گشتی در موزه شیاطین سرخ اولدترافورد

از آدامس فرگوسن تا پرچم پرسپولیسی ها در موزه باشگاه منچستر

گشتی در موزه شیاطین سرخ  اولدترافورد

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد انگلستان با بیش از ۱۳۰ سال سابقه، یکی از قدیمی ترین، پر طرفدار ترین و ثروتمند ترین باشگاه های فوتبال جهان به شمار رفته و میلیون ها هوادار ثبت شده در سراسر جهان دارد. منچستری ها در طول نیم قرن اخیر، بیش از ۳۰ جام قهرمانی در انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا بدست آورده اند که بیشترین تعداد آن با سر آلکس فرگوسن بوده است.

افتخاراتی که فرگوسن طی ۲۵ سال مربی گری در منچستر بدست آورد، رکوردی تاریخی در باشگاه و فوتبال جزیره به شمار می رود. شاید تا مدت ها هیچ کس نتواند چنین عناوین متعددی را کسب نماید. گر چه آلکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ میلادی از سرمربی گری شیاطین سرخ کنار رفت و بازنشست شد، اما همچنان وی را به عنوان تماشاگر رقابت های منچستر در بازی های گوناگون مشاهده می کنیم.

فرگوسن در کنار بازیکنان کهکشانی چون کریس رونالدو، دیوید بکهام، توانست ورزشگاه اختصاصی اولدترافورد منچستر را به جهنمی برای حریفان شیاطین سرخ (RED DEVILS) تبدیل کند. او موفق شد صدها پیروزی در ۱۵۰۰ مسابقه ای که هدایت این تیم را بر عهده داشت، به دست بیاورد.

منچستر یونایتد، یکی از جذاب ترین شیوه های کسب و کار را در عرصه مدیریت فوتبالی دنبال کرده و از هر راهی برای توسعه کسب و کار و برند خود استفاده می کند. تجارت پول ساز منچستری ها، از حق پخش رقابت ها و فروش محصولات اینترنتی با برند باشگاه گرفته تا ارائه خدمات آموزشی و اطلاع رسانی مکتوب و دیجیتالی را شامل می شود.

مدل درآمد زایی جذاب و خلاقانه منچستری ها سبب شده است که کتاب ها و مقالات بسیاری درباره اصول مدیریت صنعت ورزش و تبلیغات و بازاریابی آن ها تالیف و منتشر شود. در یکی از گزارش های آینده، به بررسی DNA کسب و کار این باشگاه موفق انگلیسی خواهیم پرداخت.

یکی از ظرفیت های درآمد زای منچستری ها در سال های اخیر را می توان راه اندازی موزه اختصاصی تاریخ باشگاه شیاطین سرخ دانست. مسئولان این باشگاه از طریق اینترنت، بلیط بازدید از این موزه که در استادیوم اولدترافورد قرار دارد را به فروش می رسانند. این موزه، بخشی از اعتبار فوتبال انگلیس و جهان را به تصویر می کشد و از پیشرفته ترین تجهیزات اطلاع رسانی دو بعدی و سه بعدی نیز بهره می برد.

m2

m19
محوطه موزه در ورزشگاه اولدترافورد منچستر.

اولین موضوع جالبی که در این موزه با آن آشنا می شویم، آخرین آدامسی است که الکس فرگوسن سرمربی اسطوره ای شیاطین سرخ در آخرین مسابقه، در اختیار یکی از هواداران این تیم قرار داده است. اردیبهشت ۹۲ بود که این آدامس، در مزایده حراجی «ای بِی» به مبلغ ۱۵۰ هزار پوند به فروش رفت.

m1

اکنون این آدامس در داخل محفظه ای در باشگاه منچستر نگهداری می شود. فروش اینترنتی آن، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا نمود.

از جمله اشیا، جالبی که در این موزه نگهداری می شود، پرچم یادبود مربوط به مسابقه تیم پرسپولیس با این باشگاه است. این بازی سال ۱۳۵۴ در تهران برگزار شد و با نتیجه تساوی یک بر یک خاتمه یافت. علی پروین، سلطان قرمز ها، تنها گل پرسپولیسی ها را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه منچستر یونایتد کرد.

m00
پرچم پرسپولیسی ها در موزه باشگاه منچستر یونایتد.

در تصویر زیر‌ ، اسامی بازیکنان منچستر که در برابر یاران پروین صف آرایی کرده بودند را مشاهده می کنید.

m000

مسابقه دوستانه فوتبال

منچستر یونایتد (۱)

الکس استینی (۱) (پدری روچ، از نیمه دوم)- نیکال (۲)، جیم هولتون (۵) استیو جیمز (۶)، آرتور آلبتیون (۳)، جری دیلی (۱۱)، جیمی گرین هاف (۴) (از دقیقه ۷۲ بیرون رفت و شماره ۷ به جایش آمد)، تونی گرین شاو (۱۱) لایف ناین (۷) (مک- کرزی ۱۲ از دقیقه ۵۱) استیوارت پیرسون (۹) جیمی مک ایلوری (۸)

مدیر تیم: تامی داکرتی

رنگ پیراهن: قرمز

پرسپولیس(۱)

بهرام مودت (۱) ایرج سلیمانی ۱۲ (محمد دادکان ۶ از دقیقه ۷۰)، بیژن ذوالفقار نسب ۶، جواد الله وردی ۵، (یعقوب فاطمی مقدم ۱۶ از دقیقه ۶۴)، رضا وطن خواه ۳ (کاپیتان) علی پروین، ا اصغر ادیبی ۸،  محمدرضا خلعتبری ۱۳، محمد دستجردی ۱۱، (محمدرضا زادمهر ۱۷، از دقیقه ۷۴) صفر ایرانپاک ۹، جهانگیر فتاحی ۱۵ (اسماعیل حاج رحیمی پور ۱۰ از دقیقه ۵۳)

گل ها: استوارت پیرسون (۱۰)، علی پروین از روی نقطه پنالتی (۷۹)

این موزه دارای ورودی است که در شکل زیر مشاهده می کنید.

m3
ورودی موزه منچستر در ورزشگاه اولدترافورد.

در بخش هایی از این موزه و در محفظه های شیشه ای، پیراهن های منچستر در ادوار مختلف در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. همچنین برخی جام های قهرمانی و عناوین باشگاه، قابل مشاهده خواهند بود. قسمت تعاملی (INTERACTIVE) در موزه تعبیه شده تا مراجعه کننده بتواند از طریق سامانه ها، تصاویر باشگاه و بخشی از فیلم های رقابت های منچستر را مشاهده کند.

pele
پله در افتتاحیه موزه باشگاه منچستر.

فناوری هولوگرافیگ (Holographic Technology) و تصاویر سه بعدی، از جمله قابلیت هایی است که در موزه باشگاه ارائه شده اند. این مکان در سال ۱۹۸۶ میلادی تاسیس شد و نخستین موزه فوتبال انگلیس به شمار می رود که توسط پله، اسطوره فوتبال جهان افتتاح شده است.

m4
تصویری از موزه منچستر یونایتدی ها.

به صورت نمادین، پیراهن برخی از بازیکنان این تیم بر روی درب کمد لباس بخش رختکن باشگاه قرار گرفته است.

m5
پیراهن برخی از بازیکنان منچستر در موزه باشگاه.

در تصویر بالا، پیراهن شوان اشتاینگر آلمانی که روزگاری در شیاطین سرخ توپ می زد را مشاهده می کنیم.

m6
برخی طرح های پیراهن منچستر یونایتد در دو دهه اخیر با تبلیغات گوناگون.
m7
ظرفیت های اطلاع رسانی دیجیتالی برای آشنایی با باشگاه در موزه شیاطین سرخ.
m8
کلکسیون لباس های شیاطین سرخ در موزه منچستر.
m9
کلکسیون پیراهن منچستری ها در موزه باشگاه.
m10
تصویر جام های قهرمانی منچستر یونایتد در ۴۰ سال اخیر.
m11
سامانه های اطلاع رسانی دیجیتالی در موزه باشگاه منچستر.
m12
تصویر فضای داخلی موزه منچستر.

m13

m14
بخش معرفی مصور تاریخچه باشگاه منچستر یونایتد در موزه.
m15
بر روی یکی از دیوار های موزه، اسامی کلیه بازیکنان تاریخ این باشگاه درج شده است.
m16
تصویر لحظات غرور آفرین باشگاه منچستر یونایتد در ۶۰ سال اخیر.
m17
تصویر مدال های قهرمانی باشگاه منچستر یونایتد در موزه باشگاه.
m18
بخشی از موزه منچستر.
m20
تصویر جام هایی که منچستر با کریس رونالدو گرفت.
m21
تصویر کافه قرمز در موزه باشگاه منچستر یونایتد.
m22
اینفوگرافیک موفقیت های سر آلکس فرگوسن در منچستر.

تا کنون صدها هزار نفر از موزه باشگاه منچستر یونایتد بازدید کرده اند و از این راه درآمد سرشاری عاید تیم نخست شهر منچستر شده است. فروشگاه و کافی شاپی (RED COFFEE) که درون آن قرار دارد نیز مشتریان بسیاری پیدا کرده است.

باشگاه منچستر، نمونه ممتازی از یک اقتصاد مشارکتی در مدیریت کسب و کار نوین حوزه ورزش به شمار می رود. الگوهای کسب و کار و رفتار سازمانی آن می تواند نمادی برای باشگاه داری نوین در ایران عصر ۱۴۰۰ باشد. سرویس ورزش روزیاتو، به زودی سلسله گفتارهایی درباره مدیریت نوین باشگاه داری در عرصه فوتبال جهان را در اختیار علاقمندان به این حوزه به خصوص فعالان عرصه مدیریت ورزش کشور قرار خواهد داد.

 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • اصغر زاده دی ۱۶, ۱۳۹۵

    جذاب ترین گزارشی که در سایت خوندم
    آفرین
    خیلی عالی بود. عشق من پرسپولیس
    فوق العاده بود عکسها 🙂 دمتون گرم

  • راحله دی ۱۶, ۱۳۹۵

    بی نظیر بود
    پرچم قرمزها در منچسترررررررررررر؟
    OMG

  • پویا دی ۱۶, ۱۳۹۵

    پرچم قرمزززززززززززززززها خیلی با حال بود 🙂

  • سیما دی ۱۶, ۱۳۹۵

    پرچم پرسپولیس با حال بود
    کشف جدید بودددددددددا 🙂

  • ارمغان دی ۱۶, ۱۳۹۵

    برام جالب بود خوندن این متن. چیزایی گفته شد که نشنیده بودم. حتما قرمزها افتخار میکننه که پرچمشون در موزه منچستر هست 🙂

  • شهاب دی ۱۷, ۱۳۹۵

    عشق است منچستر
    آددددددددددددددددددددددددددامسه خیلی با حال بود
    یعنی چیزایی میگین که ادم کف میکنه!!۱ 🙂

  • عماد دی ۱۸, ۱۳۹۵

    پس از استقلالی ها چی؟؟؟؟ مسئولان رسیدگی کنننننننننننند
    loooollllllll