مروری بر جذاب ترین و خوشمزه ترین دسرهای گوشه و کنار جهان [بخش اول]

از فرانسه تا برزیل ...

مروری بر جذاب ترین و خوشمزه ترین دسرهای گوشه و کنار جهان [بخش اول]

زمانی که غذا می خوریم و بعد از آن چیزی به عنوان دسر نخورده ایم، مانند آن است که گمشده ای داریم یا آن وعده غذایی را نا تمام گذاشته ایم. بله این درست است دسرها، از کشوری به کشور دیگر، تفاوت هایی دارند. از موچی ژاپنی تا رُل های محتوی دانه های گیاهی لهستانی، برخی از این دسرها سبک تر و حاوی میوه بیشتر و برخی غنی تر، پرکالری تر و شکلاتی ترند.

در بخش اول این مقاله به ۱۲ دسر معروف و شناخته شده از کشورهای مختلف جهان می پردازیم و ۱۲ مورد دیگر را با همین عنوان و در بخش دوم مرور خواهیم کرد:

کرم برول فرانسوی؛ Crème brûlée

1

این دسر در تمام نقاط فرانسه طرفداران خاص خود را دارد. در لایه فوقانی آن کاستارد که ترکیبی شبیه به فرنی خودمان است، با مقداری خامه و کارامل ترد که کمی هم قهوه ای شده اند دیده می شود.

پنکیک اندونزیایی؛ Dadar gulung

2

در زبان اندونزی، دادار به معنای پنکیک است و گولونگ به معنی رُل است. تعجب آور هم نیست که چنین ترکیبی، دسر مورد علاقه مردم جاوای جزیره اندونزی باشد. رنگ این نوع پنکیک، سبز است چرا که در تهیه آن از برگ های پاندانوس که به دور شکر نارگیل رُل شده، استفاده گشته است. (پاندانوس نوعی گیاه استوایی است)

پای سیب آمریکایی؛ Apple pie

3

نمی توان خوردنی لذیذتر از پای سیب را در آمریکا برشمرد. این دسر از تکه سیب هایی تشکیل شده که در داخل لایه ای از کیکی ترد قرار گرفته اند و می تواند به همراه خامه، بستنی وانیلی و یا حتی پنیر چدار سرو شود.

باقلوای ترک؛ Baklava

4

باقلوا، یکی از معروف ترین دسرهای کشور ترکیه است. برای تهیه این دسر، لابه لای خمیر شیرینی پزی را با مخلوطی از آجیل پر می کنند و از شربت یا عسلی که بر روی قطعه های مربعی شکلی آن می ریزند، از باز شدن سریع آنها از هم جلوگیری می نمایند و حالتی از چسبندگی را به آن می دهند.

گلاتوی ایتالیایی؛ Gelato

5

در تمام کوچه ها و خیابان های کشور ایتالیا و در نزدیکی رستوران ها، گلاتو سرو می شود که در واقع نوعی بستنی ایتالیایی به شمار می رود. این بستنی از بستنی هایی که در کشور آمریکا وجود دارند، به مراتب نرم تر است. گلاتو طعم های بسیار متنوعی از تمشک، پسته و سایر مزه ها را داراست.

پیکارُنِس پرویی؛ Picarones

6

پیکارُنِس در واقع همان دونات پرویی است که با سرخ کردن زیاد سیب زمینی شیرین، کدو، آرد، مخمر، شکر و رازیانه طبخ می شود.

سیرنیکی روس؛ Syrniki

7

این دسر که بسیار مورد علاقه روس هاست، نوعی پنکیک به شمار می آید که در آن گونه ای ماست خامه ای به نام quark استفاده می شود. این ماده که جزء لبنیات به شمار می رود، در میان کشورهای آلمانی زبان و شمالی اروپا بسیار رواج دارد و طعم آن مانند پنیر ترش است. این پنکیک سرخ و با مربا، سس سیب، خامه ترش و یا عسل سرو می شود.

تارتا دِ سانتیاگوی اسپانیایی؛ Tarta de Santiago

8

این کیک بادامی، از خوردنی های تاریخی کشور اسپانیا و مربوط به قدیسی به نام سنت جیمز است. تاریخچه این دسر اسپانیایی به قرون وسطی باز می گردد و مربوط به منطقه ای به نام گالیشیا در شمال غربی این کشور است.

موچی ژاپن؛ Mochi

9

موچی نام خود را از نوعی برنج به نام موچیگُومه گرفته که به صورت خمیر و مدور در آمده. این نوع برنج که مخصوص آسیای شرق و جنوب شرقی است، ارزش غذایی چندانی ندارد و رنگش نیز کمی کدر است اما در تمامی فصول سال یافت می شود. با این حال در طول سال جدید ژاپنی بیشتر از سایر زمان ها دیده می شود. عمدتا با پیچیده شدن به دور یک اسکوپ کوچک بستنی سرو می شود.

پاستلیتُوس آرژانتینی؛ Pastelitos

10

این دسر در روز استقلال آرژانتین بیشتر از تمامی زمان های دیگر خورده می شود. پاستلیتُوس، خمیر پف کرده ای است که عمدتا با بِه یا سیب زمینی شیرین پر می شود. سپس حرارت بسیاری می بیند و وقتی کاملا سرخ شد، بر روی آن شکر الک شده پاشیده می شود.

پای بانُفی انگلیسی؛ Banoffee pie

11

انگلستان مکان اصلی مصرف این نوع کیک خوشمزه است. نوعی پای که متشکل از موز، خامه و تافی است که گاهی هم شکلات یا قهوه به آن اضافه می شود.

بریگادیرُس برزیلی؛ Brigadeiros

12

در هر جشن و بزرگداشتی در کشور برزیل، بریگادیرُس خورده می شود. این دسر بسیار به تروفِل شباهت دارد و در آن از پودر شکلات، شیر غلیظ و کره استفاده می شود. این ترکیب می تواند به اشکالی چون توپ، درآید و با توجه به ذائقه افراد، پودرهایی با طعم های مختلف بر روی آن پاشیده شود.

منبع: techinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود