آسانسوری که با نیروی دستان شما کار می کند [تماشا کنید]

آسانسوری که با نیروی دستان شما کار می کند [تماشا کنید]

گروهی از طراحان آزمایشگاه Rombaut Frieling در آیدنهوون هلند به تازگی وسیله ای اختراع کرده اند که به گفته خودشان دوگانه ای بین پلکان معمولی و آسانسور محسوب می شود. این اختراع عجیب، «راه رفتن عمودی» نام دارد و به افراد این امکان را می دهد تا با صرف انرژی کم بین طبقات یک ساختمان تردد نمایند.

همه می دانیم که آسانسور با نیروی برق کار می کند و برای نصب آن در ساختمان نیز به فضای زیادی نیاز است. همچنین استفاده دائمی از آن، موجب رواج تنبلی و گسترش هر چه بیشتر خطرات چاقی مفرط می شود. از این رو بهتر این است که از پله ها برای رفت و آمد بین طبقات استفاده کنیم. اما بالا و پائین رفتن های زیاد با پله ها هم مضرات خاص را داشته و به زانوهای فرد آسیب وارد می کند.

با این تفاسیر باید چاره ای جدید اندیشیده شود که طراحان موسسه یاد شده، با اختراع Vertical Walking دقیقا همین هدف را اجرائی کرده اند.

این دستگاه که می توان آن را نوعی آسانسور دستی هم نامید، شاید در ظاهر این طور به نظر برسد که استفاده خسته کننده ای دارد و همه انرژی آدم را خواهد گرفت. اما واقعیت این است که به لطف وجود کابل های لاستیکی، فنرهای مهندسی شده و سیستم قرقره ای،  به انرژی بسیار کمی برای حرکت نیاز خواهد داشت. به گونه ای که حتی گفته می شود از انرژی مصرفی هنگام بالا رفتن از پله در ارتفاع مشابه، بسیار کمتر است.

این اختراع که هنوز در مرحله ساخت نمونه اولیه قرار دارد، توان حمل مسافر با انواع وزن و شکل و حتی معلولیت را دارد. اما مثلا نمی توان به آن ویلچر وصل کرده و بالا رفت.

با اینکه شاید این اختراع تا حدی خلاقانه به نظر برسد، اما بدون شک برای برج هایی که طبقات زیادی دارند چندان کاربردی نخواهد بود زیرا مثلا کسی که در طبقه ۲۰ یک برج ساکن است حوصله اش نمی گیرد هر روز صبح برای رفتن به محل کار این همه تلاش کرده و عصرها وقتی خسته به خانه باز می گردد، این صعود عمودی را انجام دهد.

برای دیدن روش کار این آسانسور دستی توصیه می کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید.

منبع: gizmodo
بدون نظر

ورود