده کند.

این دستگاه از ۶۴ درایو فلاپی همراه با ۸ کانال کنترل کننده و پوشش محرک ساخته شده است. وی با استفاده از سرعت و ولتاژ هر درایو، صدا و اوج و فرودها را کنترل می کند. آقای زادروسنیاک در این رابطه توضیحاتی ارائه نموده که در ادامه آن ها را با یکدیگر می خوانیم:

اسکنرها و درایوهای فلاپی از موتورهای پلکانی برای حرکت دادن صفحه و حسگرها استفاده می کنند و به این وسیله عمل خواندن و نوشتن بر روی دیسک مغناطیسی انجام می شود. صدای تولید شده توسط موتور، به سرعت درایو بستگی دارد. هرچه فرکانس بالاتر باشد، سرعت اوج نیز بیشتر خواهد بود. هارد دیسک ها با استفاده از سیم پیچ و مگنت به هِد شتاب می دهند. هنگامی که ولتاژ برای مدتی معین تامین شود، سرعت هد افزایش یافته و صدایی مانند ضربه تبل ایجاد می گردد.

در ادامه می توانید ویدیوی ساخت این آهنگ با استفاده از درایوهای فلاپی را تماشا کنید.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود