به چه دلایلی بر روی پوست صورت تان آکنه ظاهر می شود؟

راه های برطرف کردن آکنه عبارتند از ...

به چه دلایلی بر روی پوست صورت تان آکنه ظاهر می شود؟

یکی از معضلاتی که خصوصا در میان خانم ها حساسیت های بیشتری را به وجود می آورد، مشاهده بی دلیل آکنه های پوستی روی صورت است. این اتفاق گاهی در میان افرادی که بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را نیز استفاده می کنند دیده می شود.

پس اگر این احتمال وجود دارد که با مصرف بهترین و گاه گران ترین محصولات آرایشی باز هم روی پوست صورت مان آکنه به وجود آید، از کجا باید به دلایل آن پی ببریم و در برطرف کردن آنها بکوشیم؟ با این کار هزینه های اضافی را که در خرید محصولات بهداشتی و کرم ها صرف می کنیم را کاهش خواهیم داد.

در ادامه این نوشته به برخی از شایع ترین دلایل بروز آکنه اشاره شده و در توضیحاتی که در ادامه هر مورد آمده، به راهکارهای ساده اما مفیدی برای برطرف کردن آنها نیز پرداخته شده است. با هم این موارد را مرور می کنیم:

در معرض یائسه شدن قرار دارید

0

یکی از اصلی ترین دلایل ظهور آکنه بر روی پوست، وضعیت هورمون هاست. پروفسور «مارینا پردو» متخصص پوست کلینیک «مایو» در نیویورک در این باره می گوید: “در هنگام یائسگی میزان هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می کند. کاهش تولید این هورمون ها می تواند از عوامل به وجود آمدن التهابات پوستی باشد.”

انجمن بررسی عوامل مداخله گر در یائستگی در کشور آمریکا نقش مصرف قرص های ضدبارداری که گاهی در این دوران تجویر می شود را در ایجاد آکنه های پوستی بی تاثیر نمی داند. البته در میان گروهی از زنان نیز مصرف این قرص ها وضعیت بهتری را در پوست صورت شان به وجود می آورد. اما اگر با مصرف این قرص ها بیش از اندازه نرمال روی پوست تان آکنه به وجود آمد برای تعویض نوع آن به پزشک تان مراجعه کنید.

محصول جدید پوستی کارآیی لازم را برای تان ندارد

1

ممکن است به تازگی برای پوست تان کرم یا محصولی بهداشتی ترمیمی خریداری کرده باشید که از آن انتظار می رود که نتیجه سریعی برای تان داشته باشد. دکتر پردو بر این باور است که زمانی که محصول جدید پوستی را امتحان می کنید، فاصله ای بین یک تا سه ماه طول خواهد کشید که اثر خود را روی پوست تان بگذارد. برخی افراد بعد از آنکه پس از یک هفته نتیجه ای نمی گیرند از آن محصول قطع امید می کنند.

البته این را هم همواره باید در نظر داشت که حتی اگر از بهترین محصولات استفاده شود اما رژیم غذایی، میزان خواب شبانه روزی و استرس تحت کنترل نباشد آنگاه می تواند اثر آن محصول به طور کامل از بین ببرد.

آرایش غلیط می کنید

2

زمانی که بیش از اندازه آرایش می کنید پوست، منافذ و غدد چربی آن نمی توانند به خوبی تنفس کنند. با این کار به باکتری ها اجازه دخالت بیشتری می دهید و گاهی آنقدر این کار را انجام می دهید که مجبور می شوید برای پوشاندن آن نقاط قرمز رنگ و متورم حتی بیشتر از گذشته هم آرایش کنید.

یک متخصص مجرب پوست می تواند در برطرف کردن این عادت آسیب رسان به شما کمک خوبی باشد. وی با تجویز برخی از داروهای خوراکی این معضل را حل کند. گاهی هم این امکان وجود دارد که از روش های هایی چون «میکرودرم ابریژن» و یا لیزر سطحی پوست در برطرف کردن آکنه های پوستی استفاده کند. با این کار دیگر لازم نیست که با کرم پودر و یا کانسیلر فراوان سطح پوست خود را بپوشانید.

امکان دارد مشکل مربوط به موهای تان باشد

90

اگر معمولا از کرم ها یا نرم کننده هایی با ترکیبات تشکیل دهنده سنگینی استفاده می کنید، این امکان وجود دارد که بخشی از آن روی صورت تان بریزد. دکتر پردو در این باره می گوید: “بسیاری از آکنه های صورت می توانند براثر استفاده از نرم کننده ها یا شامپوهایی با ترکیبات نامناسب برای پوست تان باشند. به عنوان مثال امکان دارد که بیش از اندازه چرب باشند.”

وی بیماران خود را به استفاده از شامپوها و نرم کننده هایی با ترکیبات ملایم تر و یا شستن کمتر موها تشویق می کند. علاوه بر این از بیمارنش می خواهد که از آرایشگر خود بخواهند در زمان شستن سرشان در سرشویه های آرایشگاه ها از تماس موها به پوست صورت تا آنجا که امکان دارد پرهیز کنند.

شاید هم مقصر بلوتوث های گوشی تان باشد

3

اگر برای تماس های تلفنی خود از هِدسِت استفاده می کنید نیز این امکان وجود دارد که متوجه آکنه هایی قرمز رنگ در اطراف گونه های تان شوید. علت اصلی این امر می تواند حساسیت های پوستی به فلز، خصوصا نیکل باشد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که در اطراف شکم خود و درست در ناحیه قرار گرفتن کمربندتان نیز احساس خارش کنید یا در آن مناطق قرمزی هایی مشاهده کنید. دکتر پردو در این باره می گوید، عجیب تر از همه آن است که در مواقعی در طلا نیز مقداری نیکل وجود دارد و برخی افراد حتی در اطراف حلقه خود نیز شاهد قرمزی هایی هستند که می توان با تغییر آن، این معضل را برطرف کرد.

ممکن است روش مسواک زدن یا نوع خمیر دندانی که به کار می برید حساسیت زا باشند

4

همچنین این امکان نیز وجود دارد که به مواد تشکیل دهنده خمیردندانی که از آن استفاده می کنید نیز حساسیت داشته باشید. در مواقعی به وجود آمدن قرمزی هایی در اطراف دهان می تواند نشانه ای از این جریان باشد. دکتر پردو می گوید در چنین مواقعی بهترین راهکار این است که خمیردندانی را که استفاده می کنید عوض کنید.

راهکار دیگری که او پیشنهاد می کند این است که پیش از مسواک زدن، اطراف لب های تان را با وازلین چرب کنید. با این کار برای مواد حساسیت زا سدی به وجود آورده اید. زمانی هم که مسواک زدن تان تمام شد، آن وازلین را بشویید.

غذا و مکمل های غذایی هم بی تاثیر نیستند

5

زمانی که کربوهیدرات مصرف می کنید، در هنگام هضم شدن این کربوهیدرات ها به قند تبدیل می شوند و در بدن ایجاد تورم می کنند. به دنبال آن هورمونی به نام کورتیزول آزاد می شود. نوع تغذیه می تواند در تعادل هورمون ها تاثیرگزار گذاشته و به گفته پروفسور پردو سبب ظهور آکنه بر روی پوست شود.

اگر به تازگی بر روی پوست تان آکنه هایی ظاهر شده تلاش کنید اگر ارتباطی میان نوع تغذیه و ایجاد آنها وجود دارد به آن پی ببرید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود