گزارش جالب روزیاتو از کیک های لواشکی بانوی گیلانی

وقتی کیک و شیرینی لواشکی، هزاران علاقه مند پیدا می کند

گزارش جالب روزیاتو از کیک های لواشکی بانوی گیلانی

خلاقیت و نوآوری، شرط لازم برای کسب موفقیت های آنچنانی در کارآفرینی و مشتری مداری بلند مدت است. بسیاری از فعالیت های تجاری که توانسته اند، با ایده های کوچک اما خلاق و جذاب، محصول و خدمات جالبی را برای طیف های مختلف مردم ارائه کنند، در واقع نوعی برگ برنده را در بازار پر رقابت امروزی بدست آورده اند.

اکنون در دهه دوم قرن بیست و یکم، با استفاده از جادوی شبکه های اجتماعی و دنیای پیام رسان های مبتنی بر گوشی های هوشمند، کسب و کار های خلاق، خیلی زود به اطلاع صدها هزار کاربر در سراسر جهان می رسند.

گزارش امروز روزیاتو، شما را با ایده خلاق یک بانوی خوش ذوق و نوآور و کارآفرین خطه شمال کشور آشنا می کند که توانسته با اتخاذ روشی جدید در ارائه محصولات و خدمات در عرصه صنایع غذایی، مخاطبان بسیاری در داخل و خارج از کشور بدست آورد.

با ما در گزارش لواشکی امروز، همراه باشید.

داستان لواشکی بانوی گیلانی

l1

همان طور که در مقدمه بالا گفتیم، یکی از شروط موفقیت کسب و کار های نوظهور، خلاقیت و توسعه نوآوری به شمار می رود. همین چندی پیش بود که درباره کافی شاپ سیار زوج جوان تهرانی، گفتاری ارائه شد و سبک کسب و کار خلاقانه عباس برزگر در گردشگری روستایی را معرفی کردیم.

این بار، اما در خطه شمال کشور، جایی که مردم مهمان نوازش، قرن هاست از کوچک ترین منابع، فرصت های بزرگ ایجاد می کنند، بانویی سی و هشت ساله، کسب و کار جذاب و خوردنی را تدارک دیده که زمینه اشتغال ده ها نفر را بطور مستقیم و غیر مستقیم در سراسر کشور ایجاد کرده است.

این بانوی اهل بندر انزلی، چند سالیست که تلاش می کند، رژیم غذایی پر شکر ما در مصرف شیرینی و کیک های غربی و شرقی را تغییر داده و سبک جدیدی از تولید شیرینی و کیک را در اختیار شهروندان ایرانی قرار دهد که در مصرف شکر در دنیا، در زمره پر مصرف ترین های جهان به شمار می روند.

l3
(تصویر شیرینی لواشکی با پاپیون لواشکی)

از اواسط دهه هشتاد خورشیدی، خدیجه مرتعشی، بانوی گیلانی خوش ذوق و نوآور، با استفاده از لواشک، کیک و شیرینی های جالب و خوشمزه ای درست می کند که نه تنها آوازه اش در گیلان و تهران، بلکه سراسر کشور پیچیده و اکنون، برخی از محصولاتش به آن سوی مرز ها نیز راه یافته اند.

برخی از هموطنان مقیم خارج و حتی گردشگران خارجی که به طور منظم به ایران سفر می کنند، مشتریان ثابت و پر و پا قرص این کارآفرین خلاق ایرانی هستند و حتی بعضی از آن ها، علاقمندند تا این ایده جالب و خوشمزه را ثبت کرده و آن را در شهر و دیار خود نیز راهبری کنند.

لواشک، وقتی با رنگ ها و طعم ها و شکل های گوناگون همراه شود، هر سلیقه ای را می تواند با خود همراه کند. مخصوصا وقتی که لواشک های خوشمزه،‌ با آلبالو و آب انار ترش و ملس و دیگر افزودنی های طبیعی فوق العاده سرزمین ایران همراه شود، کسی را توان مقابله با این دسر طبیعی نیست!

l4
(شیرینی های لواشکی به شکل مافین که با آلوچه و برگه آلود تزیین شده است)

این کارآفرین، اکنون بیش از ۴۰ نوع کیک و شیرینی لواشکی را در کارگاه خود طراحی و تولید می کند که توسط سیستم پخش گسترده اش، به نقاط مختلف ایران ارسال می شود. امروزه از  پاساژ تیراژه تا میلاد نور شهرک غرب و حتی دیگر مراکز استان ها، شاهد توزیع و فروش کیک های لواشکی این بانوی کارآفرین هستیم.

کسب و کار لواشکی خدیجه مرتعشی، اکنون به چند باب مغازه اختصاصی وی منتهی شده و بیش از ۳۰ نفر بطور مستقیم برایش مشغول به کار هستند. ایشان در گفت و گو با رسانه ها، خود را دیپلمه و عاشق خشکبار معرفی می کند که با همراهی همسرش، توانسته به این موفقیت جالب لواشکی دست پیدا کند.

تزیین شیرینی و کیک های سنتی ایرانی با لواشک، آغاز کار این کارآفرین خوش ذوق ایرانی بوده که اکنون به تولید انواع مختلف کیک های لواشکی با طعم های مختلف وسوسه انگیز، منتهی شده است. او معتقد است که کیک های لواشکی وقتی در کنار کیک های پر خامه امروزی قرار می گیرد، علاقه بیش تری ایجاد می کند چرا که سالم تر است.

l5
(کیک لواشکی به طرح قلب مخصوص جشن ها و مهمانی های رمانتیک

لواشک های رولتی، یعنی لواشکی هایی که به شکل کیک های رولتی فرانسوی طراحی شده بود، نخستین فعالیت این کارآفرین لواشکی به شمار می رود که به واسطه استقبال گسترده مشتریان که از شهر های مختلف به خطه گیلان می آمدند، زمینه را برای توسعه کسب و کار لواشکی ایشان فراهم کرد.

تولید کیک و شیرینی های لواشکی با استفاده از هفت میوه و عدم استفاده از جوهر لیمو، اسانس و رنگ در تولید محصولات، سبب شد تا مخاطبان لواشکی این فعالیت خوشمزه، حتی کسانی که خیلی علاقمند به لواشک نبودند را نیز به سمت خود بکشاند.

در تولید این کیک ها، آرد یا خامه استفاده نمی شود و تنها مواد تشکیل دهنده آنها، برگه زرد آلو، زغال اخته، آلبالو و آلوچه است که همه آنها برای سیستم ایمنی بدن و سلامت مفید هستند. استفاده کنترل شده از ترشی در تولید لواشک ها، از جمله دیگر قابلیت های این محصول خوشمزه به شمار می رود.

خلاقیت و پشتکار: درس های لواشکی

l2
(نمونه ای از محصولات لواشکی بانوی گیلانی)

این بانوی خلاق، در هیچ آموزشگاهی، تحصیل نکرده و مدرک خاصی هم ندارد. تنها نوآوری در ارائه خدمات و محصولاتی غذایی و هم چنین پشتکار جدی برای توسعه کسب و کار،‌ عامل موفقیت وی به شمار می رود. او اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا دستگاه های مکانیزه تولید کیک های لواشکی را راه اندازی کرده و این فعالیت جالب را ثبت ملی و حتی جهانی کند.

او سال گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود که چند کارخانه در ایران، برای کسب و کار ایشان، لواشک با طعم های مختلف تولید می کنند و شرطی که وی برای تولید کنندگان گذاشته، تولید لواشک بدون افزودنی با قابلیت انعطاف بالاست که قابلیت شکل دهی بر اساس ۴۰ گونه مختلف کیک و شیرینی لواشکی خانم مرتعشی را داشته باشد.

وی، کیک لواشکی کیوی را محصول مورد علاقه خود اعلام می کند که گویا طرفداران بسیاری را نیز در اختیار دارد و مشتریان بسیاری از سراسر کشور به سمت بندر انزلی کشانده است. به هر حال، همه این محصولات، گر چه کمی ترش و ملس است، اما با شکل های وسوسه کننده و خاصیت کم ضررترشان به نسبت کیک و شیرینی های پر خامه و شکر این روز ها، انتخاب بهتری به نظر می رسد.

اینستاگردی لواشکی

کیک و شیرینی لواشکی این بانوی گیلانی، چند سالی است که بازتاب گسترده ای در رسانه های مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی دارد. هشتگ های مربوط به کیک و شیرینی لواشکی، بعضا توسط دختران و پسرانی که به صورت تصادفی این محصولات را به واسطه پاساژ گردی ها در سراسر کشور مشاهده می کنند، در اینستاگرم و فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.

l6
(تصویر کوکتل آلبالو، از محصولات لواشکی بانوی گیلانی)

یکی از دلایل معروفیت این کسب و کار جالب، به طرح ها و الگو های خلاقانه ای مرتبط بوده که مرتعشی در طراحی و تولید کیک و شیرینی های لواشکی در نظر می گیرد. قرار دادن آن ها در بسته های جذاب و هم چنین طراحی برخی از محصولات به شکل قلب و گل و طرح های خاص، مخاطبان را روانه مراکز عرضه کننده این محصول می کند.

اگر برای کسی که عاشق کیک و شیرینی است، شما یک بار محصولات لواشکی با طرح های جذاب و میوه های خوشمزه وسوسه کننده اطرافش که در آب انار تازه غلط خورده است، هدیه ببرید، شاید یکی از رمانتیک ترین هدایای سال را دریافت کرده باشد.

هدیه ای که خوردنی و فراموش نشدنی بوده و در سبک زندگی پر شکر و چربی این روز های ما، جای خالی آن بسیار احساس می شود. آن هم در کشوری که از نظر خرما و محصولات باغی و خشکبار، یکی از صادر کنندگان بزرگ منطقه به شمار می رود و متاسفانه، اقبال عمومی به آن ها زیاد نیست.

l7
(ایندکس پرتال ترشه، که آب آلبالو با کیک لواشکی را به تصویر می کشد)

در اینستاگرام کیک و شیرینی لواشکی که به نام ترشه طراحی و بارگذاری شده ، قریب به سه هزار نفر عضو هستند و بیش از ۶۰ نمونه از این محصولات معرفی شده است.

ترش ترش، عنوان اینستاگرام خوشمزه خانم مرتعشی بوده که در آن، اطلاعات برخی از محصولات و تصاویرش در دسترس علاقمندان به محصولات لواشکی قرار گرفته است.

در سایت این مجموعه ذکر شده است که ایده محصولات ترشه، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط خانم مرتعشی مطرح شد  که توانسته بود با لواشک های خانگی عمل آوری شده از آلوچه جنگلی در گیلان، انواع شیرینی و کیک و بستنی را تزیین کند و با استفاده از سس های تهیه شده از تمشک و آلو، رنگ و بویی خاص به این محصولات ببخشد.

در واقع برند ترشه، از گام های کوچک و ایده جذاب و خوشمزه خانم مرتعشی شکل گرفت که امروزه انواع کیک های لواشکی در طرح های مختلف یک طبقه و دو طبقه را شامل می شود.

از جمله محصولات این بانوی کارآفرین می توان به : کیک و شیرینی سمبوسه ای لواشکی، بقچه ای، کوفته ای، رولتی، کوزه ای، قیفی، لیوانی با برگه های زرد آلو و هلو و قیسی اشاره کرد که معمولا با ادویه و گلپر و سس هایی از زغال اخته و آلبالو، تولید می شود.

ایده های خوردنی را دریابیم!

کسب و کار جذاب و جالب و خوشمزه ای که در گزارش بالا به آن اشاره شد، نشان می دهد که برای موفقیت و تولید محصولات و خدمات، نیاز به دستگاه های پیشرفته و متخصصان گران قیمت و آموزش های آکادمیک و حرفه ای خاصی نیست.

خیلی از موفقیت ها، با ایده های کوچک و گام های کوچک آغاز شده و در کم تر از ۵ سال، آوازه ملی و بین المللی به خود دیده است. ایده های خوردنی برای راه اندازی کسب و کار بسیار است. ما در کشور تولید کننده خشکبار و خرما در جهان هستیم و در همین کشور، ده ها خرما با رنگ و مزه و خاصیت مختلف تولید می شود.

از ایده های خوردنی برای راه اندازی کسب و کار های خانگی جالب استفاده کنید. مثلا:

۱- کیک و شیرینی های جذاب خرمایی.

۲- محصولات خشکبار به طرح قلب و گل و شکل های خاص مورد علاقه جوانان ایرانی

۳- تولید عروسک های لواشکی کم هزینه جذاب که به مناسبت های مختلف، مخاطبان فراوان دارد

۴- سامانه های معرفی فعالان تولید محصولات خانگی

۵- سامانه های آموزشی طرح ها و ایده های خانگی در عرصه صنایع غذایی

۶- سامانه های گردشگری غذایی در شهر های مختلف ایران که رویداد (EVENT) های خاصی را برای شکموها در هر شهر مانند ایده اینترنیشن، تعریف و هدایت می کند.

این شش ایده، شاید خیلی معمولی به نظر برسد، اما به واسطه منحصر به فرد بودنشان و نیاز امروز میلیون ها ایرانی به خصوص عاشقان و معتادان شبکه های اجتماعی که همواره دنبال نوستالژی و ایده ها و غذاهای هیجانی آخر هفته و مناسبتی هستند، این محصولات و خدمات می تواند طیف های گسترده ای از مخاطبان را به سمت خود بکشاند.

حتی در دوران رکود که خیلی از کسب و کار ها با مشکل مشتری مواجه هستند، مغز های خلاق، با راه حل های نوآور خود می توانند شیوه های متفاوتی از کارآفرینی را عرضه کرده و درآمد زایی مولد آسان داشته باشند.

بدانیم که در عصر دهکده جهانی، خواستن، همواره توانستن است. . .

اگر شما هم از این محصولات لواشکی مصرف کرده اید و ایده خوردنی جذاب دارید، آن را با ما از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

[ منابع: لاهیگ، خبرگزاری مهر، ترشه ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۲ نظر

ورود

  • بهزاد آبان ۲۴, ۱۳۹۵

    وای
    این کجا بود که نمیدووووووونستیم 🙁
    میخووووووووووام
    عالی عالی
    دمتون گرم

  • رامین آبان ۲۴, ۱۳۹۵

    من ازاینا خوردم
    خیلی ملس و خوشمزه بود. تیراژه خوردم. فکر بکر یعنی این
    دلم آب افتاد باز

  • مهتاب آبان ۲۴, ۱۳۹۵

    آخه چرا به فکر قلب مردم نیستید؟
    واقعا نفسم گرفت 🙂
    so nice

  • نیما آبان ۲۴, ۱۳۹۵

    جای شما خالی ما که اینجا نزدیکیم ایشون خیلی عالی کار کردن ولی ما تو گیلان جاهای زیرزمینی تری هم داریم مخصوصا برای اسکمو خوری!!!! 😀
    آخ آخ برم بزنم که دیگه توان دیدار تصاویر نیست

  • سایه آبان ۲۴, ۱۳۹۵

    من عاشق لواشک های بقچه ای هستم. طعم ملس با آب انار و پر از آلبالو
    گلستان شهرک غرب هم داشت

  • محراب آبان ۲۵, ۱۳۹۵

    آفرین به این خانم گیلانی
    مطلب خوبی بود روزیاتو
    دمتون گرم بخدا

  • ریما میلانی آبان ۲۵, ۱۳۹۵

    من امروز رفتم خریدم این کیک لواشکی رو
    فوق العاده خوشمزه بود
    فوق العاده ممنون
    از این گزارشهای خوردنی خوب باز بدید

  • ایمان آبان ۲۵, ۱۳۹۵

    اسمش شیرینیه بعد مزش ترشه! خیلی مسخره است

  • فهیمه عزیزی آبان ۲۶, ۱۳۹۵

    این لواشک ها رو من در کرج هم خوردم. خوشمزه ترین چیزیه که تا حالا خوردم
    عروسک های لواشکیتون خیلی با حال بوووووووود

  • سمانه آبان ۲۶, ۱۳۹۵

    دلم آب افتاد خوووب
    از اینا بزارید باز

  • شرکت نوين گيت مرداد ۱۱, ۱۳۹۶

    ترشه یا شیرین 😐

  • Aynaz فروردین ۲۳, ۱۴۰۰

    من خیلی دوست دارم بخرم ولی نمیدونم کدوم شهر گیلان هست؟