با جیرفت، کالیفرنیای ایران آشنا شوید

سفری به جیرفت؛ سرزمین رویایی هزار گوهر ایران

با جیرفت، کالیفرنیای ایران آشنا شوید

سرویس گردشگری روزیاتو همچون روال ۹ ماه گذشته، امروز نیز قصد دارد تا مخاطبان گرامی خود را با یکی از مقصدهای گردشگری این کهن دیار ده هزار ساله آشنا کند. جایی که امروز به معرفی آن خواهیم پرداخت، یکی از استثنایی ترین مناطق کشور بوده که از ابعاد تاریخی، باستانی، فرهنگی، کشاورزی و ظرفیت های طبیعی، نه تنها در ایران، بلکه در دنیا نیز کم نظیر است.

امروز از کرمان سخن می گوییم، سرزمین شگفتی ها، دیاری به قدمت تاریخ و سرزمینی به قدمت فرهنگ و تمدن بشری. جایی که سرزمین زر خیز ایران است و نامش از کریم و کریمان حکایت می کند. کرمان اخیراً با ثبت جهانی کویر لوت به عنوان نخستین پرونده میراث طبیعی ایران، ۵ تایی شد و عنوان پر افتخار پر اثر ترین استان ایران در یونسکو را از آن خود کرد.

جیرفت، شهر یکصد و بیست هزار نفری دبار کریمان (استان کرمان)، جایی کمتر شناخته شده برای ایرانی ها و حتی دیگر گردشگران خارجی که به کشور سفر می کنند به شمار می رود. خیلی ها، محصولات این خطه را در طول سال مصرف می کنند، اما شاید خبر از راز و رمز این سرزمین رویایی نداشته باشند.

با ما در گزارش جیرفتی امروز، همراه باشید.

داستان کرمان: داستان کریمان

جیرفت، کالیفرنیای ایران، در استان تاریخی، حاصل خیز و زیبای کرمان است که از آن به دیار کریمان یاد می کنند. برای شناخت جیرفت، باید کرمان را تا حدودی بشناسیم.

1
(ارگ بم، افتخار ایران و دیار کریمان که یکی از مقصد های گردشگری ایران است)

استان پهناور ایران، گنجینه ای فوق العاده از ظرفیت های گردشگری است. از باغ های سرسبز با درختان سر به فلک کشیده تا باغی که میوه درختانش از سنگ بوده است، حکایت داستان هایی کهن از اقلیم کریمان است.

کرمان را در دنیا با ارگ بم می شناسند. بزرگ ترین بنای خشتی جهان که در سرزمین کریمان بنا نهاده شد و گر چه زلزله آن را تخریب کرد،‌ اما همچنان روند بازسازی آن در دستور کار است و امیدواریم برای نوروز گردهای ۹۶، همان ارگ دوست داشتنی سال های قبل باشد.

بنای خشتی با قدمت بیش از ۳ هزار سال، نماد کرمان و برند مطلوبی برای معرفی بخشی از تاریخ این سرزمین و گوهر تابناک تاریخ تمدن پارسیان است. مساله ای که باید درباره ارگ بم و کرمان بدانید آن است که این ارگ، به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده و به همین خاطر، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اگر به کرمان رفتید، نباید باغ شازده کرمان را از دست بدهید. باغی که نمادی از باغ های بزرگ ایران زمین بوده و آوازه خاص و عام است. برای رفتن به این باغ، می بایست حدود ۴۰ کیلومتر از  مرکز کرمان دور شوید و جنوب شرقی مرکز این استان، در شش کیلومتری ماهان، این باغ را مشاهده خواهید کرد که نگین کویر است.

2
(تصویری رویایی از باغ شازده کرمان، نگینی در کویر)

برخی ها گمان می کنند که در ایران، فقط گنبد سلطانیه، شهرت جهانی دارد. در حالی که در کرمان گنبد ۸ ضلعی زیبا  و تاریخی قرار دارد که به گنبد جبلیه یا گند گبر نیز مشهور است. کرمانی ها هم اعتقاد دارند که در ساخت آن، علاوه بر سنگ و ساروج، از شیر شتر نیز استفاده شده است. برخی ها قدمتش را به دوره ساسانی نسبت می دهند.

3
(تصویری از گنبد چند هزار ساله جبلیه کرمان)

امیداریم در آینده، شاهد ثبت جهانی این اثر در میراث یونسکو باشیم.

یکی دیگر از آثار تاریخی دیار کریمان را باید باغ سنگی دانست که از آن به عنوان فریادهای خاموش درویش خان نام می برند. باغ سنگی در دهستان بلورد روستای میاندوآب واقع شده که در سی و هشت کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و گفته اند که توسط مردی ناشنوا بنا شد. درختانی دارد که میوه های آن، سنگی است.

داستان باغ، داستان جالبیست. گفته اند که مالک باغ، در سال ۱۳۴۰، در اعتراض به از دست دادن بخش اعظمی از زمین ها و خشک شدن باغ هایش بعد از اجرای طرح اصلاحات ارضی، اقدام به آوایزان کردن سنگ هایی از شاخه های درختان خشکیده باغش کرد.

به هر حال، درویش خان در سال ۸۶ از دنیا رفت و بخشی از داستان این باغ جالب که برای پرویز کیمیاوی در سال ۱۳۵۵، جایزه نقره ای جشنواره فیلم برلین را به ارمغان آورد، در هاله ای از ابهام ماند.

4
(باغ سنگی، جایی که لوکیشن فیلمبرداری پرویز کیمیاوی شد)

واقعا باید دیار کرمان را دیار شگفت انگیز دانست. پیش از سفر به کالیفرنیای ایران، در این دیار باید خیلی جا ها را دید و لذت برد. یکی از این جذابیت های بکر را باید یخچال های گلی کرمان دانست که متعلق به دوران صفوی است که یخدان مویدی از معروف ترین آن ها به شمار می رود.

ارتفاع این یخدان، بیش از ۱۲ متر بوده و از جمله اثار ثبت شده ملی کرمان است. یخدان، در گذشته که یخچال وجود نداشته، برای نگهداری یخ در تابستان مورد استفاده قرار می گرفت. باید توجه کنید که قنات ها، مهم ترین عنصر به وجود آورنده یخچال ها در کشورمان بوده اند که آب این یخدان نیز از قنات تامین می شد.

اقامت در دیار کریمان

اگر به استان کریمان رفتید و قصد جیرفت کردید، مراکز اقامتی گسترده بر اساس سلایق مختلف و استطاعت مالی گوناگون در دسترس است. یکی از جاهایی که گردشگران حرفه ای که عزم کرمان می کنند، به آنجا سفر دارند، کمپ کویری شهداد است.

این کمپ در کیلومتر هجده جاده شهداد به نهبندان و در روستای زیبای شفیع آباد قرار دارد. این کمپ، تنها کمپ کویری دشت لوت است که فاصله کمی با شهر افسانه ای کلوت ها دارد. ۴۰ نفر ظرفیت برای پذیرایی رایگان از گردشگران لوت دارد و از آلاچیق هایی برخوردار است که با سطح سیمانی و دیواره ها و سقف چوبی، فضای خوبی را برای اقامت در کویر برای کویر نوردان و عاشقان سرزمین کریمان فراهم می کند.

5

باید توجه کنید که کمپ شهداد، مکانی لوکس نیست و آن را با هتل های ۵ ستاره کرمان اشتباه نگیرید. فضایی برای عاشقان آسمان رویایی کویر در شب است و البته به امکاناتی مانند برق و سرویس بهداشتی مجهز است. همکاری اداره گردشگری استان کرمان و نیروی انتظامی، سبب شده تا امنیت خوبی در آن برقرار باشد.

شب های کویر را در شهداد اگر تجربه کنید، شاید هر چند ماه یکبار، شهداد شما را مسحور خود کرده و عزم سفر مجدد به این دیار را در ذهن داشته باشید. چون این گفتار درباره جیرفت است، بیشتر در این حوزه صحبت نمی کنیم و کرمان شناسی حرفه ای را به گفتارهای دیگر می سپاریم.

حال با اطلاعات کلی که درباره کرمان کسب کردیم، بد نیست که برویم به سمت جیرفت و با بخشی از رازهای این اقلیم، آشنا شویم.

کالیفرنیای ایران کجاست؟

 جیرفت، یکی از اقلیم های پر افتخار و پر پتانسیل سرزمین چهار فصل ایران است. در دیار کریمان و اقلیم زرخیر ایران یعنی استان کرمان، شهری به نام جیرفت وجود دارد که در گذشته های دور، به نام جرودس، کامادای، دقیانوس و قمادین از آن یاد شده است. منطقه ای ده ها هزار هکتاری که هکتار به هکتارش، همچون سرزمین ژاپنی ها، قیمت فراوانی برای آن در نظر می گیرند.

جایی که به قول رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان، زمین های حاصل خیرش را هکتاری ۱۱ میلیون تومان اجاره می دهند. ۲۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت این استان حاصل خیز سبب شده تا این استان، به عنوان ۵ استان تولید کننده ۱۰ محصول برتر کشاورزی ایران معرفی شود.

j4
(وقتی خرما و پیاز در جیرفت کرمان، مازاد عرضه دارد)

جایی که در تولید و صادرات محصولات گلخانه ای، خرما، هندوانه و سیب زمینی، مقام اول را داشته و  سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی وارد اقتصاد ایران می کند و خیارهای خاردارش، مشتاقان بسیاری در روسیه دارد. جیرفت، قطب اول تولید هندوانه در ایران نیز به شمار می رود.

j3
(تصویر انار شیطان، گونه گیاهی نادر جهان در جیرفت استان کرمان)

در جیرفت، به واسطه حاصل خیزی و پتانسیل اقتصادی فراوان، زمین، قیمت بالایی دارد و میانگین بارش بیش از ۱۸۰ میلی متری در سال سبب می شود تا همواره مرکبات و خرما و دیگر اقلام کشاورزی این خطه، مخاطبان بسیاری در داخل و آنسوی مرزها داشته باشد.

j5
(جیرف، قطب مرکبات ایران است)

جیرفت را کالیفرنیای ایران و نگین خاورمیانه می گویند. شهری بکر که فقط ۶ ساعت زمستان دارد و در آن، فصل خزان، رنگی ندارد و همه اش بهار است و بهار و چند هفته ای هم تابستان. گفته شده که دو منطقه در دنیا تنها مشابه جیرفت ایران هستند: یکی بخش های هندوستان و دیگری استان کالیفرنیای آمریکا.

جایی که زمستان، فقط سه شب است و آن هم شبی دو ساعت (یعنی ۶ ساعت). هوای بهاری با حداکثر دمای ۳۵ درجه، سبب شده تا اطلاق عنوان کالیفرنیا به این منطقه، خیلی بی دلیل نباشد. کالیفرنیا را بهشت ایالات متحده عنوان می کنند که گویا قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ میلادی از این کشور جدا شود!

j6
(طبیعت زیبای همیشه بهاری و تابستانی جیرفت استان کرمان)

در کالیفرنیای ایران، ۲۰۰ نوع محصول زراعی، دامی، باغی و شیلاتی در پهنه ۲۶۰ هزار هکتاری تولید می شود که در مزارع دیگر، برای کاشت و برداشت این تعداد محصول، بیش از ۴ میلیون هکتار زمین زیر کشت نیاز خواهید داشت. این راز جیرفت و ثروتی است که در جنوب دیار کریمان در اختیار ملت ایران قرار دارد.

جیرفت یعنی چی؟

همان طور که می دانید، اسم بسیاری از شهر های ایران و جهان، برگرفته از فرهنگ و تاریخ همان اقلیم بوده و توجه به ریشه این نام ها، ما را با بخشی از تاریخ آن دیار آشنا می کند. مثلا محله نیاوران تهران، قبلا نی آوران بوده که نشان می دهد، منطقه خوش آب و هوا و گران قیمت نیاوران پایتخت، پیش تر، نی زار بوده  و جالب است بدانید این قضیه برای شهر استکهلم سوئد که جزیره ای بزرگ به شمار می رود، نیز صادق است.

باید سعی کنیم در شناخت بخش های مختلف ایران و جهان، واژه شناسی هم در دستور کار قرار بدهیم تا معنی و دلیل نام گذاری و پیشینه آن را بشناسیم. برای همین، کلمه جیرفت نیز از ریشه ای برخوردار است که ما را در درک وضعیت جغرافیایی آن، کمک می کند. مانند سوباتان و مازیچال خطه شمال.

جیرفت از دو کلمه «جیر» و «افت» تشکیل شده که جیر به معنی پست و پایین و افت نیز به معنی افتاده است. جیرفت همچون سوباتان گیلانی ها، به معنای جلگه پست آبرفتی به شمار می رود. جیرفت در جنوب استان کرمان واقع شده و شاید موقعیت جغرافیایی این خطه، در وجه تسمیه اش بی تاثیر نبوده است.

جیرفت، یکی از تاریخی ترین مکان های ایران است. همچون یزد و شیراز، بخشی از تاریخ این مرز و بوم را می توان در جیرفت دیار کریمان مشاهده کرد. آثار سنگی و کتیبه های آجری به خطوط ناشناخته که در این منطقه به وفور یافت می شود، خبر از قدمت طولانی زندگی و فرهنگ در این خطه می دهد.

k7
(تصویر کاشت پیاز در مزارع جیرفت)

طبق برخی از شواهد، جیرفت، روزگاری، بزرگ ترین مرکز تجاری جهان بوده است و شرایط ممتاز آب و هوایی آن نیز در رونق محصولات کشاورزی و صنعتی و کسب و کار تاجران و خریداران، بی تاثیر نبود. در کتاب کهن دیار که به معرفی آثار ایران باستان در موزه های بزرگ جهان می پردازد (نوشته بهنام محمد پناه)، چنین آمده که روزگاری، جیرفت، بهشت دنیای باستان قلمداد می شد.

جایی که کمی دورتر، زابل را می بینیم که با شهر سوخته اش، بهشت باستان شناسی جهان را از آن خود دارد. بنابراین، در ایام سرد زمستان ۹۵، جیرفت و زابل، میتوانند شما را با بهشت های ایران و جهان آشنا کنند که هم فال است و هم تماشا.

k8
(تصویر کشب سیب زمینی در جیرفت)

بررسی کتیبه های متعلق به هزاران سال پیش نشان می دهد که شهر افسانه ای و گمشده ارت که در روزگار خود بسیار ثروتمند بوده است و در شرق سرزمین ایران واقع شده، به احتمال زیاد، همین جیرفت دیار کریمان است.

جیرفت: مهد کهن ترین تمدن بشری

جیرفت را در کنار زابل و یزد، باید صاحب نام و پر افتخار دانست. جایی که برای عاشقان تاریخ و باستان شناسی، نامی شناخته شده به شمار می رود. یزد، دومین شهر باستانی تاریخ بشریت و زابل، بهشتی که هنوز ۹۰ درصد آثار باستانی اش اکتشاف نشده است، مناطق رویایی ایران از نظر بزرگان باستان شناسی و تاریخ جهان معرفی شده اند.

k9
(تصویر کشت گندم در جیرفت استان کرمان)

در جیرفت، آثار کشف شده در حوزه تمدنی را می توان در ظروف و پلاک های سنگی با نقوش بسیار ظریف از موجودانی چون عقاب، عقرب و پلنگ مشاهده کرد که نظیر آن ها در هیچ یک از محوطه های باستان شناسی کشف نشده است. بسیاری بر این عقیده هستند که به جای بین النهرین عراق، می بایست جیرفت دیار کریمان ایران را مهد کهن ترین تمدن بشری جهان نامید. تاریخی، تاریخی تر از فارس و یزد.

پروفسور هالی بیتمن، عضو گروه باستان شناسی تمدن جیرفت معتقد است که در آمریکا، از کاوش های جیرفت، به عنوان بزرگ ترین طرح باستان شناسی خاورمیانه یاد می شود و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز، اهمیت تمدن این خطه پذیرفته شده است.

k10
(تصویر برداشت سیب زمینی در جیرفت استان کرمان)

برخی از بزرگان باستان شناسی جهان معتقدند که اگر قرار باشد در نیم قرن آینده، اتفاق مهمی در باستان شناسی جهان رخ دهد، یقیناً این اتفاق در منطقه جنوب شرقی ایران و در دیار جیرفت خواهد بود.

طبق اعلام کتاب تاریخ یاقوت حموی، حمله مغول ها در ۸۰۰ سال پیش به ایران، سبب ویران شدن جیرفت شد، جایی که تا پیش از این حمله، به عنوان یکی از شهرهای آباد و ثروتمند جهان اسلام شناخته می شد.

k11
(برداشت زعفران در جیرفت)

در سفرهای مارکوپولو، جهانگرد معروف ونیزی به ایران، وی از جیرفت دیدن کرد و از ویرانی هایش توسط تاتارها گفت و آن را کاماندو و ناحیه مجاور آن را رودبار معرفی نمود.

مقصدهای گردشگری جیرفت باستانی

j2
(بخشی از طبیعت زیبای جیرفت)

مقبره میر حیدر، یادگاری از دوره صفویه در این شهر است که در باغی بسیار زیبا و محصور در درختان تومند متنوع بنا شده و در منطقه اسفندقه قرار دارد. طبق جدیدترین گزارشات گروه های باستان شناسی در منطقه جیرفت، آثاری با قدمت ۹ هزار سال در اسفندقه کشف شد. ابزار سنگی و گونه های سفال، از جمله ابزاری هستند که در سومین فصل باستان شناسی جیرفت کشف شد.

سه سال پیش، نجار، استاندار کرمان پیش بینی کرده بود که نتایج اکتشافات باستان شناسی در جیرفت، بزودی معادلات تاریخی جهان را شگفت زده خواهد کرد و اکنون که نیمه دوم سال ۹۵ را سپری می کنیم، کشف آثاری با قریب به ۱۰ هزار سال، سندی آشکار بر ادعای صحیح آقای استاندار است.

k12
(طبیعت زیبای روستای دلفارد جیرفت)

در سال ۲۰۱۴ میلادی، فرمانداری جیرفت اعلام کرد که سند تاریخی جیرفت باستان بزودی تدوین و برای ثبت جهانی، به یونسکو ارسال خواهد شد.

آثار تمدنی جیرفت را در این ویدئو مشاهده کنید.

رئیس هیات باستان شناسی جیرفت گفته بود که مهمترین دستاوردهای این کاوش ها، شناسایی آثار معماری از جمله معماری مسکونی-کارگاهی و آیینی در این منطقه است که همه با خشت خام بنا شده بود.

موزه باستان شناسی جیرفت، همان طور که اشاره شد، بخشی از تاریخ جیرفت را در خود جای داده است. در سال ۱۳۸۰ بنا شد و در آن آثار گران بهایی نگهداری می شود که می تواند برای عاشقان میراث باستانی ایران، مقصدی ارزشمند باشد.

در این موزه، انواع سفال و منقوش به هزاره سوم قبل از میلاد، انواع اشیا سنگ صابونی و مجسمه هایی از پرندگان و حیوانات را شاهد هستیم.

هلیل رود و داستان دقیانوس

داستان جیرفت، با هلیل رود و دقیانوس،  پیوند عمیقی دارد. در حاشیه غرب هلیل رود، آثاری از تمدن کهن با هزاران قطعه سفال و آجر وجود دارد که به آن دقیانوس گفته می شود. گفته می شود که چنان ساختمان های قدیمی جیرفت از بهجرد تا کنار صندل، به هم متصل بوده که یک راس بزغاله بر پشت بام خانه ها، همه مسیر ۳۰ کیلومتری را طی می کرد.

جیرفت را سرزمین هزار گوهر ایران می نامند. یکی از مناطق دیدنی آن، هلیل رود است که از کوه های بافت، هراز، لاله زار و بهرآسمان سرچشمه می گیرد و سپس از سیراب کردن بخشی از زمینهای دشت جیرفت و رودبار و پیمودن راهی دراز به باتلاق جازموریان می ریزد. گفته اند که یکی از عوامل رونق این کهن دیار پر افتخار تاریخی، رودخانه هلیل رود است که عامل شکل گیری فرهنگ ها و تمدن های کهن بشری در خطه است.

k13
(طبیعت زیبای روستای سارودئیه جیرفت)

دره زیبای دلفادر، از جمله ییلاق های خوش آب و هوای شهرستان جیرف است که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته که پس از عبور از کنار جنگل های انار شیطان،‌ می توان دره را مشاهده کرد. این روستا. از روستاهای هدف گردشگری بوده و برای عاشقان روستاگردی در ماه های پایانی سال، یک مقصد ایده آل به شمار می رود.

طبیعت ناب جیرفت را در این لینک مشاهده کنید.

بد نیست که بدانید در طول ۴۰۰ کیلومتر رودخانه هلیل، تا کنون بیش از ۱۰۰ منطقه باستان شناسی شناسایی شده است و محوطه های تاریخی جیرفت که در طول هزاره های سوم پیش از میلاد، آثار ارزشمندی را در خود جای داده است، بخشی از غنی ترین محوطه های تاریخی جهان به شمار می روند.

یکی از آن ها را باید تپه کنار صندل دانست که در ۳۰ کیلومتری جیرفت قرار دارد و بازدید از آن را پیشنهاد می کنیم. سازه های خشتی آن که به عنوان مرکز مذهبی استفاده می شد، در بالای آنها معبدی  قرار دارد که یکی از عظیم ترین زیگورات های یافته شده در دنیا با بیش از ۴ میلیون خشت است.

در ۴۰ کیلومتری جیرفت، منطقه گردشگری دهبکری قرار دارد که بازدید از آن را به طبیعت گردان جیرفتی توصیه می  کنیم.

6
(بخشی از شهر تاریخی دقیانوس)

از دلفارد گفتیم. هوای دلفارد، به دلیل واقع شدن در دامنه کوه های بلند و در امتداد رودخانه ای که سرچشمه رود شور است، هوای مدیترانه ای دارد. همزیستی شگفت انگیز درختان گرمسیر خرما و مرکبات در کنار درختان سردسیری زردآلو  و گلابی، همه نشان دهنده شکوه راز آلود شهر هزار گوهر در دیار کریمان می دهد.

اگر به جیرفت رفتید، آبشار زیبای دلفارد را فراموش نکنید. گر چه به واسطه خشک سالی های اخیر، خسته به نظر می رسد، اما از جمله جذابیت های طبیعی این خطه بوده و در روزهای گرم تابستان، منظره زیبایش زیر سایه درختان چنار تنومندش، وصف شدنی نیست.

k14
(طبیعت منطقه گردشگری نمونه دلفارد جیرفت کرمان)

قلعه سموران، یکی از بناهای تاریخی جیرفت بود که از سنگ های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده و در فاصله سه کیلومتری شمال غرب روستای رود فرق و در شصت کیلومتری شهر جیرفت بر بلندای کوهی واقع شده است.

در فاصله ۸۰ کیلومتری جیرفت، مناظر زیبای ییلاق بخش ساردوئیه را می توان مشاهده کرد که در جاده راین به جیرفت و بافت واقع شده و چشم اندازهای زیبایی دارد که یادآور جاده اسالم به خلخال و یا نور به چمستان است.

در این ویدئو، طبیعت آبشار ساردوئیه را مشاهده کنید

این جاده برای پاییز گردهای رمانتیک، یک مقصد فوق العاده به نظر می رسد.

در جیرفت، موزه ای وجود دارد که موزه اشیا، باستانی این شهر است که البته سد عظیم جیرفت نیز در صورتی که فرصت مشاهده اش برای گردشگران فراهم شود، دیدنی های خاص خود را دارد.

چگونه به جیرفت برویم؟

j1
(نقشه بم به جیرفت در استان کرمان)

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، بسیارند کسانی که به کرمان رفته و به عشق ارگ تاریخی بم، رهسپار این دیار می شوند. از بم تا جیرفت، قریب به ۱۳۰ کیلومتر فاصله داریم که با یک ساعت و نیم رانندگی می توان به آنجا رسید. اگر صبح زود به ارگ بم رفتید، می توان نهار را در جیرفت میل کرد و از محصولات باغی و دامداری آن بهره برد. البته امکان اقامت خوب هم در بم و هم در جیرفت برای شما در دسترس خواهد بود.

در مسیر بم به حیرفت، روستاهای زیبایی وجود دارد که بازدید از آن را توصیه می کنیم. فاصله کمی بین جیرفت و روستای زیبای دلفارد در شمال غربی آن است که بازدید از این منطقه جذاب را در زمستان ۹۵ توصیه می کنیم. اگر خواستید با هواپیما به جیرفت بروید، می بایست به کرمان رفته و از آنجا، با دو ساعت و نیم رانندگی خود را به مرکز جیرفت برسانید.

j7
(نقشه کرمان به جیرفت)

در جیرفت، اقامت گاه های خوبی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است که می توان برای اقامت چند روزه و گشت و گذاری در کالیفرنیای ایران از آن ها بهره مند شد. با توجه به اقلیم سازگار و فوق العاده جیرفت برای کارهای کشاورزی، شما می توانید به راحتی مراحل کاشت و برداشت انواع و اقسام محصولات کشاورزی و باغی را مشاهده کرده و حتی با همکاری اهالی، آستین بالا زده و نهالی بکارید و تخم در زمین قرار دهید و به طور کلی، جذابیت های جیرفت گردی را بیش تر درک کنید.

قطعا، جیرفت گردی، دست کمی از گشت و گذار در هتل های ۵ ستاره کرمان ندارد.

اقامت در جیرفت

برای اقامت در جیرفت، امکانات زیادی در مقایسه با مرکز کرمان در دسترس نیست اما به هر حال، در دیار کریمان، کسی بدون جا و امکانات نخواهد ماند. هتل ناجی جیرفت، در میدان سپاه پاسداران و روبروی سالن شهید مداحی پور واقع شده که از هر جیرفتی، نشانی آن را سوال کنید، به خوبی شما را راهنمایی خواهد کرد.

7

مجموعه هتل بزرگ ناجی جیرفت، امکانات خیلی خوبی دارد که از رستوران و کافی شاپ تا آلاچیق های سنتی و فروشگاه های مختلف عرضه کننده آثار صنایع دستی کرمان، برای شما امکاناتی را فراهم کرده است.

هتل های ناجی، جام جم و اقامت گاه های اهالی که برای چند شب به گردشگران کرایه داده می شوند را می توان به عنوان بخشی از ظرفیت های اقامتی این شهر در نظر گرفت.

اگر عاشق کمپ زدن و اقامت در پارک هم هستید، این ۹ منطقه را در نظر داشته باشید:

  • پارک تفریحی ولیعصر که در بلوار امام جنب میدان شاهد قرار دارد.
  • پارک لاله که در جنب میدان انقلاب و جنب اداره سپاه واقع شده است.
  • پارک جهان که در خیابان شهید مصطفی خمینی جنوبی قرار دارد.
  • پارک ملی که در خیابان عدالت واقع شده است.
  • پارک استقلال که در خیابان آزادگان جیرفت قرار دارد.
  • پارک رهجرد که در خیابان عمار سه راه رهجرد واقع شده است.
  • پارک کهوروئیه و پارک سرجاز که در انتهای پل هلیل در دسترس است.

اگر در کوچ سرفینگ عضو  هستید، می توانید از ظرفیت های میزبان های مهمان نواز کرمانی که آماده میزبانی رایگان از شما برای یک یا چند شب هستند، استفاده کنید. البته تضمینی وجود ندارد و بیشتر این میزبان های گرامی، آماده میزبانی گردشگران خارجی هستند. اما به هر حال، شانس خود را آزمایش کنید.

به هر حال، کرمانی ها مردمی مهمان نواز و خونگرم هستند و قطعا اگر از اهالی سوال کنید، مراکز اقامتی خوب و کم هزینه را در نقاط مختلف استان، به شما پیشنهاد می کنند.

 توصیه های روزیاتویی

۱- جیرفت، بهشت ایران است. در حفظ این بهشت که میراث نسل امروز و ذخیره نسل آینده است، بیشتر بکوشیم.

۲- اداره گردشگری جیرفت برای جهانی کردن ظرفیت های اقلیمی، باستانی و گردشگری این هزار گوهر دردانه ایران، بیشتر بکوشد.

۳- معرفی جیرفت در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی در دستور کار اداره گردشگری استان کرمان قرار بگیرد.

۴- برای ثبت آثار باستانی و فرهنگی و طبیعی جیرفت در فهرست میراث معنوی یونسکو، کمیته ویژه ای در نظر گرفته شود.

۵- اقلیم ممتاز، زیبا و پر توان جیرفت برای اکثر هموطنان ناشناخته است. مطلوبست رسانه های ملی، توجه بیشتری به ظرفیت های فرهنگی و اقلیمی این هزار گوهر دردانه دیار کریمان معطوف دارند تا جیرفت، مقصد روستاگردی نمونه ایران شود.

۶- سایت های بسیاری درباره جیرفت در وب در دسترس است که متاسفانه به زبان غیر فارسی نیست. کمیته گردشگری مجازی اداره گردشگری کرمان برای توانمند سازی این پرتال های جهت اطلاع رسانی انگلیسی تلاش کند.

۷- اگر به این نقطه زیبای کشور رفتید، درباره ظرفیت های کشاورزی خاص آن، اطلاعات بیشتری بدست آورید.

۸- جیرفت، همچون زابل سیستان و بلوچستان، بخشی از تاریخ ایران و جهان است. اگر در این اقلیم قدم زدید، فراموش نکنید که محل گذر شما، هزاران سال پیش محل گذر پادشاهان و قدمگاه افرادی بوده است که فعلا، از از شکوه تمدن آن ها، اطلاعات کافی نداریم.

۹- طبق یافته های باستان شناسی، نخستین خط جهان در تمدن بین النهرین است، اما لوح های گلی که روی آن ها چند شکل هندسی کشیده شده، نتیجه می دهد که نخستین خط جهان متعلق به تمدن ۵ هزار ساله جیرفت است. دانشجویان تاریخ و باستان شناسی و گردشگری، از این ظرفیت های برای معرفی جیرفت در مقالات و کتب و سخترانی ها و پوسترهای کنفرانسی به خوبی می توانند استفاده کنند.

8

امیدواریم رسانه ملی، برای معرفی جیرفت و کرمان در برنامه های مستند و خبری خود، جایگاه ویژه ای باز کند و این منطقه، برند معتبر و بین المللی  صنعت گردشگری دیار کریمان در آینده ای نزدیک شود و ۲۳۵ هزار نتیجه جست و جو درباره جیرفت، به ده ها برابر در اینترنت افزایش یابد.

زمستان ۹۵، در کالیفرنیای ایران را فراموش نکنید و تصاویر خود را از این منطقه رویایی و تاریخی کشورمان از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • میثم دی ۸, ۱۳۹۵

    اینجا خیلی قشنگه
    چه عنوان جالبی انتخاب کردین 🙂
    cool

  • حميد دی ۸, ۱۳۹۵

    این عالی بود. واقعا حض کردم
    بهشتی نشسته در گوشه ای و ما بی اطلاع از اقلیم زیبای جیرفت
    امارها عالی هستند
    از سایت روزیاتو تشکر میکنم
    به دوستان ارسال کردم
    امیدوارم پول کشاورزان جیرفتی بموقع داده شود

  • سورنا دی ۱۱, ۱۳۹۵

    متن قشنگی بود و لی یه خورده اغراق آمیز نوشته شده بود. احتمالا نویسنده اهل استان کرمان و باز به احتمال قوی اهل جیرفت باید باشه.
    وجود غلط املایی در نوشته ها در یک متن رسمی و حرفه ای هیچ جای دفاعی نداره. به جای واژه “مسحور” به معنای سحر شده ، واژه ” محسور” نوشته شده است!

  • علیرض دی ۱۱, ۱۳۹۵

    سلام با تشکر از نویسنده و مدیریت سایت
    متاسفانع نویسنده حق مطلب را در مورد جیرفت ادا نکرده و بسیار جاهای دیدنی دیگری مانند ابشارها متعد، دشت سربیژن مرتفع دشت دارای سکونت در ایران منطقه مدیترانه ای دلفارد که میوهای گرمسیری مانند مرکبات و نخل در کنار سردسیر مانند کردو انار قیسی و … و اماکن دیگر

  • علی شهریور ۲۶, ۱۳۹۶

    با سلام و تشکر از اطلاعات خوبی دادید فقط جهت اطلاع فرودگاه جیرفت به تهران پرواز مستقیم دارد و بعصی از شرکتهای مسافربری سرویس مستقیم ازتهران به. جیرفت دارند پاینده باشید

  • gorgpir بهمن ۲۳, ۱۳۹۶

    خیلی زیبا هسته خودتون باید بیایین ببینین من خودم بچه دلفارد جیرفت هستم