دلایل اصلی سرفه کردن و راه های غلبه بر انواع مداوم و خشک آن چیست؟ [بخش دوم]

سرفه در میان افرادی که سیگار را ترک یا کم کرده اند تا 94 درصد کاهش پیدا می کند

دلایل اصلی سرفه کردن و راه های غلبه بر انواع مداوم و خشک آن چیست؟ [بخش دوم]

در بخش اول این نوشته به برخی از دلایل سرفه کردن اشاره کردیم و درمان های ابتدایی هر یک را به اختصار بیان کردیم. در این نوشته به ادامه بحث در مورد این نشانه ها می پردازیم. همچنین تفاوت های میان سرماخوردگی و آنفولآنزا را که عمدتا با هم اشتباه گرفته می شوند را نیز بر می شماریم.

سرفه سیگاری ها 

1

نشانه ها: درست است که سرفه کردن در میان افراد سیگاری رایج است اما اگر این سرفه ها بیش از اندازه معمول یا با خون همراه باشد، نیاز است که به پزشک مراجعه شود و بررسی های اولیه انجام شود.

دلایل: سیگار گشیدن راه های تنفسی را تحریک می کند و سبب سرفه کردن می شود. اگر این روند در طولانی مدت ادامه پیدا کند، می تواند نشانه «سی اُ پی دی» (COPD) که نوعی بیماری مزمن است و برونشیت را نیز در بر می گیرد باشد. این بیماری و نشانه های آن اگر ادامه دار شود، می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به راه های تنفسی فرد برساند.

درمان: اگر سیگاری هستید یا قبلا سیگار می کشیدید و سرفه های مداوم داشتید، بهتر است پزشک عمومی تان شما را برای نمونه برداری با اشعه ایکس بفرستد. هرگز برای کنار گذاشتن سیگار دیر نیست. آمار نشان داده در میان افرادی که سیگار را کنار می گذارند و یا آن را کم می کنند در طول ۴ هفته میزان سرفه هاشان تا ۹۴ درصد کاهش پیدا می کند. همچنین در چنین افرادی با کنار گذاشتن سیگار، آسیب های «سی آ پی دی» کاهش یا متوقف می شود.

سرطان ریه

5

نشانه ها: سرفه های جدید متفاوتی که بیش از سه هفته به طول می انجامد و بدتر و برتر هم می شود و همراه با بالا آوردن خون، قطع ناگهانی تنفس، کاهش وزن، احساس خستگی و یا درد در ناحیه قفسه سینه هم است.

دلایل: سرطان ریه دومین سرطان رایج در بریتانیا محسوب می شود و در میان افراد مبتلا ۹۰ درصدشان سیگاری هستند.

درمان: اگر بعد از نتیجه اشعه ایکس، این بیماری تشخیص داده شود، آنگاه بسته به پیشرفت آن، درمان هایی چون، عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی توصیه و انجام می شود.

مشکلات قلبی

6

نشانه ها: سرفه های مداوم یا خس خس سینه در کنار خستگی های شدید، تنفس های متقاطع و نفس کشیدن سخت و تجمع مایع در شش ها

دلایل: زمانی که از عدم کارکرد درست قلب رنج می برید، مایعی در داخل ریه جمع می شود و سبب سرفه های طولانی می شود.

درمان: در صورت بروز چنین نشانه هایی سریعا به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر وی تشخیص یا احتمال بیماری قلبی را داد آن وقت برای انجام «ای سی جی» به بیمارستان تخصصی مراجعه کنید و آزمایش خون هم بدهید. درمان شامل «اِی سی ای» می شود که مانع از مایع ذکر شده جلوگیری کرده و مانع فعالیت انسدادگرهای نوع بتا می شود که ضربان قبل را کاهش می دهند.

 

در این جا می خواهیم مروری بر کارهایی داشته باشیم که می تواند در مواقع سرفه کردن مفید باشند: 

 

۱- مصرف مایعات

یکی از بهترین توصیه هایی که در زمان سرماخوردگی یا آنفولآنزا می شود، این است که به اندازه کافی آب مصرف شود. این کار به خروج خلط در هنگام زکام کمک می کند.

گلوی خود را با میزان کافی مایعات، مرطوب نگه دارید. همچنین عسل با دارا بودن خاصیت ضدعفونی کننده، می تواند در کنار آب گرم و لیمو بسیار موثر باشد و گلو را صاف کند.

۲- تا آنجا که می توانید پاهاتان را بالا نگه دارید

زیاد هم سخت نگیرید، کمی استراحت کنید و اجازه دهید بدن تان کمی رها باشد تا بهتر شوید.

۳- همان چیزهایی که همیشه مصرف می کردید را نخورید

زمانی که به داروخانه یا پزشک مراجعه می کنید، ممکن است از آن چیزهایی که به شما تجویز شده کمی تعجب کنید. همچنین توصیه هایی به شما می شود که در ممکن است در حالت عادی هیچ کدام را انجام ندهید و برای تان کمی عجیب به نظر برسد.

این زمانی است که خوردنی هایی را که بر روی میز یا کانتر آشپزخانه می گذارید را باید کاملا تغییر دهید چرا که آن چیزهایی را که در حالت سلامتی کامل مصرف می کردید در بسیاری از مواقع می تواند سرفه کردن هایتان را تشدید کند.

اگر سردرد دارید پاراستامول و اگر سرفه ها مربوط به سینه است از شربت سرفه استفاده کنید. در سرفه هایی که مربوط به سرماخوردگی می شوند، باید آمادگی این را داشته باشید که داروهایی که مصرف می کنید باعث خروج خلط و روان شدن این مایع می شوند. اگر سرفه خشک می کنید باید از مصرف چیزهای تحریک کننده که ایجاد خارش گلو می کنند پرهیز کنید. اگر هم گلو درد دارید می توانید پاستیل های بی حس کننده بخورید یا از اسپری های که درد را کاهش می دهند استفاده کنید.

۴- پزشک عمومی شما برای سرفه به شما آنتی بیوتیک تجویز نمی کند

از آنجایی که بسیاری از سرفه ها ویروسی هستند و آنتی بیوتیک ها عمدتا برای از بین بردن باکتری ها، کارآیی دارند از این رو، پزشک عمومی برای سرفه به شما آنتی بیوتیک تجویز نمی کند.

۵- اگر لازم است، واکسن آنفولآنزا بزنید

4

برای اینکه بدانید شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که نیاز به زدن واکسن آنفولآنزا دارید، به داروخانه یا پزشک عمومی تان مراجعه کنید و اگر لازم است این کار را انجام دهید.

۶- همیشه با خودتان کلینکس به همراه داشته باشید

از آنجایی که ذرات موجود در سرفه و عطسه هایی که می کنیم به راحتی در هوا پراکنده می شوند و می توانند باعث ابتلای دیگران هم شوند بهتر است همیشه قبل از این کار کلینکس را مقابل دهان و بینی خود قرار دهیم تا از انتشار جرم ها در محیط اطراف جلوگیری کنیم.

۷- بهداشت را بیش از هر وقت دیگری رعایت کنید

ویروس ها می توانند از طریق دست هایتان و در تماس با جاهای مختلفی مانند دستگیره در و یا آنچه با بینی تنفس می کنید، وارد بدن تان شود.

بلافاصله بعد از عطسه یا سرفه کردن دست هایتان را بشویید. از ژل های ضدعفونی کننده استفاده کنید تا از انتقال جرم و ذرات آلوده به اعضای خانواده، دوستان و همکارانتان خودداری کنید.

با نشانه های سرماخوردگی و آنفولآنزا آشنا شویم:

۱-  سرماخوردگی در مقایسه با آنفولآنزا مشکلات تنفسی کمتری را به همراه دارد. همچنین سرماخوردگی در عرض چند روز پایان پیدا می کند این در حالی است که آنفولآنزا ممکن تا چندین هفته به طول انجامد.

۲- آنفولآنزا می تواند مشکلات جسمی جدی را از جمله ذات الریه را به وجود آورد.

۳- سرماخوردگی می تواند نشانه هایی همچون، گلودرد، ریزش آب بینی، کیپ شدن بینی و سرفه کردن را به همراه داشته باشد. بر خلاف بزرگسالان که بت کردن در میان آنها غیرمعمول است، کودکان عمدتا در دوره سرماخوردگی تب می کنند. در این بیماری خلط در روزهای اول آبکی است اما با گذشت زمان غلیظ تر و رنگ آن هم تیره تر می شود.

۴- نشانه های آنفولآنزا عبارتند از گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی و تورم، کیپ شدن بینی و سرفه. همچنین زمان بهبود آن بسیار بیشتر از سرماخوردگی به طول می انجامد.

بدون نظر

ورود