بررسی علل خرابی یخ ساز یخچال ها و راه کارهای تعمیر آن

بررسی علل خرابی یخ ساز یخچال ها و راه کارهای تعمیر آن

این روزها بیشتر یخچال های خانگی، توانایی تولید یخ به میزان کافی را دارند و شما هر زمانی که بخواهید، می توانید به آن دسترسی داشته باشید. یخ سازها سازوکار ساده ای دارند و بیشتر آن ها (برندهای مختلف) همانند یکدیگر عمل می کنند. اما گاهی اوقات، عملکرد آن ها با اختلال مواجه می شود.

حتما برای شما هم پیش آمده است که یخ ساز یخچالی که در منزل دارید، به درستی کار نکند. در این گونه موارد، بیشتر افراد با نمایندگی ها و تعمیرکاران مجرب تماس می گیرند تا بلکه آن ها بتوانند مشکل به وجود آمده را حل کنند. اما این موضوع، چندان هم پیچیده نیست و در اغلب موارد، می توان یخ ساز را با ترفندهایی ساده در منزل تعمیر نمود.

ما در این مقاله قصد داریم مشکلات رایج یخ سازها را برای شما بیان کنیم و راه حل هایی ساده برای برطرف نمودن آن ها ارائه دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنگامی که یخ از یخ ساز خارج نمی شود

وجود یخ در منبع فریزر، به این معناست که یخ ساز مشکلی در دریافت آب ندارد. بنابراین موضوع مطرح شده، احتمالا به مسائل برقی و مکانیکی مربوط می شود.

علت: این احتمال وجود دارد که هنگام جا به جایی مواد غذایی، تصادفا به اهرم یخ ساز ضربه زده و آن را از کار انداخته باشید.

راه حل: شما می توانید موقعیت اهرم آهنین را شناسایی نموده و با برگرداندن آن به حالت اولیه، مسئله به وجود آمده را حل کنید.

علت: اگر اهرم در سر جای خود قرار دارد و یخ نیز در منبع مشاهده می شود، مشکل از سمت موتور و یا اتصالات الکتریکی ناشی شده است.

راه حل: اول مطمئن شوید که تمامی اتصالات الکترونیکی به درستی برقرار شده اند. یخچال را از جای خود خارج کرده، شیر آب را ببندید و سپس برق دستگاه را قطع نمایید. محل دوشاخه را در پشت فریزر پیدا کرده، آن را در بیاورید و سپس دوباره اتصال را برقرار سازید. دقت داشته باشید که این کار به درستی انجام شود.

هر تعداد یخ که در مخزن وجود دارد را خالی کنید. افزودن آب می تواند این کار را برای شما آسان تر کند. برق یخچال را وصل کنید و اهرم یخ ساز را از کار بیاندازید. سپس ارهم را با جای خود بازگردانده و ۱۰ ثانیه برای پر شدن مخزن با آب صبر نمایید. سه الی چهار ساعت صبر نموده و سپس خارج شدن یخ از فریزر را مورد بررسی مجدد قرار دهید. اگر مشکل برطرف نشد، موتور و یا جعبه دنده باید تعویض شوند.

هنگامی که یخ ساز کار نمی کند

اگر یخچال شما در تولید یخ مشکل دارد و یا این که یخ های تولید شده، کوچکتر از حد استاندارد هستند، احتمالا بخشی از خط تغذیه مسدود شده است.

علت: یخ زدن آب در خط تغذیه

راه حل: برای برطرف نمودن آن، دستگاه را به جلو کشیده و از برق خارج کنید. شیر باز و بسته کردن را که معمولا قسمت پایین و یا پشت یخچال قرار گرفته، پیدا نموده و آن را ببندید. سپس یک قطره چکان را با آب گرم پر کنید و آن را بر روی خط آب بریزید. به علاوه، می توان از سشوار نیز برای این کار استفاده نمود. خاموش بودن یخچال به مدت دو ساعت نیز می تواند راه گشا باشد.

اتصال برق را دوباره برقرار سازید و تا پر شدن منبع یخ توسط آب، صبر کنید. اگر مشکل برطرف نشد، از یک فرد مجرب برای برداشتن مانع مشورت بگیرید.

علت: این امکان هم وجود دارد که فیلتر آب یخ ساز مسدود شده باشد.

راه حل: نسبت به تعویض فیلتر اقدام نمایید. آن ها معمولا درون یخچال تعبیه می شوند.

هنگامی که قالب ها خیلی بزرگ و یا کوچک هستند

علت: اگر اندازه قالب های یخ استاندارد نیست، احتمالا یخ ساز به مقداری تنظیم نیاز دارد.

راه حل: برای تنظیم مقدار آبی که در هر چرخه وارد منبع یخ می شود، اول باید پوشش یخ ساز را بردارید. این پوشش، صفحه ای سفید رنگ است که بیشتر بخش جلوی یخ ساز را تشکیل می دهد و می تواند به راحتی برداشته شود. اگر به مشکل برخوردید، می توانید از یک پیچ گوشتی دو سو کمک بگیرید.

در زیر صفحه، پیچ و فنرها همراه با شاخص های کم و زیاد، نمایان هستند. این سامانه، مقدار آب را کنترل می کند. می توانید با استفاده از پیچ گوشتی مقدار آب را تنظیم کنید.

منبع: cnet
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • كيانوش آبان ۳, ۱۳۹۷

    سلام یخچال دوو دارم مشکلش اینه که یکسره یخ میسازد وصداى بدى دارد موقع یخ ساختن ممنون

  • حامد دی ۱۳, ۱۳۹۷

    سلام. یه راهکار بگید که دیگه یخ نسازه! تو زمستون یخ میخوایم چکار. همش یخ میسازه بعد گیر میکنه