زنبورها می توانند ترفندهای مختلف را به یکدیگر یاد دهند

زنبورها می توانند ترفندهای مختلف را به یکدیگر یاد دهند

بیشتر افراد چندان دل خوشی از زنبورها ندارند و سر و صدای آن ها برایشان آزار دهنده است. اما به نظر می رسد ما به اندازه کافی به آن ها توجه نکرده و توانایی ها مختلف آن ها را در نظر نگرفته ایم.

محققان در مطالعات جدید خود دریافته اند که زنبورها علاوه بر هوش بالا در یادگیری ترفندهای مختلف، می توانند آن ها را به همنوعان خود نیز یاد دهند. برای زنبورهای عسل پازلی طراحی شد که طی آن باید قرص مملو از آب و شکر که با ورقه ای شفاف پوشانده شده بود را به دست می آوردند. برخی از آن ها با کشیدن تنها یک رشته موفق به انجام این کار شدند و برخی دیگر به آموزش های بیشتری نیاز داشتند.

بعد از آموزش بخشی از آن ها، دانشمندان به تعدادی دیگر از زنبورها اجازه دادند تمرینات را مشاهده کنند و ۶۰ درصد حشرات جدید موفق به یادگیری این مهارت شدند. سپس این زنبورهای به علامتی برای زنبورهای جدید تبدیل شدند و آن ها نیز بیرون کشیدن قرص را یاد گرفتند. شیوه یادگیری از طریق مشاهده باعث می شود که مهارت مورد نظر در طول چرخه زندگی توسط گروه آموزش داده شده به دیگر نمونه ها نیز انتقال پیدا کند.

همانطور که محققان می گویند، این دستاورد قدمی رو به جلو برای شیوه یادگیری به شمار می رود. انسان ها می توانند انواع دانش را یاد بگیرند، جانوران نیز برای استفاده از دیگر ابزارها و شیوه ها توسط هم نوعان خود آموزش داده می شوند. آموزش از آن دست مقوله هایی است که همچنان به درک بالایی نیاز دارد. حیوانات ابزارهایی ابتدایی و مشارکتی کمی برای یادگیری دارند. پارامترهای اصلی برای گسترش مهارت های غیر معمول در حال حاضر وجود دارند و شناخت زیادی از آن ها لازم نیست. در ادامه می توانید ویدیویی در همین رابطه تماشا کنید.

منبع: mnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود