گشتی در نمایشگاه «آغا محمد خان دمت گرم»

گزارش اختصاصی روزیاتو از نمایشگاه زیورآلات مفهومی طهران

گشتی در نمایشگاه «آغا محمد خان دمت گرم»

به مناسبت «روز تهران»، یعنی چهاردهم مهرماه که به تازگی به تقویم ملی اضافه گشته، نمایشگاه گروهی زیورآلات مفهومی با حضور ۶۰ هنرمند خوش ذوق زیورآلات ساز تهرانی در گالری آتبین تهران در حال برگزاری است که برای اطلاع بیش تر از برنامه جالب این نگارخانه،‌ در یک عصر پاییزی سری به این مجموعه زدیم.

این برای نخستین بار در تهران است که یک گالری، نمایشگاهی از آثار طراحان و سازنده های زیورآلات پایتخت را با موضوع تهران برگزار می کند و آثار ده ها هنرمند جوان را در معرض دید علاقمندان به گالری گردی و عاشقان این هنر قرار می دهد.

این نمایشگاه توسط مصطفی اسد اللهی گردآوری شده و با همکاری آرت شاپ گنجه و گالری آتبین برگزار می شود، هر هنرمند، آثار خود را در استندهای شخصی خودش، با توجه به کانسپت تهران به نمایش گذاشته است.

فوژان امیری، مدیر این مجموعه قبلا گفته بود که به دلیل آن که آغا محمد خان قاجار، نخستین پادشاهی بود که تهران را به عنوان پایتخت ایران برگزید، نمایشگاه گروهی پیرایه های مفهومی با الهام از تهران، طراحی و راه اندازی شد.

همان طور که می دانید ، چند ماه پیش، جشن دویست و سی امین سالگرد انتخاب تهران به عنوان پایتخت کشور، در میدان مشق تهران برگزار شد. این نمایشگاه جالب، آثار شصت هنرمند زیورآلات ساز تهرانی را را به نمایش گذاشته و این مصنوعات با قیمت های مختلفی از ۲۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان، در معرض فروش نیز قرار دارد.

g15

با توجه به این که آثار این نمایشگاه همه به مفاهیمی از تهران قدیم و جدید باز می گردد، مخاطب با آثاری رو به رو می شود که هم حس نوستالژیک دارد و یادآور دهه شصت و ما قبل است و هم به واسطه ظرافت های طراحی و ساخت، حس رمانتیک به او می بخشد.

g18
(سکه های قدیمی- درب تاکسی های نارنجی دهه شصت- نوستالژی با طعم زیورآلات مفهومی)

می توان نمایشگاه آغا محمد خان قاجار را تلفیقی از سنت و مدرنیسم یا نوستالژی و درام دانست که به همین خاطر، در مدت برگزاری این نمایشگاه منحصر به فرد پائیزی، با استقبال گسترده علاقمندان به گالری گردی در پایتخت نیز رو به رو شده است.

g16
(تصویری از نمایشگاه آغا محمد خان دمت گرم- زیورآلاتی الهام گرفته از نشان افسرنگهبان زندان ها)

زیورآلات در دنیای مدرن امروزی، مقوله ای نیست که فقط مخصوص به جنسیت خاص یا سن و طیف خاصی از جامعه باشد و اکنون با جادوی شبکه های اجتماعی و بمباران تبلیغات برند ها با قیمت های گوناگون، مخاطب زیورآلات ارزان و گران بسیار است. به هر حال، دنیای اکسسوری ها از جمله کسب و کار های به روز در صنعت کالاهای لوکس بوده که به عنوان بخشی از صنعت مد و لباس دنیا، مخاطب بسیار دارد.

g17
(تصویر یکی از آثار زیورآلات خانم مهتاب جاوید-زیورآلاتی الهام گرفته از نقشه خیابان های تهران)

در نمایشگاه آغا محمد خان، هنرمندان جدیدترین مصنوعات دست ساز خود را با الهام از مفاهیم تهران به نمایش گذاشته اند و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید،‌ هم زیورآلاتی الگو گرفته از تاکسی های نارنجی دهه شصت را مشاهده می کنیم و هم شماره گیرهای کیوسک های زرد رنگ آن دهه که همه  به متولدین این دورهحس نوستالژیک می دهد.

g1
(تصویری از زیورآلاتی الهام گرفته از تاکسی های نارنجی تهران و کیوسک های تلفن زرد رنگ سالهای نه چندان دور)

کیوسک های زرد رنگ نیز در این نمایشگاه، الگویی برای طراحی زیورٖآلات مفهومی از دنیای دهه شصتی ها شده است.

g2
(وقتی کیوسک های زرد رنگ تلفن همگانی و شماره گیر هایش، الهام طراحی پیرایه های مفهومی می شود)

در بخشی از نمایشگاه کوچک اما به وسعت مفاهیم و نمادها و نشان های تهران، زیورآلاتی ارائه شده است که بخشی از سبک پوشش و مد تهرانی های روزگاران نه چندان دور را جلوه می کند که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

g3
(وقتی مد تهرانی های دویست سال پیش، الگویی برای پیرایه های مفهومی می شود)

در بخشی از نمایشگاه با زیورآلاتی رو به رو می شویم که نام طهران به شکل های مختلفی توسط یک هنرمند خوش ذوق و جوان طراحی شده و به نظر می رسد که برای گردن بند مناسب باشد.

g4

طراحی زیورآلاتی الهام گرفته از بناهای تاریخی و دروازه های شهر تهران،‌از جمله آثاری بود که در نمایشگاه مشاهده می شود و در تصویر نیز می توان نمونه هایی از آن را دید.

g5

چون بعضی ها عاشق مد و لباس و سبک پوشش نسل های پیش هستند، برخی از هنرمندان زیورآلات ساز پایتخت،‌ با الهام از سبک پوشش زنان و مردان قاجاری، آثاری خلق کردند که در نوع جالب توجه بوده و در تصویر زیر مشخص است. گردن بندهایی به شکل زنان و مردان تهرانی عصر قجر.

g6

یکی از طراحان جوان این آثار، با الهام از لباس نظامی های تهرانی و آویز های آن، اثری را خلق کرده است که جالب توجه بوده و در تصویر زیر مشاهده می کنید.

g7

در ادامه، تصاویری از برخی آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه آغا محمد خان دمت گرم را می توان مرور کرد.

g8

g9

g10

(آثار سیاوش جرایدی)

g11

g12

(زیور آلاتی الهام گرفته از برج آزادی و برج میلاد تهران)

g134

(گران قیمت ترین اثری که در نمایشگاه به قیمت پایه ۷ میلیون تومان عرضه شده است)

g14برای مشاهده این آثار جالب، همه روزه از ساعت ۴ تا ۹ عصر می توانید به نشانی گالری آتبین به آدرس تهران- خیابان ولی عصر، پایین تر از چهار راه پارک وی، کوی خاکزاد شماره ۴۲ مراجعه کنید.

با توجه به این که آثار ارائه شده در این نمایشگاه ، خریدنی است، در صورتی که عاشق زیورآلات هستید، برای در اختیار داشتن فرصت خرید، زودتر به بازدید از این گالری شمال تهران بروید.

جدیدترین خبر ها از دنیای گالری های تهران و مراکز استان ها را در سرویس فرهنگ و هنر روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • رویا مهر ۱۷, ۱۳۹۵

    وای. .. خیلی جالبه
    واقعا عالی بود. همین امروز سرمیزنیم . . . میشه بیشتر از گالری های مرکز شهر هم بنویسید؟
    با تشکر

  • هادی بیات مهر ۱۹, ۱۳۹۵

    چه طرح های جالبی!
    مرسی

  • Erfaan Zandii آبان ۱, ۱۳۹۵

    چقدر طراحی ها بچگانه بود !!!