نگاهی به گردشگری روستایی در کشورهای فرانسه و ایتالیا

نگاهی به گردشگری روستایی در کشورهای فرانسه و ایتالیا

گفتار امروز هم چون سلسله گفتارهای قبلی که به معرفی تجربه های گردشگری در کشورهای مختلف دنیا اعم از انگلیس و سوییس اشاره داشت، به موضوع تجربه های گردشگری روستایی در فرانسه و ایتالیا اشاره می کند.

همان طور که می دانید دو کشور ایتالیا و فرانسه، در فهرست ۵ مقصد برتر گردشگری قاره سبز و حتی جهان به شمار می رود و به همین خاطر، سالانه ده ها میلیون گردشگر به شهر های گردشگری مهم این دو کشور از پاریس و کن گرفته تا میلان و رم و فلورانس و ونیز، سفر کرده و ده ها میلیارد دلار وارد اقتصاد این دو کشور می شود.

همان طور که قبلا در سرویس گردشگری روزیاتو اشاره کردیم،‌ برخی از گردشگران در دنیا،‌ رایگان سوار هستند و برخی کوله پشتی باز و به قولی گردشگری خودمانی را دوست دارند.

گردشگران خودمانی،‌ به جای هتل های ۵ ستاره و موزه گردی و گالری گردی و کاخ دیدن و ساحل گردی و کلوب های شبانه،‌ به دنبال یافتن بخش واقعی زندگی آدم ها در مقصد های گردشگری است که سفر می کنند.

گردشگری روستایی (rural tourism) نیز یکی از این ظرفیت های گردشگری خودمانی است که مخاطبان خاص خود اما بسیار زیادی در دنیا دارد. خیلی ها برای دیدن طریقه دوشیدن یک گاو یا پخت نان محلی و نوشیدن نوشیدنی های ارگانیک و کاشت دانه و برداشت میوه در باغات، حاضرند پول های خوبی بدهند و به جای هتل چند ستاره، در خانه یک کشاورز اسکان کنند.

شناخت راحت و بهتر سبک زندگی سنتی روستاییان و طیف های گوناگون جامعه مقصد از طریق کشاورزی روستایی امکان پذیر است که در دنیای امروزی، مخاطبان بسیاری به دنبال این سبک گردشگری هستند. سبکی که شما را با واقعیت های بیش تری از زندگی و فعالیت های شهروندان کشورهای مختلف دنیا آشنا می کند.

به منظور بررسی گوشه هایی از صنعت گردشگری روستایی در فرانسه و ایتالیا با ما همراه باشید.

گردشگری روستایی در فرانسه

سازمان بین المللی جهانگردی در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۴ میلادی، فرانسه را پس از ایالات متحده و اسپانیا، در جایگاه سومین مقصد گردشگری جهان قرار دارد.

صنعت گردشگری فرانسه به تنهایی، ۵۴ میلیارد دلار در اقتصاد فرانسه که فعلا دومین اقتصاد در اتحادیه اروپا به شمار می رود، تزریق کرد. تنها گردشگری ورزش توانست در سال ۲۰۱۶ میلادی، به خاطر رقابت های فوتبال EURO2016 دو میلیارد دلار وارد چرخه اقتصاد بحران زده فرانسه کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، مقصد بیش تر گردشگران فرانسه شهر پاریس بوده و موزه لوور، برج ایفل و کاخ ورسای سه مقصد اصلی گردشگران پایتخت فرانسه به شمار می روند.

t4
(گردشگری روستایی در فرانسه روند تصاعدی به خود گرفته است)

البته باید گفت که فرانسه از قافله گردشگری روستایی غافل نیست. در سال ۲۰۱۳ میلادی، درصدی از جمعیت ۸۴ میلیون گردشگری که به فرانسه عزیمت کرد، به مناطق روستایی این کشور حاصل خیز رفت.

دکتر کاترین داشپر، استاد دانشگاه لیدز بکت و نویسنده کتاب جدیدی در عرصه گردشگری روستایی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط نشریه کمبریج منتشر شده است. این کتاب با نام «گردشگری روستایی: چشم اندازهای بین المللی»، در صفحه شصت و شش خود، صنعت گردشگری فرانسه را در سال های اخیر رو به رو شد معرفی می کند.

او معتقد است که شمار زیادی از فرانسوی ها، گشت و گذار در داخل کشورشان را به مسافرت های خارج از کشور ترجیح می دهند و این مساله، توسعه گردشگری روستایی را سبب شده است.

t7
(تصویر کتاب گردشگری روستایی: چشم انداز بین المللی نوشته کاترین داشپر)

وی می گوید فرانسه پتانسیل های فوق العاده ای برای گردشگری روستایی دارد که دولت این کشور را به ترغیب و توسعه گردشگری روستایی در صنعت پر درآمد گردشگری فرانسه وا داشته است. گشت و گذار در دهکده های فرانسه، فقط از طریق تبلیغات اینترنتی نیست.

رمان های فرانسوی که لوکیشن برخی از آن ها در مکان هایی بیرون از شهرهای رمانتیک فرانسه اتفاق می افتد، در جذب خواننده گان برای سفر به این مراکز روستایی و دهکده ایی تاثیر گذار بوده است. هم چنین، به تصویر کشیدن چشم اندازهای جذاب از مناطق روستایی در محصولات هنری مانند نقاشی و تابلو و در کل هنرهای زیبا توسط هنرمندان فرانسوی، نقش مضاعفی در ترغیب گردشگران به بازدید از مناطق روستایی فرانسه ایفا کرد.

خلق مکان های رویایی در واقع بعد اصلی در ماموریت سازمانی موسوم به «انجمن زیباترین دهکده های فرانسه» به شمار می رود.

t8
(تصویر ایندکس پرتال انجمن زیباترین دهکده های فرانسه)

در این انجمن، اطلاعات گسترده ای درباره ظرفیت های گردشگری روستایی در زیباترین مناطق فرانسه در اختیار گردشگران بین المللی به زبان های مختلف قرار داده شده است. در این پرتال، همه خدماتی که گردشگران بین المللی در بازدید از مناطق روستایی فرانسه در اقصی نقاط کشور می توانند در اختیار داشه باشند، به طور مصور و چندرسانه ای معرفی شده است.

بیش از ۳۲ هزار دهکده در فرانسه قرار دارد که این انجمن جالب، با خلاقیت های گوناگون، می کوشد تا درصدی از ده ها میلیون گردشگر سالانه را که به موزه لوور و برج ایفل و کاخ ورسای و والت دیسنی می روند، به این مناطق گردشگری نیز بکشاند و با این راه، توسعه گردشگری روستایی و اقتصاد روستاهای فرانسه را نیز سبب شود.

t9
(تصویری از زیباترین مناطق روستایی فرانسه که برای توسعه گردشگری روستایی انتخاب شده است)

۱۵۳ روستای زیبایی که این انجمن به عنوان مقصد های گردشگری نمونه روستایی در فرانسه در اختیار گردشگران قرار داده، خود تبلیغ غیر  مستقیمی برای تهییج گردشگران به حضور در مناطق روستایی یکی از مقاصد گردشگری اروپا و جهان به شمار می رود.

 تجربه ایتالیایی ها در گردشگری روستایی

ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی به شمار می رود که مقصد های گردشگری تاریخی، باستانی و طبیعی بسیار زیادی دارد به گونه ای که امروزه این کشور، یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در دنیا به شمار می رود. درباره ایتالیا و درآمد گردشگری آن، گزارش ایسنا  کفایت می کند. هر دقیقه بیش از ۲۰۰ هزار یورو عایدی صنعت گردشگری این کشور است.

t10
(گزارش ایسنا از درآمد صنعت گردشگری ایتالیا)

ایتالیا، فرصت های گردشگری روستایی بسیاری برای گردشگران دارد. روستاهایی چون پروسیدا، پوزیتانو، لوانزو، مانارولا یا روستای زیبای ریوماجیوره از جمله مقصدهای اصلی گردشگری روستایی این کشور در سال های اخیر بوده اند. قدمت برخی از این روستاها به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد که تلفیق تاریخ و طبیعت را برای مخاطبان این مناطق به ارمغان می آورد.

t11
(تصویر روستای پروسایدا ایتالیا به عنوان مقصد گردشگری روستایی این کشور محسوب می شود)

شهر رویایی ونیز با اتوبوس ها و تاکسی های قایقی، فضای رمانتیکی را بر علاقمندان به گردشگری و تفریح ایجاد کرده است که تجربه اش را در هیچ جای دنیا نمی توانند داشته باشند.

ونیز، بافت سنتی و مدرن دارد و بافت سنتی آن که مرکز ونیز به شمار می آید، سبک زندگی سنتی را به مخاطبانی که در کوچه پس کوچه های باریک و تنگ آن قدم می زنند و زندگی روزانه و شبانه آن را نظاره گر می شوند، حس رمانتیک می دهد.

فلورانس که موزه بدون سقف نام دارد، اگر چه فضای شهری مدرن دارد، اما هم چنان، گردشگران را در مکانی با سبک زندگی کم تر لوکس و مبتنی بر فناوری که در میلان شاهد آن هستیم، رو به رو می کند.

حس گشتن در روستایی زیبا با معماری دلنواز و خیره کننده که گویی در موزه ای بزرگ به پهنای یک شهر زیر آسمان کبود قدم می زنیم. شهرهای مختلف ایتالیا، سبک زندگی روستایی را حفظ کرده و اقلیم سرسبز آن نیز، برای تداوم این احساس موثر است.

t12
(تصویر ایندکس پرتال گردشگری روستایی در ایتالیا)

در ایتالیا نیز، پرتال هایی برای معرفی ظرفیت های گردشگری دهکده های ساحلی و مناطق سرسبز جهت جذب گردشگر و ارائه بسته های گردشی متنوع در دسترس است

یکی از آن ها این پرتال است که می کوشد تا فرصت های گردشگری در مناطق حاشیه ای این کشور بزرگ جنوب اروپا را در اختیار بازدید کننده گان از سراسر جهان قرار دهد. پرتال گردشگری کشاورزی، از دیگر سایت هایی به شمار می آید که به معرفی ظرفیت های گردشگری روستایی این کشور می پردازد و از رفتار سازمانی اطلاع رسانی دیجیتالی آن در این عرصه می توان نکات فراوانی آموخت.

t13
(تصویر ایندکس پرتال گردشگری روستایی توسکانی ایتالیا)

 استقبال از پکیج های تور و هم چنین اقامت در خانه های روستایی و مزرعه ای معرفی شده در این پرتال بسیار زیاد هست. در واقع ایتالیا همچون سوئیس و فرانسه تلاش کرده تا با تجهیز خانه های روستایی به خصوص در مناطق ساحلی به فناوری های جدید و اطلاع رسانی دیجیتالی آن ها، همان نوع جذابیت را برای گردشگران بین المللی ایجاد کند که رم و میلان و فلورانس و ونیز، برای گردشگران دارد.

t1

از جمله پرتال هایی که به معرفی ظرفیت ها و قایلیت های گردشگری کشاورزی و روستایی در ایتالیا می پردازد، این پرتال است. سایت Agriturisom فرصتی است تا از طریق آن بتوان در ده ها شهر ایتالیا، با ظرفیت های گردشگری روستایی و کشاورزی آشنا شد و به رزرو پکیج ها و خانه های روستایی اقدام کرد.

این مجموعه از طریق اپلیکیشن خود، تلاش می کند تا با گردشگرانی که قصد دارند از ظرفیت  های گردشگری روستایی ایتالیا در فصول مختلف سال آشنا شوند، offer های خاص ارائه می کند. این مساله نشان می دهد که یکی از راهکارهای ارتقای ظرفیت گردشگری روستایی، روی آوردن به جادوی اپ هاست.

در این مقاله، می توان به بررسی نقاط قوت و ضعف گردشگری روستایی در ایتالیا پرداخت و مطالب جالبی دریافت کرد.

t2

امیدواریم تجربه های گردشگری روستایی در فرانسه و ایتالیا بتواند در فرآیند های توسعه و برنامه ریزی گردشگری روستایی در ایران موثر واقع شد. در صورتی که شما هم در عرصه گردشگری روستایی و کشاورزی در سایر نقاط جهان تجربه ای دارید، از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

گردشگری روستایی در ایران، به انداز نفت درآمد زا خواهد بود. آن را جدی بگیریم . . .

[منابع: خبرگزاری ایسنا، گردشگری روستایی ایتالیا، پرتال روستاهای فرانسه، پرتال TourismMatter ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • رها اولادی آبان ۵, ۱۳۹۵

    ۲۳۳ میلیون تومان برای ۱ دقیقه!؟!!؟ اوووووووه
    واقعا باید یادبگیریم.
    راست میگید. من در بیرون میلان، توریست هایی دیدم که می اومدن فقط خانه روستایی بگیرن و دامداری ایتالیایی هارا نگاه کنن

  • ماشاالله گودرزی تیر ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام عرض می کنم . بنده مایلم یک اقامت یک هفته ای در یکی از روستاهای معمولی فرانسه داشته باشم . می توانید لطف نمایید بنده را راهنمایی کنید ؟ هزینه ها ؟ ( ویزا / بلیط هواپیما / هزینه های تردد داخلی / هزینه اقامت / تغذیه / … ) ( حتی الامکان با کمترین هزینه . با یورو یا دلار نیز بفرمایید )متشکرم

    • علی زمانی تیر ۲۵, ۱۳۹۷

      سلام. اگر چه سایت روزیاتو مشاوره گردشگری و توریستی ارائه نمیکنه اما این اطلاعات میتونه برای شما مفید باشد
      ۱-ابتدا باید برای ویزای گردشگری فرانسه اقدام کنید. به سایت شرکت VFS Global مراجعه کرده و به بخش سفارت فرانسه رفته و درخواست وقت مصاحبه ویزای گردشگری type c کنید.
      ۲-پس از دریافت وقت مصاحبه، مدارک مورد نیاز (تمکن مالی/گذرنامه/رزرو محل اقامت در روستای فرانسه از طریق بوکینگ دات کام/بیمه سفر و فرم اپلیکیشن ) را آماده کنید.
      ۳-به پاساژ پالادیون زعفرانیه رفته و ۸۵ یورو پرداخت کرده و پس از اثر انگشت مدارک را تسلیم کنید.
      ۴-اگر ۱۵ روز بعد ویزای گردشگری کوتاه مدت شما امد، بلیط رفت وب رگشت خود را خریداری کنید.
      ۵-در روستای مورد نظر از طریق airbnb.com خانه اجاره کنید.
      ۶-اگر قصد سفر به نقاطمختلف اروپا یا فرانسه داشتید از شرکت ارزان ریان ایر اروپا استفاده کنید.
      مجموع هزینه های حداقلی شما برای این سفر حدود ۱ هزار یورو برای اقامت یک هفته خواهد بود.