گالری گردی: از «لوتی های منهتن» تا «افسانه های بعد پنجم»

گزارش روزیاتو از جدید ترین برنامه های نگارخانه های پایتخت

گالری گردی: از «لوتی های منهتن» تا «افسانه های بعد پنجم»

سرویس گالری گردی روزیاتو ظرف چند ماه اخیر به معرفی صد ها برنامه متنوع فرهنگی و هنری در نگارخانه های پایتخت پرداخته و برخی از آن ها هم چون: نمایشگاه «آغا محمد خان»، نمایشگاه «تصاویر هوایی ایران» و نمایشگاه عکس « ۶۰ راه حل» را به طور اختصاصی پوشش خبری داده.

این رویه، در راستای ماموریت های اطلاع رسانی سرویس فرهنگ و هنر روزیاتو هم چنین تشویق هموطنان تهرانی به گالری گردی پاییزی ادامه خواهد یافت.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، گالری گردی و موزه گردی، بخشی از ظرفیت های  مهم گردشگری شهری به شمار می رود که برای رونق صنعت گردشگری و تفریحی ورای پاساژ نوردی  و کافی شاپ گردی های مرسوم این روز ها، می بایست به آن توجه شود. در طول هفته، ده ها برنامه جالب هنری در عرصه های مختلف عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی، خطاطی و امثالهم در تهران و مراکز استان ها برگزار می شود که محفل خوبی برای آشنایی با دستاوردهای هنری هنرمندان ایرانیست.

برای آگاهی مخاطبان گالری گرد روزیاتو، در بسته گالری گردی این هفته، شما را با ۱۱ برنامه گالری های تهران آشنا می کنیم تا آخر هفته های پاییز هزار رنگ را با گشتی در نگارخانه ها و آشنایی با هنرمندان جوان و پیکسوت پایتخت صرف کنید.

فراموش نکنید که تصاویر خود را از این نمایشگاه ها و دیگر نگارخانه های ایران، از طریق کانال های ارتباطی ما در شبکه های اجتماعی، ارسال کنید.

خبر اول را به نگارخانه های خانه هنرمندان ایران اختصاص داده ایم. جایی که هر هفته، میزبان نمایش ده ها اثر از هنرمندان ایرانی در عرصه های مختلف عکاسی، نقاشی، خطاطی و مجسمه سازی بوده و روزهای آخر مهر نیز،‌ با برنامه های متنوعی در انتظار بازدید هنردوستان گالری گرد پایتخت در خیابان ایرانشهر است.

اگر به ایرانشهر رفتید، کمی آن طرف تر، هنری ترین خیابان تهران و پایتخت صنایع دستی ایران (خیابان نجات الهی) را هم فراموش نکنید.

گشتی در نگارخانه های خانه هنرمندان

خانه هنرمندان تهران، با ۸ نگارخانه خود، هر هفته میزبان نمایش آثار طیف های مختلفی از هنرمندان ایرانیست که می کوشند در یکی از پایتخت های هنر تهران، آثار خود را در معرض دید علاقمندان گالری گرد قرار دهند. خانه هنرمندان تهران، علاوه بر نگارخانه های خود،‌ سالن هایی برای برگزاری فیلم و نشست های نقد تئاتر و کتاب نیز دارد که بد نیست یکی از آخر هفته های خود را به آشنایی با این مرکز هنری فعال پایتخت اختصاص دهید.

g1

یکی از نگارخانه های این مجموعه، مربوط به نمایش آثار امین هنامی، هنرمند جوان لرستانی بوده که دستاوردهای بدیع خود را در نمایشگاهی با عنوان «این راز سر به مهر» از ۲۵ مهر ماه لغایت ۵ آبان ماه سال جاری در معرض دید عاشقان نقاشی خط قرار داده است.

آثار این هنرمند، بسیار جذاب در واقع تلفیقی از نقاشی و خطاطی نستعلیق است که می تواند نظر عاشقان این دو هنر جذاب را به خود جلب کند. این آثار که در گزارش هایی به آن خواهیم پرداخت، در ابعاد بزرگ ساخته شده و بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

هنرمند خوش نویس کشورمان، ۲۰ تابلو که به صورت برجسته طراحی شده است را در سالن استاد ممیز خانه هنرمندان به نمایش گذاشته و می کوشد تا مخاطبان را با هنر برجسته نگاری تلفیقی آشنا کند. ۲۴ مهر ماه، افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال شخصیت های سیاسی و هنری کشور قرار گرفت.

آقای هنامی، درجه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران را در کارنامه دارد.

نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران نیز به تازگی نمایشگاه عکس میدان آزادگان شمالی که یکی از مناطق نفت خیز جنوب کشور است را در معرض دید علاقمندان عکاسی صنعتی قرار داده است. در این نمایشگاه، مراحل ساخت، طراحی و نصب و راه اندازی این میدان بزرگ انرژی ایران با عکس های بزرگ و با کیفیت، به تصویر کشیده شد که می تواند مورد استفاده فعالان نفت و گاز و پتروشیمی قرار بگیرد.

g2
(تصویر مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس آزادگان شمالی)

یکی دیگر از برنامه هایی که این روز ها در خانه هنرمندان ایران برپاست و بزودی گزارش اختصاصی ما را از این رویداد مشاهده خواهید کرد، نمایشگاه آثار هنرمندان خود آموخته ایران است که با عنوان «در گستره خیال» در نگارخانه های استاد میر میران و پاییز این مجموعه در معرض دید عاشقان هنر نقاشی و مجسمه سازی قرار دارد.

g3
(تصویری از نمایشگاه آثار هنرمندان خود آموخته ایران)

در این نمایشگاه، نقاشی هایی را مشاهده می کنید که نخستین تلاش های نوجوانان و جوانان خوش ذوق کشورمان به شمار می رود و بوم نقاشی را با خلاقیت های ذهنی و هنری خود، آراسته کرده اند و البته اکثر آثار نیز برای فروش عرضه شده اند و قیمت های متفاوتی هم دارند.

g4

برگزاری چنین نمایشگاهی می تواند، در ترغیب قشر جوان ایرانی به انجام فعالیت های هنری موثر باشد. استقبال خانواده ها از این نمایشگاه در چند روز اخیر، جالب توجه بود.

g5

اگر به تماشای گالری های خانه هنرمندان ایران رفتید، دو تئاتر نیز در این مجموعه تا ۱۵ آبان هر شب ساعت ۲۱ برگزار می شود که تماشای آن نیز خالی از لطف نیست و در تصویر بالا اطلاعات آن را مشاهده می کنید.

خانه هنرمندان در نشانی  تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر قرار دارد و در این نشانی در دسترس خواهد بود.

از نگارخانه Ag چه خبر؟

نگارخانه آ ژ که به تازگی به جمع گالری گردی های روزیاتو اضافه شده، این روز ها میزبان نمایش عکس های پیمان هوشمند زاده، عکاس جوان تهرانی است که شماری از شکار های جدید خود را در این گالری در معرض دید عاشقان عکاسی قرار می دهد.

g6

این نمایشگاه با عنوان «آتیش داری»، تا ۲۶ آبان سال جاری برگزار می شود. این عکاس جوان، عکاسی را از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران فرا گرفته و داستان های کوتاه هم در کارنامه هنری خود دارد. قابل ذکر است که آقای هوشمند زاده، تا کنون در گالری های بسیاری در تهران، نیویورک، پاریس، لندن و اتریش شرکت داشت.

این نگارخانه در نشانی خیابان ولیعصر، خیابان رعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان شماره ۳ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال آن به این نشانی مراجعه کنید.

نگارخانه علیها با مجموعه آثار برگزیده سال های ۹۴ و ۹۵

نگارخانه علیها از ۲۴ مهر ماه تا ۵ آبان، میزبان نمایشگاه مجموعه آثار برگزیده هنرمندانی است که در این گالری، آثار خود را در سال های ۹۴ و ۹۵ در معرض دید قرار داده بودند. آثار هنرمندانی که در این نگارخانه، دستاورد های هنریشان را مشاهده می کنید عبارتند از : محمد رضا عمو زاد، نسرین برکت، حامده مشیتی، پگاه لاری، حبیب تقی پور، لیلا چوپان، آرش پور محک، الناز قائمی، نیما آذرگان، رخشید فنایی و علیرضا صادقی.

g7

نگارخانه علیها در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوی ماهرو زاده، کوی رمضانیان، ابتدای کوی احمدی مقدم شماره ۳۱ قرار دارد و در این نشانی نیز در دسترس وبگرد های عزیز است.

«لوتی های منهتن» به نگارخانه ارته آمد

g8

گالری ارته تهران این روز ها میزبان نمایش عکس های علی رنجبران بوده که با نام لوتی های منهتن، در معرض دید علاقمندان به هنر عکاسی قرار گرفته و ۱۰ عکس ۱۰۰ در ۷۰ رنگی را به نمایش گذاشته است. در بیانیه ای که این هنرمندان جوان درباره نمایشگاهش منتشر کرده آمده:

«مدرنیسم تحفۀ ازآب‌گذشتۀ میسیونرهای کمپانی هند شرقی در اواخر قاجار و دانش‌آموختگان بازگشته از فرنگِ دوران پهلوی اول بود. تحفه‌ای که همیشه فرنگی باقی ماند و هیچ‌گاه ایرانی نشد. چرا که ما به‌ جای مدرن شدن در واقع تنها مدرنیزه شده‌ایم. یک سوءتفاهم بزرگ؛ که در تغییر شکل شهر و شهروند در خلال زمان خودنمایی می‌کند».

در بخش دیگری از این متن آمده است:« خانه ‌باغ‌ ایرانی را با معماری فرنگی کورکورانه تاخت زده‌ایم، انبوه‌سازی و تکرار کسالت‌بار نقش‌ مایه ‌های بتنی و آهنی را به‌جای آن نشانده ‌ایم و هر روز الگو های غریبه با چشم‌انداز های این سرزمین را به نظاره نشسته ‌ایم… نمونه ‌ای از این جریان افراطی را می‌توان در غرب تهران و آسمان ‌خراش‌های نوظهورش دید؛ یک رونوشت ناسازگار از جریانی که یک قرن پیش از محله منهتن در نیویورک و آسمان‌خراش‌های بلندش آغاز شد».

گالری «آرته» به نشانی تهران، شیراز جنوبی، پایین‌تر از پل همت، بلوار علی‌خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، پلاک ۳ گشایش می‌یابد و تا ۲ آبان‌ماه همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

«گذار» به گالری ایوان آمد

g9

گذار، عنوان نمایشگاه مجسمه سازی سهیل بسطامی است که تا اول آبان سال جاری، دستاوردهای خود را در این نگارخانه پایتخت در معرض دید عاشقان مجسمه سازی قرار می دهد. این هنرمند جوان درباره گذار نوشت:

راه، از میان ظلمت تنیده ی بیراهه ها بر تنش،

آواز روشنی دارد که بند از بند جان تشنه ام بگسلاند

آنگاه، ققنوس نغمه ساز آوای گم شده درونم باشم

g10

گالری ایوان را در خیابان الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوی لسانی، بن بست حمید و در این نشانی دنبال کنید.

نگارخانه سیحون با باغ سنگی آمد

نگارخانه سیحون تا ۵ ٖآبان سال جاری، میزبان نمایش تابلو های نقاشی احسان بر آبادی، هنرمند کشورمان است که آثار خود را با عنوان «باغ سنگی» در معرض دید عاشقان نقاشی قرار داد.

g11

وی درباره این نمایشگاه نوشت:

دیگر صدای باد از لا به لای شاخ و برگ درختان به گوش نمی رسد

بجای آنان از درختان سنگ آویزان کرده اند

سنگ ها با برخورد باد از خود صدایی نمی دهند

انگار که گوش هایمان کر شده باشد.

مجموعه حاضر، تجربیات تصویری است که به مدد ترکیبی ذهنی از باغ سنگی درویشخان اسنفندیار پور و درختان سربریده خیابان ولیعصر تهران به وجود آمده اند. حضور زن در آثار این مجموعه حضوری تمثیلی است. به نشانه والد بودن او، که گاه نقشی نجات بخش را بازی می کنند و گاه دیگر اثر و امیدی به زایش دوباره آنان به چشم نمی خورد.

سیحون را در نشانی خیابان وزرا، کوی چهارم، شماره ۱۱ در دسترس است. سایت سیحون در این آدرس در دسترس خواهد بود.

پروژه های آران و نامری و نامعین

g12

ناصر بخشی، تا ۵ آبان سال جاری، آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان نامری و نامعین در معرض دید علاقمندان به هنرهای تجسمی قرار داده است. او شیفته تصاویری است که مرتبط به زمان و فضا هستند و نهایتا به هستی و خاصیت حیات اختصاص دارد.

با نقاشی ها و جعبه هایی که پیدا کرده و نقاشی می کند، هنرمند دغدغه ها و هراس های خود را آشکار می کند. نقاشی، زبان محاوره این هنرمند ساکت است. او بیننده را درگیر کرده و روایت های خود را عرضه می کند. تصاویری که از حافظه مشترک سرچشمه می گیرند و اشاره به اغتشاشات رومزه و دلهره های جامعه ی که هر دم در تغییر است، دارند.

آثار دارای کیفیت بالا و تلاش جدی هنرمند را به تصویر می کشد و مخاطبان داخلی و جهانی بسیار دارد. استاد آیدین آغداشلو، درباره این نمایشگاه گفته بود که ناصر، یک تبریزی انزوا طلب است که به انزوای خود دلبسته بوده و به کارگاهش که راه پیدا کنی، ده ها اثر عالی و تراز اول را که پشت به پشت هم چیده می توانی تماشا کنی.

نگارخانه پروژه های آران در نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوی لولا گر، شماره ۵ و در این نشانی در دسترس علاقمندان گالری گردی قرار دارد.

نگارخانه لاله و آثار تصویر سازی

نمایشگاه آثار کارگاه تصویر سازی عاشوار تا ۴ آبان سال جاری در نگارخانه تهران عرضه شده است.

این نمایشگاه، شامل ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند تصویرگر فعال و شناخته شده کشورمان بوده که تمامی آثار در کارگاه یک روزه تصویرسازی عاشورا که در نگارخانه لاله برگزار شد، شکل یافته اند و قرار است که با حضور هنرمندان و علاقه مندان از آثار رونمایی شود.

g13

این رویداد که با هدف توجه به حماسه عاشورا از منظر هنر تصویرگری برنامه ریزی شده و به وقایع نگاری عاشورا می پردازد. آثار ارائه شده، فارغ از متن و به صورت تصویرسازی مستقل خلق شده اند. برخی از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه نوینی بر پیکرۀ سنت تصویرسازی عاشورایی پیشینیان پوشانده اند و برخی نیز با رویکرد های معاصر و جدید، تصاویر خود را خلق کرده اند.

درباره نمایشگاه گفته شده است که آن چه نقطۀ اشتراک میان این تصاویر به شمار می آید، روایتی خلاقانه و بدیع از نبرد خیر و شر است.

هنرمندان شرکت کننده: اکبر نیکان پور، عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری ، پژمان رحیمی‌زاده، کیانوش غریب پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام الدین طباطبایی، حسن عامه کن، علی رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری، رضا مکتبی.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه  به نگارخانه لاله، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله  مراجعه نمایند. تلفن ۸۸۹۶۰۴۹۲

نگارخانه الهه و افسانه های بعد پنجم

مریم هاشمی، تا ۴ آبان ماه سال جاری نقاشی های خود را با عنوان افسانه های بعد پنجم در نگارخانه الهه تهران در معرض بازدید عاشقان نقاشی قرار داده است.

وی در بیانیه ای که درباره این آثار آورده می گوید:

کارهای من ریشه در کودکی ام در تهران دارد و الهام گرفته از زندگی پر ماجرای روزانه ام روی عرشه یک قایق. نقاشی برایم بسیار شوق آور است، هنگام کار، لذت فراوانی را تجربه می کنم و همواره مشتاق دعوت بیننده به کاوش و جست‌وجو در ضمیر ناخودآگاه و تخیل هستم.

g14

آبرنگ، مداد رنگی، جوهر و اکریلیک، ابزارهای بیان مورد علاقه ام هستند و هر کدام، بخش خاصی از وجود را ابراز می کنند.

برای مشاهده نقاشی های جذاب خانم هاشمی به گالری الهه در نشانی خیابان آفریقا، خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی شماره ۳ مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، این پرتال نیز در دسترس خواهد بود.

نگارخانه هور و دورترین نگاه

نگارخانه هور این روز ها میزبان نمایش تابلو های نقاشی با عنوان دور ترین نگاه، اثر نقاش جوان تهرانی خانم هدی بلوری است که دستاورد های خود را تا سوم آبان سال جاری در معرض دید عاشقان گالری گردی قرار می دهد.

g15

این نگارخانه در نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوی نعیمی، شماره ۱۲ و در نشانی اینترنتی به این آدرس در دسترس است.

گالری محسن همکف

این گالری این روز ها میزبان نمایش آثار چیدمان مجید بگلری با عنوان سر حد است که آثار جالبش را تا ۵ آبان در معرض دید علاقمندان قرار داده و هنرمند در بیانیه خود می گوید که تنها مقوله ای که در نمایش این آثار مد نظر بوده است، عدم اعتبار قوانین به کار رفته در ساخت آثار است.

g16

این نگارخانه در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوی نور بخش، بلوار مینای شرقی و شماره ۴۲ در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال مجموعه نیز می توان مراجعه نمود.

اگر در شیراز هستید، نمایشگاه گروهی عکس واقعیت شخصی که از ۳۰ مهر ماه در نگارخانه تار و پود این شهر در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد را فراموش نکنید.

خبرهای داغ از گالری های تهران را در سرویس فرهنگ و هنر روزیاتو مشاهده کنید.

[ منابع: خانه هنرمندان ایران، گالری اینفو، خبرگزاری ایسنا ]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود