گشت و گذار درمعروف ترین کاخ تهران

کاخ نیاوران مقصد خوب برای تهران گردی در آخر هفته

گشت و گذار درمعروف ترین کاخ تهران

کاخ نیاوران در سال ۹۴ به واسطه پخش سریال معمای شاه که جمعه شب ها از شبکه اول رسانه ملی به خانه های ایرانیان می آمد، بیش از پیش مورد توجه  علاقه مندان به بناهای تاریخی قرار گرفت . کاخ نیاوران ،کاخی مجلل است که در سالیان دور  محل اقامت تابستانی خاندان پهلوی بود. این کاخ که امروزه مجموعه فرهنگی و تاریخی پر بیننده ای در شمال شهر تهران هست، فرصتی را برای علاقمندان به تاریخ معاصر ایران فراهم کرده تا در مجموعه ای فرهنگی تفریحی تاریخی بزرگ به تفریح بپردازند. تفریحی که امکان پیاده روی در کنار درختان تنومند و فضای سر سبز زیبا را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار داده تا در کنار بازدید از امکانات موزه های مختلف کاخ نیاوران، گردشگری در فضای سبز شمال تهران را نیز تجربه کنند.

1-w600-h600

کاخ نیاوران در سال های اخیر، محفل برگزاری نشست های تخصصی و حتی کنسرت های مختلفی بوده که زمینه آشنا کردن بهتر و بیش تر طیف های گوناگونی از مردم را با تاریخ معاصر و فرهنگ و تاریخ ایران زمین سبب شده است.کاخ نیاوران از طریق درگاه خود در اینترنت، اطلاع رسانی خوبی را دردستور کار قرار داده است .

کاخ موزه فرهنگی و تاریخی نیاوران تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقمندان سفر و گردش از ایران و اقصی نقاط جهان است. یکی از موارد جالب توجه درباره کاخ نیاوران، حضور فعال زنان کارشناس در سطوح مدیریتی این مجموعه فرهنگی گردشگری در تهران است .

2-w600-h600

کاخ نیاوران، بازتاب تاریخ معاصر

یکی از مکان های مهم در شکل گیری تاریخ معاصر ایران را باید کاخ نیاوران دانست که در سال های نه چندان دور، مکان استقرار خاندان پهلوی اول و دوم بود. بازیگران عصر پهلوی اول و دوم ، بخشی از تاریخ معاصر ایران زمین را در کاخ نیاوران و محدوده اطراف آن رقم زدند و طراحی و معماری خاص کاخ نیاوران، زمینه ای برای بروز رویدادهای زیادی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور شد.

تا کنون ده ها فیلم و سریال و مستند در کاخ نیاوران فیلم برداری و اجرا شده است و تقریبا حتی کسانی که یک بار هم از این مجموعه شمال شهر تهران دیدن نکرده اند، با لوکیشن های مختلف این کاخ و فضای سر سبز اطرافش آشنایی دارند. کاخی که امروزه بخش هایی از آن در اختیار تشریفات ریاست جمهوری قرار دارد. اگر سری به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بزنید، در واقع با یک ساختمان مربوط به یک کاخ مواجه نیستند و باید ساعت ها برای بازدید از موزه ها و عمارت های آن وقت بگذارید. البته اگر هم خسته شدید، از کافی شاپ و خودرو های قدیمی که شما را به بخش های مختلف کاخ می برند، استفاده کنید. کافه نی آوران در کاخ نیاوران، مکان زیبایی برای خوردن و آشامیدن در داخل کاخ نیاوران است.

3-w600-h600

کاخ نیاوران از جذابیت های طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است . بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند.

در کنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نی زاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتح علی شاه که در جای نی زار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت.

آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد.

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه هاست.

 

گشتی اینترنتی در سایت کاخ نیاوران

4-w600-h600

پرتال کاخ نیاوران در نشانی niavaranmu.ir قرار دارد. سایت کاخ نیاوران دارای ۶ بخش اصلی است که هر قسمت از زیر بخش های متنوع دیگری نیز تشکیل شده است. بخش هایی هم چون معرفی مجموعه، گالری عکس، اخبار، گزارش تصویری، مقالات و تماس با ما، از بخش های اصلی پرتال به شمار می روند.

5-w600-h600

بخش معرفی مجموعه از زیر بخش هایی مانند : تاریخچه، موزه، حفاظت و مرمت و مرکز اسناد تشکیل شده است.

بخش گالری عکس، ده ها عکس از بخش های مختلف کاخ نیاوران را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

بخش اخبار که اخرین رویدادها و برنامه هایی که در کاخ نیاوران در طول هفته برگزار می شود را منعکس می کند.

بخش گزارش تصویری نگاهی دارد به رویدادهای کاخ به صورت مصور و نگاهی به آثار موزه های ان.

بخش  مقالات نیز برای دانشجویان و علاقمندان تاریخ معاصر ایران، یک بخش آموزنده جالب است و در ۳ بخش: تاریخی، آثار و بناها در دسترس علاقمندان و عاشقان تاریخ معاصر ایران است.

سایت کاخ نیاوران بر خلاف اکثر سایت های موزه ای ایران، دارای سامانه ای برای فروش اینترنتی بلیط است که در نشانی http://www.niavaranmu.ir/detail/1385 قرار دارد.

6-w600-h600

بش از ۳۰ مقاله تخصصی درباره آثار و بناهایی که در کاخ موزه نیاوران قرار گرفته در دسترس علاقمندان است که توصیه می کنیم از این محتوا در نشانی http://www.niavaranmu.ir/cat/167 بازدید کنید. مخصوصا مقاله هایی مربوط به گوبلن ها و تابلو های نقاشی کاخ نیاوران.

گفته شده که در تزئین داخلی کاخ اختصاصی نیاوران، علاوه بر گچ کاری و آیینه کاری ایرانی از گوبلن های (تاپستری های) عظیم نیز استفاده شده که این نوع تزئینات در کاخ های اروپایی نیز رواج داشته که علاوه بر زیبایی، عایقی برای گرما و سرما و نیز سر و صدا بوده است.

8-w600-h600

از میان این گوبلن ها، ۳ عدد تاپستری که از همه بزرگتر است و در قسمت های اصلی کاخ نصب شده اند روایتگر داستان منحصر بفردی در خصوص ملکه استر است که با ظرافت خاصی از پشم و ابریشم بافته شده است. این داستان درباره ملکه یهودی دربار ایران (دوران خشایار شاه) است که تروی ژان فرانسوا بین سال های ۱۷۳۹-۱۷۶۴ آن را به تصویر کشیده است و در کارخانه های گوبلن بافی کشور فرانسه بافته شده است.

7-w600-h600

در بخش ارتباط با ما سایت کاخ نیاوران، اطلاعات تماس و هویتی مسئولان بخش های گوناگون کاخ به نمایش در آمده است اما امکانی برای تعامل الکترونیکی با این افراد در دسترس نیست.

در صورتی که علاقمند به دریافت اطلاعات هفتگی از برنامه های کاخ نیاوران هستید، توصیه می کنیم بخش خبری آن را بوک مارک کرده تا از چند و چون برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و تاریخی که هر از گاهی در این کاخ برگزار می شود، اطلاع کسب کنید.

توصیه هایی به وب مستر سایت کاخ نیاوران

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

۱-از وب مستری محترم می خواهیم که راه اندازی این پرتال به زبان انگلیسی و آلمانی را نیز در دستور کار خود قرار دهد چرا که شمار گردشگران خارجی که مسلط به این دو زبان هستندو علاقمندند پیش از بازدید از کاخ، با این زبان ها محتوای سایت را ملاحظه کنند، افزایش یافته است. راه اندازی نسخه انگلیسی کلیه سایت های موزه ای ایران در فضای مجازی، مقوله ای است که باید به آن توجه داشت.

۲-سایت کاخ نیاوران با وجود سطح اطلاع رسانی مطلوب، هنوز بخش ارتباط با ما الکترونیکی قابل قبولی ندارد. راه اندازی نسخه الکترونیکی بخش ارتباط با ما به طوری که منوهای متنوع برای دریافت اطلاعات از کاربران و هم چنین ارائه کد رهگیری داشته باشد، توصیه می شود.

۳-معرفی صفحات سایت به موتورهای جست وجو باید بهتر از قبل صورت بگیرد. ارائه کلید واژه های مهم در meta tag توصیه مهمی به وب مستر این سایت و وب مستر کلیه سایت های موزه ای کشور است .

۴-تولید محتوا در سایت کاخ موزه نیاوران، می بایست گسترده تر  از وضعیت فعلی باشد.

۵-معرفی سایت کاخ موزه نیاوران در کلیه سایت های رسمی ایران در فضای مجازی توصیه می شود.

۶-در بخش لینک های مفید، فهرست سایت های موزه ای و هم چنان پرتال های رسمی کشور در عرصه گردشگری معرفی شود.

۷-محتوای سایت بر روی پس زمینه (background)‌ مشکی ارائه شده که امکان مشاهده و حتی پرینت صفحات را با مشکل رو به رو می کند.

۸-سایت موزه نیاوران، باید تصاویر با کیفیت و اندازه بزرگ تری را در اختیار مخاطب قرار دهد تا در موارد مختلف از آن بهره برداری کنند.

۹-شرایط استفاده از مطالب و محتوای سایت در بخش شرایط استفاده درج شود.

۱۰-بخش خبرنامه ای برای سایت تعبیه شود تا علاقمندان بنتوانند جدید  ترین اخبار سایت را از طریق پست الکترونیک دریافت کنند.

۱۱-سامانه ارتباطی پیامکی کاخ موزه نیاوران، فرصتی برای ایجاد شبکه اجتماعی علاقمندان کاخ است که در افزایش شمار بازدید کننده و مخاطبان برنامه های فرهنگی و هنری ان نقش زیادی خواهد داشت.

۱۲-صفحه اختصاصی کاخ موزه نیاوران در شبکه های اجتماعی پیام رسان ایجاد شود تا اخبار فعالیت ها منتشر شود.

۱۴-ویدئوی بازدید شخصیت های داخلی و بین المللی از کاخ موزه نیاوران در بخش چند رسانه ای سایت ایجاد شود تا گشت ویدئویی در سایت امکان پذیر شود.

 

کاخ موزه نیاوران در یک نگاه

652833_299

  • نام دامنه : www.niavaranmu.ir
  • موضوع‌:‌ سایت مجموعه فرهنگی و تاریخ کاخ موزه نیاوران تهران
  • زبان سایت: فقط فارسی
  • ارتباط با ما : ندارد
  • سامانه فروش اینترنتی بلیط :‌ دارد
  • بخش خبری : دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک : emami@niavaranmu.ir
  • آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • شماره تماس: ۲۲۲۸۷۰۰۴

 

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود