گزارش روزیاتو از موزه صلح تهران

موزه صلح، جایی برای یادآوری جنایات صدام علیه ایرانیان

گزارش روزیاتو از موزه صلح تهران

سرویس موزه گردی روزیاتو هر هفته به سراغ یکی از موزه های تهران و سایر نقاط ایران و جهان می رود تا خواننده گان محترم مجله روزیاتو را با یکی از ظرفیت های گردشگری شهری آشنا کنیم . در موزه گردی های روزیاتو، هم با ظرفیت های خود موزه آشنا می شویم و هم به معرفی پرتال های این مجموعه ها می پردازیم و برای ارتقای گردشگری مجازی کشور نیز، توصیه های فنی به وب مسترهای محترم ارائه می شود.

اگر تا کنون خواننده مطالب موزه گردی روزیاتو باشید، سری به موزه هایی هم چون: سعد آباد، گلستان، نیاوران، هنرهای معاصر تهران، موزه مقدم، آبگینه، میراث روستایی گیلان زدیم و با ظرفیت های بخشی از تماشاگه های راز آشنا شدیم.

امروز قصد داریم به یکی از موزه های کم تر شناخته شده پایتخت برویم. جایی که شما خیلی ها حتی اسمی هم از آن نشنیده باشند. موزه صلح تهران، یکی از ظرفیت های گردشگری شهری بوده که شما را با تاریخ معاصر آشنا می کند. تاریخی که از جنگ و صلح خبر می دهد. تاریخی که بیان گر بخشی از جنایت های بشریت در قرن بیستم است.

m8

در این سایت و در این موزه، با جمله قشنگی رو به رو می شویم که شاید همین جمله، ما را با دلایل و فلسفه راه اندازی و تاسیس این موزه آشنا کند:

«صلح، چیزی فرا تر از نبود جنگ است.»

  مقوله صلح و مطالعات صلح، یکی از مهم ترین موضوعات در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حتی روابط بین الملل است که در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی راهبردی سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرد. حتی سازمان ملل متحد برای ترویج صلح، دانشگاهی به همین نام تاسیس کرده و به تربیت دانشجو می پردازد. دانشگاه  رسمی سازمان ملل متحد نیز در این نشانی قرار دارد.

به نظر می رسد، صلح و مقولات مرتبط با آن با اوضاعی که در سال های اخیر در مناقشات و نزاع های بین المللی شاهد هستیم، مساله مهمی باشد که توجه گسترده جهانی حتی عموم مردم به آن را طلب می کند. موزه صلح تهران جاییست که می توان بخشی از جنایت های رژیم صدام حسین و ده ها کشوری که او را در جنگ ۸ ساله علیه ملت ایران یاری کردند، مشاهده کرد.

تصاویری که شاید باور کردنی نباشد اما بخشی از واقعیت های بزرگ ترین نبرد قرن بیستم بود. جنایاتی که در این موزه شاهد هستیم، کم تر از جنایاتی که رژیم پهلوی در کمیته مشترک ضد خرابکاری (موزه عبرت ایران) در شکنجه مخالفان خود انجام داد نیست. شاید این دو موزه کم تر شناخته شده پایتخت برای کسانی که به دنبال مشاهده چهره دردناک تاریخ معاصر ایران هستند، خالی از لطف نباشد.

m9
تصویری از موزه صلح تهران- جایی که جنایتکاران علیه بشریت را از نزدیک می بینیم

صلح تهران، از جمله موزه های صلح است که در سراسر جهان می توان نمونه ای از آن را مشاهده کرد. در موزه های صلح، با تاریخ و باستان و هنر سفال گری و نقاشی و اشیای تاریخی و طلا و جواهرات رو به رو نیستیم. در این جا می توان راهکاری برای توسعه مهربانی و صلح را در ایران و جهان مشاهده کرد که به خصوص برای علاقمندان به موضوعات جامعه شناسی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محتوای ارزشمندی را به ارمغان می آورد.

درباره موزه صلح تهران

موزه صلح تهران در خیابان وحدت اسلامی، خیابان شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران تهران منطقه ۱۲ ایران قرار دارد. ساختمان موزه صلح تهران در سال ۱۳۸۹ بطور موقت برای بازسازی بسته شد و ساختمان جدید در تیرماه ۱۳۹۰ با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف جهان از جمله رئیس موزه صلح هیروشیما و معاون شهردار تهران برای بازدید عمومی افتتاح شد.

m10
تصویری از موزه صلح تهران و بخش مربوط به جنایت شیمیایی عراق در سردشت

اندیشه تأسیس این موزه در ملاقات اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی در تهران با مسئول هماهنگی شبکه جهانی موزه های صلح در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت. این گفتگو و هم چنین دیدار اعضای این انجمن از هیروشیما در همان سال تمایل به شکل گیری یک موزه صلح در تهران را تقویت کرد. در شهر هیروشیما رنج های حاصل از کاربرد سلاح های اتمی علیه ژاپن به انگیزه ای برای تلاش در مسیر صلح تبدیل شد که در موزه صلح هیروشیما به خوبی متجلی شده است.

موسسان موزه صلح تهران نیز از این تجربیات جهانی الهام گرفتند و به این فکر افتادند که رنج های مشابهی که ایران در اثر قربانی شدن توسط سلاح های شیمیایی متحمل شده است به همین ترتیب می تواند انگیزه ای شود برای نشان دادن پیامد های ناگوار حاصل از جنگ و خشونت و ترویج فرهنگ صلح و دوستی بین افراد جامعه ونیز بین ملت ها.

m11
تصویری از موزه صلح تهران در بخش گاز اعصاب و خردل

موزه صلح تهران که هم اکنون در ساختمان اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر قرار دارد٬ دارای یک سالن اصلی برای نشان دادن پیامد های جنگ ها دردنیا و نیز عواقب کاربرد سلاح های شیمیایی و اتمی می باشد. در این بخش اسناد و اشیای منحصر به فردی از جنگ شیمیایی علیه مردم ایران به نمایش درآمده. در بخش دیگر موزه٬ صلح در فرهنگ دینی وملی ایرانیان و راه های مشارکت هر فرد در جهت ترویج صلح و دوستی مورد تاکید قرار گرفته. در این موزه تلاش گردیده تا بازدید کنندگان با جنبش جهانی صلح به ویژه شخصیت ها و سازمان های مربوطه آشنا شوند.

بخشی از موزه به برنامه های آموزشی اختصاص دارد که برگزاری کارگاه های آموزشی و کنفرانس هایی با موضوع فرهنگ، صلح، آشتی و حقوق بشر دوستانه بین المللی، خلع سلاح و لزوم ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی از جهان و پیامد های جنگ می پردازد. علاوه بر این، موزه صلح دارای استودیوی مستندی بوده که در آن می توان سرگذشت قربانیان جنگ را به عنوان اسناد تاریخی ثبت و ضبط نمود.

m12
تصویر بازدید استاد پرویز پرستویی از موزه صلح تهران

کتابخانه صلح در موزه دارای منابع گوناگونی از آثار مرتبط از حقوق بین الملل تا برقراری صلح و تاریخ شفاهی قربانیان جنگ است. نمایشگاه های هنری دائمی و موقت با موضوع صلح که در این موزه برپا می گردد آثار هنرمندان ایرانی و خارجی را به نمایش می گذارند. همچنین دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو «سازمان بین المللی شهرداران صلح » در موزه صلح تهران واقع شده است.

برای رفتن به موزه صلح تهران در یکی از آٖخر هفته های پاییزی، از طریق نقشه زیر استفاده کنید.

untitled-1

استفاده از مترو ایستگام امام خمینی یا ۱۵ خرداد توصیه می شود.

گشتی دیجیتالی در موزه صلح

موزه صلح تهران را می توان در این پرتال دنبال کرد. درگاهی سه زبانه که به اطلاع رسانی موزه می پردازد و تا کنون با استقبال بسیاری از مقامات سیاسی و گردشگران داخلی و بین المللی نیز مواجه شده است. این پرتال از جمله پرتال های سه زبانه موزه کشور است که به زبان های فارسی و انگلیسی و فرانسوی اطلاع رسانی می کند.

m1
تصویر ایندکس پرتال موزه صلح تهران

در این پرتال، با شبکه بین المللی موزه های صلح، موزه صلح هیروشیما، موزه صلح فرانسه، موزه کیوتو، موزه صلح گرنیکا، سازمان منع سلاح های شیمیایی، دانشگاه صلح سازمان ملل متحد، باغ موزه دفاع مقدس و هم چنین انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمایی آشنا می شویم.

سایت از ۱۱ بخش اصلی تشکیل شده که هر یک زیر بخش هایی را شامل می شود:

  • بخش اخبار که اخرین رویدادهای فرهنگی و هنری موزه صلح تهران را معرفی می کند.
  • بخش تاریخچه که معرفی تاریخ موزه های صلح ایران و جهان را در بردارد.
  • تاریخ مطالعات صلح که نگاهی آموزشی دارد به peace studies که مخاطبان بسیاری هم دارد.
  • بخش منابع که نگاهی دارد به منابع علمی و اطلاع رسانی در عرصه صلح و جنگ.
  • بخش گالری عکس که در واقع محفلی برای مشاهده مصور این موزه در تهران است.
  • بخش فعالیت ها که نگاهی دارد به فعالیت های گذشته و حال و آینده موزح صلح پایتخت.
  • بخش بازدید از موزه که ظرفیت های بازدید مجازی از موزه را معرفی می کند.
  • ارتباط با ما که آدرس و تلفن موزه را ارائه کرده است.
  • بروشور موزه که برای بررسی موزه در چند صفحه مطلوب است.
  • فروشگاه که معرفی محصولات موزه است و البته دسترسی خرید اینترنتی ندارد.
  • درباره ما که به معرفی موزه می پردازد.

یکی از بخش های سایت موزه صلح تهران به معرفی دانشگاه های فعال در عرصه مطالعات صلح در جهان اشاره دارد که از دانشگاه اوپسالا تا برادرفور بریتانیا را در بر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این قسمت مراجعه کنید.

m2

سازمان های جهانی هم که در این عرصه فعال  هستند را می توانید در این بخش دنبال کنید. کتاب هایی درباره سلاح های شیمایی و جنبه های پزشکی آن نیز در این قسمت قابل مشاهده است که منابع جالبی برای مطالعه عموم هستند. البته بخش مقالات نیز برای کاربردهای تحقیقاتی مفید است.

رویداد های بسیاری در ۵ سال اخیر در موزه صلح تهران اتفاق افتاده است که برای آگاهی از این وقایع، به این نشانی مراجعه کنید.

m3
تصویر بخش رویداد ها در موزه صلح تهران

موزه صلح تهران را باید یکی از بین المللی ترین موزه های تهران دانست که با بازدید گسترده مقامات خارجی در چندسال اخیر رو به رو بوده است.

m4
تصویر بازدید سفیر هلند در تهران از موزه صلح

در تصویر زیر، بازدید سال  ۱۳۹۱ معاون وزیر امور خارجه سوئیس از موزه صلح تهران و اعطای گل به یادمان موزه را مشاهده می کنید.

m5

موزه صلح تهران، راهنمایانی مسلط به زبان های خارجی دارد که فرصت خوبی را برای اطلاع رسانی ظرفیت های این موزه به مخاطبان به خصوص علاقمندان به رشته های مطالعات صلح وجنگ می دهد.

m6
تصویر بازدید نماینده کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل از موزه صلح تهران

بخش از این موزه خیلی دردنارک است. شما را با جنایت های اروپا و عراق در حنگ هشت ساله علیه ایران  و با اثرات وحشتناک سلاح های شیمایی آشنا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این قسمت مراجعه کنید.

m7
بخش جانبازان شیمیایی در موزه صلح تهران

از بخش های جالب سایت که توصیه می کنیم در همه پرتال های موزه ای کشور قرار بگیرد، بخش تور مجازی است که در این نشانی در دسترس است. از طریق تورمجازی می توان به بخش های مختلف موزح صلح تهران رفته و با قابلیت های موزه آشنا شد.

بخش فروشگاهی سایت موزه صلح تهران، در صورتی که امکان خرید اینترنتی رسمی بر اساس سامانه enamad.ir را فراهم کند، می تواند با استقبال مخاطبان و علاقمندان به مقوله صلح قرار بگیرد.

این بخش را در این نشانی دنبال کنید.

توصیه هایی روزیاتویی

هم چون رسم همیشگی ما در سلسله مطالب گردشگری، ارائه نکاتی به مسئولان و فعالان این عرصه است که در این جا نیز مواردی برای توسعه فعالیت های موزه صلح تهران ارائه می شود.

۱- موزه صلح تهران، بخشی از واقعیت های جنگ تحمیلی را افشا می کند. آن هم بخشی که تا کنون برای خیلی ها، ناشناس و پنهان مانده است. آشنا کردن عموم مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان با این موارد و ترویج فرهنگ صلح و صلح طلبی با مرکزیت این موزه در پایتخت، می تواند در معرفی گسترده واقعیت های دفاع مقدس به عموم موثر باشد.

m13
در موزه صلح تهران با شیوه های مقابله با حملات شیمیایی هم آشنا می شوید

۲- رویداد های فرهنگی و هنری موزه صلح تهران از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شود.

۳- راه اندازی کانال برای موزه صلح تهران در تلگرام و فیس بوک و اینستاگرام و حتی توییتر، از جمله کارکردهای سایبر دیپلماسی موزه صلح تهران است که باید به آن وب مستر محترم توجه کند.

۴- موزه صلح تهران، بخشی از واقعیت های تاریخ معاصر ایران را بیان می کند و به نظر می رسد جایگاه مهمی در معرفی واقعیت های جنگ هشت ساله داشته باشد. این ظرفیت ها را باید از طریق رسانه های مجازی و خبری سنتی اطلاع رسانی نمود.

۵- در ایستگاه های متروی اطراف موزه صلح تهران، تبلیغ موزه نصب شود.

۶- تبلیغ موزه صلح تهران در کلیه سایت های رسمی گردشگری کشور انجام شود.

۷- موزه صلح تهران برای آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با مقولات بین المللی مطالعات صلح، اقداماتی گسترده در عرصه آموزشی و تبلیغات مجازی در دستور کار قرار دهد.

۸- رویدادهای مختلفی که در موزه صلح تهران برگزار می شود از طریق اینترنت، پخش مستقیم گردد تا در اختیار علاقمندان به این حوزه نیز قرار بگیرد.

۹- موزه صلح تهران با همکاری موسسات دولتی و خصوصی فعال در عرصه های بین المللی و مطالعات صلح، تلاش کند تا از پایان نامه های ارشد و دکترا و نویسندگانی که در این عرصه فعالیت می کنند حمایت شود.

۱۰- راه اندازی موزه صلح و اطلاع رسانی درباره بخشی از جنایت های رژیم صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه ملت ایران به ده ها زبان بین المللی در دستور کار قرار بگیرد و در شبکه های اجتماعی ویدئویی نیز اطلاع رسانی چند رسانه ای در دستور کار قرار بگیرد.

امیدواریم اطلاع رسانی پرتال این موزه مهم تاریخ معاصر کشور، به صورتی باشد که درجذب بیشتر و بهتر مخاطب تلاش کند.

سایت در یک نگاه

  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه صلح تهران، ایران
  • زبان سایت: انگلیسی و فارسی و فرانسوی
  • ارتباط با ما :‌دارد
  • بخش خبری : دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • طراح سایت : http://www.seham.ir
  • آدرس :«خیابان وحدت اسلامی،خیابان شهید فیاض بخش، درب شمالی پارک شهر، موزه صلح تهران تهران منطقه ۱۲ ایران»
  • شماره تماس: ۶۶۷۳۱۰۷۶
  • به روز رسانی، هفتگی

منبع:
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود