گشتی پاییزی در بازار گل شهید محلاتی

با بازار گل پایتخت ایران بیشتر آشنا شوید

گشتی پاییزی در بازار گل شهید محلاتی

روزیاتو در سلسله گفتارهای تهرانگردی پاییزی که پیش تر شما را به دیدن: زیبا ترین باغ تهران، باغ گیاه شناسی پایتخت و همچنین دیدار پارک های کلانشهر و دریاچه خلیج فارس برده بود، امروز نیز به یکی از مقصدهای جذاب پایتخت ۲۳۰ ساله ایران می برد.

جایی که بوی طبیعت می دهد و عاشقان طبیعت گردی را با پوشش های گل و گیاه متنوع سرزمین ایران آشنا می کند. بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران که در شرق پایتخت قرار دارد، مدتیست که یکی از بازارهای اصلی خرید و فروش تک و عمده محصولات گل و گیاه بوده و روزانه مشتریان بسیاری برای خرید به این منطقه رجوع می کنند.

گر چه سعدی شیرین سخن گفته بود :

به چه کار آیدت ز گل طبقی                  از گلستان من ببر ورقی

گل همین چند روز و شش باشد            زین گلستان همیشه خوش باشد

اما به هر حال، برای دنیای انرژی مثبت ها و عاشقان شاد زیستن و جذب سیگنال های کیهانی مثبت، گل و گیاه و زندگی با آن، مظهر آرامش و زیبایی و حس های رمانتیک بوده که در روزگار شلوغ دودآلود و پر استرس امروزی، اکسیری نایاب است. پس با گل آشتی کنیم و فرصت گل گردی را که در باغ ونک و باغ موزه هنر ایرانی تجریش و جاهای دیگر پایتخت مشاهده می کنیم، در نمایشگاه دائمی گل و گیاه شرق تهران از دست ندهیم.

با ما در گزارش جذاب و رنگارنگ امروز همراه باشید.

بازار گل: مقصد گل گردی رمانتیک ها

برای خرید عمده و حرفه ای گل و گیاه، چه برای هدیه و چه برای مصارف شخصی و آپارتمانی و باغی، بازار گل و گیاه شهید محلاتی، یکی از انتخاب های خوب است. گل، وسیله ای برای شاد شدن و شاد کردن است. انرژی که از طریق گل به افراد منتقل می شود، قابل قیاس با مصنوعات نیست.

g3
هزاران جعبه گل رنگارنگ برای باغچه آرایی در باغ و آپارتمان در غرفه ها عرضه می شود

بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران، گر چه جشنواره ای جذاب از نمایشگاه دائمی گل و گیاه است، اما بررسی میدانی ما نشان می دهد که طراحی مکان عرضه این محصولات، می تواند زیباتر و حرفه ای تر از آن چیزی که در حال حاضر مشاهده می کنیم، ارائه شود تا به قول برخی از رسانه ها، برداشت حلبی آباد را به ذهن مراجعه کننده، تداعی نکند.

در این بازار، قریب به ۵۰۰ غرفه و چند هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درآمد زایی دارند و یکی از بازارهای بزرگ عرضه گل و گیاه در تهران است و گل های باغچه ای بیش از گل های آپارتمانی در آن مشتری دارد. گفتنی است دیگر بازار مشابه بازار گل امام رضا است که در جاده خاوران قرار دارد.

در این بازار، امکان خرید گل های چینی، تایلندی و هلندی نیز برای گل باز ها وجود دارد.

بازاری که گویا از نظر ایمنی نیز وضعیت خوبی نداشته و دنیای مدیریت HSE در آن، تعریف مشخصی مانند بسیاری از بازارهای کشور ندارد و خسارت ۲ میلیارد تومانی آتش سوزی چند وقت پیش، خود بخش هایی از آسیب پذیری این بازار بزرگ گل و گیاه پایتخت را عیان نمود.

عدم مدیریت صحیح بازار سبب شده که حتی شرکت های بیمه گر، حاضر به بیمه مسئولیت این محل کسب و کار نشوند.

به هر حال، برای گردشگری پاییزی به خصوص در آخر هفته ها، گشتی در بازار گل و گیاه شرق تهران، هم فال است و هم تماشا و شما را با دنیای گل و گیاه در کلانشهر دود آلود آذر ماهی آشنا می کند.

پیش از ادامه بحث توجه شما را به گشتی ۳ دقیقه ای در بازار گل و گیاه شهید محلاتی در قالب این ویدئو  جلب می کنیم.

گشتی در بازار گل شهید محلاتی

بازار گل شهید محلاتی برای شمار زیادی از هموطنان تهرانی، منطقه شناخته شده ای در تهران نیست. شاید مانند بازار میوه و تره بار مرکزی تهران که اخیراً، پیدا شدن کارگاه تولید مشروبات الکی در آن، بازتاب های زیادی پیدا کرد، مقصد گردش و تجارت عمومی نباشد.

اما به هر حال، بازارهای معروف تهران همچون بازار قدیمی این شهر، به واسطه نوع محصولاتی که ارائه می دهند، با طیف های بیشتری از مردم مواجه شده و به همین خاطر، بازار تره بار مرکزی و بازار گل مرکزی تهران، بیش از آنکه پاتوق خانواده ها و گردش پاساژ گردهای تهرانی باشد، مقصد فعالان کسب و کار عمده به شمار می رود.

g29
جشنواره رنگ در بازار گل و گیاه تهران

در بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران که در اطراف اتوبان بسیج واقع شده است، می توان صدها نوع گل و گیاه در اندازه و رنگ های مختلف را مشاهده و به صورت تکی و عمده خریداری کرد. همچنین برای عاشقان گل های تزئینی، پاسیو گردانی و همچنین باغچه آرایی و باغبانی و علاقمندان به گل های فصلی، این بازار، پیشنهادهای وسوسه کننده جذابی دارد که خیلی هیجانی بوده و معمولاً کسی را دست خالی از آن خارج نمی کند.

حتی اگر شما از نظر گل و گیاه در آپارتمان و محل زندگی خود اشباع باشید، در غرفه های عرضه کننده محصولات باغبانی این بازار، می توانید به خرید خاک های تزئینی، کودهای جامد و مایع، کودهای خاص مخصوص گل و گیاه های خاص و هم چنین لوازم تزئینی برای گلدان اقدام کنید که به طور کل، به واسطه تنوع محصولات و رنگ بندی آن، گردش جذابی برای چند ساعت خواهد بود.

g2
حمل گل به نقاط دیگر تهران با پراید کابین دار

مخصوصاً برای کسانی که در گل آرایی و بسته بندی و پاسیو گردانی، حوصله و وقت زیادی صرف می کنند و خوش سلیقه هستند، این بازار، در غرفه های ضلع جنوبی خود، هدایای خوبی برای این دسته از مخاطبان گل و گیاه دارد که نمیتوان به راحتی از آن چشم بست.

در برخی مغازه‌ها سبد‌ها به گونه‌ای چیده شده‌اند که شما ناخواسته به سمت آنها نزدیک و محو نگاه کردن شان می‌شوید. از رنگ‌های قهوه‌ای و نارنجی و کرم در سبد‌ها که بگذریم، روبان‌های رنگارنگ نیز نگاه‌ها را می‌دزدند و جلب خود می‌کنند. فرفورژه‌ها هم که اندازه‌های مختلفی دارند، از بزرگ و کوچک، دیدنی‌اند. زرورق‌ها و کاغذهای رنگی نیز جذابیت این بازار را دوچندان کرده‌اند.

g22
پخش عمده انواع لوازم طراحی پاسیو، جعبه های گل و لوازم گل فروشی و زینتی در بازار گل تهران

هر کس بنا به نیازی که دارد، به بخشی سر می‌زند تا بتواند خریدش را انجام دهد. یکی گلدان بزرگی از گل طبیعی را بغل کرده و می‌برد و دیگری یک دسته گل مصنوعی سلفون پیچ به دست دارد و آن دیگری گلدان کوچکی از گل آپارتمانی و …، می‌گویند در این بازار هر روز از ۴:۳۰ صبح  تا ۱۱ ظهر خرید و فروش رونق دارد.

بعد درها بسته می‌شوند. البته در روزهای تعطیل هم به این شیوه عمل می‌شود، اما با  اختصاص زمانی بیشتر برای مشتری‌ها. پس اگر قصد خرید دارید خودتان را تا ساعت ۹ صبح به این بازار برسانید چون گل‌های تازه را ممکن است دیگر نبینید.

g21
گل های رنگارنگ تازه که با قیمتی بسیار کمتر از مرکز شهر به فروش می رسد

بازار گل شهید محلاتی، منطقه چندان وسیعی نیست، اما غرفه بندی های متنوع گل و گیاه آن که هم در محیط سرپوشیده و هم سر باز انجام می شود، فرصتی را برایتان فراهم می کند که بتوانید به راحتی در داخل کوچه های طراحی شده بازار گذر کرده و با مغازه ها و پوشش های گل و گیاهی مختلف آشنا شوید.

گر چه بازار تخصصی گل و گیاه، افراد خاص خود را برای انتخاب محصولات بر اساس تنوع خاک و زیباشناسی گل آرایی آپارتمانی طلب می کند، اما برخی از غرفه داران، آماده پاسخ گویی به سوالات عمومی و تخصصی باغبانی نیز هستند.

فراموش نکنید که انجام امور بسته بندی و گل آرایی در این بازار ممنوع است و از این بازار نمیتوانید انتظارات مربوط به گل فروشی های داخل شهر را داشته باشید.

چگونه به بازار گل و گیاه شهید محلاتی برویم؟

برای رفتن به بازار گل و گیاه شهید محلاتی، اگر قصد خرید دارید، حتی المقدور از خودروی شخصی استفاده کنید. اگر می خواهید درختچه هایی مانند کاج را خریداری کنید که حتما باید صندوق عقب را نیز خالی نمایید.

یکی از ابزارهای راحت برای سفر به بازار گل شهید محلاتی، استفاده از مترو است. از هر جای تهران که هستید، خود را به خط زرد رنگ مترو و ایستگاه نبرد برسانید که یک ایستگاه بعد از ایستگاه مترو شیخ الرئیس است.

از ایستگاه نبرد که بیرون آمدید، می توانید با خطی هایی که در مسیر قرار دارند، به بازار گل بروید. این خطی ها برای این مسافت که ۱۰ دقیقه بطول می انجامد، نفری ۲ هزار تومان دریافت می کنند.

g30
تصویر نقشه بازار گل شهید محلاتی نزدیک اتوبان بسیج و اتوبان محلاتی

یکبار دیگر یادآور می شویم اگر به این بازار می روید، حتماً قبل ۹ صبح باشد تا گل های تازه تری را شکار کنید.

گشتی تصویری در بازار گل و گیاه شهید محلاتی

g1
ورودی بازار گل شهید محلاتی که غرفه های مملو از گل و گیاه دارد
g10
بازار گل و گیاه شهید محلاتی به صورت یک باغ طراحی و ساخته شده است
g11
دسته های گل رنگارنگ و زیبایی که در بازار گل، منظره زیبایی را به وجود می آورند
g12
تصویر غرفه تولید گل و گیاه داوودی در بازار شهید محلاتی تهران
g4
فروش کاج و درختچه های کوتاه در غرفه های فروش درختان در بازار گل و گیاه تهران
g5
گلدان های متنوع برای ایجاد پوشش گیاهی جذاب و زیبا در خانه و زندگی هموطنان تهرانی
g6
جعبه های فروش کاکتوس های تزئینی در بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران
g7
غرفه فروش کودهای مایع و جامد برای تقویت رشد گیاهان – بازار گل و گیاه محلاتی
g8
تصویر گیاهان متنوع در قالب گلدان های کوچک در بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران
g9
تصویر گلدان های کوچک گیاهان رنگارنگ در بازار گل شهید محلاتی
g13
تصویر جعبه های گل که در بازار شهید محلاتی، طرفداران زیادی دارند
g14
تصویر غرفه فروش گل های آپارتمانی، باغچه ای، زینتی و گل های فصلی
g15
تصویر غرفه فروش انواع کود و لوازم تزینی رنگارنگ گلدان و باغچه های خانگی
g16
تصویر گلدان های کاکتوس کوچک زیبا که برای آپارتمان و گل کاری حیاط خانه استفاده می شوند
g17
تصویر غرفه فروش انواع کود و لوازم تمیز کاری گل و گیاه
g18
تصویر غرفه فروش انواع بذر و کود و کمپوست و لوازم تزئینی باغچه های آپارتمانی
g19
تصویر غرفه عرضه خاک مخصوص کاکتوس و کودهای جامد و مایع و صدف و لوازم باغبانی
g20
تصویر غرفه فروش خاک های رنگی گلدان و باغچه های آپارتمانی
g23
تصویر محوطه بیرونی بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران
g24
بخشی از بازار گل و گیاه، محل عرضه لوازم پلاستیکی و کاغذی و تزئینی در امر باغبانی و گل آرایی است

g25

g26
انواع و اقسام صدف ها برای تزئین پاسیو
g27
غرفه عرضه محصولات گل آرایی و باغچه آرایی در بازار گل و گیاه شهید محلاتی

اگر به بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران مراجعه کردید، مطالبی که در عکس زیر آمده است را در نظر داشته باشید.

g28

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • یگ آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    آفرین
    فوق العاده بود 🙂 حض کردم

  • میثم آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    من اینجا رفتم
    خوشگله 🙂

  • راحله آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    خیلی خوشگله
    به به
    عالیه

  • فرهاد آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    یه جای رویایی برای گل بازی 🙂
    جان

  • رویا آذر ۱۱, ۱۳۹۵

    کود مایع چطوریه؟
    چه قدر جای زیباییه

  • نیما آذر ۱۳, ۱۳۹۵

    خیلی ممنون بابت معرفی حتما یه سری به اینجا میزنم واسه کاکتوسا
    یه پیشنهاد داشتم ( سوالی پیشنهاد وار! )
    امکانش هست مپ رو به صورت پویا و زنده روی مطلب کار کنید ؟ مثلا من با اکانت گوگل اگه بیام بتونم محل رو روی امانتم ذخیره کنم وبعد بهش دسترسی داشته باشم
    الان عکس هست اما پویا نیست