چه کسی جواهرات کیم کارداشیان را برداشت؟؛ مروری بر پرونده «پلنگ های صورتی»

سارقانی چند ملیتی و زبده با روش های خاص و منحصر به فرد

چه کسی جواهرات کیم کارداشیان را برداشت؟؛ مروری بر پرونده «پلنگ های صورتی»

یک سارق قدیمی و عضو سابق یک شبکه سازمان یافته از سارقان حرفه ای موسوم به “پلنگ صورتی” امروز گفت: شکل سرقت و تکنیک هایی که در آن به کار رفته است، با روش کار پلنگ های صورتی مطابقت بسیار دارد.

همانطور که در روزهای گذشته شما را در جریان اخبار مربوط به سرقت از کیم کارداشیان- مدل و میلیونر آمریکای قرار دادیم، ماجرا از این قرار بوده که گویا خانم کارداشیان به تنهایی در محل اقامت خود به استراحت مشغول بوده که ناگهان حوالی ۳ صبح چند نفر مسلح وارد اطاق او می شوند و پس از بستن پایش او را در حمام زندانی می کنند.

دادستان فرانسه هدف از این اقدام را سرقت جواهرات کارداشیان بویژه انگشتر نفیسی عنوان کرد که تنها چند روز پیش در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده بود. گفته می شود پنج فرد ناشناس با ورود به محل اقامت خانم کیم با تحت فشار قرار دادن نگهبان از او خواستند شماره اطاق این چهره سرشناس را به آنها اعلام کند.

البته محافظ شخصی خانم کارداشیان هم گویا برای همراهی با مادر کیم، در محل حضور نداشت و تا ساعاتی پس از وقوع سرقت نیز کسی از وضعیت او مطلع نبوده است.

سرقتی چنین سازمان یافته و بسیار جسورانه همراه با برنامه قبلی آن هم از فردی با شهرت کارداشیان در شرایطی در شهر پاریس اتفاق می افتد که این شهر بدلیل حملات تروریستی چند ماه پیش هنوز تحت تدابیر شدید امنیتی است.

رسانه های گروهی فرانسه بر این باورند، ماهیت برنامه ریزی شده، دقیق  و بدون خشونت این سرقت، با روش های کاری گروه مشهور “پلنگ صورتی” همخوانی دارد و با توجه به سابقه این گروه چنین عملیاتی را تنها می توان به آنها نسبت داد.

ستون نویس پایگاه اینترنتی “دیلی بیست” به سراغ یکی از اعضا سابق این گروه یعنی پالو (با اسم مستعار پانچ) استانیمیروویچ رفته است تا نظر وی را درباره شایعات موجود جویا شود. پانچ در دوران عضویت در گروه پلنگ صورتی، یکی از زبردست ترین قفل شکن های گاوصندوق در اروپا محسوب می شده است.

استانیمیروویچ که پیش از این سرکردگی باند “YACS” (مخفف حروف ابتدایی اسامی لاتین چهار کشور یوگوسلاوی، آلبانی، کروواسی و صربستان) را بر عهده داشته است، درباره گروه سابقش گفت: در واقع ما اسلاف “پلنگ صورتی” محسوب می شویم. وُجیسلاو ویزکایا- پدر پالو سرقت بزرگ از موزه میامی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار را رهبری کرده بود.

وی در پاسخ به این سئوال که نظر شما درباره دست داشتن گروه پلنگ صورتی در سرقت جواهرات کیم کارداشیان چیست، گفت: بنظر من هم این کار تنها از این گروه بر می آید. یک برنامه ریزی دقیق و در نهایت انجام بی عیب و نقص عملیات. البته در گوشه و کنار شنیده ام که این سرقت را به گردن “پلنگ های صورتی صرب” انداخته اند. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم تصویر درستی از این گروه در ذهن ندارند و فکر می کنند این گروه سازمانی زیر زمینی متشکل از ۴۰۰ نفر و یک رئیس است.

وی افزود: حتی جایی شنیده ام که دراگان میکیچ را رئیس سازمان معرفی می کنند. باید بگویم تمام این تصورات غلط ست. “پلنگ های صورتی” گروهی متشکل از سابقه داران و خلافکاران حرفه ای چند ملیتی است. حتی افرادی که پیش از این و در جریان جنگ یوگوسلاوی سابقه فعالیت های نظامی داشته اند نیز در این گروه حاضر هستند. در سازمان “پلنگ صورتی” نه رهبری وجود دارد و نه رئیسی. نه سری  و نه دمی. تنها نکته مهم نبوغ و هوش افراد است.

این خلافکار با سابقه در ادامه با اشاره به عملیات های تروریستی چند ماه پیش در فرانسه، تاکید کرد: هیچ سارقی به این اندازه دیوانه نیست که در این شرایط که کوچکترین رفت و آمدی زیر ذره بین است خود را به پاریس برساند و سرقتی ۹ میلیون دلاری آن هم از یک چهره سرشناس انجام دهد. مگر آنکه از برنامه سفر قربانی مطلع بوده باشد، خود را از چند وقت قبل به محل مورد نظر رسانده باشد، برای اجرای طرحش برنامه ریزی کرده باشد و در نهایت منتظر قربانی بماند تا با پای خود در دام بیافتد. و این دقیقا روش کار پلنگ های صورتی است.

پلیس فرانسه اعلام کرده بود این پنج نفر که از تنها بودن کارداشیان مطمئن بودند، پس از پایان سرقت، سوار بر دوچرخه خود را به قایق رساندند و به محلی نامعلوم گریخته اند. (بسیار شبیه به فیلم های ماموریت غیر ممکن)

چرا فکر می کنید کارداشیان از قبل هدف گذاری شده بود و چرا در پاریس؟

کاملا واضح است. کارداشیان در شبکه های اجتماعی بسیار پرکار است. اگرچه از اینکه او در سلامت به سر می برد و مشکلی برایش پیش نیامده بسیار خوشحالم، اما باید بگویم او با تبلیغ انگشتر ۴-۵ میلیون دلاری، خود را طعمه قرار داده. در واقع او خود به سارقان گفته کی و کجا با چه جواهراتی خواهد بود.

اگر من هنوز عضو این گروه بودم، مطمئن باشید در پاریس حضور میافتم و دقیقا کاری را می کردم که آنها انجام داده اند. درست به همان روش.

گزارش ها حاکی است “پلنگ های صورتی” بسیار سازمان یافته عمل می کنند و سرقت هایی از این دست را پیش از این نیز ترتیب داده اند، چرا تا کنون دستگیر نشده اند؟

در سال ۱۹۹۴ گروهی از پلنگ ها صورتی به هتل کارلتون در شهر کن رفتند. ۳ مرد نقابدار و دو نگهبان بیرون هتل. ۶۰ میلیون الماس و جواهر آلات گرانبها در آن سرقت، دزدیده شد. نکته جالب تر اینکه آنها با مسلسل های تمام اتوماتیک به سمت مردم شلیک کردند و همه مجبور شدند روی زمین بخوابند و هیچ کس جرات واکنش نداشت اما … هیچ پوکه و یا اثری از گلوله پیدا نشد. چون اساسا گلوله ای شلیک نشده بود، همه ماجرا نمایش بود. فکر می کنید چنین افرادی دستگیر می شوند. اساسا این افراد قابل ردگیری هستند؟

اشتباه دیگر اکثر مردم این است که فکر میکنند تمام این سرقت ها توسط چند نفر مشخص انجام می گیرد. در صورتی که اینطور نیست. وقتی عملیاتی با موفقیت انجام می شود و پول خوبی به جیب می زنید، دیگر تا چند سال نیاز به خطر نیست.

نکته بسیار مهم این است که بدانیم چه کسانی در صنعت مُد در فرانسه مشغول به کار هستند. اکثر خدمتکاران، دربانان و مستخدمین این صنعت در پاریس صرب و یا کروات هستند. آنها دوستانی دارند، که خود دوستانی دیگر دارند و الی آخر.

بنابراین خیلی ساده است که کسی تلفن را برداشته باشد و به دوستش گفته باشد، کیم کارداشیان اینجا پیش ما در فلان اتاق است. حتی نمی توانید تصور کنید که افراد گروه تا چه اندازه سریع عمل می کنند. حال چه برسد که از پیش برنامه ریزی هم کرده باشند و منتظر تایید بمانند.

به عقیده من کارداشیان یک هدف راحت برای این گروه محسوب می شده است. آنها می دانستند او تنهاست و می دانستند چه با خود به همراه دارد. به محل اقامتش رفتند، نگهبان را بیهوش کردند، به داخل اتاق رفتند، پای کارداشیان را بستند، جواهرات را برداشتند و خیلی شیک با دوچرخه از محل گریختند. چرا دوچرخه؟ چون در پاریس استفاده از دوچرخه مرسوم است.

گروه “پلنگ صورتی” چه زمانی و در کجا تشکیل شد؟

همانطور که گفتم این گروه مشتق شده از گروه “YACS” است که سالها پیش در نیویورک شکل گرفت. بعدها شاخه ای از این گروه به اروپا برگشت و گروه فعلی پلنگ صورتی را تشکیل داد. در واقع تنها نام آنها تغییر کرده؛ فلسفه و روش همان است که در گروه “YACS” وجود داشت.

تمام افراد گروه “پلنگ صورتی” تحصیلات آکادمیک دارند. آنها به چند زبان صحبت می کنند، ورزشکارند و دقیقا می دانند چطور شبیه مردم عادی رفتار کنند. آنها به کسی آسیب نمی زنند، آسیب رساندن به قربانیان برای آنها اُفت دارد. دقیقا برای همین است که مطمئنم این کار پلنگ های صورتی است. آنها می توانستند به کارداشیان آسیب برسانند ولی  ….

پالو استانیمیروویچ در پایان در تشریح دلایل بقای این گروه نوشت: چند نکته مهم وجود دارد. نخست اینکه افراد این گروه به خوبی یکدیگر را می شناسند و با هم هماهنگ هستند، آشنایی بیشتر آنها از زندان، دوره های نظامی  و یا خلاف های زیرزمینی شروع شده. نکته دیگر اینکه تمامی افراد بطور کامل هوای یکدیگر را دارند و تا پایان عملیات هیچ کدام از آنها محل را ترک نمی کند. در تمام طول عملیات تمام افراد گروه با هم هستند.

انگیزه این افراد تحصیل کرده، باهوش  و زبده از سرقت، بدنامی نیست، بلکه تنها به پول فکر می کند و همه می دانیم پول کجا پیدا می شود، دبی، توکیو و پاریس  …

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود