کم شدن استرس شغلی با اندکی کارکردن در طول تعطیلات آخر هفته

مدیریت زمان در میان زنان موفق نشان داده است که ...

کم شدن استرس شغلی با اندکی کارکردن در طول تعطیلات آخر هفته

اینکه بعد از هفته ای پرکار و شاید هم پراضطراب، آیا باید آخر هفته ها را هم به کار کردن اختصاص داد، سئوالی است که امکان دارد در ذهن بسیاری از ما وجود داشته باشد. مدیریت زمان در هر موردی می تواند با زمانبندی های درست و عقلانی، تغییرات مثبتی را در زندگی مان به وجود آورد. دراین نوشته نیز برآنیم که از نظریات «لارا واندرام» در این باره استفاده کنیم. شاید ما نیز بتوانیم، با به کارگیری این راهکار، اندکی از حجم استرس های خود بکاهیم. البته این را هم در نظر خواهیم داشت که به دلیل تفاوت های شخصیتی در افراد، لزوما این راهکار برای همه ممکن است کارآیی لازم را نداشته باشد.

پیش از آشنا شدن با نظرات واندرکام بهتر است که اول با او آشنا شویم.

لارا واندرکام، نویسنده چندین و چند کتاب در زمینه هایی چون مدیریت زمان و تولید است. وی در آخرین کتاب خود به نام «می دانم آن زن چگونه به هدفش می رسد» با زنان موفقی که درآمدهای بالایی هم دارند، مصاحبه کرد. او می گوید در این کتاب به مقوله چگونگی زمانبندی در میان چنین زنانی پرداخته است. وی در مصاحبه همین ماه خود با بیزنس اینسایدر  می گوید: “تعطیلات می تواند برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی به کمک افراد بیاید.”

لارا واندرکام، اندکی کار کردن در روزهای تعطیل را به چالش می کشد چرا که بسیاری از افراد این واهمه را دارند که کار کردن در روزهای تعطیل سبب شود که آنها به کارکردن اعتیاد پیدا کنند. اگر شما هم چنین تصوری دارید، می توانید با خواندن این مقاله اندکی دید خود را نسبت به این جریان تغییر دهید. واندرکام بر خلاف تصور بسیاری از افراد بر این باور است که اختصاص دادن بخشی از تعطیلات آخر هفته به کار کردن می تواند از اضطراب کاری فرد بکاهد و کار را هم بهتر پیش ببرد. با چنین زمان بندی ای تا حدی هم می توان، در زندگی کاری و شخصی تعادل بوجود آورد.

واندرکام به این نکته اشاره می کند که مردم می پندارند، کار، باید کار باشد و خانه هم، خانه و این دو نباید باید با هم تلاقی داشته باشند. وی اضافه می کند، اما بد نیست در نظر داشته باشیم که اندکی کار کردن در طول تعطیلات می تواند برای ایجاد تعادل، میان این دو مقوله موثر واقع شود.

او برای روشن ساختن موضوع، مثالی را بیان می کند و می گوید، اگر چند ساعت از صبح روز پنجشنبه و جمعه شب را به کارکردن اختصاص دهید، ممکن است این امکان را پیدا کنید که در طول هفته بتوانید یک ساعت زودتر از محل کارتان خارج شوید. این بدان معنی است که می توانید به دنبال فرزندتان بروید و او را از مدرسه یا کلاس بردارید و سپس برای آماده کردن شام راهی خانه شوید. یا حتی این فرصت را خواهید یافت که در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید.

البته او به این موضوع تاکیید می کند، البته نباید همه آخر هفته ها را به کار کردن اختصاص داد. در عوض به این نکته اشاره می کند که صبح های روزهای تعطیل، بدون اینکه مورد هجوم خیل عظیمی از ایمیل هایی باشید که مجبور به پاسخگویی آنها هستید، می توانید با تمرکز بیشتر، به برخی از مسائل کاری توجه عمیق تری داشته باشید. همچنین در عصر روز جمعه هم می توانید برای طول هفته کاری ای که در پیش دارید برنامه ریزی کنید.

جالب این است که بیشتر زنان این کار را نمی کنند و تنها محدودی از آنها برای اینکه زورتر به فرزندان شان برسند و دو طول هفته زمان بیشتری با آنها باشند، چنین زمان بندی برای کار کردن در آخر هفته دارند. همین گروه هم جزء افرادی هستند که عمدتا برای رفتن به دنبال فرزندان شان از مدرسه، استرس کمتری را در طول هفته متحمل می شوند.

واندرکام در بخشی از کتاب خود هم به این موضوع اشاره می کند که کار کردن در آخر هفته ها، می تواند کم استرس تر از کار کردن در طول هفته باشد.

منبع: uk.businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود