بررسی علل روشن نشدن اجاق گاز و راه های برطرف کردن آن

بررسی علل روشن نشدن اجاق گاز و راه های برطرف کردن آن

اجاق گازها به طور حتم مزایای زیادی دارند که از جمله آن ها می توان به گرمای تقریبا ثابت، صرفه جویی در هزینه ها و کار کردن در نبود برق اشاره نمود. با این حال، در تمامی انواع آن ها باید بتوان آتش را برای آشپزی شعله ور ساخت. در برخی موارد، این مسئله با مشکل مواجه می شود. خوشبختانه شما می توانید در بیشتر اوقات خودتان نسبت به حل آن اقدام نمایید و نیازی به افراد متخصص در این زمینه نیست.

با ما همراه باشید تا راه حل های ساده در این رابطه را به شما یاد دهیم.

مشکل: مسدود شدن با باقی مانده های مواد غذایی

تجمع چربی و یا وجود تکه های خوراکی، یکی از رایج ترین علل روشن نشدن اجاق و مسدود نمودن جریان گاز به شمار می رود.

راه حل:

اول توری که بر روی شعله مشکل دار قرار دارد را بردارید. سپس کلاهک آن را از جایش خارج کنید. با پایه مهم و موم شده شعله نیز همین کار را انجام دهید. ممکن است نیاز باشد چند پیچ را باز کنید. محل را با استفاده از حوله گرم و نم دار تمیز کنید. پایه شعله را در سرکه یا آب گرم خیس کرده و هر گونه چربی را با استفاده از مسواک و برس پاک نمایید. در آخر، توسط خلال دندان و یا جریان هوا، سوراخ های شعلع را تمیز کنید.

وسایلی که برداشته اید را سر جایش قرار دهید. احتمالا مشکل شما برطرف شده و گاز روشن خواهد شد. اگر مسئله همچنان پابرجا بود، ممکن است پیچ خوردگی در منبع گاز و یا معضلی بزرگتر وجود داشته باشد. در این گونه موارد، تماس با یک تعمیرکار مجرب توصیه می گردد.

وجود نشتی و اتصال نامناسب در اجاق

به دلیل آن که اجزای قابل جا به جایی زیادی در بالای اجاق وجود ندارد، احتمال دارد در جریان ها نشتی و اتصال نامناسب رخ دهد؛ به خصوص هنگام نصب یا تمیز کردن. اگر سیم هایی که شعله را به ماژول کنترل (فندک) متصل می کنند ارتباط درستی نداشته باشند، جرقه لازم برای روشن شدن شعله ایجاد نخواهد شد.

راه حل:

در قدم اول، دوشاخه اجاق را از پریز درآورید تا جریان برق قطع شود. شبکه آهنی و کلاهک شعله مشکل دار را بردارید. پایه مهر و موم شده شعله را برداشته و به دنبال سیم های قطع شده و مشکل دار بگردید. آن ها را تعمیر نموده و جریان را برقرار سازید. پایه و دیگر اجزا را سر جایشان قرار داده، برق دستگاه را وصل کنید و دوباره اجاق را امتحان نمایید.

مشکل: خرابی فندک

اگر تمام کارهایی که در بالا به آن ها اشاره نمودیم را انجام داده اید و مشکل همچنان پا بر جاست، ممکن است فندک گاز دچار مشکل شده باشد. یک راه ساده برای این که بفهمیم فندک نیاز به تعویض دارد یا خیر، این است که چراغ ها را خاموش کرده دستگیره آن را بچرخانیم. اگر جرقه به جای آبی روشن، نارنجی یا زرد رنگ بود، شما نیاز به تعویض فندک خواهید داشت.

راه حل:

گاز و برق اجاق را قطع کنید، کلاهک شعله را بردارید و با استفاده از پیچ گوشتی، پایه را جدا کنید. اتصال سیم هایی که از درون فندک بیرون آمده اند را قطع سازید.

فندک ها معمولا از سیستم هایی ساده برای قطع شدن استفاده می کنند، بنابراین شما نیازی به بریدن و یا جدا ساختن سیم ها نخواهد داشت. مدل اجاق خود را برای تهیه فندک مناسب چک کنید. بعد از جایگزینی با فندک جدید، نسبت به قرار دادن دوباره تجهیزات اقدام نموده و بار دیگر کارکرد درست آن را مورد بررسی قرار دهید.

اگر مشکل شما با این راه ها برطرف نشد، احتمالا جایگزینی سوییچ فندک و یا ماژول کنترل آن می تواند مشکل را برطرف نماید. در غیر این صورت، با تعمیرکاری حرفه ای و مجرب تماس بگیرید.

منبع: cnet
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود