کارآفرینی دیجیتالی به سبک PayPal

با جادوی پرداخت الکترونیک به سبک پی پال آشنا شویم

کارآفرینی دیجیتالی به سبک PayPal

در روزیاتو ظرف چند ماه اخیر، مطالب متنوعی درباره کارآفرینی دیجیتالی، تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی ارائه کردیم و خواننده گان محترم با بخشی از ظرفیت های گردشگری مجازی و توانایی های آنلاین خطوط های هوایی امروز آشنا شدند.

بسیاری از فعالیت های اینترنتی در دنیای امروز، تا حدود زیادی به خرید و فروش خدمات و محصولات مرتبط است. مثل خرید میزبانی اینترنت، خرید پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی و کتاب و هم چنین بلیط هواپیما و اتوبوس و قطار و پرداخت شهریه ها و هزینه هایی که در طول هفته یا ماه و سال،‌باید از طریق اینترنت پرداخت کرد.

همه این کار ها در بستر تجارت الکترونیک و سرویس های پرداخت الکترونیک در دنیای صفر و یک ها صورت می گیرد. اگر بستر تجارت الکترونیک امن و گسترده فراهم نشود، خیلی از فعالیت های خربد و فروش در اینترنت صورت نخواهد گرفت و این شبکه،‌ یکی از ماهیت های اصلی خود را که توسعه کسب و کار های سنتی است،‌ از دست می دهد.

برای خیلی از فعالان اینترنت یا همان معتادان اینترنت، گوگل به معنای اینترنت است. خیلی ها هر روز به گوگل می آیند تا با دیدن باکس جست و جوی آن،‌ موضوعی در ذهنشان پیدار شود یا ایده ای که دارند از طریق گوگل جست و جو کرده و ایده های تکمیلی را پیدا کنند.

اینترنت را خیلی ها مترادف گوگل می دانند. برای عاشقان تجارت اینترنتی و تجارت الکترونیک و خرید و فروش کالا و خدمات در فضای تور جهان گستر،‌اینترنت یعنی پی پال. بدون پی پال،‌ خیلی از فعالیت های آن ها شدنی نیست.

در کشور ما به واسطه محدودیت های ارتباط با مراکز پرداخت الکترونیک، استفاده از سایت های فروشگاهی بین المللی و کارت های بین المللی از جمله پی پال، خیلی فراگیر نشده است اما برخی پرتال ها به ارائه خدماتی در این زمینه فعال هستند.

اگر خواستید از سایت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک بین المللی مانند پی پال در داخل کشور استفاده کنید، صلاحیت فعالیت آن ها را از طریق اعتبار دهی آن ها با نماد اعتماد الکترونیک که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت صورت می گیرد،‌ بررسی نمایید.

بیش از ۱۷ هزار پرتال فروشگاهی در کشور دارای نماد هستند که نشان می دهد می توانید به خدمات آن اعتماد کنید. البته پی پال در ایران نمایندگی رسمی ندارد ولی برخی شرکت ها از طریق واسط،‌ خدمات اکانت پی پال را به مشتریان داخلی ارائه می دهند.

پی پال، بازیگری بزرگ در دنیای پرداخت آنلاین

2

سالانه بیش از هزار میلیارد دلار حجم گردش تجارت الکترونیک جهان است که این مقدار از کل گردش مالی بسیاری از کشور های قاره آفریقا و آمریکای جنوبی بیش تر است. اگر به مستر کارت و ویزا کارت و دسترسی هایی که سایت های معروف پرداخت الکترونیک مانند پی پال ارائه می کنند،‌مجهز شویم، تقریبا خرید و فروش در اینترنت به آسان خرید و فروش سنتی خواهد بود.

سایت های خرده فروشی بزرگی مانند آمازون و حراجی های معروفی چون ebay، همه و همه از ظرفیت های چنین شرکت هایی برای تراکنش های مالی خود بهره می برند.

باید اذعان داشت که پی پال، از بازیگران بزرگ و مهم در عرصه پرداخت مجازی (Online payment) به شمار می رود و دنیای تجارت الکترونیک (e-commerce) را شکل می دهد. یکی از رکن های اینترنت در دنیای امروزی، همین قابلیت تجارت الکترونیک است که مخاطبان بسیاری در سراسر جهان دارد.

در واقع صنعت بانکداری سنتی، امروزه با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) وارد عرصه مجازی شده و ما شاهد فناوری های گسترده ای در عرصه بانکداری مجازی (E-BANKING)‌هستیم که این عرصه، سبک زندگی دیجیتالی ۴ میلیارد کاربر وب را تحت تاثیر قرار داده است.

در کشور خودمان، آن قدر حجم استفاده از بانکداری مجازی بالاست که بیش از ۶۰ درصد پرونده های پلیس سایبر، به مقولات کلاهبرداری در عرصه بانکداری اینترنتی و غیر سنتی مرتبط است و تقریبا بر روی ده ها میلیون گوشی ایرانیان، میلیون ها نرم افزار پرداخت مجازی و اپ بانک های کشور، نصب و فعال است.

پی پال در این فضای دهکده جهانی، یک بازیگر مهم است. تسهیل کننده تراکنش های مجازی و تبادل پولی در فضای اینترنت بین خریدار و فروشنده به شمار می رود. این سایت، در واقع بستر مطلوبی برای پرداخت در فضای صفر و یک ها ایجاد کرد و اکنون ۱۸۸ میلیون کاربر این شرکت در ۱۵۰ کشور دنیا، مشغول به فعالیت و استفاده از خدمات این درگاه پرداخت الکترونیک هستند.

پی پال، محصول عصر اوج دات کام ها در دهه نود میلادی در قرن بیستم است. جایی که شاهد ظهور غول هایی چون یاهو، گوگل، آمازون، MSN و EBAY و آلتاویستا و wn.com هستیم. پی پال و موسسش، در زمره معماران عصر دیجیتال هستند. جایی که اینستاگرا و فیس بوک به عنوان بازیگران عصر دجیتال نوین، بخشی از موفقیت خود را مدیون این شرکت ها اعلام می کنند.

3

(تصویری از دفتر مرکزی پی پال در سنت خوزه آمریکا)

پیتر تیل، موسس پی پال، دو دهه بیش کاری انجام داد که اکنون درباره دامنه ایشان بیش از ۱.۵ میلیارد صفحه در اینترنت ایندکس شده است. این یعنی یک موفقیت همه جانبه. برای سایتی که خود را رهبر پرداخت مجازی در دنیا معرفی می کند.

برای همین، دامنه این شرکت را باید در فهرست ۱۰ دامنه گران قیمت اینترنت دانست. هم ردیف دامنه های معروفی چون: google.com و شاید facebook.com.

شاید موسس جوان این شرکت، دهه ها پیش فکرش را هم نمی کرد که ارزش سایتی که راه اندازی می کند، از کل ارزش مرسدس بنز آلمان و مک دونالد آمریکا هم بیش تر باشد. ارزش بازاری دویست و سی میلیارد دلاری پی پال، تنها پس از دو دهه آن هم با دانش و اطلاعات بدست آمده.

پی پالی ها نه ارثی داشتند و نه کسب و کاری موروثی به آن ها رسیده است. پی پالی ها امروزه،‌ به قول آلوین تافلر در موج سوم، کارگر دانش هستند و از دانش، به میلیارد ها دلار ثروت رسیدند.

در واقع قدرت هوش بازاری فعال و موثر پی پالی ها در نیاز سنجی مخاطبان و مشتریان اینترنت در دهه نود میلادی سبب شد تا بستری برای کسب و کار آنلاین برایشان فراهم شود و امروز به صد ها میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم خدمات ارائه کنند.

در ادامه درباره این کسب و کار خلاق جالب بیش تر می خوانیم.

4

درباره PayPal

پی پال، معروف ترین پرتال خدمات پرداخت الکترونیک در دنیای صفر و یک ها به شمار می رود. جایی که بزرگانی چون Mastercard و Visacard، سال ها در عرصه ارائه خدمات ارزی سنتی فعال بوده و رقابت با این شرکت ها برای جذب مخاطب، کار سختی به نظر می رسید.

پی پال در سال ۱۹۹۸ میلادی متولد شد. توسط چند جوان تازه دانش آموخته شده علاقمند به راه اندازی استارت آپ در دنیای مجازی. پیتر تیل و مکس لوچین، سرویسی را خلق کردند که هم چون سرویس لری پیچ و سرگئی برین در گوگل، ظرف مدت کمی جهانی شد.

فلسفه شکل گیری پی پال این بود که در واقع فضایی در تور جهان گستر در عرصه پرداخت مجازی فراهم شود که دولت ها به واسطه قوانین پولی و نظام بانکی خود، تاثیر گذاری کم بر روی آن بتوانند اعمال کنند. در ۲ سال نخست فعالیت، عدم آشنایی کافی کاربران با شیوه کاری ان، مورد استفاده کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفت و به همین خاطر، در برخی از ایالات آمریکا استفاده از ان ممنوع شد.

اما پس از گذشت ۲ سال از فعالیت این شرکت، اندک اندک خدمات شرکت با استقبال مخاطبان همراه شد و هزاران سایت در داخل و خارج از ایالات متحده، استفاده از خدمات این شرکت را در فهرست خدمات خود قرار دادند. شاید دو مقوله در گسترش فعالیتهای پی پال اهمیت داشت: امنیت و ساده گی. دو خصلتی که گوگل، تعریف آن ها است!

5

پی پال، رقبای بسیاری دارد مانند Skrill, Payza, WebMoney, MoneyBookers و Bitcoin . اما با این وجود، پی پال به دلیل همه گیر بودن و اعتبار زیادی که دارد، همچنان با فاصله زیاد، رهبری بازار پرداخت های آنلاین را در دست دارد و همچون یک امپراطوری قدرتمند هر روز بیشتر از دیروز بر گستردگی فعالیت خود می افزاید.

Paypal و ebay و آمازون

6

فرهنگ اقتصاد مشارکتی (collaborative economic) در دنیای کسب و کار آنلاین به خوبی مشاهده می شود. شاید ماموریت کسب و ادغام (Merger & Acquisition) که در دنیای آنلاین ها رواج زیادی دارد را بتوان در مختصان فرهنگ اقتصاد مشارکتی جست و جو نمود.

دنیای اینترنت از فرهنگ اقتصاد مشارکتی، سود های کلانی به جیب زد. گوگل، غول جست و جو، در اوایل قرن بیست و یکم، با بهایی کم تر از ۲ میلیارد دلار، یوتیوب، غول شبکه های اجتماعی ویدئویی را به تملک در آورد و زوکربرگ، رهبر فیس بوک، در سال ۲۰۱۲ میلادی با همین مبلغ، غول شبکه های اجتماعی این روز ها یعنی اینستاگرام را خرید.

آیا یوتیوب و اینستاگرام امروز، همان ۲ میلیارد چند سال پیش است یا ارزش بازاری برند آن ها بیش تر شده است؟

همین اوضاع برای پی پال هم صادق است. در واقع یکی از راز های موفقیت پی پال را می توان در استفاده کاربران EBAY.COM، بزرگ ترین حراجی دنیا دانست که ظرفیت های پی پال نقش بسزایی در تبادلات مالی خریداران و فروشندگان این سایت که توسط یک ایرانی (پیر امید یار) پایه گذاری گردیده بود، به همراه داشت.

علاوه بر غول جراجی آنلاین، غول خرده فروشی اینترنت یعنی آمازون هم از خدمات پی پال در سال های ابتدایی فعالیت، بی بهره نماند. حضور موفق پی پال در نخستین سال های هزاره سوم سبب شد تا آمازون، غول خرده فروشی اینترنت نیز بتواند برای تبادل و فروش کتابهایش،، از این سیستم پرداخت الکترونیکی در کنار روش های مربوطه استفاده کند.

استفاده از درگاه پی پال، هم چنان آسان تر از درگاه های مستر کارت و ویزا کارت است و این را افرادی که از این سرویس استفاده کرده اند، به راحتی درک می کنند. در نخستین روزهای سال ۲۰۰۱ میلادی، به دلیل استقبال بزرگان وب به این سرویس از جمله گوگل، شمار کاربران پی پال به ده ها برابر روز های اولیه افزایش یافت و زمینه را برای ورود پی پال به بورس آمریکا در سال ۲۰۰۲ میلادی فراهم کرد.

پی پال وبورس آمریکا

7

شرکت های موفق سیلیکون ولی، آرام آرام وارد بورس می شدند و پی پال نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرکت هایی که در اوایل ورود، زیر ۳۰ دلار قیمت گذاری می شدند، الان بعضا بالای ۵۰۰ دلار قیمت هر سهم آن ها برآورد شده است.

در سال ۲۰۰۲ پی پال وارد بازار بورس شد و ارزش سهام آن در پایان اولین روز عرضه سهام از رقم اولیه ۱۵ دلار، به ۲۰ دلار رسید. eBay در همان سال با خرید عمده سهام پی پال آن را به مالکیت خود درآورد و آن را با خدمات وب سایت خود تلفیق کرد و بدین ترتیب شرایطی را فراهم آورد تا کاربران این سایت بتواند با امنیت و سرعت بالا تراکنش های خود را زیر نظر این شرکت با قابلیت اطمینان بیشتری انجام دهند.

بدین ترتیب شرکت eBay با در اختیار داشتن PayPal بر صفر تا صد فرآیند فروش کالاها در این سایت و دریافت پول آن نظارت پیدا کرد و در صورت عدم رضایت هر یک از طرفین به راحتی می توانست نسبت به بازگرداندن پول اقدام نماید. بدین ترتیب میزان محبوبیت و استفاده از پی پال به یکباره افزایش چشم گیری پیدا کرد و در همان سال این سرویس به یکی از بزرگترین سرویس خدمات پرداخت آنلاین در جهان تبدیل شد.

8

(تصویر آخرین وضعیت سهام هولدینگ پی پال در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی)

این سایت با توسعه خدمات خلاقانه و نوآورانه خود در عرصه پرداخت الکترونیک توانست فاصله خود را با رقبای سنتی اش افزایش دهد و اکنون در کشور های مختلف دنیا به ارائه خدمات بپردازد.

پی پال اکنون اکنون دانیل شولمن (رهبر Symantec) و جان دوناهو را به عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره در اختیار دارد. خدمات مالی، سیستم های پرداخت و کارت های اعتباری، بخشی از فعالیت های غول تجارت الکترونیک دنیا را به خود اختصاص می دهد.

در آمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۱۰ میلیارد دلار براورد شده است. بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ ، EBBAY مالکیت عمده سهام را بر عهده داشت و اکنون، توسط Independent سهامدار، اداره می شود.

بیش از شانزده هزار نفر در صد کشور دنیا برای این شرکت مشغول به کار هستند و اکنون شرکت هایی چون: Braintree, Paydiant, Venmo, PayPal Credit, Xoom Corporation از جمله زیر شاخه های پی پال را تشکیل می دهند.

طبق بررسی ها، این درگاه موفق دنیای تجارت الکترونیک، در بستر اساس C++ و جاوا اسکریپت و هم چنین Python‌نوشته شده و هم اکنون در فهرست ۴۵ پرتال پر بیننده اینترنت از دید Alexa.com قرار دارد. این شرکت توانسته ۲۲۹ میلیارد دلار را در ۲۶ ارز مختلف در ۱۹۰ کشور دنیا مبادله کند که ۸ میلیارد دلار سود از این طریق در سال ۲۰۱۴ میلادی به جیب سهامدارانش رفت.

توجه داشته باشید که در واقع در این درگاه پرداخت الکترونیک معروف فضای مجازی، می توان تراکنش هایی از جمله: خرید از طریق درگاه پی پال، ارسال پول (Send Money) به دیگر حساب های پی پال، دریافت پول از سایر اکانت های پی پال ، پرداخت فاکتور های صادر شده توسط سایر کاربران پی پال، انتقال پول از حساب بانکی به اکانت پی پال و بالعکس ، انتقال پول از کارت نقدی یا اعتباری به اکانت پی پال و بالعکس، بازگرداندن بخشی یا کل مبلغ دریافت شده در یک تراکنش را در اختیار داشت.

استفاده آسان، رمز موفقیت پی پال

9

در واقع، انتقال پول آنلاین، هسته مرکزی استراتژی کسب و کار این شرکت آمریکایی را شامل می‌شود. این شرکت، بزرگ‌ترین مجموعه پرداخت پول در جهان می‌باشد که سایت‌های حراجی، خرید و فروش کالا و خدمات در دنیا، از مجموعه خدماتش استفاده می‌کنند.

توجه کنید که کاربرانی که می‌خواهند از خدمات این شرکت استفاده کنند، باید به سایت متصل شده و یک حساب اینترنتی ایجاد کنند. باز کردن این حساب آسان است و در چند دقیقه انجام می شود. اما تایید شدن آن، زمان بر خواهد بود.

از طرفی، یک حساب پی‌پال می‌تواند از طریق حساب بانکی، دفاتر خدمات مالی و یا کارت اعتباری شارژ شود. دریافت‌کنندگان از طریق پی‌پال نیز می‌توانند پول خود را از طریق چک، واریز به حساب خود در پی‌پال و یا واریز به حساب بانکی دریافت کنند.

پی‌پال روند پرداخت برای خریدهای اینترنتی، سایت‌های حراج و سایر کاربردهای اقتصادی را با دریافت هزینه انجام می‌دهد و کارمزد دریافت می کند. این کارمزد بر اساس نوع تراکنش ها و اهداف و مبلغ تراکنش، متفاوت است.

البته همچنین ممکن است برای انتقال و دریافت پول نیز هزینه‌ای دریافت دارد که بسته به مقدار پول جابجا شده است. هزینه‌ها بسته به نوع ارز انتقالی، شیوه انتقال، کشور ارسال کننده، کشور دریافت کننده و مقدار پول جابجا شده متغیر هستند.

هم چنین خریدهای انجام شده در سایت ای‌بی با کارت اعتباری و از طریق پی‌پال، اگر فروشنده و خریدار هرکدام از نوع ارز متفاوتی استفاده کنند، شامل هزینه‌ای مازاد خواهد بود. پی‌پال از ضوابط و قوانین بسیار سخت و دقیق مالی برخوردار است تا از پول شویی و انتقال درآمدهای غیرمشروع جلوگیری کند.

ارز موجود در پی پال ، تنها از طریق یک پست الکترونیک معتبر قابل انتقال است. شما در هنگام ثبت نام یک ایمیل را به عنوان شماره حساب خود انتخاب می‌کنید که برای اینکه کسی برای شما مبلغی را واریز کند ، تنها کافی است همین ایمیل را به او بدهید و همچنین برای واریز پی پل به پی پل نیز تنها کافی است ایمیل فرد مورد نظر را در اختیار داشته باشید. خیلی از اتفاقات در پی پال،‌با ای میل انجام می شود.

10

سایت‌هایی که با پی پال کار می‌کنند، به شما اجازه می‌دهند که :

• وجه را دریافت یا منتقل کنید.

•  از طریق بالانس پی پال، حساب بانکی،Credit Cardیا Debit Card خود پرداخت را انجام دهید.

•  به صورت آنلاین خرید کنید.

در واقع، انواع مختلف حساب‌ها متناسب با نیازهای شما در پی پال موجود هست. در واقع، اشخاص به دلایل مختلف از حساب پی پال استفاده می‌کنند.

عده ای معمولاً برای خرید آنلایـن، عـده ای برای خرید و فروش و تعدادی هم برای تجارت تمام وقت آنلاین از حساب پی پال استفاده می‌کنند. .

حساب Personal، حساب Premier، حساب Business و حساب Student که به شـما ایـن امکـان را می‌دهد تا با نوجوان خود یک حساب مشترک داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیش تر به بخش خدمات سایت پی پال در نشانی خود سایت نیز، برای مخاطبان میلیونی‌اش در سراسر جهان، فرصت‌های خرید با تسهیلات خاص ایجاد کرده است که در بخش معاملات پرتال در دسترس است.

 

[ منابع: سایت پی پال، نسیم رایانه، خبرگزاری ایسنا ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود