مشروبات الکلی قاتل خاموش ایرانیان؛ گزارشی از کشف کارگاه مشروب سازی در میدان میوه و تره بار تهران

مشروبات الکلی قاتل خاموش ایرانیان؛ گزارشی از کشف کارگاه مشروب سازی در میدان میوه و تره بار تهران

افزایش تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در کشور، یکی از مهم ترین چالش های فرا روی جامعه امروز ایران است که مخاطرات فراوانی را برای بهداشت، سلامت و امنیت فرهنگی سرزمین مان به ارمغان آورده است. طبق اعلام مسئولان پزشکی قانونی، شمار تلفات انسانی و مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در یک دهه اخیر روند صعودی داشته و نرخ فزاینده مصرف الکل در ایران نیز به مرز هشدار رسیده است.

با وجود آنکه طبق قانون، مصرف و توزیع و تولید مشروبات الکلی چه به صورت عمومی و چه خصوصی ممنوع است، اما اکنون شاهد هستیم که طبق گفته های مسئولان، بیش از ۶۰ میلیون لیتر الکل در کشور مصرف می شود که خود عامل مرگ و میر برخی از هموطنان در چند سال اخیر بوده است.

واردات قاچاق مشروبات الکلی غیر استاندارد به کشور نیز از جمله پدیده هایی به شمار می رود که به شدت سلامت عمومی را تهدید می کند و عاملی برای خروج ارز از کشور شده و تبعات چندگانه منفی را بر اقتصاد و بهداشت جامعه تحمیل می کند.

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، گر چه امروزه با نظارت مراکز مسئول امنیتی و اطلاعاتی کشور به صورت روزانه رصد میشوند و با ده ها هزار مجرم و کلاهبردار که از این طریق، سلامت و امنیت مردم را تهدید می کنند برخورد شده است، اما همچنان شاهد کانال ها و گروه های تبادل مشروبات الکلی و مدیریت پارتی های مختلف در سطح کشور هستیم.

به هر حال، مرگ های خاموش در کشور، از گازگرفتی زمستان با بخاری های بدون دود کش گرفته تا مرگ های مرتبط با مشروبات الکلی و مصرف بی رویه آنها در میان نسل جوان، نرخ رشد نگران کننده ای را دنبال می کند که نه تنها بهداشت عمومی را تهدید می کند، بلکه تداوم آن، اقتصاد و سلامت نسل آینده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اقتصاد مشروبات الکلی در ایران سالانه به صدها میلیارد تومان میرسد و بررسی های میدانی نشان دهنده فعالیت زیر زمینی هزاران نفر از سوداگران مرگ در استان های کشور در زمینه کسب و کار مشروبات الکلی است. دسترسی به مشروبات الکلی در برخی از نقاط ایران و حتی همین پایتخت،‌ در چند ساعت امکان پذیر است و نه مصرف کننده و نه توزیع کننده، اطلاع مستند و دقیقی به سلامت محصول خرید و فروش شده ندارند.

مشروبات الکلی تقلبی در کشور، همانند لوازم آرایش تقلبی و بوتاکس با مواد تاریخ مصرف گذشته، بلای جان طیف های مختلفی از مصرف کنندگان ایرانی شده است که باید برای جلوگیری از نرخ فزاینده تلفات و تبعات آن، فکری عاجل در دستور کار مسئولان ذیربط قرار بگیرد.

الکل: قاتل خاموش ایرانیان

الکل و مشروبات الکلی تقلبی را باید یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر ایرانیان در سال های اخیر دانست. همانند تصادفات جاده ای که سالانه ده ها هزار ایرانی را به کام مرگ می کشانند، مشروبات الکلی تقلبی نیز یکی از فاکتورهای خسارت زننده به اقتصاد و سلامت و امنیت پایدار کشور هستند.

همین چند وقت پیش بود که تصادفات معروف پورشه و بی ام دابلیو و پرادو در تهران و اصفهان، خبر ساز شد و در شبکه های اجتماعی پیچید. هر سه عامل این تصادفات خبر ساز، مستی راننده ها اعلام شد. مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی، مرداد امسال اعلام کرد که فردی که در ایران مشروب خواری می کند، نسبت به افراد دائم الخمر در کشورهای اروپایی، ۳ برابر بیشتر مصرف می کند.

«بسیاری از سازندگان زیرزمینی این مشروبات از افزودنی‌های خطرناکی که فقط گیجی و خواب‌آلودگی به‌همراه دارند و حتی ممکن است آنها را تا حد مرگ پیش ببرد، استفاده می‌کنند. دیازپام، هیستامین و به‌خصوص آمفتامین‌ها که ریسک بالایی دارند از جمله این افزودنی‌های تقلبی به مشروبات است.»

دکتر قشلاقی، شایع‌ترین علت مسمومیت با متانول در کشور را مصرف مشروبات الکلی می‌داند و در مورد افرادی که با مشروبات الکلی مسموم شده‌اند، می‌گوید: «رنگ، مزه و بوی اتانول از متانول به‌هیچ‌وجه قابل‌تشخیص نیست و فقط در روش‌های آزمایشگاهی می‌توان آنها را از هم تفکیک کرد. باید توجه داشت بطری‌های پلمپ، به‌هیچ‌وجه ضامن عاری بودن الکل از متانول نیست و لازم است افراد به‌محض احساس مشکل به بیمارستان مراجعه کنند.

فروش بدون نسخه الکل سفید در برخی فروشگاه های کشور به خصوص در کرمانشاه، موضوعیست که در چند سال اخیر به کانون توجه رسانه ها آمد و واکنشهای بسیاری را برانگیخت.

m13
انهدام هزاران مشروب الکلی در اندونزی

تولید الکل سفید در کشور ما با هدف پزشکی و برای استعمال در مواردی همچون ضدعفونی وسایل و برخی زخم‌ها صورت می‌گیرد که متاسفانه افرادی به‌دلیل ناآگاهی اقدام به مصرف خوراکی آن می‌کنند.

کوتاهی برخی از شرکت‌های تولیدکننده در زمینه رعایت استانداردهای قانونی تولید این ماده در تشدید مصرف الکل سفید موثر است که بی‌شک مراجع قانونی باید بدون فوت وقت و سهل‌انگاری اقدام قانونی لازم را در این زمینه به‌عمل آورند.

با این حال خرید و فروش مشروبات الکلی در فضای مجازی ایرانیان به نسبت راحت انجام می شود و سلامت کاربران جامعه اطلاعاتی کشور به خصوص نسل جوان را تهدید می کند. مخصوصا اکنون که ورود کالای مشروب تقلبی از مرزها به کشور نیز روند فزاینده ای پیدا کرده است و کشف محموله های قاچاق نیز، بخشی از همین واقعیت است.

خرید و فروش اینستاگرامی مشروبات الکلی

m1
تصویر یکی از فروشگاه های اینستاگرامی فروش مشروبات الکلی

خرید و فروش اینستاگرامی و حتی تلگرامی مشروبات الکلی در کشورمان، به قول برخی از رسانه ها، به راحتی خرید و فروش کتاب شده است. تنها تفاوتش با خرید دیگر وسایل در کشور آن است که خریدار، پیش تر باید از طریق کسی که آشنا نامیده می شود، صلاحیتش اثبات شود.

m2
تصویری که «بچه پولدارهای ایرانی» از هواپیمای شخصی در اینستاگرام منتشر کردند

این مشروبات که در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته می شوند و حضور آن را در پارتی های آنچنانی و سلفی های بچه پولدارهای اینستاگرام ایرانیان می توان مشاهده کرد، اکثرا ساخت روسیه و کشور جمهوری چک است که از طریق مرز عراق و بانه، وارد کشور میشوند. به هر حال، سن مصرف الکل در کشور به زیر ۲۰ سال رسیده است.

کشف کارگاه مشروب سازی در میدان میوه و تره بار

m3

اخیراً در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر تهران، کارگاه تولید مشروبات الکلی کشف شد. با توجه به گزارش های مردمی مبنی بر تولید مشروبات الکلی در برخی از غرفه های میدان تره بار تهران، بر اساس دستور دادستانی، نیروهای گردان امنیتی امام رضا به محل اعزام و ۵ هزار لیتر مشروبات الکلی را کشف و ضبط کردند.

در جریان این عملیات، ۸ تولید کننده نیز دستگیر شدند. در ادامه، تصاویری از کارگاه مشروب سازی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران را مشاهده می کنید.

m4

m5

m6

تصاویری از کشف و انهدام مشروبات الکلی در کشور

m7
با استفاده از بولدوزر، قوطی های مشروبات الکلی در مراسمی معدوم می شوند

کشف در میدان میوه و تره بار مرکزی تهران، یکی از صدها کشف مربوط به تولید زیر زمینی مشروبات الکلی در کشور است. برای آگاهی مخاطبان گرامی روزیاتو، تصاویری از مراحل کشف و ضبط و انهدام مشروبات الکلی که شاید تا کنون مشاهده نکرده باشید را در ادامه ارائه کرده ایم.

m8
کشف توزیع مشروبات الکلی در سال ۹۴ توسط ناجا
m9
کشف بزرگ ترین محموله مشروبات الکلی در شهر مهاباد
m10
کشف ۱۳ هزار بطری و قوطی مشروبات الکلی در تهران
m11
کشف ۱۳ هزار مشروبات الکلی در شهر زاهدان
m12
کشف ۴۲۵ بطری مشروبات الکلی توسط سپاه البرز
m14
جاسازی مشروبات الکلی در پژو- آذربایجان شرقی
m15
جا سازی مشروبات الکلی در خودرویی در منطقه نارمک تهران
m16
کشف ۴ میلیارد ریال مشروبات الکلی در استان البرز
m17
کشف ۱۶ هزار بطری مشروبات الکلی

m18

امیدواریم، سلامت نسل آینده ایران، با مشروبات الکلی تقلبی و تاریخ مصرف گذشته ای که توسط سوداگران مرگ در سراسر کشور و با اطلاع رسانی دیجیتالی همراه شده است، با همیاری پلیس و دستگاه قضایی و هوشیاری مردم، در معرض آسیب بیشتر قرار نگیرد.

در این ویدئو، نحوه جاسازی عجیب مشروبات الکلی را مشاهده کنید؛ شما چه روشهایی برای کاهش آسیب نسل جوان از مشروبات الکلی دارید؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • نیما آذر ۷, ۱۳۹۵

    به سلامتی …. 😉

  • میثم آذر ۷, ۱۳۹۵

    اوه اوه
    چه خبره واقعا
    این گزارشتون محشر بود
    هر دم از این باغ بری می رسد

  • راحله آذر ۷, ۱۳۹۵

    اینا رو واقعا چطوری منهدم میکنند؟ 🙂
    omg

  • سیما آذر ۷, ۱۳۹۵

    تا حالا اینقدر مشروب با این همه برند ندیده بودم یه جا
    یکی نیس بگه چه خبره واقعا

  • یگی ایرانی آذر ۷, ۱۳۹۵

    یا خدا
    اینستاگرام هم داره؟!؟!؟!؟!؟!
    wow

  • محراب آذر ۷, ۱۳۹۵

    OMG
    NO COMMENT