تصاویر عجیب ترین و شگفت انگیزترین سقف های تعبیه شده در استادیوم های ورزشی جهان [بخش اول]

از آتلانتا تا دوربان

تصاویر عجیب ترین و شگفت انگیزترین سقف های تعبیه شده در استادیوم های ورزشی جهان [بخش اول]

با پیشرفت و توسعه های فراوان صورت گرفته در معماری و نوآوری هایی که در این هنر صورت پذیرفته، عجایبی را در انواع پست مدرن و پساپست مدرن آن وارد ساخته که هر بیننده ای را متعجب می سازد.

یکی از این نوآوری ها، اجرای سقف های متحرک بر فراز ساختمان هایی چون استادیوم های ورزشی است. با صرف مبالغ هنگفتی برای اجرای چنین طرح های امروزه در نقاط مختلف جهان، استادیوم هایی ساخته و یا در حال ساخته شدن هستند که محاسبات دقیق در آنها سبب شده، مواد و مصالح کمتری نسبت به گذشته به کار گرفته شود.

در ادامه این نوشته که در دو بخش تهیه شده به بررسی ۵ استادیوم با سقف های جمع شونده و متحرک و طراحی های عجیب و غریب آنها خواهیم پرداخت و در مورد هر کدام به اجمال، اطلاعاتی را بر می شماریم. در بخش دوم همین نوشته به بررسی ۵ مورد بعدی خواهیم پرداخت.

۱- استادیوم «مرسدس بنز» در آتلانتا 

1

این استادیوم که بناست در سال ۲۰۱۷ میلادی گشایش یابد، متشکل از ساختارهای استیل کمپانی HOK و نوعی کمپوزیت پلاستیکی به نام ETFE و الهام گرفته از لوگوهای زاویه دار کمپانی آتلانتیک فالکون و با آکلیس های پانتئون های رومی است.

چنین طراحی سبب ایجاد نورهای نیمه شفافی در بخش های داخلی این استادیوم می شود. در واقع مانند یک دوربین عکاسی، اسلایدها در کنار هم قرار می گیرند و این کار در مدت کمتر از ۸ دقیقه انجام می پذیرد. البته اینها در صورتی است که تیم طراحی بتوانند چنین ایده ای را به درستی پیاده کنند.

۲- استادیوم «یو اِس بنک» در مینه پلیس 

2

این پروژه ۱.۱ میلیون دلاری وایکینزها سبب شد که این استادیوم حدود تیر ماه سال گذشته، افتتاح شود. علت به کار گیری این نوع خاص معماری در این مکان به دلیل وضعیت آب و هوای این منطقه است. طرح زاویه دار آن به همراه به کارگیری نوعی پلاستیک به نام ETFE در سقف، نورهای طبیعی را در فضای آن به وجود می آورد.

با چنین طراحی، افقی مرئی از نورهای این بنا، به بخش های شرقی آن انتقال پیدا می کند. معماران کمپانی HKS از تاثیر فراوان معماری کشورهای اسکاندیناویایی در طراحی این اثر باشکوه یاد می کنند.

۳- استادیوم هوانگژو در هوانگژو چین 

3

این استادیوم مجموعه ای از ۵۶ ساختار گلبرگی شکل درهم پیچیده است. طراحی های کامپیوتری انجام گرفته برای این مکان سبب شد تا در ساخت آن دو سوم کمتر از استیل استفاده شود. این استادیوم به عنوان یک مجموعه گسترده، زمین های بازی، سایر مراکزتفریحی و یک پارک موج دار را نیز در خود دارد. این استادیوم احتمالا در سال آینده، افتتاح خواهد شد.

۴- «وی تی بی اَرِنا پارک» در مسکو 

moscow

چرا وقتی امکان داشتن دو استادیوم سرپوشیده وجود دارد تنها یکی از آن را داشت؟ این پروژه که در پارک «پترووسکی» در قلب شهر مسکو واقع شده، توسط کمپانی MANICA طراحی شده که متشکل از فضای داخلی می شود و با توسعه استادیوم فوتبال «داینامو مسکو» شکل گرفته.

هر دوی این مکان ها با تنوع رنگ، سقف های طرح دار و با نوعی رزین مصنوعی به نام پلی کربونات مزین شده اند. طراحی تخم مرغی شکل این بنا سبب شده که مکان مناسبی برای برگزاری کنسرت ها نیز به شمار آید.

۵- استادیوم های جان جهانی ۲۰۲۲ قطر 

5

قطر بر آن است که یکی از شگفت آورترین استادیوم های جهان را برای بازی های جام جهانی سال ۲۰۲۲ طراحی کند. این مجموعه استادیوم «البیت» را نیز در برمی گیرد و با سقف تاریکی که بر روی آن قرار دارد، چادرهای بادیه نشینان و طراحی های استادیوم «الوکرا» معمار پرآوازه «زاها حدید» را تداعی می کند. تداخل استیل های به کارگفته در این بنا، دکل های کشتی های عربی را نیز به یاد می آورد.

در بخش دوم این نوشته به بررسی ۵ استادیوم بعدی به همراه توضیحات و تصاویر آنها خواهیم پرداخت.

 

منبع: wired
بدون نظر

ورود